bambam
20-01-2010 om 22:20
Filmpje over knuffelbeest in oven in oorlog?
Hele rare vraag maar; al een aantal keer heeft mijn zoon (5 jaar) een opmerking gemaakt over knuffels die in de oorlog in de oven gegooid werden.
Dit gebeurde vaak terloops en ik ging dan (naief) uit van mensen die in de oorlog alles moesten verbranden om warm te blijven.
Vandaag ging het gesprek verder over de boze mensen die de knuffels dan in de oven gooiden en mijn zoon vertelde over wat hij op tv gezien had toen hij (rond kerst) bij oma logeerde. Natuurlijk viel toen het kwartje bij mij en we hebben het gehad hoe vreselijk oorlog is en dat we zijn knuffel altijd zullen beschermen etc.
Toen ik het met mijn man besprak dacht hij vaag een soort Sire-filmpje gezien te hebben met deprimerende zwart/wit beelden waarbij knuffels op een grote hoop gegooid werden.
Mijn vraag is dus of iemand dit (vage) beeld herkend want ik zou graag willen weten welk filmpje mijn zoon gezien heeft dat hem zo van streek maakt.
Sire site heb ik natuurlijk al bezocht maar niets kunnen vinden.
Herkenbaar?
Rembrand
20-01-2010 om 23:35
Ik hoop het niet maar,
heeft hij geen flarden gezien van een documentaire over een concentratiekamp waarbij mensen in de ovens verbrand werden ?
M.
Cheshire
21-01-2010 om 12:44
Schindler's list?
Daarin loopt een meisje in een rood jasje met een knuffelbeer waarvan (voor zover ik het me herinner) de suggestie gewekt wordt dat ze in een oven terecht is gekomen.
Christine
21-01-2010 om 13:00
13 in de oorlog?
Bij Zapp heeft de afelopen maanden de serie "13 in de oorlog" gedraaid, die mijn dochter van net 11 al vrij heftig vond. Ik heb daarom bijna alle afleveringen gezien en er zat er eentje bij over concentratiekampen: http://13indeoorlog.nps.nl/uitzending8.html
Zou dat hem kunnen zijn?
Groeten,
Christine
Appel
21-01-2010 om 13:09
13 in de oolog
Bij 13 in de oorlog kwam in een aflevering (ik meen over hongerwinter/voedseltochten) de volgende scene voor:
De kachel moest brandende blijven en een jongetje kwam met twee speeltjes in zijn handen bij moeder. Moeder maande hem één van de twee te kiezen, die zou in de kachel belanden om het eten af te kunnen maken. Het jongetje koos zijn knuffel. Ik vond het zelf vrij confronterend om dat knuffeltje zo in de kachel te zien verdwijnen...
Balletmama76
21-01-2010 om 15:03
13 in de oorlog
vindt ik dan zelfst een vrij heftig programma en hou het nauwelijks droog.
Dochterlief kijkt echter elke Zondagavond, zij wil deze dingen graag weten en geschiedenis is haar lievelingsvak op school, dus...
Soms moet ik echt wel even uit de kamer gaan, om weer een beetje bij te komen...
bambam
22-01-2010 om 11:24
Dat moet het zijn
13 in de oorlog moet het geweest zijn, mijn zoon is natuurlijk te klein om te kijken maar oudere neefjes waren ook bij oma en uit navraag blijkt dat zij daar waarschijnlijk wel naar gekeken hebben.
Dank voor jullie hulp, ik vind het toch fijn te weten wat hij precies gezien heeft om daar goed op te kunnen reageren!
YvetteW
22-01-2010 om 13:33
De precieze link
Het is idd de aflevering hongerwinter. Ik vond het zelf al moeilijk om te zien laat staan zo'n klein manneke, sneu.
http://player.omroep.nl/?aflID=10459958
Groet, YvetteW