Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Annemieke

Annemieke

23-04-2014 om 12:42

eieren gooien in de nieuwsbrief

Ik heb mij weer eens verbaasd over het feit dat mensen het altijd zo 'zonde' vinden om iets met eten te doen maar je hoort ze nooit als er op een andere manier geld wordt uitgegeven. Moet je de eieren dan naar Afrika sturen? Waarom maak je je niet druk als mensen nutteloze dingen kopen van veel meer geld dan dat een beetje lol met eieren kost?

Ik snap het wel

Ik wil niemand zijn of haar pleziertje afnemen maar ik ben er ook geen voorstander van. Voedsel, zeker als het door dieren geproduceerd wordt verdient respect. Aan de ene kant moeten we nadenken dat we minder weggooien en aan de andere kant ga je er dan moedwillig van verspillen. Dat lijkt me ook niet logisch.
Misschien heeft het ook te maken met je achtergrond. Ik weet nog van de boerderij van mijn grootouders hoe dat ging met kippen en eieren. En daar werd niet met eieren gegooid. Dat was, behalve voedsel ook een economisch artikel waarmee het gezinsinkomen werd verdiend. Als kleine boer geen vetpot.

Angela67

Angela67

23-04-2014 om 14:22

inderdaad respectloos

Voedsel gooi je niet weg, dat is mijn uitgangspunt. Dat het me wel eens gebeurt, dat is een feit (zelfs kliekjes uit diepvries ontdooid eten we soms dan toch niet helemaal op). Maar om dan moedwillig ontzettend veel eieren er door heen te jagen, nee, dat vind ik persoonlijk een fout signaal.
gr Angela

We zijn allemaal even verantwoordelijk voor alle leven op aarde.

Ik vraag me meer af wat mensen tegen zichzelf zeggen/ verantwoorden wanneer ze respectloos met wat dan ook omgaan.
Of het nu eieren gooien betreft, kiloknallers/ plofkippen eten, met tomaten gooien, stieren bevechten, bushokjes molesteren, genetisch lopen te rotzooien, kinderarbeid voor eigen winstbejag inzetten, whatever...

Hoe praat iedereen zijn/haar acties goed tegenover zichzelf. Want iedereen doet zijn/haar best het zo goed mogelijk te doen.

Welke excuses verzinnen we?

Annemieke

Annemieke

23-04-2014 om 16:19

aha

Het gaat dus echt alleen om het voedsel maar niet om de mensen die geen voedsel hebben. Dan begrijp ik het een beetje meer. Ik dacht dat het altijd om het voedsel op zich gaat, dat er zoveel mensen zijn die geen eten hebben en jij gooit het weg. In dat licht denk ik dan: maar waarom geef je dan wel geld uit aan zaken die je niet nodig hebt in plaats van dat je dat uitgeeft voor eten daar?

Angela67

Angela67

23-04-2014 om 16:22

nou het zit er wel een beetje in moet ik zeggen

. . . ik vind voedsel verspillen niet o.k., maar eigenlijk ook wel een beetje wat jij zegt: als je voor je plezier zoveel geld erdoor 'gooit' doe dan de helft van de eieren en stort de rest op een goed doel rekening . Maar dan ga ik dus een oordeel vellen over iemands geldbesteding en dat is altijd tricky want wie ben ik. Voedsel is een duidelijk iets, een mening over waar je je geld aan uitgeeft is iets heel anders.
gr Angela

Theekopje

Theekopje

23-04-2014 om 20:40

Ouwe zeur

Het is een beetje een ouwe zeur-argument, maar ik ben er mee opgegroeid en ik voel het zo.

Mijn vader was kind in de hongerwinter, in de randstad. Hij is, letterlijk, bijna doodgehongerd. Is met wat zusjes in wanhoop op de gok naar het boerenland gegaan. Niemand wist of ze het zouden overleven.

Bij ons thuis werd geen voedsel weggegooid of voor gooi- en smijtwerk gebruikt. Voedsel is kostbaar, zo niet letterlijk in geld dan toch in wat het vertegenwoordigt: je leven kan ervan afhangen.

