Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
lennest

lennest

17-08-2011 om 17:23

Ervarigen met vso/tso/bso/nso

Vanuit de MR van onze school zijn we hard aan het nadenken over de voorschoolse, tussenschoolse, naschoolse en buitenschoolse opvang. Wat zijn de (on)mogelijkheden, wat doet de school van jouw kind, wat betalen jullie voor de opvang op school (wat niet valt onder de wet op de Kinderopvang).
Situatie op onze school: voor-, na- en buitenschoolse opvang geschiedt door kinderopvangorganisatie en de tussneschoolse wordt geregeld door een bedrijfje. Ouders zijn verplicht een aantal keren mee te draaien en krijgen daar een kleine vergoeding voor, verder zijn er vaste ouders, kosten circa 2 euro per middag, geen eten/drinken, alles zelf van thuis meegeven. Na de boterham gaan de kinderen of naar buiten of tekenen binnen. Speelgoed is minimaal. De vaste opvangouders hebben allen een cursus gehad.
Hoe is het geregeld bij jou op school? Ook graag de meningen van ouders waarvan kinderen op een school zitten met een continu rooster. Hoe gaat dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

17-08-2011 om 18:03

Wat

mij dan lastig in de oren klinkt is "Ouders zijn verplicht een aantal keren mee te draaien"....als krijgen ze er een vergoeding voor....ik zou het vervelend vinden persoonlijk als mij dat Verplicht gesteld zou worden, want tenslotte....maak ik niet voor niets gebruik van de "overblijf". Een vrije dag opnemen zou het dan worden en heel eerlijk, die spendeer ik liever thuis met mijn kind dan.

Hier voor- en naschoolse opvang geregeld door een kinderopvang organisatie. De overblijf op school wordt gecoordineerd door een betaalde kracht in dienst van school, de rest zijn vrijwilligers tegen een kleine vergoeding. Dat zijn bij ons vaders/moeders/opa's en oma's. Mijn vader bijvoorbeeld is lange tijd "overblijf meester" geweest. Hier geef je ook het kind zelf eten/drinken/snoepje mee. Kosten 2,20 per keer als vast, incidenteel 2,25. Speelgoed is behoorlijk, veelal afgestaan door ouders me kinderen die "eruit zijn". Bij droog weer gaan de kids in groepjes naar buiten naar de speeltuin en anders is er voldoende te doen binnen bij slecht weer. Goed geregelde vind ik (en zoonlief die 2 dagen gaat). Ook hier hebben alle opvangouders een cursus gedaan.

Fiorucci

Fiorucci

17-08-2011 om 18:55

Overblijven

VSO en BSO worden gedaan door een kinderopvangorganisatie. De tussenschoolse door overblijfkrachten, ik meen dat de coordinator via een uitzendbureau constructie de boel coordineert met behulp van betaalde krachten (lees: ouders met cursus)
Ouders draaien hier niet verplicht mee, gelukkig maar, kinderen blijven over omdat ouders moeten werken, niet omdat ouders tijd hebben om overblijfje te spelen. Ik vraag me af of dat nog mag, ouders mee laten draaien, dat moeten toch mensen met een cursus op zak zijn? Verder vindt men het hier niet goed al er steeds anderen de overblijf bemannen, teveel kapiteins op een schip is niet duidelijk voor de kinderen. Er is hier wel veel (buiten)speelgoed aanwezig. Dat wordt betaald van de opbrengst van ook 2 euro die ouders betalen per overblijfdag. Ik zou als ouder niet blij zijn met minimaal speelgoed op een overblijf.

Vic

Vic

17-08-2011 om 19:24

Hier

Onze vso en bso zijn geregeld via verschillende kinderopvangorganisaties. Ik betaal 6,10 euro per uur, maar ik weet niet wat de andere organisaties vragen. Een van de organisaties heeft een ondersteunende rol bij de coördinatie van de tso. De overblijf kost 1,50 los, en 1,25 als je een strippenkaart (10 of 30 keer) koopt. Voor de overblijf wordt gebruik gemaakt van ouders, opa's, oma's of derden die het leuk vinden om te doen. Ze krijgen volgens mij 10 euro per keer (1 uur). Verplicht meedraaien vind ik een slecht idee. Het is nu al zo dat ik niet alle overblijfouders even pedagogisch onderlegd vind, dat wordt alleen maar erger als je het gaat verplichten. De overblijfouders krijgen wel iets van scholing aangeboden, maar dat is volgens mij niet verplicht om te volgen.

Twee vormen

voor tussenschoolse opvang:
- op de ene school gratis, moest je wel als ouder twee keer per jaar zelf meedraaien (is vier uur per week want woensdag valt uit, in totaal acht uur per jaar, en daarmee verdien je dan 170 euro, niet slecht), iemand maakte het rooster, onderling ruilen kon altijd op eigen initiatief.
- op de andere school continurooster, geen kosten, leerkrachten in wisseldienst.

