Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
tonny

tonny

29-01-2010 om 11:50

Generatie 2010

Gisteren begon een TV-programma met de titel 2010. Het is de bedoeling dat gezinnen 18 jaar lang het leven van hun kind/gezin gaan filmen - de desbetreffende baby's zijn op komst.

Zoiets lijkt misschien leuk, voor het eerst zwanger, alles nieuw en zo. Maar wat vindt het kind ervan? Kan dat na een aantal jaren zeggen 'hoho, dit vind ik echt hélemaal niks!' Mijn jongste dochter zei gisteren zo'n programma vreselijk te vinden - zelfs als je ouders zelf filmen en zelf selecteren wat ze laten uitzenden.
Je zit als opgroeiend kind in iets openbaars en voor iedereen toegankelijks waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lijkt me wel

Het lijkt me dat als het kind niet wil, de ouders hun zin niet zullen doordrijven. Die hebben toch liever geen ruzie met hun kind, lijkt me zo. En het lijkt me ook dat de programmamakers geen mogelijkheid hebben om ouders (en kinderen) te dwingen tot deelname. Dus als ze geen zin meer hebben houdt het op, lijkt me.

Je zag iets dergelijks trouwens met de '7 Up'-serie, waarin een groep Engelse kinderen met tussenpozen van 7 jaar wordt gefilmd. Die groep is gaandeweg (ze zijn nu rond de 50) aardig uitgedund omdat mensen er genoeg van kregen.

Ik weet eigenlijk niet hoe het is gegaan bij "Child of our Time" van de BBC, waar dit NCRV-programma zo op het oog sterk op lijkt.

Groeten,

Temet

Bijdrage uit tweede draadje in 'offtopic'

Heeft iemand gisteren naar Generatie 2010 gekeken? En zo ja, wat vond je ervan? Ik kende het concept een beetje van 7Up en Child of our time bij de BBC, maar had van te voren mijn twijfels over deze versie. Ik heb samen met man zitten kijken en vond het niettemin toch wel interessant om te zien.

Ik merkte dat ik met name benieuwd ben of mijn vooroordelen zullen kloppen. Naast een aantal stabiel lijkende stellen was er bijvoorbeeld een piepjong stel waarvan de vader elke dag nog achter de spelcomputer zat en die nog bij zijn ouders inwoonden. Gaan die het redden samen? Of het stel waarvan de echtgenoot lekker in bed bleef liggen toen zijn vrouw 's nachts aankondigde dat ze nu om de drie minuten weeën had.

Mijn laatste eigen bevalling is alweer 1,5 jaar geleden, maar ik voelde het nog goed toen ik die vrouwen zo zag met hun beginnende weeën. Ik geef de tweede aflevering volgende week weer een kans.

Chris

liora

liora

29-01-2010 om 16:28

Oppervlakkig

Hoi,

Ik heb gekeken en ik kijk ook al sinds het begin naar Child of our Time. Verschil is dat bij Child of our Time er speciaal wordt stil gestaan bij de ontwikkelingsfase, het is echt een populair-wetenschappelijk programma. Het gaat in op de ontdekking van het zelf (rond 2 jaar geloof ik), ontdekking van de verschillen tussen meisjes en jongens, etc. Heel interessant!

Dit programma is een beetje home cammen en de stellen zijn niet zo enorm zorgvuldig gekozen volgens mij. De gezinssamenstelling is bijvoorbeeld overal: man-vrouw, terwijl bij de BBC er ook samengestelde gezinnen, alleenstaande moeders, een gehandicapte moeder bij zit. Daar ook verschil tussen stad-platteland, etc.

Dit vond ik een beetje kwa sfeer baby te huur, vooral vermaak. Neemt niet weg dat het toch heel interessant zal zijn de kinderen te volgen.

Liora

Bosmeer

Bosmeer

30-01-2010 om 10:03

Die jonge vader

Ik vond die reactie van die jonge vader echt prachtig!!! Kreeg zelf spontaan tranen in mijn ogen.
En gaan zij het redden, tsja.. daar valt echt niks over te zeggen. Hebben we niet allemaal ervaren hoe het krijgen van een kind je verandert?
Wat me wel opviel waren de hormoontjes van de zwangeren. Lekker kribbig af en toe hahaha.

Mutserig

Ben er langsgezapt. Dit is niet te vergelijken met de BBC programma's. Dit is gewoon mutsenTV, maar dan ook nog met een meerjarenplan er aan vast.

Bosmeer

Bosmeer

30-01-2010 om 16:21

Waarom mutserig?

Dirksmama waarom mutsen-tv? En wat is jouw definitie van een muts?

Bellefleur

Bellefleur

01-02-2010 om 09:23

Nachtrust

Diezelfde vader in spé, had al verkondigd dat hij hoopte dat de bevalling niet 's nachts zou beginnen. Hij was namelijk nogal op zijn nachtrust gesteld. En toen hij dus inderdaad niet uit zijn bed wilde komen toen zijn vrouw paniekerig/huilerig hem wakker maakte... Ik kon hem wel door het scherm sleuren om hem eens flink de waarheid te vertellen. Dat is vast zo'n vent die zijn vrouw nacht na nacht laat ploeteren met een huilende baby. Over vooroordelen gesproken...
Ik vond het erg voyeuristisch. Ik denk niet dat ik een volgende keer ga kijken.

Oordeel na 1 aflevering

Er is van dit programma nog maar één aflevering geweest en het eerste kind is nog maar net geboren. Ik vind dat wel wat vroeg om het al af te serveren.

Hoewel de aanpak die ik gezien heb geen aanleiding geeft om te denken dat het een programma wordt van het niveau á la Child of our time, met allerlei wetenschappelijke testen enzo, verandert de komst van een kind je leven zo totaal, dat het best interessant kan zijn om over een jaar weer te kijken en te zien hoe de stellen dat eerste babyjaar hebben ervaren. Naarmate de kinderen ouder worden, kun je ook zien hoe de kinderen zich ontwikkelen. En als ze echt niet meer willen, houdt het op lijkt me.

En Pelle, die jonge vader was inderdaad supertrots op zijn dochter, ontroerend om te zien. Maar omdat ze zo jong zijn, heb ik er toch mijn twijfels bij (= vooroordeel, geef ik toe).

Chris

Bellefleur

Bellefleur

02-02-2010 om 09:43

Pelle,

je hebt helemaal gelijk hoor. Beetje rare eerste zin van mij. Ik bedoelde in dezelfde aflevering. Want ik vond die hele jonge papa ook wel ontroerend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.