Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Mirjam de Bel

Mirjam de Bel

24-03-2009 om 21:14

Enquete met betrekking tot "speelidee" voor jonge kinderen

[ toestemming forumredactie ]

Beste ouders/verzorgers,

Mijn naam is Mirjam de Bel, ik ben tweedejaars Pedagogiek studente en ik ben op zoek naar ouders/verzorgers van jonge kinderen (van 0 tot 6 jaar) die interesse hebben in speelideeën om de ontwikkeling van hun kind(eren) te stimuleren. Voor het plaatsen van deze oproep heb ik toestemming van de redactie van ouders online gekregen.

Voor een onderdeel van mijn studie, ben ik een product aan het ontwikkelen dat betrekking heeft op het gebied van pedagogisch adviseren, namelijk een zogenaamd “speelidee”. In de praktijk zijn er diverse speelwijzers in omloop, in deze speelwijzers vind u speelgoedadvies wat vaak is ingedeeld in leeftijdsgroepen, bijv. 0-2 maanden: mobiel, rammelaar, bijtring enz.
In het “speelidee” wat ik in gedachten heb, draai ik het idee van een speelwijzer om. Ik ga er van uit dat ieder kind uniek is en zich in zijn eigen tempo ontwikkeld. Door juist te kijken naar wat het kind al kan, naar welk speelmateriaal zijn interesse uit gaat en daarop in te springen, door speelmateriaal aan te bieden wat net een stapje verder gaat dan wat het kind al kan, kun je het kind uitdagen en stimuleren om zich verder te ontwikkelen. Juist door het kind te volgen en zich niet blind te staren op zijn leeftijd, wil mijn “speelidee” onderscheiden van de al bestaande speelwijzers die dat wel doen.

Ik ben erg benieuwd naar uw mening, daarom wil ik jullie vragen om onderstaande vragenlijst in te vullen.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Met vriendelijke groet,

Mirjam de Bel

([email protected]

Enquête met betrekking tot relevantie beroepsproduct

Beantwoord onderstaande vragen met het antwoord dat u voor uzelf het meest van toepassing vindt. Alvast bedankt voor de moeite.

1. Welke leeftijd hebben uw kind(eren)?

………………………………………………………….

2. Hoe vaak speelt u met uw kind samen?

o Dagelijks
o Regelmatig
o Zelden
o Nooit

3. Hoe ervaart u dat?

o Prettig, ik speel graag met mijn kind(eren)
o Prettig en ik beschik over voldoende ideeën om hen aan te bieden
o Leuk, maar ik weet eigenlijk niet goed wat ik mijn kind(eren) moet aanbieden
o Vervelend, ik heb eigenlijk geen tijd om met mijn kind(eren) te spelen
o Anders namelijk; ……………………….........................................
…………………………………………………………………………..

Het aanbieden van bepaald spelmateriaal, heeft een positieve invloed op de
ontwikkeling van het kind op alle gebieden, zowel op fysiek, cognitief als
sociaal/persoonlijk gebied, wordt het kind gestimuleerd om zich verder te
ontwikkelen: al spelend leren.

4. Vindt u het belangrijk dat uw kind zich spelenderwijs ontwikkeld?

o Ja
o Een beetje
o Nee

5. Weet u hoe u daar een bijdrage aan kunt leveren?

o Ja
o Een beetje
o Nee

6. Bent u bekend met het huidige speelgoed aanbod?

o Ja
o Een beetje
o Nee

7. Wat vind u van leeftijdsgerelateerde speelwijzers?

o Bruikbaar
o Bruikbaar, maar jammer dat ze zijn ingedeeld in bepaalde leeftijdscategorieën
o Niet bruikbaar
o Weet ik niet

8. Heeft u zo’n dergelijke speelwijzer wel eens geraadpleegd?

o Ja, regelmatig
o Een enkele keer
o Nee, nog nooit

9. Wat vind u van een “speelidee” waarbij niet de leeftijd van het kind centraal staat maar waarbij het kind zelf centraal staat?

o Ja, een goed idee
o Weet ik niet
o Nee, geen goed idee

10. Zou u interesse hebben in een dergelijk “speelidee”?

o Ja
o Misschien
o Nee

11. Waar gaat uw voorkeur naar uit?

o Een leeftijdsgerichte spelwijzer
o Een kindgerichte spelwijzer
o Geen van beide

Bedankt voor het invullen van de vragenlijst.

Als jullie interesse hebben in het eindproduct, hoor ik dat ook graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Mirjam de Bel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mailadres?

Misschien is het handig om een e-mailadres te vermelden voor degenen die niet de antwoorden zo op internet willen zetten.

Hanne.

Hanne.

25-03-2009 om 08:24

Staat er in

e-mail adres staat in het berichtje

Ingevuld

1. bijna 2
2. dagelijks
3. Prettig, ik speel graag met mijn kind(eren)
4. Ja
5. Ja
6. Ja
7. Weet ik niet
8. Nee, nog nooit
9. Weet ik niet
10. Misschien
11. Geen van beide

Ik speel graag met mijn dochter en ik heb beslist niet het gevoel dat ik daar een spelwijzer bij nodig zou moeten hebben. Ze speelt met veel plezier, ontdekt het materiaal/ speelgoed dat we thuis hebben en ik volg mijn kind in haar spel, doe mee met haar, laat haar de mogelijkheden van het speelgoed zien etc. Net als bij Loes gaat het hier gewoon vanzelf.

succes d'r mee, en ik ben ook wel benieuwd naar wat je idee dan is.

Loekie

De taalmeester

De taalmeester

25-03-2009 om 22:25

Lastig he die t en d

Ik heb geen tijd om met mijn kind te spelen omdat ik het belangrijker vind dat hij zijn spelling goed ontwikkelT!

mams

mams

25-03-2009 om 23:01

Taalmeester

Wanneer je dan toch aan het verbeteren bent, had dan ook de andere taalfouten eruit gehaald. pffff. Wel jammer dat je door dit verbeteren geen tijd hebt om met je kind te spelen. Want ook spelen met je kind zorgt voor taalontwikkeling...........

Mams

Taalmeester heeft toch groot gelijk. Van een tweedejaars pedagogiekstudente verwacht ik niet zo veel d en t fouten. ( Vind u en hij ontwikkeld) En dat niet 1 keer maar bij herhaling.
Bij een officieel bericht moet je gewoon zorgen dat dit niet voorkomt. Ben je slecht in spelling laat je dan controleren. Maar dit is geen gezicht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.