Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 07:43

Free Range Kids

Temet gaf elders deze link: http://www.freerangekids.com/ en vooral deze FAQ's zijn wel interessant om te lezen: http://www.freerangekids.com/faq/

Ik weet nog dat de film Foeksia de Miniheks niet naar de VS mocht omdat er niet alleen een pijprokende Annet Malherbe te zien was maar vooral een jongen zonder helm op de fiets.

Ik ken Amerika verder niet anders dan uit films en series maar is het daar echt overal not done dat je kind alleen naar school gaat, bij vriendjes aanbelt en zonder toezicht buiten speelt? Dat zal buiten de grote steden natuurlijk wel meevallen maar in de suburbs?

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 10:47

skik

Tjongejonge, je kunt het je gewoon niet voorstellen in Nederland. Ik vond het ook grappig om bij die FAQ's te lezen dat het voor kinderen nu veiliger is in de VS dan in de jaren 70 en 80 en toen deden de kinderen wat nu dus nergens meer mag.

Ik las ook van een vrouw die haar slapende kind van 1 in de auto voor 10 min achterliet bij haar dochter van 10 toen ze naar de winkel moest. Foute boel, opgepakt en voorwaardelijke straf en strafblad (als ik het goed begrijp maar mijn Engels is niet goed genoeg in dat jargon).

Geen gevalletje van hete auto, dochter van 10 is zeer verantwoordelijk, kan de autodeur open doen etc maar in die staat mag je alleen een kind van 13 achterlaten bij een jonger kind. Oppassen: vergeet het dus maar onder de 12 zelfs al is het je eigen brusje en zijn je ouders even bij de buren.

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 09:48

Justine heeft er toevallig ook net een artikel over geschreven

http://www.ouders.nl/artikelen/de-risico-regelreflex

Artikelen Washington Post

In het artikel van Justine wordt verwezen naar artikelen van de Washington Post. Interessant, maar ook al langer onderwerp van hevig debat dat hier ook begint door te dringen, hoop je.

http://www.washingtonpost.com/news/parenting/wp/2014/07/17/are-we-protecting-kids-or-ruining-families/

Beschermen we kinderen of ruïneren we families?

Buiten spelen

Hier wordt nog veroordelend gereageerd op Pakistaanse ouders die niet toestaan dat hun basisschoolkinderen buiten spelen met de rest van de buurtkinderen. Dat wordt gezien als afwijzing van de Nederlandse cultuur.

vlinder72

vlinder72

01-02-2015 om 19:17

kinderbescherming

Als je the Stir Cafe Mom leest (soort viva maar dan Amerikaans) dan lees je regelmatig over ousers die de kinderbescherming op bezoek kregen omdat ze kinderen alleen op straat lieten fietsen. Of zelf naar de speeltuin lieten gaan. Mensen reageren daarop met reacties als belachelijk maar de helft vindt dat logisch. Je moet je kinderen namelijk nooit uit het oog verliezen. Overal staan kinderontvoerders en pedofielen klaar om je kind wat aan te doen.

creabea

creabea

02-02-2015 om 10:07

kinderen loslaten

...en ik zit met het dilemma dat ik de kinderen nog niet zo veel loslaat als zij (en ik) zouden willen, omdat de omgeving dat onverantwoord vindt, bijvoorbeeld met het alleen naar school gaan. Jongste is net 6 en wil zelf naar school. Nou heeft ie dat al wel eens gedaan (samen met broer van 9) ook toen hij nog 5 was en dat kan hij ook écht prima. Ze moeten wel een paar (rustige) wegen oversteken, maar er is er geen één die zo goed uitkijkt als de jongste.

Eigenlijk hebben we daar altijd al een beetje last van gehad, mensen op straat of in de speeltuin die vonden dat de kinderen te 'los' liepen. Dan was het dat je een 2-jarige niet los kunt laten lopen op de stoep, of dan zaten ze te jong in de boom, of vond een ander dat een 4-jarige niet zelf de straat over kan steken in een nog-net-niet woonerf. Dat soort dingen, terwijl wij heel voorzichtige oplettende kinderen hebben.

