Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
liora

liora

28-01-2010 om 22:19

Ga je spontaan doordeweeks 's avonds op visite?

Hoi,

Hoe zouden jullie dit doen? Ik heb twee kinderen, eentje van ruim een half jaar en eentje van 6,5 (ik vond de rubriek lastig voor dit bericht, dus maar hier geplaatst). Gisteren was een hele goede vriendin jarig en ze besloot spontaan om toch nog een beetje te vieren en belde me of ik nog langs wilde komen 's avonds.
Ik wil dat dan heel graag doen. Ik mocht ook de kinderen meenemen, ze heeft er zelf drie, maar ik doe dat dan toch niet. En er is altijd wel een reden, nu: baby net ziek geweest en is nog herstellende, ik zelf verkouden en niet helemaal lekker, oudste moet gewoon naar school, wil niet dat hij te laat in bed ligt.

Aan de andere kant: ik had het best kunnen doen. Dan was ik daar tegen zessen geweest. Had oudste wat kunnen eten, baby had ik daar een fles gegeven en een beetje op schoot kunnen houden, eventueel had hij in de maxicosi kunnen slapen....

Ik heb nog wel geprobeerd oppas te vinden maar dat lukte niet. Ik heb geen partner dus dat is geen optie.

Doen jullie dit soort dingen door de week? Heb het bewust niet in babytijd geplaatst want met alleen een baby is het juist makkelijk.

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

28-01-2010 om 22:37

Niet

Niet dus. Is toch niet te doen doordeweeks 's avonds met kinderen, ongeacht de leeftijd?

Toke

Toke

28-01-2010 om 22:41

Ik doe dat ook niet

Ik heb ook 2 kinderen, geen partner. Zo'n plotselinge afspraak door de week, dan moeten echt alle omstandigheden ideaal zijn, wil dat kunnen. Ik ga echt bij heel hoge uitzondering 's avonds ergens heen waar ik de kinderen mee naartoe neem. Omdat ze dan inderdaad laat op bed liggen, bij het vervoer terug naar huis in ieder geval even in hun slaap onderbroken worden, en omdat ik het ook gewoon véél gedoe vind. Ook als iedereen topfit is.
Dus ik regel bij voorkeur een oppas en als dat niet kan, dan ga ik niet.
Overigens merk ik ook dat anderen dat evenmin doen. Dus of het veel te maken heeft met het alleen voor de kinderen zorgen, weet ik niet eens. Het is vast wel makkelijker om even 's avonds te gaan sporten of bij een vriendin langs te gaan als er nog een volwassene in huis is. En toch ken ik maar weinig mensen die dat ook echt regelmatig nog doen als de kinderen op deze leeftijd zijn (mijn kinderen zijn 5 en 8)

Gerdina

Gerdina

28-01-2010 om 22:42

Ook niet

Ik zou het ook niet gedaan hebben. Onze oudste (5,5) heeft haar rust nodig en moet echt op tijd naar bed. Een baby sleep je inderdaad wat makkelijker mee. Voor onze jongste (16 maanden) gaat dat ook al niet meer op. Die zou dan daar eerst in een campingbedje moeten slapen en dan weer in de auto en thuis weer naar bed.
Zeker als jezelf niet fit bent en de baby ook niet, zou ik me al dat gedoe niet op de hals halen.
Vond je vriendin het erg of begreep ze het wel?

Annet

Annet

28-01-2010 om 23:02

Nee ook niet

Met een 6-jarige ga ik door de week niet op pad in de avond.
Uitzondering is zondagavond omdat wij vaak familieverjaardagen hebben op zondag. Die zijn best een eind van huis en meestal eten we daar ook. Dus op zondagavond wordt het wel eens later dan goed is voor ze.
Door de week is echt een hoge uitzondering (1x per jaar of zo)

Weekend

Ik zou zeggen dat ik op vrijdagavond of in het weekend wel even zou kunnen. De baby is inderdaad geen probleem. Maar anders zit jij in het weekend met een uitgebluste oudste zoon, ook geen lolletje weet ik uit ervaring.Die van mij kan zooooooo sikkeneurig zijn dan.
Bij uitzondering maak ik het weleens later met hem erbij.