Voorschoolse opvang niet gebruikt. Naschoolse opvang was van een andere organisatie met als groot nadeel dat je zelf het kind daar naartoe moest brengen.....

Tsjor

Snuggle's

Snuggle's

18-08-2011 om 02:38

Continurooster

Hier een continurooster waarbij het overblijven (dus?) gratis is en geregeld wordt door de leerkrachten.
Sinds kort voor en na schoolse opvang in school geregeld door een kdv, maar er worden ook kinderen van andere kdv's opgehaald van school.
Zoals bij Tsjor je kind zelf naar de nso brengen lijkt me niet echt levensvatbaar toch? Dat gaat toch niet?

Snuggle's

ayla

ayla

18-08-2011 om 08:33

Hier

We hebben geen continurooster maar de overblijf wordt wel geregeld door leerkrachten, Kinderen eten in de klas, er wordt voorgelezen of naar klokhuis gekeken. Daarna buitenspelen en de leerkrachten lopen in wisseldiensten buiten. Je betaalt hier wel voor maar ik weet niet meer precies hoeveel. De vso en de bso wordt geregeld door een opvangorganisatie

Continurooster

De school van zoon had een systeem waarbij overblijf door de lokale welzijnsorganisatie werd gedaan en waarbij ouders moesten betalen. Er kwamen klachten over de kosten (dit speelde in het jaar voor zoon er kwam, ik hoorde het toen ik m ging inschrijven) en ik vermoed dat dat een reden was om over te gaan op een continurooster. De NSO (van dezelfde welzijnsorganisatie trouwens) heeft toen nog een jaar de mogelijkheid geboden om alleen opvang te nemen tussen 2 uur (nieuwe schooltijd) en 15.30 (oude schooltijd), als overgangsregeling.

Ik vind een continurooster ideaal. Het draait op deze school nu twee jaar, ik hoor van niemand klachten. Ik denk dat ook leerkrachten er wel voordelen van zien: kinderen kunnen nog maar 1 x per dag te laat komen, en zijn ook in de middag sneller weer in de stemming te krijgen, verder zijn natuurlijk ook de leerkrachten eerder uit.

Groeten,

Temet

Wilma

Wilma

18-08-2011 om 13:04

En hier

ben ik dus ook overblijfouder. Hier een uur overblijf en wordt het geregeld door overblijfouders die dit vrijwillig doen. De meesten hebben een cursus gevolgd, maar niet allemaal. De kosten zijn een euro als je per keer wilt overblijven en minder als je het hele jaar overblijft (al naar gelang hoeveel dagen per week je overblijft).
De kinderen eten een kwartier onder begeleiding in hun eigen klas en gaan dan drie kwartier buiten spelen. Drinken kunnen ze van school krijgen (thee, melk, chocolademelk), tegen betaling.

Vso is op school zelf geregeld maar daar wordt weinig gebruik van gemaakt. Bso door diverse prof. opvangcentra.

Ik denk niet dat een overblijf fijner wordt als er mensen verplicht worden om mee te draaien.

Tango

Tango

18-08-2011 om 21:08

Hier

Ook een continu-rooster. De kinderen eten met de leerkracht in de klas en gaan daarna buiten of evt. binnen spelen met overblijfkrachten. Er is een overblijf-coordinator (ouder) die een rooster maakt van alle ouders, opa's en oma's die zich hiervoor aanmelden. Meestal lukt het om dit rond te krijgen, soms wordt een oproep gedaan om incidenteel in te vallen. De vaste overblijfouders krijgen regelmatig cursussen EHBO e.d. Buiten en binnen spelen gaat gewoon met speelgoed van school.
Voor en naschoolse opvang wordt door een kinderopvangorganisatie geregeld. De BSO is per dit schooljaar verhuist en huist nu in onze school. Ze hebben een eigen ruimte en eigen speelgoed.

Sascha2

Sascha2

18-08-2011 om 21:10

Continurooster

Hier ook een continurooster. Vso en nso zijn in hetzelfde gebouw, net als het kdv. Tso is niet nodig, tegen twaalf uur eten de kinderen in de klas hun lunch en spelen daarna buiten. En aantal leerkrachten begeleidt het buitenspelen, waardoor de andere leerkrachten dan even pauze hebben. Geen kosten voor tso. Vso en nso worden door een aparte opvangorganisatie geregeld, in overleg met school. Ideaal. Ik moet er niet aan denken dat ouders verplicht zijn om een aantal keer per jaar mee te draaien met de tso.

Miepje

Miepje

21-08-2011 om 14:07

Hier

Bij mijn weten geen VSO aanwezig. BSO wordt door een professionele organisatie geregeld.

TSO is 5 kwartier per dag, kost 2 euro per keer en wordt gedaan door vrijwilligers waarvan in ieder geval een deel een cursus heeft gevolgd. Voor geld dat overblijft wordt speelgoed gekocht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.