Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
reina

reina

18-07-2010 om 20:24

Gevaarlijk! [vervoeren van kinderen]

Soms verbaas ik me echt! Vanavond zaten we te eten op een terrasje, komt er een cabrio voorbij, reed niet hard, vader en moeder voorin, 2 kinderen achterin, waarvan het meisje (een jaar of 10) gewoon rechtop in de auto stond! Zeker op een weg waar aan de ene kant de restaurants en aan de andere kant de terrasjes zijn is de kans op een noodstop groot, er wordt immers de hele tijd heen-en-weer gelopen. Maar ook als dat niet zo zou zijn, wie laat z'n kind ipv in de gordel zitten nou rechtop in een open wagen staan????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

18-07-2010 om 22:28

Didi

"Dezelfde mensen die roepen dat zij ook groot zijn geworden zonder autogordels ...?"

Dat zijn er gelukkig niet zo heel veel. Een deel van die groep is niet groot genoeg geworden...

Vic

Vic

18-07-2010 om 22:38

Niet vast

Ik heb het laatst aangedurfd om een ouder (op school) erop aan te spreken dat zijn kinderen niet in de gordel zaten. 'Goh, ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar je kinderen zaten omgekeerd op de achterbank.' Toen de vader antwoordde dat zijn kinderen geen gordels om willen wist ik even niets te zeggen. Nou ja, ik wist het wel maar wilde ook geen ruzie. Tegen volwassen gordelweigeraars zeg ik altijd dat gordels inderdaad misschien niet lekker zitten, maar je hersenen uitgesmeerd over de voorruit nog minder.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2010 om 01:08

Die hersens zullen mij worst zijn

ik zou geen zin hebben in een boete en zou niet aansprakelijk gesteld willen worden voor de uitgesmeerde hersens, dus of je het nu nodig vind of niet zou je in mijn denkbeeldige auto gordels om moeten en anders stap je maar uit.

Sancy

Sancy

19-07-2010 om 09:27

Dat kan niet bij ons

Het is heel raar, maar het kan niet bij ons, wegrijden zonder de gordels te dragen. Ik heb namelijk een heel bijzondere auto, die wil alleen starten als iedereen in de gordel zit. Natuurlijk hebben mijn kinderen al lang door dat dit niet waar is, maar ze spelen het spel braaf mee. Dus als er een vriendje of vriendinnetje mee rijdt die vergeet de gordel om te doen, beamen mijn kinderen braaf dat de auto écht niet kan starten

Puck

Puck

19-07-2010 om 09:57

Sancy

Zo bijzonder is jouw auto niet hoor. Zelfs mijn vorige Padaatje had diezelfde accessoire

reina

reina

19-07-2010 om 10:01

Maarre

Zonder gordels rijden vind ik al stom, maar je kind in een (open) wagen laten staan???!!

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2010 om 12:00

Reina

Als kind in de gordel zit kan het dus niet staan. Ik denk dus dat iedereen dat van de zotte vindt

mirreke

mirreke

19-07-2010 om 13:51

Reina, nog erger

heb ik het meegemaakt op ons vakantieadres. Tot voor een aantal jaar geleden woonde daar een gezin permanent. En elke keer als ze thuis kwamen zaten de kinderen (3 stuks, jongste kon nét lopen) voor óp de motorkap. Het straatje dat ze afreden loopt ook letterlijk af, vrij stijl naar beneden, en is erg slecht/nauwelijke geasfalteerd, straatje is zeker 300 meter lang en er werd vrij hard gereden, zeker in het kader van leuk en spannend. Ik snapte er nooit wat van.
En waar ik woon heb ik al gezien, kinderen op de slee, voortgetrokken door de auto van pa, heel kleine kinderen achter het stuur bij pa of moe op schoot. Een jongetje (8 jaar hooguit) achterop de motor, wel met een helm op maar gewoon in een korte broek en sandalen, brrrr. Bizar. En wie dat doen? Hele gewone mensen eigenlijk, wonen gewoon bij ons in de straat.

Lou

Lou

19-07-2010 om 14:09

Mirreke

Men, ik krijg er ineens helemaal kippenvel van als ik dit lees. Op de motorkap, mijn hemel. En een slee achter de auto! Ik kan die mensen toch niet echt gewoon noemen.

