Beemer
25-10-2010 om 22:17
Elektronisch leerlingdossier roept vragen op
Analyse door Justine Pardoen: http://www.ouders.nl/mana2010-eld.htm
Elektronisch Leerlingdossier roept vragen op
door Justine Pardoen
Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Bijna alle ouders hebben wel eens meegemaakt dat een leerkracht iets raars gezegd heeft over hun kind, wat kant nog wal raakt. Dat is vervelend op het moment zelf, maar verder niet zo dramatisch. Vervelender is het als zo'n misplaatste 'diagnose' je hele leven lang aan je blijft kleven. En nog vervelender is het wanneer er persoonsverwisselingen gaan optreden, of als er grote hoeveelheden gegevens op straat belanden. Met papieren dossiers zijn dat soort risico's beperkt, maar met digitale dossiers zijn de risico's vele malen groter.
Scholen worden binnenkort verplicht om voor het bijhouden van een leerlingdossier gebruik te maken van een uniek persoonsgebonden nummer (PGN). Op 13 oktober is in de Tweede Kamer een wet aangenomen die dat regelt. Zo kan de onderwijsloopbaan van kinderen nauwgezet gevolgd worden, vanaf het moment dat ze de drempel van het onderwijs overgaan, op 4-jarige leeftijd. Ouders Online maakt zich daar zorgen over.
Voor zover wij kunnen nagaan is het onderwijsnummer dat veel scholen nu al gebruiken, en straks verplicht zijn te gebruiken, gelijk aan het Burgerservicenummer (BSN) dat al gebruikt wordt in allerlei andere dossiers, zoals bij de Belastingdienst, de gezondheidszorg (het elektronisch patiëntendossier EPD), de gemeentelijke basisadministratie (GBA), etc. Binnenkort worden burgers dus gevolgd van de wieg tot het graf, met alle gezondheidsinformatie, schooldossiers, strafdossiers, CJG-dossiers (als je een keer binnenloopt bij het Centrum voor Jeugd en Gezin), jeugdzorg, enzovoorts.
Die gegevens zijn nu nog gescheiden, zodat artsen en politie-agenten niet in het leerlingdossier kunnen kijken, en leerkrachten niet in het dossier van de schoolarts, maar de stap om al die dossiers te koppelen wordt steeds kleiner. De kans dat dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren, is alleen maar toegenomen door de komst van het nieuwe Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Er wordt dus al een tijdje gebouwd aan een systeem waarin het hele leven van burgers wordt vastgelegd. Dat persoonsdossier is automatisch gekoppeld aan je persoonsbewijs, omdat je persoonsgebonden nummer (PGN, wat dus hetzelfde is als je Burgerservicenummer BSN) daar ook in staat. We hebben feitelijk al een algemene identificatieplicht voor kinderen vanaf 14 jaar en in je identiteitsbewijs staat je burgerservicenummer met in de meeste gevallen (via je paspoort) ook een vingerafdruk. Van kinderen die nog rondlopen met een identiteitsbewijs zonder vingerafdruk, mag de politie op elk moment een vingerafdruk afnemen.
Wat is een elektronisch leerlingdossier?
De gegevens van elke leerling worden in een digitaal dossier bijgehouden vanaf het moment dat het kind naar school gaat, dus meestal vanaf het 4e jaar.
Die gegevens worden beheerd door de school, en doorgegeven – als het kind de school verlaat – aan de volgende school of opleiding. Er worden ook gegevens uitgewisseld met de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de opvolger van de IB-Groep (de Informatie Beheer Groep) om de financiering van het onderwijs goed te kunnen regelen.
Wat staat er in een elektronisch leerlingdossier?
Je zou verwachten dat scholen vooral gegevens willen bijhouden over de schoolprestaties, met mogelijk nog wat andere informatie die nodig is om conclusies of adviezen te verbinden aan die gegevens. Niet minder, maar zeker ook niet meer.
De staatssecretaris heeft echter aangekondigd dat er wel degelijk veel meer in dat dossier kan komen te staan. Als ouders moet je je dus afvragen wat het nut is om in een leerlingdossier – dat een leven lang meegaat – vastgelegd te zien hoeveel biertjes de ouders drinken, welk geloof ze aanhangen, wat hun opleidingsniveau is, hun land van herkomst, of je op de basisschool wel eens gepest bent, of je als 13-jarige in aanraking bent geweest met de politie, wat je werkhouding was in groep 8, wat je seksuele voorkeur is, enzovoorts.
