Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
29-12-2012 om 21:57
Onze tweeling meiden zijn gevoelens kinderen, ze voelen aan als ik of papa het moeilijk of pijn hebben en ze reageren er ook op.
Zoals deze week, een goede vriend van mij heeft te horen dat hij kanker heeft en het heeft bij mij een diep indruk gemaakt. Vandaag zat er helemaal doorheen omdat ik vanochtend te horen kreeg dat het slechter met hem ging. We zouden naar de stad gaan maar ik voelde me gewoon niet lekker ervoor.
De meiden merkte het aan mij en door hun doen vandaag, ze waren al de hele dag elkaar aan spelen, door te zegen dat ze hun zus waren en elkaars kleren jas en schoenen aan te trekken kwam ik toch tot een glimlach en zien we naar de stad gegaan.Toen ik ze naar bed bracht en de meiden nog steeds spellen in elkaars bed lagen toen kreeg ik van hun een dikke knuffel wat niet normaal is. Ze zeiden beide, 'mama traantjes niet' en ze liggen niet bij elkaar.
Maar ook waren ze op school deze week niet echt bij de les en waren ze soms afwezig. Als de juf ze vroeg waarom dan hadden ze het antwoord dat een vriend van mama ernstig ziek was. Ik heb dit nooit tegen de meiden gezegd en ook mijn man niet.
Wie herkent dit
29-12-2012 om 23:00
Kinderen zijn gevoelig voor wat er gebeurt
en het zijn bovendien kleine potjes met grote oren. Als er iets aan de hand is dan voelen ze dat aan. Het ene kind staat daar misschien meer voor open dan het andere. Jouw kinderen laten dus merken dat ze jouw afwijkende stemming hebben aangevoeld en dat is heel lief.
30-12-2012 om 11:31
Zeer!
Ik herken het heel erg: mijn dochter wordt s
Avonds wakker als wij (beneden, onhoorbaar!) ruzie hebben. Omdat het bij haar een probleem werd - ze kon zich slecht afsluiten voor de gevoelens van anderen- ben ik me gaan verdiepen in het 'hoog sensitieve' kind (boek van Elaine Aron) en dat heeft mij en haar geholpen, wat tools gegeven. Misschien kun jij er ook iets mee.
31-12-2012 om 09:22
Heel herkenbaar
Mijn kind merkt ook alles bij iedereen.Erg vermoeiend ook voor haar.Ze kan een kamer binnenlopen en voelt de sfeer,merkt meteen welke personen elkaar niet mogen.Ze ziet bij mij alles,ze weet precies of ik iemand niet mag of juist graag mag.Ze merkt dat ik boos ben ook al wil ik dat niet laten merken.Ze is heel scherp met lichaamstaal,gezichtuidrukkingen.
Ook mensen die toneelspelen herkent ze en daar prikt ze oo kdoorheen.Vooral toen ze nog peuter kleuter was kon ik aan haar gedrag meten of iemand oprecht was.BV schooljuffen.Zo kwam ik een keer in de klas met haar bij de juf van haar broer.die had al verteld dat zijn juf niet aardig was,maar tegen mij deed ze altijd uiterst vriendelijk.Mijn dochter begon zenuwachtig te doen en te stuiteren,toen was voor mij duidelijk dat juf achter haar vrolijke masker een ander gezicht verborgen voor me hield.
Ga eens lezen over gevoelige kinderen.Heeft ze nog meer ,waar ze gevoelig voor is.Mijn dochter kan niet tegen fel licht,ruikt alles heel sterk,kan niet tegen drukte en harde geluiden.Is ook erg moe van alle indrukken op een dag.Gaat als ze thuiskomt van school meteen douchen.Ook in de klas is het lastig,als er bv iemand achter haar zit die haar een vervelend gevoel geeft.Ze heeft zo iemand liever aan de andere kant van de klas.