Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

geen gelijke rechten over het kind.

Ruben is 3 jaar, hij heeft zijn vader al 2,5 jaar niet gezien. Hij heeft geen herinneringen aan zijn vader en weet niet beter dan dat hij geen vader heeft. De vader van Ruben heet Nick. Nick weet dat hij een zoon heeft en probeert er alles aan te doen om contact te krijgen. Hij stuurt kaartjes, helaas komen ze nooit bij Ruben terecht. Waarom? Omdat moeder dit niet wil. Lydia heet ze. Lydia heeft rechten gekregen toen ze beviel van Ruben. Nick heeft helaas geen rechten en tot op de dag van vandaag vecht hij hier nog steeds voor.

Dit bovenstaande verhaal is één van de vele voorbeelden waarin de sociale ongelijkheid tussen man en vrouw naar voren komt wat betreft de kinderen. In veel situaties zien we dat vrouwen hard hebben moeten vechten om net zo veel rechten te krijgen als de man. Stemmen, studeren. Zo lang geleden is het allemaal nog niet. Helaas is het in deze situatie net andersom en zien we dat mannen niet de rechten hebben die vrouwen wel hebben als het over de kinderen gaat.

Wanneer een kind geboren wordt en de ouders niet zijn gehuwd, dient de vader eerst een kind te erkennen. Als volgt dient de vrouw toestemming te geven om samen het ouderlijke gezag op zich te nemen. Waardoor de vader meer rechten krijgt. Weigert de moeder dit? Zoals in het geval van Nick, dan kan de vader via de rechter een verzoek indienen.
Dit heeft Nick gedaan, na alle stappen te zijn doorlopen heeft hij een verzoek bij de rechter ingediend. De uitkomst van de rechter was helaas negatief voor Nick. Omdat er geen emotionele band is tussen Ruben en Nick zou het niet in het belang zijn van Ruben om de vader dit gezag toe te kennen. Wel is er een uitspraak gedaan wat betreft alimentatie. Doordat Nick zijn kind wel heeft erkend, heeft hij wel een alimentatieplicht gekregen. Geen rechten dus, maar wel plichten.

Wat vinden jullie hiervan? Pleiten jullie voor gelijke rechten tussen man en vrouw? Hebben jullie zelf ervaringen op dit gebied?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waar het om gaat

Het gaat er niet om of dit een kwestie is van al dan niet gelijke rechten voor mannen en vrouwen, het gaat hier om het welzijn van het kind. En of dat nou is dat hij zijn vader leert kennen of dat zijn vertrouwde wereldje niet verstoord wordt door een voor hem vreemde man is een tweede. De kinderalimentatieplicht is ook in het belang van het kind en met betaling daarvan kan een vader geen rechten afdwingen. Het is geen kijkgeld.

skik

Angela67

Angela67

29-05-2016 om 23:36

tijdschrift?

hoi Orange,
uit je posting krijg ik de indruk dat je materiaal aan het verzamelen bent voor een artikel of dat je anderszins meningen aan het peilen bent om te verzamelen. Het kan natuurlijk zijn dat ik er helemaal naast zit met deze indruk.
Ik heb inhoudelijk overigens geen bijdrage te leveren hieraan, dus het is puur mijn reactie op jouw posting.
gr Angela

Piet

Piet

30-05-2016 om 07:52

goedemorgen

Hoi Skik,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben het met je eens dat het gaat om het welzijn van het kind. Maar is het in het welzijn van het kind dat een vader zo moet vechten om zijn rechten te krijgen?

Hoi angela67
Nee, ik ben geen informatie aan het verzamelen voor een artikel, dit lijkt inderdaad misschien zo op de manier waarop ik het omschreven heb. dit was meer om een situatie te schetsen en reacties op te roepen.

tante Sidonia

tante Sidonia

30-05-2016 om 08:24

nee,

Ik ben het er niet mee eens dat de vader geen toevoeging kan zijn in het leven van zijn kind. Kindren van adoptie afkomstig of met een obekende ouder gaan toch niet voor niets uiteindelijk op zoek?
Het is duidelijk dat er alimentatie betaald moet worden.
Maar onafhankelijk daarvan vind ik dat er ook een bezoekrecht moet komen. Dat moet trouwens wel goed begeleid worden door een instantie.

Wilma

Wilma

30-05-2016 om 09:02

Vader

Een kind weghouden bij de vader is nooit in het belang van het kind. Ook niet als de vader verslaafd of crimineel of wat dan ook is. Dat is alleen masr het belang van de moeder. Je zal kunderen de kost moeten geven die bewust bij vader weg werden gehouden en daar op hun 40e naar op zoek gaan.

lastig

Het doet veel pijn als je je kind niet ziet. En ik kan me voorstellen dat je ook als ouder een recht kan hebben om je kind te zien.
Echter als je zo gejuridiceerd met elkaar omgaat heb je een probleem. Voor de opvoeding van een kind moet je dan tot een consensus komen die er niet is en in dit soort situaties kan het enorm conflictueus zijn als vader dan ook meebeslist. Daar maak je de situatie voor een kind niet beter mee, eerder slechter, zie het gedoe rondom vechtscheidingen.

Hanne.

Hanne.

30-05-2016 om 10:28

Zonder het verhaal inhoudelijk te kennen

Zonder het verhaal inhoudelijk te kennen (waarom heeft de vader zijn zoon al 2.5 jaar niet gezien). Denk ik wel dat het op zijn minst sneu te noemen is dat je niet automatisch gezag krijgt als je je kind erkent (buiten het huwelijk dus).

Waarom moet dit nog steeds in twee stappen gebeuren. Eerst erkenning en daarna gezag? Met als risico dat als de ouders tussen erkenning (voor de geboorte) en aanvragen gezag (na de geboorte) uit elkaar gaan de moeder het gezag tegen kan houden.

In die zin ben ik op zijn minst voor gelijker(e) rechten voor ouders. Indien erkenning, dan ook gezag. Geloof dat er nu ook stemmen opgaan om dat aan te passen.

Ander probleem Hanne

Meer moeders zullen dan erkenning tegenhouden. Waarmee een kind weer niet duidelijk heeft wie de vader is.
Ik vind het een lastige materie want als alleenstaande ouder heb je ook genoeg ruimte nodig om een kind op te voeden en niet een ex waar je mee op de vuist moet om een beslissing te nemen.
Ik heb overigens wel gedeeld gezag en dat is soms echt ingewikkeld geweest. Het heeft wat tactisch opereren vereist.
Ik zie aan sommigen dat gedeeld gezag zaken er niet makkelijker op maakt.

Hanne.

Hanne.

30-05-2016 om 10:58

Dat weet je niet

Het zou kunnen dat dan meer moeders erkenning tegen zullen houden maar in feite weten we het niet.

Wat wel een 'feit' is is dat op dit moment 40% van de kinderen niet binnen een huwelijk wordt geboren. In al die gevallen is de vader nu afhankelijk van de goodwill van de moeder of hij a) het kind mag erkennen en b) vervolgens ook nog gezag krijgt.

Omgekeerd krijgt een getrouwde man altijd automatisch gezag over kinderen die geboren zijn tijdens het huwelijk. Zelfs als het niet zijn of haar biologische kind is.

Het lijkt me zeer zinvol om op dat punt de rechten van de vader en moeder meer op één lijn te brengen.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

30-05-2016 om 15:06

Discussie gesloten

Zo te zien gaat het niet om een echte vraag van een echte ouder, maar om een gefingeerde vraag van een student (van de Hanze Hogeschool Groningen).

Daarom sluiten we deze discussie.

Redactie Ouders Online

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.