Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

01-04-2015 om 14:48

En wat doe jij als je dochter van tien een kalfje wil kopen?

http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/03/lucia-10-redt-kalfje-na-dramatisch-schoolreisje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-04-2015 om 14:55

Ha ha

Lief meisje, die Lucia. Maar ik vrees dat ik als moeder wat minder meegaand zou zijn. Geen plek is geen plek. Ik denk niet dat ik met een trailer (zo ik die al had), van Den Haag naar Friesland zou rijden om een schattig kalfje te redden. Sorry, ik ben soms hard, ik weet het....

Aagje

Jaina

Jaina

01-04-2015 om 15:03

Schattig

Ik zou er wel in mee willen gaan. Ze heeft tenslotte zelf een plaats geregeld waar het kalfje kan verblijven. Ik zou er niet zo'n moeite mee hebben om dan een dagje te besteden aan het vervoer van een kalf. Al is het natuurlijk verder onzin en zet het geen zoden aan de dijk; behalve dan voor Keesje zelf. Die krijgt nu een fijn leven in een koeienrusthuis. En hoewel dat op macro niveau natuurlijk geen enkel verschil maakt leer je kinderen wel dat ze toch op hun eigen manier een bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-04-2015 om 15:33

Ik ook

Ik zou mijn kind hier zeker mee willen helpen. En trots zijn op mijn kind wat zo'n goed hart heeft.

Ik sleepte vroeger ook van alles mee naar huis en in mijn herinnering ben ik daar ook altijd mee geholpen.

Ik vind het onzin

En symboolpolitiek. Kalfjes worden gegeten en daarvoor moeten ze worden geslacht. Redt je dit kalfje dan wordt er een ander kalf daarvoor in de plaast geslacht. Ik zie niet in wat dit kalje meer waard maakt dan een willekeurig ander kalfje.

Wil je niet dat kaafjes geslacht worden, dan zou ik zeggen eet geen kalfsvlees, al het andere is nutteloos.

Ik vind er ook niks mis mee om kinderen uit te leggen hoe de wereld werkt. Dat vlees van dieren komt en eten en gegeten worden onderdeel is van de natuur.

mirreke

mirreke

01-04-2015 om 15:51

Ik vind het geweldig

en zou mijn kind daar ook in ondersteunen.

Bijkomend voordeel, het wordt duidelijk dat vlees inderdaad van onder andere koeien komt, dat er een levend en zeer aaibaar dier achter het gehakt en de biefstuk zit. En dat het minder eten van vlees zo gek nog niet is, dat er daardoor minder koeien en kalfjes geslacht hoeven te worden.

Je moet ergens beginnen, vind ik.

Jaina

Jaina

01-04-2015 om 15:53

Mark

Natuurlijk heb je gelijk, het heeft ook geen enkel nut om dit kalfje te redden. Maar ik vind het toch schattig van dit meisje dat ze wel dit kalfje wil redden. En wie weet zet haar dit aan om vegetarisch te worden of om zich later in te zetten voor de biologische veehouderij of weet ik veel. ik zou mijn kind wel het gevoel willen geven dat ik haar steun en haar poging om een dier te redden serieus neem.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-04-2015 om 15:53

Geweldig

En inderdaad ik eer uit principe geen kalfsvlees.

Machtelt

Machtelt

01-04-2015 om 16:47

Melk

Ginny, je kunt beter stoppen met melk drinken. Dit kalfje is een bijprodukt van de melkveehouderij.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-04-2015 om 18:04

Nee hoor Machtelt

Apart dat mensen altijd menen te moeten zeggen dat je dan ook maar iets anders ook moet laten. Zat er al op te wachten eigenlijk.
Ook maar stoppen met het dragen van leren schoenen?

Mechtelt

Mechtelt

01-04-2015 om 19:17

Ginny

Ik geef onmiddelijk toe dat ik er weinig verstand van heb, ik heb alleen maar de laatse regel van het artikel gelezen: "Volgens EDEV moet een koe om melk te kunnen geven elk jaar een kalfje krijgen dat meestal binnen 48 uur na de geboorte wordt weggehaald."

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-04-2015 om 19:38

Oh maar dat betwist ik niet Machtelt

Het zal best zo zijn dat je de kalfjes beter helpt door geen melk meer te drinken.

Maar als ik aangeef geen kalfvlees (en geen lamsvlees en vlees van andere dieren die een schattigheidsfactor hebben) te eten kan dat gewoon en hoef ik me daar niet voor te verantwoorden en hoef ik dat niet aan te passen.
Het is vast hartstikke inconsequent en hypocriet, maar dat mag gewoon. Vlees eten is namelijk noch verboden noch verplicht.

Wellicht bedoelde je het niet zo maar ik kreeg een sterk: maar je draagt toch ook leren schoenen gevoel....

Ulla

Ulla

02-04-2015 om 11:43

Mark, geen natuur

'Ik vind er ook niks mis mee om kinderen uit te leggen hoe de wereld werkt. Dat vlees van dieren komt en eten en gegeten worden onderdeel is van de natuur.'

Wat is er natuurlijk aan o.a. het houden van kistkalveren?

@Ulla

Je loopt een beetje achter. Het houden van kistkalveren is al sinds 2004 verboden.

mOverigens zijn alle tame dieren het gevolg van een symbiose die in het verleden is aangegaan tussen de wilde voorouders van deze dieren en de mens. Dit kun je een natuurlijk proces noemen waarbij wilde dieren zich afhankelijk hebben gemaakt van de mens. Evolutionar gezien een geweldige strategie aangezien de tamme varianten wereldwijd in enorme aantallen voorkomen en de wilde varianten bijna uitgeroeid zijn in sommige gevallen. Je kunt het natuurlijk ook onnatuurlijk noemen en dat willen stoppen met als logische resultaat dat je pleit voor het uitroeien van de koe, het paard, het varken, de kip, het schaap, de geit etc.

Ulla

Ulla

03-04-2015 om 13:37

Kistkalveren

Oeps!
Bio-industrie dan.

De rest van je verhaal zou ik wel eerst verder willen onderzoeken op waarheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.