Puck

Puck

19-07-2010 om 17:51

O help mirreke

Als jij dat "gewone mensen" vind, dan krijg ik ineens een heel ander beeld bij jou. LOL

emma43

emma43

19-07-2010 om 18:57

Wat ik me dan afvraag

Als er dan een noodstop gemaakt moet worden,hoe reageert de bestuurder dan.Automatisch kiest iedereen denk ik aan zijn eigen kind,dus pech voor een kind van een ander????
Toen ik mijn,toen 6 jarig zoontje met de fiets naar school bracht,werden we vaak ingehaald door een haastige vrouw, 60,70 km per uur ,inplaats van 30 zoals toegestaan in ons dorp met 2 kinderen los in de auto,soms 1tje staand tussen de voorstoelen.Ik fietste dan naast mijn zoontje en ging nooit opzij,eerder nog verder op de weg..Daar sprak ze me een keer op aan.Ik vroeg haar dus of ze wel zou remmen als mijn zoontje net iets opzij zou komen en haar kind door de voorruit zou laten gaan of maar niet remmen???Daar had ze nog niet over nagedacht blijbaar,want ze had niets meer te zeggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2010 om 19:58

Beemer

Je gaat er vanuit dat er niets mis kan gaan, maar ook al ben je zelf nog zo veilig in het verkeer, een ander hoeft het niet te zijn. De vader gíng er niet verantwoord mee om. Het kind móet wettelijk verplicht in de autogordel. Ik zeg eerlijk dat ik moeite heb gehad om die regel te aanvaarden, maar dat heeft te maken met een ongeluk die ik gehad heb. Met gordel om was ik in de auto gebleven en had ik misschien wel heel veel gebroken. Zonder gordel ben ik de auto uitgeslingerd en had alleen wat oppervlakkige wondjes. Maar ik ben ook realistisch. Als ik uit de auto geslingerd was tijdens een heel erg druk moment op een doorgangsweg met veel verkeer was er misschien een auto over mij heengereden. Dan had het verhaal heel anders kunnen zijn. Ik ben er nu dus ook van overtuigd dat een gordel beter is en dat je hierin domweg de wet moet volgen. Dus als een kind los in de auto stáát is dat onverantwoord én strafbaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2010 om 00:10

Beemer

Ik stam uit de tijd dat je zonder helm mocht brommeren, ik heb meegemaakt dat het verplicht werd. De wet volgt vaak de praktijk. Als blijkt dat er wel erg veel in het ziekenhuis of mortuarium belanden door slechte bescherming of weinig bescherming gaan de mensen die wetten maken ervoor zorgen dat dat anders wordt. (sorry voor de Jip en Janneke uitleg) Het kan honderd keer waar zijn dat het meestal goed gaat, maar je zou je toch voor de kop slaan als het niet goed gaat. Die regels zijn niet voor niets bedacht.
Je noemt het staan op een bagagedrager of boomklimmen. Ik denk dat we er niet naar toe moeten dat kinderen niet meer 'ondeugend' mogen zijn. En natuurlijk is het wel eens lachen als vader of moeder ook een beetje ondeugend mee doet. Maar daar zijn grenzen in. Ik zou mijn kind daarom nooit staand in de auto vervoeren of staand op de bagagedrager meenemen. Als kind met een vriendje zo rond wil rijden... ik hoef niet alles te weten. Als kind thuiskomt met een paar tanden eruit of een gat in het hoofd heeft kind er weer iets bijgeleerd. Heel af en toe zeggen ouders géén stomme dingen.

T&T

T&T

20-07-2010 om 10:33

Verkeersregels

Er zijn nou eenmaal verkeersregels, en die zijn er niet voor niks! daar zal iedereen zich aan moeten houden, en zeker mijn kinderen )
Ik woon achter een basisschool, en wat je daar iedere dag af en aan ziet rijden daar gaan je de haren recht van overeind staan... kinderen zonder autogordels, met veel te veel los in een auto, zonder zitje op de fiets, baby mee op de fiets in een buikdrager, zelfs kinderen die gezellig mee mogen op motor of scooter, natuurlijk voorop en zonder helm...
Mijn kinderen gaan natuurlijk lekker veilig in de auto en in de gordel naar school ) lekker overbeschermd. (en natuurlijk niet naar die school achter ons, maar 13 km verderop, het is nou eenmaal niet anders) en ook bij die school zie je trouwens dezelfde spektakels hoor, zo zal het overal wel zijn. Van mij mocht de politie veel meer gaan controleren als de scholen uit gaan, kun je lekker veel boetes mee scoren hoor!
Zelf parkeer ik meestal om de hoek, en laat de kinderen dan het laatste stukje lopen, puur omdat ik dan gemakkelijk en veilig kan parkeren en weer weg kan rijden zonder hordes fietsende en lopende kinderen om mijn auto heen. Zou ik dichterbij wonen dan gingen ze gewoon lopen.
Oh ja, mijn kinderen klimmen overigens wel in bomen maar ja, daar rijden geen auto's voorbij met 50 km per uur )
groetjes, Tess

reina

reina

20-07-2010 om 10:40

Beemer

Beemer, ik denk niet dat je veilig staat als je met een gordel omstaat(wat volgens mij niet zo was trouwens), en als pa een noodstop moet maken, maakt zo'n kind toch een enorme rotsmak? Ik vind dat je als ouders het goede voorbeeld hoort te geven, dus gordels om, jij, maar ook je kind. Net voor de trein langsrennen is ook spannend, maar raad je je kinderen ook niet aan. Er is spanning zat zonder dat je tegen de regels, die er niet voor niets zijn, in hoeft te gaan.