Ja jammer

Het commentaar viel me vroeger ook wel op. Maar toen dacht ik nog dat ik alleen met mezelf te maken had en kon mijn rug recht houden.
Maar nu weet je dat je een circus op je dak kunt krijgen.
Want het is een ding om zelf de inschatting te maken wat je kind al wel kan of nog niet maar daar zit altijd een zeker risico in, en het kan soms onverwacht fout gaan, er zijn nooit garanties, maar dan heb je het wel gedaan. Het nemen van dat risico, hoe klein ook volgens jezelf, en waar veel tegenover staat, kan je duur komen te staan.
Overigens vertelde mijn zoon me deze week nog hoe prettig hij het vond dat ik hem wel vanaf zijn bijna vierde jaar in de buurt alleen liet gaan. Ik liet hem over de stoep naar de winkel gaan om een krant voor mij en een snoepje voor hem te halen.
Ook over de stoep ging hij naar het schoolplein vlakbij waar een zandbak was. Dan ging ik wel elk half uur kijken als hij niet terug kwam.
Hij mocht ook rondjes fietsen op het fietspad zonder mijn onmiddelijke toezicht, of in de zandbak achter de tuin.
Hij wilde graag die zelfstandigheid en was inderdaad heel precies en hield zich ook precies aan afspraken.
Zo klein als hij was.
Hij was een keer bij de zandbak op het schoolplein toen hij terug kwam om mij te vragen. Er was een mijnheer die hem vroeg of hij mee wilde gaan om zijn cavia's te bekijken.
Later vond die vader het ook wel een onhandige opmerking. Maar hij had zelf een zorgenkindje bij zich en wilde graag wat contact leggen voor zijn kind.
Maar zoon kwam volgens afspraak eerst bij mij. Zonder hem bang te maken had ik dat met hem afgesproken. En daar hield hij zich aan.
Ik ging direct even mee.
Zoon was ook weleens veel te snel vooruit gefietst. Dochter had ik met een klein fietsje op de stoep en ik had niet veracht dat hij, bijna 4 er zo snel vandoor zou gaan.
Ik rennen en op elke hoek vragen of ze een fietsend jongetje hadden gezien. Het hele blok om zag ik hem ineens staan bij een mevrouw waar hij ons adres opgaf en vroeg of zij hem de weg wilde wijzen.
Hij was vlakbij.
Dat vond ik echt goed. Zo klein en dan je zaak goed oplossen.
Ik leer mijn kinderen dat er heus hufters zijn maar de meeste mensen zijn gewoon te vertrouwen.
Maar die vrijheid wordt wel steeds kleiner op deze manier. En dat maakt het op straat niet veiliger maar angstiger.
Nou woonden we ook niet op een drukke stadse straathoek, dat zal ook schelen.

Evanlyn

Evanlyn

02-02-2015 om 11:54

rondfietsen

Mijn dochter fietste eens om 9 uur 's avonds van een buurtvriendinnetje naar huis toen een politieagent haar aanhield en vroeg hoe oud zij was. Ze was 12...kom op zeg.

creabea

creabea

02-02-2015 om 14:54

dat zou ik dan weer niet doen

mijn kind om 9 uur 's avonds laten rondfietsen; tenminste niet in het donker. Als het een klein stukje is door de woonwijk moet het geen kwaad kunnen denk ik. Maar ik haal deze tijd van het jaar mijn 9-jarige nog wel op aan het eind van de middag als het donker is.

Evanlyn

Evanlyn

02-02-2015 om 15:16

maar die van mij was dus 12.

creabea

creabea

02-02-2015 om 20:49

oja

is ook zo. Maar dan zou ik toch een 12-jarige niet in het donker laten fietsen op zo'n tijdstip; dan is het al erg rustig op straat.

Een 12 jarige?

Die zitten op de middelbare school! Als die niet in het donker mogen fietsen komen ze altijd te laat op school of breng je ze dan?

Hanne.

Hanne.

02-02-2015 om 21:05

welke tijd wel?

Het gaat niet alleen om het donker maar ook om het tijdstip.

