Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
mirreke

mirreke

27-02-2010 om 15:41

Een op de vijf kinderen durft niet meer buiten te spelen (ad)

stond vandaag in het AD.
ROTTERDAM - Een op de vijf kinderen durft niet meer buiten te spelen omdat buurtbewoners klagen over overlast door het spelen. Ook vinden ze vaak het verkeer te gevaarlijk.
Volgens het AD, dat schrijft over het onderzoek door Jantje Beton, proberen omwonenden van scholen soms via de rechter het buiten spelen te verbieden. Ze ergeren zich aan het lawaai of aan de kwajongensstreken van de kinderen. De kinderen zelf vinden dat ze te weinig worden betrokken bij beslissingen over speelruimte en dat speelplekken niet uitdagend genoeg zijn.""

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

27-02-2010 om 15:46

Vervolgens

keek ik eens naar de reacties op dit artikeltje. Ik schrok van de nare toon en de onverdraagzaamheid die uit de meeste spreekt. Dat belooft niet veel goeds voor spelende kinderen...
Herkennen jullie dit?

Nasha 1st

Nasha 1st

27-02-2010 om 15:52

Gelukkig

wonen wij in een redelijk kinderrijke buurt, dus er wordt niet veel geklaagd daardoor....Ik merk hier niet veel van dit soort dingen, maar kan me bijv. voorstellen in een dichtgebouwde stad, waar alle woningen dicht op elkaar staan, dat de klachten daar meer voorkomen (al dan niet terecht)

vlinder72

vlinder72

27-02-2010 om 16:16

Mijn kinderen

spelen ook zelden zelf op straat. Geen idee waarom niet want het mag wel. Meestal blijven ze in de tuin soms gaan ze naar de speeltuin of het voetbalveldje. En waarom? Misschien omdat wij niet aan pleintje wonen? Of omdat er weinig kinderen van dezelfde leeftijd hier wonen? Geen idee. Ik heb ook niet het idee dat ze veel missen. Ze komen genoeg buiten. Mirreke trek je niets aan van het commentaar op de AD site. Ik heb nooit zulke zure mensen meegemaakt. Dat zijn (bijna) allemaal mensen die graag terug willen naar de jaren 50. Tenminste naar het perfecte beeld dat zij zelf verzonnen hebben hoe het toen geweest was. Ook zijn deze mensen van mening dat werkende vrouwen de oorzaak zijn van alle problemen met de hedendaagse jeugd. Onderwijs is slecht, het Koninklijk huis moet weg, de politiek moet weg, eigenlijk moet gewoon alles weg en Jan met de pet gaat het allemaal wel even regelen. Ik ben gestopt met het lezen van de AD site want ik kan er heel slecht tegen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2010 om 20:41

Ik kan mij er niets bij voorstellen

maar dat zal beslist komen omdat ik nooit te maken heb gehad, als kind en als moeder, dat buiten spelen als onveilig werd ervaren. (op de invloed van 1 meisje uit de buurt na, maar dat stond op zichzelf)
Vroeger woonde ik in Amsterdam-Buitenveldert. Daar werd gewoon lekker buitengespeeld, later in een dorp, geen enkel probleem. Nu woon ik (met man) met mijn eigen kinderen in de stad, maar wel op een locatie die echt ideaal is voor kinderen. Wij boffen dus. Kinderen aan de andere kant van dezelfde stad kunnen het totaal anders treffen.

Volgens mij zijn er grote verschillen in wijken

mijn zusje is een jaar geleden verhuisd naar een volkse buurt in Ridderkerk. De verhalen die ze verteld over de lagere school van haar kinderen vind ik ongelooflijk. Er wordt enorm veel gevochten op school soms waar de ouders gewoon bij staan. Ook komt haar zoontje thuis met nieuw schuttingtaal.

Wij zijn twee jaar geleden naar een dorp verhuisd waar veel tuinders wonen. Wij wonen ook in een buurt met veel sociale woningbouw, op de school van mijn kinderen lopen mensen met verschillende inkomens en etnische achtergrond gewoon door elkaar. De meeste kinderen zijn heel netjes opgevoed en het is echt ondenkbaar dat er gevochten wordt op school.

