Kalle SmitK
15-05-2011 om 09:04
Enquete kinderopvang (maak kans op een ipod)
Hallo
Mijn naam is Kalle en ik voer namens de Rijksuniversiteit Groningen een onderzoek uit naar de redenen van ouders om voor een bepaalde vorm van kinderopvang kiezen. Tot nu toe is er weinig onderzoek gedaan naar de belangrijkste wensen van ouders voor kinderopvang. Met de resultaten kunnen organisaties die kinderopvang aanbieden hun dienstverlening verbeteren en deze daarmee beter laten aansluiten op de wensen van ouders.
Om hier achter te komen heb ik een enquête opgesteld voor ouders met kinderen in de leeftijd van 0-12 en (aanstaande) ouders die in verwachting zijn. Als u behoort tot deze doelgroep zou ik het bijzonder waarderen als u de enquête wil invullen. Het invullen kost ongeveer 10 minuten en is volledig anoniem.
Wanneer u uw e-mailadres achterlaat maakt u kans op iPod Nano met Multi touch
De link naar de enquête is: http://www.thesistools.com/web/?id=196189
Het is geen commerciële enquête en alleen bedoeld een beter inzicht te krijgen in de wensen van ouders. Ik heb dan ook toestemming gekregen van dit forum om dit bericht te plaatsen.
Voor vragen en/of opmerkingen ben ik bereikbaar via [email protected]
Sahara
15-05-2011 om 09:59
Gestopt bij vraag 10
Vraag 5 en 6 zujn hetzelfde. Daar hou ik niet zo van. Maar die vraag waarom je oppas geen gastouder is geworden vond ik heel vreemd. Zeker omdat je ervan uitgaat dat de oppas geen gastouder is.
En daarna blijf je ervan uitgaan dat mensen die gebruik maken van een gastouder bepaalde kennis niet hebben? Of is deze enquete bedoeld om gastouderschap te promoten?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Thursday Next
15-05-2011 om 10:41
Ook ingevuld,
Geen dubbele vraag tegengekomen.
Een paar opmerkingen:
bij vraag 12 geef ik aan dat ik sommige dingen onbelangrijk vind, Bij volgende vragen moet ik de opvang die ik gebruik toch beoordelen op deze punten.
Peuterspeelzaal is geen kinderopvang, al beschouwen sommige mensen het wel als zodanig.
Scores geven is lastig. Een manier van opvang kan wel zeer goed zijn, maar niet bij ons passen. Dan zou ik het dus een score "zeer slecht" kunnen geven omdat ik het zo niet wil.
Sommige dingen zijn niet echt realistisch:
Opvang is bij u thuis, verzorger heeft diploma’s, ruimte is geïnspecteerd op veiligheid en hygiëne, prijs is 2 euro per uur per kind...
Lou
15-05-2011 om 11:41
Nog een paar opmerkingen
Ik heb hem ingevuld maar een beetje warrig vond ik het wel hier en daar. Zoals: wanneer ben je begonnen met oriënteren op kinderopvang? Nou, tijdens de zwangerschap, want toen keken we naar een kdv. Maar nu zit kind op de bso en daarover gaan mijn antwoorden op de andere vragen. Nu lijkt het alsof we al tijdens de zwangerschap naar een bso zijn gaan zoeken.
De scorelijst op het einde lukte me niet. Bij 15 minuten rijden valt alles af voor mij, ik heb hier verschillende opvangmogelijkheden op een paar minuten loopafstand. En ik kan ook niets met de combinatie opvang thuis en weinig speelgoed. Daar zorg ik dan toch zelf voor?
Monet
15-05-2011 om 13:21
Kalle smitk
In de laatste vraag staat een situatie dat een kind opgevangen wordt in een kdv met ongeschoolde leidsters en zonder inspectie door de GGD. Dit is een situatie die niet voorkomt, want op dat moment heeft de ouder geen recht op kinderopvangtoeslag.