Het maakt natuurlijk uit of je om 18 uur door het donker fietst (laat ik mijn 10 jarige overigens wel doen) of om 23 uur (dan speel ik voor taxi).

21 uur vind ik voor een 12 jarige niet heel laat.

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 09:10

Laat of niet

Het hangt natuurlijk ook van de buurt af, en van hoe ver het is, en hoeveel bekenden er langs de route wonen.

Overigens zou er in Amsterdam een avondklok worden ingesteld voor kinderen onder de 12, geen idee of dat ook echt is gebeurd. Waarschijnlijk niet, anders waren er wel protesten geweest. Maar dat was meer om te proberen de kinderen niet voor galg en rad te laten opgroeien dan om ze te beschermen.

"Amsterdamse meisje
Wat doe jij hier zo laat op straat
Zeg eens aardig meisje
Waar of je henen gaat

'k Ga mijn lieve zusje halen
Die nog bij mijn tante is
Anders moet zij dwalen
Al in de duisternis".

klaar

klaar

04-02-2015 om 07:33

dochter is 11

En die fietste in donker hier door de buurt, veilige buurt, echt laat was het niet. Ik was erbij maar stond een eindje verderop met de hond. Politie stopte toch mooi. Vond ik toch wel dubbel.

Marootje

Marootje

04-02-2015 om 10:01

Wat 12 jaar en 9 uur 's avonds onverantwoord?

Oeps dan mag mijn dochter niet meer naar turnen. Jammer...
Want toevallig haal ik dan mijn 11 jarige (die ik nog wel net te jong vind en lastige route) op van atletiek. Ik kan me niet in twee delen. Mijn man sport dan ook, dus die is er niet.
Maar bij de volgende donkere periode mag zij ook zelf.

Wat zijn we toch overbeschermend aan het worden. Met als grote voorbeeld Amerika. Waar het naar mijn smaak erg uit de hand loopt. Hier was een leuk speeltuintje maar die hebben ze aangepast aan de moderne veiligheidseisen. Geen kind speelt er meer.

Als ik denk aan mezelf op die leeftijd (groep8/brugklas), ik sportte toen ook tot 9 uur 's avonds. Ik ben daar echt nooit opgehaald. Ik fietste ook het grootste deel alleen. Ik moest een paar drukke kruispunten over en via een stil weggetje. Ik denk dat dat nu echt niet meer kan. Terwijl de verkeersveiligheid op die route een stuk groter is (rotonde, stoplichten, fietsstraat)
Ook mocht ik in de brugklas met vriendinnen met de trein naar Utrecht (10 min). Nou mag mijn dochter dat van mij ook, alleen haar vriendinnen absoluut niet. Haar beste vriendin mag nog niet eens naar het centrum met haar. En daar woont ze vlakbij.
Feestjes daar mag haar vriendin tot 10 uur heen. Ze kon een keer meerijden met mij om 11 uur, maar dat vond moeder te laat.

Evanlyn

Evanlyn

04-02-2015 om 10:11

in de zomervakantie

spelen tienjarigen hier rustig tot 10 uur buiten, ook buiten ons zicht. Ze moeten dan wel naar huis als de rest van de groep eerder naar huis gaat.

Ja?

Dat zou van mij niet mogen. Ze moeten dan binnen zijn als het donker wordt.

Raar eigenlijk, want als we op vakantie zijn mag het wel. En daar is het eerder donker.

Lusithania

Lusithania

04-02-2015 om 12:45

zo blij geweest met het bos

Opa en oma hebben tot een paar jaar geleden hun eigen bos gehad plus heel veel 'natuurlijk' buiten speelterrein.
O, wat hebben de neefjes en nichtjes geravot in de boomgaard, gevallen in de modder(sloot), bouwen van dammen, klieren met bladeren (die lagen er altijd wel en natuurlijk het klimmen in bomen.
Zo'n jeugd heb ík zelfs niet gehad .
Het nadeel voor de ouders was wel dat die met een ontzettende bult was werden opgezadeld na een weekend