Is dat allemaal in het belang van het kind als leerling? Kunnen we daardoor het onderwijs beter afstemmen op de behoefte van een leerling? En wie bepaalt dat allemaal?
Rechten
In theorie hebben ouders en leerlingen allerlei rechten. Bijvoorbeeld dat ze geïnformeerd moeten worden over wat er allemaal wordt bijgehouden, en hoe ze de doorgifte van bepaalde gegevens kunnen weigeren. Ze moeten ook weten wie voor het bewaren en doorgeven van de gegevens verantwoordelijk is, en waar ze kunnen klagen.
Maar in de praktijk houden scholen zich nogal slecht aan hun informatieplicht, zo blijkt uit onderzoek.
Zorgen
We hebben dus een aantal zorgen, die beslist niet weggenomen zijn door de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer.
Wij vragen ons af:
# Hoe wordt voorkomen dat gegevens bij andere instanties belanden? Ook op langere termijn?
# Wie houdt er toezicht op dat geen overbodige gegevens in leerlingdossiers terechtkomen?
# Kun je als ouder inzage krijgen in de gegevens van je kind en hoe is die inzage en het recht op correctie geregeld?
# Hoe lang bewaart een school de gegevens na doorgifte?
# Wie is verantwoordelijk voor misbruik van de bewaarde en doorgegeven dossiers?
# En, niet onbelangrijk: wordt gebruik gemaakt van gekeurmerkte systemen, zodat de technische beveiliging van de dossiers optimaal is? Onze ervaring is namelijk slecht op dit punt (zie ons Dossier 'digitalisering leerlinggegevens').
# De staatssecretaris van Onderwijs heeft de controle op de technische beveiliging gelegd bij de Inspectie van het Onderwijs, maar hoe kunnen ouders erop vertrouwen dat deze overbelaste dienst dat ook daadwerkelijk aankan?
Vooruit denken
Alle burgers, maar vooral ouders die voor hun kinderen vooruit moeten denken, zouden zich moeten afvragen wat de gevolgen kunnen zijn van deze ontwikkelingen. Hoe worden de rechten van hun kinderen en van henzelf gewaarborgd? Hoe kan misbruik van gegevens voorkomen worden? Kinderen en ouders hebben recht op privacy, en op vrijheid om hun leven in te richten zoals zij dat willen (binnen de grenzen van de wet).
Natuurlijk is het in het belang van leerlingen dat docenten goed geïnformeerd zijn. Maar in deze tijd, waarin diversiteit in opvoeding en achtergrond van leerlingen steeds meer als een bedreiging wordt gezien dan als een kans, is het misschien nog wel van groter belang voor leerlingen dat ze gezien en beoordeeld worden door docenten met onbevooroordeelde ogen.
Wie zich zorgen maakt, kan schrijven naar de leden van de Eerste Kamer, die zich nu moeten buigen over het wetsontwerp over het elektronisch leerlingdossier (ELD).
Wie meer wil weten over hoe verschillende politieke partijen denken en stemmen, als het gaat om privacy-zaken, surft naar de Privacybarometer.
Justine Pardoen
[email protected]
Justine Pardoen is hoofdredacteur van Ouders Online.
Ouders Online is lid van het Platform Bescherming Burgerrechten.
Genista
26-10-2010 om 10:44
Goed dat je het aankaart
Het is gewoonweg angstwekkend, hoe die S uit BSN inmiddels allang niet meer staat voor service. Je kunt het met hetzelfde recht al BCN gaan noemen, Burger Controle Nummer. Er is geen sprake meer van service, maar van opgedrongen goed-voor-je waar je zelf geen inspraak meer in hebt.
Temet
26-10-2010 om 11:22
Genista
"Er is geen sprake meer van service".
Nooit geweest ook. Ik noem het nummer tenminste nog altijd sofinummer, niet alleen omdat ik altijd traag ben met die dingen (ik heb het ook nog steeds over de PTT), maar ook omdat ik altijd denk: hoezo burgerservicenummer? Het is niet voor de lol van de burger dat dat nummer er is, maar voor de lol van de overheid.
Hooguit zou je het service van de burger aan de overheid kunnen noemen, maar aangezien we dat nummer volautomatisch opgeplakt gekregen hebben kan je dat eigenlijk ook niet eens zeggen.