Damajo

buzz

buzz

29-01-2010 om 06:46

Ben wel heel extreem, hier is ook altijd wat, mijn oudste is 4 jongste 2, en plotseling doen we zoizo niets, door de week gewoon nog steeds rust er regelmaat, in het weekend kan het wel eens.
Oppas nooit, ze worden zo vaak wakker en hebben dan mama nodig. In de afgelopen 4 jaar ben ik hooguit 6 keer alleen savonds weg geweest, en laatst zou ik met mijn man naar een beurs gaan het hele weekend maar de jongste was ziek, dus ook maar weer niet. Mijn tijd komt wel weer nu is het zo!
Ieder zijn ding, doe waar je je goed bij voelt

ayla

ayla

29-01-2010 om 08:25

Oei, ik dus wel

Ik zou dat dus wel hebben gedaan, ik ga regelmatig doordeweeks 's avonds weg. Verjaardag, oma en opa.
Oudste (5,5)kan er vrij goed tegen om een keer een uurtje later in bed te komen, slaapt ze de volgende ochtend eens een keer tot 7 uur ipv 6 uur. De jongste slaapt nog overdag en slaapt dat dus toch weer bij. Nee geen probleem, lekker een avondje eruit, je komt later thuis, kiepert de kinderen meteen in bed en klaar

Kadonaj

Kadonaj

29-01-2010 om 09:39

Gewoon op tijd weer naar huis...

Ook ik ga na het eten wel met de kids ergens heen, of we eten bij iemand, ook geen probleem. vaak ligt de oudste dan een half uurtje tot een uurtje later in bed, moet kunnen, tenzij hij echt oververmoeid is, de jongste valt meestal halverwege ergens in slaap, ook geen probleem, en zo deden onze ouders dat ook vroeger...

angel3

angel3

29-01-2010 om 10:12

Zou het wel willen

ik heb wel enkele vrienden die heel makkelijk zijn. Ik zie het ook om me heen in de buurt. Met name s zomers. Buren die doordeweek spontaan in de avond nog een endje gaan varen en dan laat terugkomen. Ik ben altijd een muts geweest met dat soort dingen. Nu de kinderen iets ouder zijn ben ik wel makkelijker geworden en komt het regelmatig voor dat we ineens ergens blijven hangen op zondagmiddag/avond. Zijn we alsnog wel om half 8 thuis hoor, maar voorheen zou ik dan denken: ja maar het komt niet uit, ik was van plan dit of dat te koken blabla. Paste dan niet in het stramien....
Ik vind het heel fijn om iets losser te worden

Mijn ervaring

is dat als je zulke dingen doet, dat het hartstikke leuk is. Je hoeft het niet laat te maken. Hapje eten, nog een drankje en dan kan je best weer tussen zeven en half acht richting huis gaan.
Af en toe gewoon doen en ervaren dat het heerlijk is, even uit de sleur van de week. Mijn kinderen kunnen er redelijk goed tegen. Kwestie is wel dat je het gewoon niet té laat moet maken. Maar daar ben je zelf bij.

Een gezellig samen eten afzeggen, omdat ik van plan was iets bepaalds te koken, heb ik nog nooit gedaan. Dat kan ook weer de volgende dag of anders een andere keer. Ik laat de gezelligheid dan prevaleren.

Groetjes van Purk

Sera

Sera

29-01-2010 om 18:50

Vaak

Ik hou niet zo van plannen en ben dol op spontane uitjes dus hier gebeurd het regelmatig dat we onverwacht 's avonds nog ergens langs gaan. Mijn jongste slaapt nog in de buggy als het zo uitkomt en de oudsten vinden het alleen maar leuk om ergens heen te gaan.
Als ik heel moe ben dan gaan we gewoon niet en dan zeg ik ook eerlijk dat ik echt heel moe ben en vanavond niet wil komen maar een volgende keer vast wel weer.
Van te voren bedenk ik ook niet hoe lang we gaan blijven, als de kinderen moe zijn dan gaan we gewoon weer en soms is dat al na twee uurtjes en soms pas veel later.
Soms heb ik wel de neiging om allerlei bezwaren te bedenken van te voren waarom het niet zal gaan maar dat is eigenlijk onzin. Als we ergens zijn valt het allemaal altijd wel weer mee en blijkt er overal een oplossing voor te zijn.