creabea

creabea

05-02-2015 om 09:14

mijn kinderen zijn nog geen 12

dus misschien denk ik tegen die tijd er wel anders over. Maar mijn ervaring is toch dat mensen in het donker net wat meer rare dingen doen dan overdag. Zowel op seksueel gebied, als anderszins intimiderend gedrag vertonen, en daar is een 12-jarige nog niet tegenop gewassen. Zo ben ik zelf een keer overvallen door een potloodventer, een buurmeisje ook een keer en zo kan ik nog wel wat dingen noemen, die mij of vrienden van mij zijn overkomen. (handtastelijkheden, mensen die rare vragen stellen, mijn vriend heeft vroeger zomaar een keer een klap van iemand gehad, dat soort dingen) die allemaal in de schemering of in het donker gebeuren, als het rustig op straat is. Verder hebben we een erg leuke veilige buurt, maar als buurtkinderen hier in de zomer inderdaad tot laat buitenspelen dan gebeurt er ook altijd wat. Kinderen die te ver gaan met anderen bang maken in het donker, of iemand heeft een ander uitgekleed tegen zijn zin, of er is een kind dat ineens heel erg gepest wordt door de anderen... er is iets met de combinatie donker en geen toezicht. En dat is natuurlijk iets van alle tijden.

Marootje

Marootje

05-02-2015 om 11:10

Creabea

Wat voor buurt was dat in hemelsnaam?!
Ik heb als student een paar jaar in de grote stad gewoond, en heb wel eens scheldpartijen van dichtbij meegemaakt, en zelfs een keer iemand die werd bedreigd met een mes. Maar dat gebeurde echt niet vaker in het donker. Dat met dat mes was gewoon in de middag in de tram.
En ik ben een keer onzedelijk betast in een winkel, dat was ook gewoon overdag.
Maar hier in dit kleine stadje heb ik eigenlijk nooit iets heel raars meegemaakt waar ik persoonlijk bij was betrokken. En ja ik kom vaak buiten. Loop vaak na etenstijd nog een rondje door de buurt en met deze dagen is het donker. Of heb ik oogkleppen?

Creabea

Creabea

05-02-2015 om 11:36

Marootje

het zijn geen dingen die in korte tijd hebben plaats gevonden en niet alleen bij mij, dus ook niet allemaal in dezelfde buurt/stad. Het is natuurlijk ook geen ding alleen van de grote stad; mijn familie komt allemaal uit een klein dorp en daar gebeurt ook wel eens wat. En ik woon zelf ook niet in een grote stad. Maar zo'n potloodventer bijvoorbeeld, die kwam hier in onze verder heel nette buurt. En ik ben een keer belaagd door een idioot die in zijn blote kont op de fiets zat, en dat was gewoon ergens langs de openbare weg (op een stukje waar geen huizen staan).
Verder fiets ik 's avonds ook gewoon over straat hoor, en ik loop 's avonds ook graag een rondje (soms met de kinderen). Maar mijn punt is dat een kind nog niet goed weet hoe om te gaan met rare figuren. Zelf kan ik wel lachen om een potloodventer, maar het buurmeisje kwam tamelijk overstuur thuis. En wat doe je als 12-jarige als een idioot je aanhoudt op de fiets en vraagt of je bij hem thuis komt gebruiken. Nouja, een 12-jarige zal wel niet vrijwillig meegaan, maar toch. 's Avonds zijn er minder mensen op straat en dingen worden minder snel gezien. Overdag kun je natuurlijk ook wel lastig gevallen worden, maar 's avonds is de kant denk ik wel aanzienlijk groter.

Hmmm

Mijn ervaring is juist andersom

Alle vervelende dingen die ik heb meegemaakt waren overdag! Inderdaad ook potloodventers als redelijk jong meisje. (9jaar ofzo) inderdaad in een keurige buurt!

In de schemering gaat de opvang open en dan zijn snachts vaak de 'rare' mensen van straat. Ik woonde vroeger in de buurt van de tippelzone in Rotterdam, daar was het overdag onveiliger/ gevaarlijker dan snachts, want snachts waren se allemaal in de tippelzone.

Evanlyn

Evanlyn

05-02-2015 om 12:51

Creabea

Al die dingen die jij noemt heb ik of mijn kinderen of vriendinnetjes juist overdag meegemaak!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.