Ondertussen worden wij geloof ik wel gemaand om voorzichtig met dat nummer om te gaan. Terwijl je het tegenwoordig zo ongeveer op iedere straathoek moet afgeven, hetzij direct, hetzij omdat je een identiteitsbewijs moet laten zien en/of kopieëren waar dat nummer in staat.
Het zal vast niet lang meer duren voordat we onder het mom van "o zo praktisch en veilig en u hebt toch niks te verbergen" gewoon allemaal een chipje krijgen ingeplant. Bij kinderen dan direct met de hielprik.
Groeten,
Temet
Plien
26-10-2010 om 12:10
Fijn dan...
Is net dat EPD min of meer afgeserveerd, krijg je dit weer... zucht. Helemaal eens met bovenstaande schrijvers, ik ben niet blij.
fladder
26-10-2010 om 12:34
Bbn
Ofwel Big Brother Nummer...
Ik heb net de cluster 4 van oudste moeten verlengen. Zijn zwakke kanten extra accentueren zodat hij in godsnaam recht blijft houden op het aangepaste onderwijs dat hij zo hard nodig heeft. En op elk papiertje natuurlijk dat nummer.
Ben ik aan het doemdenken als ik al een scenario zie van een studie of werkgever die hem afwijst "want in 2010 werd opgegeven dat je nog problemen hebt in het maken van sociale contacten"?
Maar niet-invullen betekent geen goed passend onderwijs...
ChrisH
26-10-2010 om 13:59
Mail gestuurd
Dit klinkt inderdaad niet echt fijn. Ik heb de adressen van Beemer gekopieerd en een mail verzonden naar de leden van de Eerste Kamer die hier over gaan.
Chris
dirksmama
27-10-2010 om 08:10
Jakkes
Ik zie echt de voordelen van een goed LVS BINNEN de school. Maar het nut van dit soort Big Brother toestanden zie ik echt niet.
Je zou er gewoon Amerikaans-Republikeinse neigingen van krijgen...
fladder
27-10-2010 om 14:10
Lidwientje heeft gelijk!
Ook ik had en heb niks te verbergen. Tot een dame zelf aannames begon te maken én ging verwerken in haar rapportages! Enfin, mijn verhaal is bekend.
Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden, zo simpel is het. Zelfs alles wat je doet, al doe je het nog zo goed. Als je ook maar enigszins afwijkt van de norm (=compleet gezin van oerhollandse afkomst, iedereen gezond, rijtjeshuis, leuke baan en een nette auto voor de deur) zijn voorbarige aannames al gauw gemaakt.
ChrisH
27-10-2010 om 17:18
Reactie gekregen
Ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar de adressen op de lijst van Beemer en kreeg vandaag al de volgende reactie:
"Geachte Mevrouw X,
Hartelijk dank voor uw mail.
Als woordvoerder van de SP voor dit wetsvoorstel 32.176 zal ik zeker graag uw zorgen meenemen in mijn voorbereidingen voor het schriftelijk onderzoek waarvoor wij 9 november a.s. onze vragen in de Commissie OCW inleveren, en waarvan dan verslag naar het Ministerie OCW gaat.
Daarna is het wachten op de antwoorden en kunnen eventueel nog nadere vragen nodig zijn en/of volgt plenair debat. Op de site van de Eerste Kamer is dit proces te volgen.
Van de afdeling Inhoudelijke Ondersteuning van de Eerste Kamer kregen de woordvoerders van alle EK-fracties voor 32.176 gisteren al een informatiedossier, waarin ook artikelen van Ouders Online zijn opgenomen, zoals "221010 Electronisch Leerlingdossier roept vragen op" en "170904 Digidoor Almere". Als U eventuele volgende vragen/informatie onder onze aandacht wilt brengen, dan kunt U dat ook sturen aan Sandra van Reenen, die dit Informatiedossier bijhoudt.
Met hartelijke groet,
Sineke ten Horn"
Afwachten dus.
Chris
Leony
28-10-2010 om 01:10
Kerkgenootschappen en persoonsgegevens (beetje ot)
Het thema van deze discussie is het digitaal vastleggen van informatie in Leerlingvolgsystemen. Ouders hebben geen inzicht in wat er wordt vastgelegd, hoe die informatie wordt gebruikt en door wie. Dat is eng.
Maar er is nóg een situatie waarin dit thema speelt. Het SILA (Stichting Interkerkelijke Leden Administratie) krijgt informatie over haar leden uit de GBA (Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens). Een van de vele privileges die religieuze instituten in Nederland namelijk nog steeds genieten is de registratie van kerkleden via de gemeenten m.b.v. SILA.
