Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Forumredactie OO

Forumredactie OO

05-05-2017 om 07:34

Gedoe rond gebruik mobiele telefoon in het gezin

Voor de voorbereiding van project over mediaopvoeding waaraan Ouders Online meewerkt, ben ik op zoek naar voorbeelden van situaties in gezinnen waarin de mobiele telefoon een rol speelt.

Bijv.: wel of geen mobiel tijdens het eten, het gebruik van de mobiel door je partner terwijl hij/zij iets aan het doen is met de kinderen, jij je ergert. Of juist andersom. Of dat je je steeds je mobiel kwijt bent omdat je peuter die steeds weet te vinden die dan ineens ergens in een hoekje op YouTube zit. Of dat je door anderen bent aangesproken op hoe jij je kind laat omgaan met jouw mobiel (of zijn eigen mobiel al, terwijl hij pas 6 is). Anything.

Vertel me jouw verhaal om ons te inspireren. Gekke gevallen, achter het behang-gevallen, prietpraat van je wijsneus (of dat nou je kind is of je partner). Genante gevallen mag ook. Hier anoniem, altijd anoniem, ik heb het alleen nodig als inspiratie. Je zou me enorm helpen!

Dag,
Justine Pardoen (hoofdredactie Ouders Online)

Ernesta

Ernesta

06-05-2017 om 09:49

Bordje prik

Mijn kinderen zijn nu rond de 20 jaar. Tijdens het eten deed ik niet moeilijk over telefoongebruik, buiten dat was er toch altijd wel gewoon een gesprek.
Sinds de reclame 'bordje prik' ben ik dat ook een tijdje gaan doen.Bij zoon werkt dat wel, die heeft nu (terwijl ik er eigenlijk al weer mee gestopt ben) zijn telefoon op zijn kamer liggen tijdens het eten. Dochter niet, het ging haar na 10x irriteren en vond dat ik ermee op moest houden.

Positieve ervaringen

Hier geen mobiele telefoons aan tafel, maar dat is er gewoon nooit ingekomen, dus ik heb daar geen strategie voor. Kinderen pikken via de mobiele telefoon(!) zelf genoeg discussies op over het fenomeen, dat mensen bang zijn om iets te missen. En ze signaleren zelf hoe riskant het is als mensen in het verkeer de mobiele telefoon gebruiken.
Grootste probleem is, dat ze de mobiele telefoon niet opnemen als er gebeld wordt, maar ik ben daar zelf ook schuldig aan: tijdens mijn werk staat hij op stil en ik kijk niet onmiddellijk op mijn mobieltje als er pauze is. Vaak vergeet ik om hem weer aan te zetten.
We verbazen ons er nog steeds over, dat we op een cruciaal moment allemaal bereikbaar waren: mijn ex-man had een zware hartaanval en was in kritieke toestand opgenomen in het ziekenhuis. Mijn oudste zoon was toevallig thuis toen de politie langs kwam. Hij belde mij (werk), zijn broer (werk) en zus (school), en we namen allemaal op. Uitzonderlijk! Maar wel erg gelukkig.
Ik ben laat begonnen met whatsapp, maar ik vind het een heerlijke manier om kontakt te houden met elkaar. Dagelijks komt er een foto van mijn kleindochter binnen. Nieuwtjes worden snel gedeeld in de familie-app, vreugde en verdriet wordt gedeeld. Het overbrugt afstanden en maakt de onderlinge kontakten beter.
Mijn dochter is het drukste in de weer met haar mobiele telefoon. Op de middelbare school gaf dat problemen, omdat er ook allerlei rotzooi en intimidatie binnenkwam. Ze heeft geleerd om haar informatiestroom voor dat soort berichten uit te zetten. Ze gebruikt hem handig, is vaak snel op de hoogte van nieuws, regelt schoolzaken op die manier (erg hard nodig) en haar werkrooster.
De jongens hebben duidelijk minder behoefte aan 'small talks'.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.