reina

reina

20-07-2010 om 13:09

Beemer

Omdat ik me oprecht verbaas dat mensen dit doen. Ik ken de ouder niet, dus kijk niemand er op aan, ik heb de mensen niet eens gezien. Ik hoop dat het onnadenkendheid is. "Om maar weer eens gezamenlijk te verzuchten hoe goed wij het wel niet doen en hoe onverantwoord anderen toch wel niet zijn?"
Ik zeg niet dat ik nooit stomme dngen doe, (was het maar zo en als ik stomme of onnadenkende dingen doe mag een ander dat ook vinden en het opschrijven ook, misschien dat ik me dan de volgende keer van te voren bedenk dat het toch niet zo slim is. Ik start geen draadje over dingen die ik in mijn onnadenkendheid doe, want ik heb niet door dat ik dan stom bezig ben (zo wel, dan doe ik het niet). Sorry dat ik jou ermee stoor.

T&T

T&T

20-07-2010 om 13:46

Waarom het mij stoort

Omdat ik zelf nogal wat heb meegemaakt met mijn kinderen, hier gaat het niet bepaald vanzelf... kan ik mij oprecht verbazen, en ook wel ergeren aan mensen die zo achteloos met hun kinderen lijken om te gaan, ik begrijp dat echt niet. En hoe gevaarlijk is het nou echt? nou, meestal gebeurd die mensen idd ook nog niks, ik heb dat kind ook nog nooit van de motor zien vallen. Maar op het moment dat dat WEL gebeurd staat hun leven wel totaal op z'n kop, en zou je dan niet willen dat je er alles aan gedaan had om zo'n stom ongeluk te voorkomen?
Ik vind dat erg ja, niet zozeer voor die ouders, maar voor de kinderen die er ook niet om gevraagd hebben.
Tess

Speurneus

Speurneus

20-07-2010 om 15:08

Oorzaak en gevolg

Ik weet niet of het ermee te maken heeft of je veel nare dingen hebt meegemaakt of niet of je al of niet achteloos bent. Een bekende van mij is zwanger van nummer 4. De eerste 3 allemaal probleemloze zwangerschappen en vlot zwanger. Echter 1 van de 3 kreeg een zeldzame ziekte en is helaas overleden als kleuter. Bij nummer 4 ging de zwangerschap niet probleemloos, bij de echo leek sprake van een waterhoofd en mogelijk een chromosoomafwijking. Na een vruchtwaterpunctie bleek gelukkig alles goed. Moeder rookt dus nog rustig haar sigaretje.
Onbegrijpelijk voor mij dat iemand 1 sowieso al rookt,2 zeker in de zwangerschap, 3 zij al helemaal. Volgens mij is voor sommige mensen oorzaak en gevolg gewoon te abstract.

Onvoorzichtig

Zaten wij op hetzelfde terras Reina? Afgelopen week waren wij ook getuige van een rijdende cabrio met een rechtopstaand kind tussen de achter- en voorbank in. En ook van een kind zonder helm achterop een hardrijdende scooter. En ook van een driejarige die in zijn eentje blijkbaar het hele vakantiepark 's avonds laat (uurtje of tien) mocht rondcrossen en die helemaal overstuur was want hij kon zijn huisje niet meer terugvinden, wist het nummer van zijn huisje en zijn naam niet te zeggen; wij en een paar andere ouders hebben het halve park afgezocht en toen we eindelijk een half uur later zijn ouders vonden hadden ze het kind nog niet eens gemist en waren ze totaal niet onder de indruk van hun totaal overstuur geraakte peuter... (en een bedankje? Niks hoor.)

Ik merk dat ik me hier boos om kan maken, een mening over kan hebben, soms ook de behoefte heb om hier een opmerking over te maken, maar dat het niet aankomt, verspilde energie is.
Net zoals anderen een mening zullen hebben over dat ons kind wel in de gordels moet in de auto, we hem ingeprent hebben welk nummer ons huisje heeft (en dat ook nog op zijn pols, tezamen met ons telefoonnummer hebben geschreven), dat hij in de vakantie best later op mag blijven maar niet zo laat.
Ik kan vinden dat die ouders onvoorzichtig zijn, zij zullen waarschijnlijk vinden dat wij te beschermend zijn.
Sinds vorig jaar, nadat ons zoontje door een dom ongeluk (dat helemaal niets met onze onvoorzichtigheid of overbescherming had te maken) zwaargewond raakte en daaraan overleed, halen wij onze schouders op, kijken we elkaar aan en zeggen we tegen elkaar dat hen waarschijnlijk toch niets zal overkomen, dat die kinderen wel bejaard zullen worden.

reina

reina

21-07-2010 om 12:34

Heli (ot)

:knuf:

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.