Guinevere

Guinevere

29-01-2010 om 22:46

Als het zich voordoet

Als die gelegenheid zich voordoet (niet vaak), dan doen we dat zeker. Dan probeer ik wel om 20.30 te vertrekken. Mijn oudste (7) kan daar goed tegen, en de jongste kan 's middags lekker bijslapen. Ik vind het sociale aspect belangrijker dan een half uurtje meer of minder slaap, dus.....

dc

dc

30-01-2010 om 02:08

Nee

veel te veel gedoe als je niet lekker bent.

Ik ben wat uitjes betreft heel simpel, ik doe het als ik echt zin heb. Als ik me al zit af te vragen "wel niet, ja maar, etc", dan heb ik blijkbaar geen zin genoeg, dus niet de moeite waard. Als je wel echt zin hebt, dan vind je voor elke drempel een oplossing.

Uitjes moeten leuk zijn!

Guinevere

Guinevere

30-01-2010 om 09:27

Didi

Mag het wat minder ongezouten aub?
Voor MIJN kind maakt dat namelijk helemaal niets uit, een half uurtje minder slapen. Die zit toch wel fit in de klas, zelfs als hij uren wakker heeft gelegen. Ik vind dat uurtje dus wel degelijk belangrijker (en hijzelf trouwens ook).

Puck

Puck

30-01-2010 om 09:43

Ja hoor

Ik vind zulke spontane dingen altijd wel erg leuk. Ze komen alleen niet zo vaak voor, zou wat mij betreft wel vaker mogen. En als iets spontaan is dan snappen ze ook wel dat je wat moet improviseren, dat de kinderen weer naar school moetn. etc. dus niemand zal je kwalijk nemen dat je eerder weggaat of zo.

Vic

Vic

30-01-2010 om 10:25

Nooit

Mijn oudste blijft 's avonds wel eens bij een vriendinnetje eten, en dan probeer ik meestal al te regelen dat ze daarna thuisgebracht wordt. Zelf heb ik geen behoefte aan bezoekjes doordeweeks. Eigenlijk krijg ik daar ook nooit uitnodigingen voor, dus het probleem doet zich niet voor.

Asa Torell

Asa Torell

30-01-2010 om 11:20

Eigenlijk nooit meer

al hebben we gisteren de voor ons doen ongekende wilde actie gedaan, dochter (2,5) mee te nemen naar een verjaarsfeestje om haar daar te laten slapen. Zoon logeerde bij een vriendinnetje.
Nadat we 2 jaar geleden probeerden om doordeweek naar een verjaarseten te rijden en we halverwege zijn omgekeerd met krijsende babydochter hebben we het er lang niet meer op gewaagd. Dochter is ook nu rond etenstijd nog vaak minder te pruimen. Bovendien wordt man er snel zenuwachtig van als dochter jengelt, helemaal buiten de deur. Dus die heeft er dan ook weinig plezier in.
Toen zoon nog een peuter was ging ik met hem alleen wel eens ergens heen, dat ging toen best makkelijk. Inmiddels zou hij zich ook gauw vervelen. Zelf blijft hij daarentegen regelmatig spontaan bij vriendjes eten na een speelafspraakje.
Wat ik wel doe, maar ook niet zo veel, is alleen op pad als de kinderen in bed zijn. Maar ja, met een partner in huis is dat makkelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2010 om 11:50

Nee

De doordeweekse avond is al kort genoeg zonder op visite te moeten. Vroeger deed ik het sowieso ook niet omdat ik zoveel mogelijk hetzelfde patroon wilde aanhouden voor de kinderen. In het weekend was ik daar vrijer in. We hebben ook geen auto, dus met kleine kinderen slepen in de avond is ook niet altijd je van het. Iedereen in onze omgeving dacht er wel zo´n beetje zo over.