Het heeft arbeid en natuurlijke bronnen gekost, een kip heeft ervoor in een kippenfarm opgesloten gezeten of een dier heeft er het leven voor moeten laten.

Daar geniet je van, dat gebruik je niet als vermaaksartikel.

Sorry, preekmodus uit.

decadent

Wat ik zo gek vind is dat geld uit geven aan huisdieren altijd sneller als decadent wordt gezien.

Bijvoorbeeld duur blikvoer voor je kat kopen: Wat een onzin, en dat terwijl er mensen honger lijden! Of een deskundige naar het gedrag van je hond laten kijken: nou nou, therapie voor dieren, het moet niet gekker worden!

Maar dat als je een even groot bedrag aan een andere hobby besteedt, zoals een nieuw verfje voor een boot, dan is dat ineens geen probleem..

Kaaskopje

Kaaskopje

23-04-2014 om 23:23

Ja... ook oorlogsouders...

... groot geworden met ouders die in de oorlog oud genoeg waren om te beseffen wat er gaande was (bij aanvang 11 jaar), die ook geen eten weggooiden en de kliekjes opbakten om op brood te doen. Mijn man wordt gek van mij, ik bewaar ook alle restjes. Tegen beter weten in, want driekwart moet alsnog weggegooid worden door gebrek aan belangstelling. Tot zover de achtergrondinformatie.

Ik zal niet snel zélf met eieren gooien, maar om eerlijk te zijn lig ik er ook niet wakker van als ik iemand anders met eieren zie gooien. De eieren zijn gelegd, de kip zal nooit weten dat zijn ei nooit voor consumptie is gebruikt en de eierboer is allang blij dat de eieren érgens voor worden gebruikt, zodat hij een inkomen heeft. Misschien doet het een beetje zeer als de boer mensen met eieren ziet gooien, maar eerlijk is eerlijk... hij eet ervan.

Ik heb even gegoogled op 'eieren' en 'overschot' en kwam o.a. op de volgende pagina:

http://mobiel.flakkeenieuws.nl/index.php?artikel_id=6157#.U1gTVhl1HqA

Er moeten meer eieren gekocht worden om de eierboeren het hoofd boven water te laten houden. Dus als iemand bijvoorbeeld op een vrijmarkt een beetje geld probeert te verdienen als eiermikpunt, dient hij daar de eierboeren mee.

Vlees vind ik dan weer iets anders. Daar is een dier voor gedood. Voor eieren is geen kip geslacht.

Vanaf volgend jaar mag Oekraïne eieren exporteren naar Europa, wat betekent dat het ook voor Nederlandse scharrelkipboeren nóg moeilijker wordt om een nette prijs voor een ei te krijgen. Om die boeren serieus te helpen, moeten we dus tegen de klippen op koken, bakken en klutsen. Dat gaat niet lukken. Dus elk ei wat verkocht wordt, ook als dat voor de lol is, is er een.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-04-2014 om 09:36

Kaaskopje

"Er moeten meer eieren gekocht worden om de eierboeren het hoofd boven water te laten houden."

In je link kan ik niets over eieren vinden, maar twee jaar terug was er een tekort aan eieren: http://www.boerenbusiness.nl/artikel/item/10779522

Maar daar gaat het me eigenlijk niet om. Ik vind dat eieren gaan gooien niet de manier is om de eierboeren, indien nodig, te redden. Als de eierboeren het niet redden omdat er te weinig eieren verkocht worden zijn er dus te veel eierboeren, en dat is heel vervelend, kaar een aantal zullen dan een andere baan moeten gaan zoeken. Dan hoeven er minder kippen in te kleine hokjes of te volle schuren gestopt te worden en dat vind ik prima. Kippen blijven gebruiken en teveel eieren laten produceren die dan weggegooid worden, alleen zodat de eierboeren kunnen voortbestaan lijkt me niet eerlijk voor de kippen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.