Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Marieke

Marieke

16-02-2015 om 14:19

Film Michiel de Ruyter, 12 of 16 jaar?

Ik wil met mijn dochter naar de film van Michiel de Ruyter, maar bij sommige bioscopen staat 12 (onder begeleiding van een ouder) of 16 jaar. Zijn er dan twee versies van deze film?

Het eind schijnt nogal heftig te (kunnen) zijn, daarom hebben ze een aangepaste versie gemaakt.

Mikke

Mikke

16-02-2015 om 14:27

Inderdaad

Er zijn twee versies. School is naar de 12+ versie geweest.. ik heb niet gehoord dat hij te 'tam' was. Zoon vond het een goede film (voor 'n Nederlandse film, zei hij er wel nog even bij )

Hortensia

Hortensia

16-02-2015 om 14:47

spoiler alert (behalve als je je klassiekers kent )

Ik heb gehoord dat in de 16+ versie de moord op de gebroeders De Wit in beeld komt.
Omdat ik ooit details van de moord heb gelezen (geloof me, dat wil je niet) en het schilderij van de lynchpartij heb gezien, heb ik al gegeten en gedronken bij alleen al het idee aan de beelden zonder ze gezien te hebben.

Gelukkig bestaat er ook een 12+ versie zonder die beelden. Dus als ik ga, ga ik naar die versie

Inderdaad, twee versies.

En bij de 16+ versie kom je, als het goed is niet binnen met een kind onder de zestien, ook niet onder begeleiding.

tibbe

tibbe

16-02-2015 om 18:25

12 en 16

Met onze zoon van 12 ben ik naar de 12+ uitvoering geweest. Mooie film vond ik. Ik vond de lynchpartij van de gebroeders de Wit al heftig. Gruwelijk.
Man gaat vanavond met oudste naar de 16+ uitvoering. Ik heb bios gebeld met de vraag of dochter van bijna 15 meemag onder begeleiding. Nee, ze moet zich legitimeren en komt er dan niet in.

Zoon van 12 had 'nieuwbegrip' op school gehad over de film. Hij vertelde dat de 16+ uitvoering 8 seconden langer is. En dat dat een heftige scene was. Geen idee of het waar is.
Hij vertelde ook dat het vanuit marketing zo gedaan is; Het is een 12+ film maar een heftige scene erbij in maakt het 16+. Twintigers en dertigers gaan naar een 16+film maar laten een 12+ film links liggen. Dus meer omzet door die heftige scene met het stempel 16+. Kon ik mij wel wat bij voorstellen.

Marieke

Marieke

16-02-2015 om 20:16

Versie 12-jarige, zeker weten!

Mag ik eerlijk zijn? Ik vind het eigenlijk wel prima zo: twee versies, ook geschikt voor deze moeder! Ik ben niet zo van heftige films, als het gaat om geweld en zo. Een film is een avondje uit, gewoon relaxed en daar past in mijn beleving geen gewelddadige scenes bij.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-02-2015 om 08:50

Dan is een waarschuwing wel op z'n plaats

De editie voor kinderen vanaf 12 jaar is ook behoorlijk gewelddadig.

De scene waarin de gebroeders De Witt worden gelyncht, is er niet uit weggelaten. In die scene is sprake van het afsnijden van een penis (om deze vervolgens te koop aan te bieden) en te zien hoe ingewanden, zoals darmen werden uitgerukt.

De film vertoont een aaneenschakeling van zeeslag na zeeslag en is daarmee in de eerste plaats een oorlogsfilm.

Hortensia

Hortensia

17-02-2015 om 08:54

Rode Krullenbol

Goed dat je het zegt. Ik blijf thuis. Een goede zeeslag kan ik wel waarderen, maar dat soort scenes verdraag ik slecht.

Half a twin

Half a twin

17-02-2015 om 09:37

Gisteren geweest

Gisteren bij de 16 + versie geweest, niet alleen die lynchpartij van de broeders de Wit was heftig, ook de zeeslagen! Veel bloed en nare, levensecht uitziende wonden. Stukken hout die na explosies benen oorboren en zo. Mijn 12 jarige neem ik niet mee naar de 12+ versie, mijn zus vond de 16+ versie te heftig voor haar 17 jarige. We hebben zelf af en toe het hoofd afgewend.
Het zal in de 17e eeuw echt zo zijn toegegaan en kinderen in de huidige brandhaarden van de wereld zullen ongetwijfeld ook van die narigheid zien maar nu met jonge kinderen naar deze film gaan zou ik niet doen.

Evanlyn

Evanlyn

17-02-2015 om 11:14

Thanx

Ik hoef 'm niet te zien dus, tenzij er nog een 6+ versie uitkomt. Dat trek ik net.

Na alle reacties hier

Zag ik er best tegenop om naar de 16+ versie te gaan. Zoonlief wilde persé naar 16+. Maar wat is het een goede film zeg! Ik vond het reuze meevallen. Natuurlijk is de moord op de Witt niet zo fijn, maar dat duurt maar kort. Net zoals de andere wat bloederige scenes. Onder of boven de 12, gewoon een aanrader!

Hier gehoord

Hier gehoord

26-02-2015 om 19:55

Klein verschil

Mijn ouders zijn naar de 12+ versie geweest, omdat ze graag 's middags wilden. Mijn moeder had het opgezocht en ontdekte dat het inderdaad maar om een verschil van 8 seconden gaa. Achteraf zei zij: als dit de 12+ is, wat moet die vreselijke weggelaten scène dan wel niet zijn? Het was nu al gruwelijk allemaal.