"Het is de kerken toegestaan privacy gevoelige gegevens te verzamelen, bewaren en uit te wisselen, terwijl voor andere organisaties strenge wettelijke restricties gelden. SILA schendt hiermee uw privacy en de uitzonderingspositie van SILA is dan ook een anachronisme en past volstrekt niet in de scheiding van kerk en staat."
Om dit tegen te gaan moet je je bij het kerkgenootschap in kwestie laten uitschrijven én een 'Verzoek geheimhouding persoonsgegevens uit de GBA' bij je gemeente indienen.
http://dry.sailingissues.com/uitschrijven-kerk.html
Leony
Genista
28-10-2010 om 10:35
Chris
Ik durf een voorspelling te doen. De SP zal de enige zijn die inhoudelijk reageert op je mail. Van de rest hoor je óf niets, of ze reageren met het standaard mailtje dat het standpunt van de partij uiteenzet. Droeve ervaringen tijdens het EPD-gebeuren (dat naar ik vrees hooguit wat vertraging oploopt, maar nu CDA en VVD in de regering zitten waarschijnlijk niet definitief is afgeserveerd...) drijven mij ertoe deze voorspelling te doen.
ChrisH
28-10-2010 om 11:01
Usual suspects
Laat ik zeggen dat ik ook niet heel erg verrast was dat het de SP was die reageerde. Zij behoren tot de usual suspects zeg maar als het om dit soort kwesties gaat.
Maar als iedereen nou eens massaal gaat mailen naar de Eerste Kamer (of erover twitteren, zie Youp van 't Hek en zijn afpoeierhelpdesk-campagne) wie weet kun je dan toch iets in gang zetten.
Chris
Temet
28-10-2010 om 11:04
Twitter lijkt me een mooi idee. Je moet eigenlijk zien dat een paar leidende politici erover gaan twitteren, dat wordt altijd flink door de media gevolgd.
Niet door mij overigens, ik twitter niet. Maar ik ben dan ook een fossiel.
Groeten,
Temet
mirreke
28-10-2010 om 12:34
Waarom 1ste kamer en niet 2e. is die al gepasseerd?
Ik kan mij nl. niet herinneren dat er iets van een debat over dit digitale onderwijs cq bemoeidossier is gevoerd. Dezelfde problemen als bij het EPD (zoals recht op inzage (wie), recht op beschermingpersoonsgegevens, wanneer vernietiging van jouw dossier (bij 18, bij 21, nooit?). Is er dan al sneaky een wet aangenomen die nu alleen nog maar door de eerste kamer moet?
Ik zou zeggen, allemaal mailen, ook naar tweede kamerleden. Dit is echt waanzinnig. Ik kan mij nl. goed voorstellen dat je bv. op opleidingen van je keuze niet meer wordt toegelaten, omdat men toch in de verleiding komt in dit soort dossiers te neuzen.
Nu komt met een sluipende omweg toch weer dat kinddossier boven water.
mirreke
28-10-2010 om 12:37
Los van alle andere paranoïde schrikbeelden
die ik me bij ge/misbruik van dit dossier kan voorstellen.
Mirjam (ook geen twitteraar)
Sancy
28-10-2010 om 19:55
Mirrek, daarom 1e en niet de 2e kamer
Het heeft ook hier gestaan. Ik heb even in het archief gezocht:
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=epd&thread=149996&forumsel=1&forum=1&post=2413589
Justine Pardoen (Ouders Online)
05-11-2010 om 11:49
Voorbeeldbrief
Ouders die nog iets willen laten horen, kunnen nog steeds mailen. Onderstaande mail kreeg ik van een vader die de eerste kamerleden van zijn eigen partij heeft gemaild: kan jullie als voorbeeld dienen.
Is er nog iemand anders die antwoord heeft gekregen?
Geachte heer/mevrouw xxx,
Ik heb gehoord dat de Eerste Kamer binnenkort beslist over het ELD. Omdat ik altijd [vul je eigen partij in] stem, en nog meer dan tegen het EPD bezwaar heb tegen het ELD, ben ik benieuwd hoe u daar tegenover staat.
Bij het ELD gaat het niet eens over direct levensbeschermende info, maar wel over informatie die een leven lang in onvoldoende beveiligde (overheids-)cyberspace blijft rondzingen.
Ik ben benieuwd of u mijn zorgen deelt en welke consequenties u daaraan verbindt.
Met vriendelijke groet,
xxxx