Gerdina
15-05-2011 om 15:19
Ik loop vast bij vraag 13
jongste gaat naar een gastouder (en psz maar dat is geen opvang) en oudste gaat naar bso. Ik kan echte maar 1 van 2 invullen.
Vic
15-05-2011 om 15:26
Hmmm
Ik heb alles met een uurtarief onder de 4 euro een lagere waardering gegeven. Onder het mom van 'dat kan nooit iets zijn'. Ik vond het ook erg lastig om een waardering te geven aan de aspecten van gastouderopvang. Vanuit het oogpunt van veiligheid vond ik dat voor een baby/peuter niet prettig (slechts 1 verzorger, geen collegiaal toezicht), en gastouders voor alleen bso zijn bijna niet te vinden.
angelina ballerina
15-05-2011 om 21:47
Ook een paar opmerking
Allereerst loop ik ook vast omdat ik bij de vraag van welke soort opvang ik gebruik maak maar 1 ding kan selecteren.
De scorelijsten heb ik ook niet ingevuld. Ik vind het echt zo onzinnig en weinig zeggend. Voor een deel worden mogelijkheden genoemd die wettelijk gezien niet mogen voorkomen (onopgeleid personeel) en daarbij moet je wel heel veel zelf invullen waardoor een antwoord niks zegt. Bij de eerste wordt bijv. genoemd dat er weinig speelgoed is. Dit is voor mij geen enkel probleem als ze de hele dag allerlei knutsel, sport, spel en kookactiviteiten doen met de kinderen maar als ik deze optie positief zou beoordelen dan trekken jullie de conclusie dat ik speelgoed niet zo belangrijk vind. Wat misschien wel een foute conclusie is want dat is volkomen afhanelijk van overig aanbod en indien dit niet voldoende is vind ik passend ontwikkelingmateriaal en speelgoed wel heel belangrijk. Bij de volgende opties is het net zo, dus ik heb deze vragen open gelaten.
Leen13
15-05-2011 om 22:12
Wensen
Mijn kinderen zijn die leeftijd inmiddels voorbij. Maar wat ik gewaardeerd heb in de kinderopvang zijn de aardige ruimdenkende creatieve mensen die graag iets met een kind wilden doen en goed met ouders overweg kunnen. En daar ben ik nog steeds heel tevreden over. Er was ook altijd ruimte om iets extra's te doen als een kind naar judo brengen vlakbij of naar een theatercursus vlakbij. En ik kon goed en veilig afspraken maken dat ik ze dan weer ging halen of dat ze op de opvang door mij gehaald werden.
De bovenbouw bleek lastig. Bij mijn kinderen omdat ze meer behoefte hadden om een tijdje, overprikkeld, alleen te zijn en dat is niet echt mogelijk, niet op school en niet op de opvang.
En ik ben blij dat ik nooit gedoe heb gehad op de opvang over de kinderen, de medewerkers wisten altijd wel creatief in te spelen op de ontwikkelingsmogelijkheden van de kinderen en er lag geen ongewenste druk op. Ook was het voorspelbaar wat er ging gebeuren en de maaltijden verliepen in goede orde met aandacht voor allergien en dergelijke. En ook was er aandacht voor goed gedrag. De opvang ging beter om met zoon, die een aantal jaren gepest werd dan de school. Kortom, mischien is zo'n enquete wel veel te gestructureerd en te weinig op maat en is het effectiever om van ouders te horen wat ze fijn vinden aan de opvang en minder fijn of wat nog te wensen over is. Als enige vragen.
Leen13
15-05-2011 om 22:17
Informele opvang
Overigens heb ik met basisschoolkinderen ook naar tevredenheid gebruik gemaakt van informele opvang die ik dan dus wel zelf betaalde. Nog zonder gedoe over vereiste diploma's maar wel in de buurt en flexibel en vertrouwd. Inmiddels denk ik dat je meer last dan lust kunt hebben van regeldrang en GGD.
Fiorucci
16-05-2011 om 09:19
Anne j
Klopt, ik heb ook twee oppaskinders elke donderdag, hun ouders hebben geen zin in al dat gedoe voor drie uur oppas per week.