Zo'n film is sowieso niks voor mij, maar dit was wat ik dus hoorde.

Hadewich

Hadewich

03-03-2015 om 07:17

nou...

Wij hebben de 16+ versie gezien en ik vond het zó ontzettend meevallen! Een aflevering van Bones vind ik erger. Mijn kind van 15 zou hem gewoon mogen zien.

karoli

karoli

03-03-2015 om 07:45

suf

Het nadeel is dat je bij de bioscopen hier niet binnenkomt in een 16+ film met een jongere. Ook niet onder begeleiding

Hadewich

Hadewich

03-03-2015 om 07:49

Inderdaad

Is hier ook. Maar mijn kind wil de film niet zien, lijkt hem niks. Dus ook geen probleem met de bioscoop binnenkomen!

Hadewich

Hadewich

03-03-2015 om 07:53

Overigens...

Voor degene die de film gezien hebben: moesten jullie ook regelmatig aan Obelix en de Jummbo denken?

Barvaux

Barvaux

03-03-2015 om 08:35

Hadewich en karoli

Is het echt een probleem dan voor 8 seconden dat een kind van 15 dan niet mee kan?

Nastia

Nastia

03-03-2015 om 08:48

Als het verschil zo klein is had de kijkwijzer 12+ kunnen aanhouden, maar blijkbaar vonden ze het toch groot genoeg om de film 16+ te maken. Die grens is wettelijk bepaald, en bioscopen moeten zich daaraan houden.

Hadewich

Hadewich

03-03-2015 om 09:37

Barvaux

Voor mij niet. Maarja, regels zijn regels...

Barvaux

Barvaux

03-03-2015 om 09:51

hadewich

Ik bedoel: vind je het echt zo erg dat een kind van 15 ACHT seconden minder te zien krijgt?

Mijn jongste van 13,5 was op school gek gemaakt over de film Chappie. Er waren ook promo's over op tv maar die mafkezen zetten bij zo'n promo geen (of geen duidelijke) filmkeuring dus zoon dacht dat hij daar heen kon. Film bleek voor 16+! Dat vind ik nou weer een beetje zielig: kinderen gek maken voor een film waar je niet naar toe kunt. Waarom zetten ze bij die promo de leeftijdskeuring niet?

Hmm daar ga ik wat mee doen vandaag

Marie

Marie

03-03-2015 om 10:39

16+ valt inderdaad mee

Wij hebben de 16+ versie gezien en wij vonden het ook erg meevallen. Voor een Nederlandse film haast geen bloot! Het is wel een hele mooie film trouwens, die in de bioscoop echt tot zijn recht komt.
Maar ook ik kon de "Jumbo-vader" niet helemaal naar de achtergrond duwen. Van Obelix had ik geen last.

Hadewich

Hadewich

03-03-2015 om 11:32

Barvaux

Neejoh, dat vind ik helemaal niet erg. Dat heb ik toch nergens beweerd? Ik vind de gruwelijke beelden alleen heel erg meevallen en van mij zou mijn vijftienjarige dus gerust mogen kijken. Hij heeft wel vaker 16+ films gezien. Bij sommige films vraag ik me echt af waarom dat label er op zit. Sommige andere 16+ films, daar kan ik zelf niet eens tegen.

Ik had naar aanleiding van de reacties in dit draadje scenes verwacht à la het begin van Saving Private Ryan, daar werd ik echt misselijk van. Maar ik vind het dus best gaan bij Michiel de Ruyter.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-03-2015 om 14:49

Hadewich

"Ik had naar aanleiding van de reacties in dit draadje scenes verwacht à la het begin van Saving Private Ryan, daar werd ik echt misselijk van. Maar ik vind het dus best gaan bij Michiel de Ruyter."

Saving Private Ryan, daar heb ik ook nog en scene van op m'n netvlies staan. Die wil er maar niet af (messcene uit het einde van de film). Dan viel Michiel best mee.

Barvaux

Barvaux

03-03-2015 om 15:16

Het is dus verplicht dat er bij een promo/trailer van een film in beeld komt wat de leeftijdsaanduiding voor de film is. Nu is het zaak dat we die reclame voor Chappie zien.

Willen jullie mee opletten? Dus als je een trailer ziet voor Chappie (robotfilm die binnenkort uitkomt in de bioscoop) of een andere film: kijk of er een leeftijdsaanduiding bij staat!

Zo niet: geef even aan op welke zender en welk tijdstip je het voorbij zag komen.

Barvaux

Barvaux

03-03-2015 om 20:20

al gevonden

Het staat inderdaad de eerste paar seconden in beeld maar ja, daar kijkt een kind van 13 niet naar

Celine

Celine

07-03-2015 om 13:42

leeftijdsgrens en boete

Ik had dit draadje vaag gelezen en nu wilden we wel eens naar Michiel de Ruyter met zoon onder de 16. Maar nee, gaat echt niet lukken dus. Je schijnt tegenwoordig ID te moeten tonen. De bioscoop schijnt megahoge boetes te riskeren als ze te jonge kinderen toelaten.

Wel balen, we willen 's avonds gaan en de 12+ vinden we op zich prima, maar die draait alleen 's middags, en dan kunnen we (in het weekend, en op de woensdag) niet. Dat is echt irritant! Kan je dus niet samen met je kind naar die film.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.