Puck

Puck

30-01-2010 om 12:11

Kaaskopje, moeten

Als het een "op visite MOETEN is" dan is de drempel idd hoog en zou ik het ook niet doen. Maar als het een spontaan idee is en ik heb er zelf zin in, dan is de situatie al heel anders.

Ik wel hoor

Dankzij school van de kinderen kun je ook weer op tijd naar huis. Het is ze hier toch nog nooit gelukt om voor 9 uur in slaap te vallen, dus eventjes op bezoek dat kan best.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2010 om 13:04

Nee okee

als je spontaan de deur uit wilt is het wat anders. Ik vrees dat bij ons in de omgeving, op een enkeling na, niet zo enthousiast gereageerd zou worden op zo'n spontane aanloop. Men is nogal gesteld op zijn/haar rust na het werk en naast andere verplichtingen. Ik heb dat ook om eerlijk te zeggen. Als ik thuiskom is het bijna 7 uur, ik eet, was af, kleed me om in mijn (niet om aan te ziene) thuiskloffie, installeer me achter de computer of voor de tv en dan... staat er opeens iemand voor de deur... hélp!
Misschien heeft het met 'leeftijd' te maken. Vergeleken met 20 jaar geleden ben ik een huismus geworden, maar doordat ik weer werk sinds ruim drie jaar heb ik ook gewoon minder zin in spontane/verplichte dingen op doordeweekse dagen.

Puck

Puck

30-01-2010 om 15:29

Dat vind ik ook niet fijn kaaskopje

Ergens onverwacht zomaar op de stoep staan zou ik nooit doen Kaaskopje, dat zou ik zelf ook niet zo kunnen waarderen denk ik. Maar als iemand mij spontaan uitnodigt om te komen en het kan, dan vind ik dat wel gezellig. Ik bel ook op het laatst wel eens iemand op voor een last minute afspraak.

Nely

Nely

30-01-2010 om 17:55

Zelden

maar dat is meer omdat ik 's avonds zelf best moe ben als ik gewerkt heb. In het voorjaar of in de zomer vind ik zoiets eigenlijk best leuk maar meestal is het dan toch van tevoren afgesproken. Onze zoon (toen 10 1/2) heb ik wel eens meegenomen naar een vriendin en toen werd het best laat en het was dan ook nog op donderdagavond en moesten ook nog met de fiets terug naar huis. Maar voor een keertje is dat geen probleem hoor.

Maxime.M

Maxime.M

31-01-2010 om 23:47

Soms ja

ja hoor, maar vaak is het dan een uitgelopen borrel afspraak, dus we zijn er om 17.00 uur, zouden nog even kletsen en dan naar huis, dat loopt uit, vriendin zegt, goh blijf toch eten en hup we zitten daar zo nog tot een uur of 9. Gelukkig kunnen mijn kinderen goed tegen wat later naar bed gaan, dus dat was nooit zo'n probleem. Kwam hier zeker wel een keer per maand voor. Als ik pas na het eten hier weg zou moeten (we zijn vaak pas om 19.00 uur klaar met eten, dan moeten we nog opruimen) zou ik het te kort vinden om nog op pad te gaan.

Maxime

Aïda

Aïda

01-02-2010 om 12:54

Ja hoor

Ik zou het ook niet leuk vinden als iedereen zou gaan afbellen voor een verjaardag bij ons. Dus wij gaan ook gewoon naar verjaardagen, gewoon zo op visite dat dan weer niet. Dat doen we dan wel in het weekend.
De verjaardagen van onze kinderen worden ook gewoon op de dag zelf gevierd.

Maar wat ik begrijp werd Liora die dag gebeld of ze die avond toch nog gezellig even langs kwam. Dan zou ik naar de dag kijken, als ik niets heb, de kinderen zijn gewoon gezellig, dan zou ik wel gaan. Bellen ze laat in de middag op een dag, dat ik de uren tot bedtijd voorbij kijk, dan denk ik dat ik ervoor kies de kinderen op eigen tijd op bed te gooien en te genieten van de rust 's avonds.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.