Claudia B

Claudia B

27-02-2010 om 22:17

Liat (o.t.)

Gewoon even nieuwsgierig omdat ik ook in een (eigenlijk het) tuindersdorp woon
Begint jou tuindersdorp toevallig met een B?

HIer spelen de kinderen ook altijd buiten met andere kinderen. Dat deden we vroeger zelf ook, we zijn niet anders gewend hier.

Groetjes,
Claudia

Werkelijk fladderbeestje

Hoe jij íedere draad linkt aan je zorgenkinderen; ik vind het ongelofelijk. Word je daar nou zelf nooit moe van?

vlinder72

vlinder72

28-02-2010 om 11:23

Artikel in het ad

Niemand heeft hier dus ervaring met klagende buren. Wij ook niet. Volgens het AD gebeurt dat dus wel en daarom zou 1 op de 5 niet meer buiten durven spelen. Het lijkt mij eerlijk gezegd nogal onwaarschijnlijk. Ik geloof dit soort artikelen ook niet. Wie heeft dat dan onderzocht en waarop zijn dit soort cijfers gebaseerd. Niet buiten spelen vanwege het verkeer vind ik logisch maar niet omdat er eens een gemene buurman een bal afpakt (dat gebeurde vroeger trouwens ook). De school van mijn kinderen staat in een woonwijk. Buiten schooltijd spelen er altijd kinderen op het plein. Dat zijn juist kinderen uit die buurt. Dus heeft er iemand ervaring met klagende buren? Zijn er dan echt zoveel zuurpruimen die kindergeluiden als storend beschouwen?

Tolerantie

Het zal vast ook aan de wijk liggen. Er zijn wijken met weinig speelruimte en veel verkeer en daar wordt van overheidswege weinig aan gedaan.Verder neigen we tegenwoordig ook steeds meer naar de angstcultuur die in Amerika al gemeengoed is geworden en ik denk dat het hier ook nog wel een graadje erger zal worden.
Een voorbeeld:In Almere is de criminaliteit gedaald maar het gevoel van onveiligheid is toegenomen. Dat zal Wilders leuk vinden, hij heeft daar zelf immers ook enthousiast op aangestuurd.En velen trappen in zijn praatjes.
Het valt mij op dat de toleratie in mijn aangeharkte buitenwijk hier en daar ook is afgenomen en dat men bijvoorbeeld graag iets wil doen AAN hangjongeren ipv VOOR hangjongeren.En daar zou nu eens iets aan gedaan moeten worden.
Hier in de wijk was een man die zijn hond stelselmatig uitliet op het "verboden voor honden"-veldje omdat hij niet wilde dat er kinderen voor zijn deur voetbalden.Ik heb hem gedreigd met aangifte want op zo'n moment word ik zelf ook wat minder tolerant.
Wat mij betreft wordt het hoog tijd dat de buurthuizen en jongerenwerkers in ere worden hersteld ipv wegbezuinigd zoals in mijn eigen stad.

Damajo

Guinevere

Guinevere

28-02-2010 om 11:46

Werkelijk isabella

Ik begrijp werkelijk niet waarom jij Fladders volledig on-topic reactie moet afbranden. Iedereen reageert vanuit zijn eigen belevingswereld. Jouw belevingswereld is overduidelijk een andere. Een beetje meer inlevingsvermogen in een ander mens zou je sieren.

Guinevere

Guinevere

28-02-2010 om 11:51

En nu on topic

Mijn zoon van 7 heeft gewoon niet altijd veel zin om buiten te spelen. Hij maakt bij voorkeur een afspraak met iemand en speelt dan binnen. Af en toe gaat hij wel naar buiten, met fiets of skelter. Vaak komt hij dan na een tijdje terug omdat er in de speeltuin weer ettertjes rondhangen.
Klachten over buitenspelende kinderen heb ik hier ook nog nooit gehoord. Maar er zijn altijd mensen die wat de z*&^ken hebben. Als kinderen binnen zitten te spelen, is het niet gezond. Zijn ze lekker buiten aan het rondhangen, dan is het ook weer niet goed, want dan zijn ze niet nuttig bezig of ze maken teveel herrie. Ettertjes uitgezonderd natuurlijk. Er zijn nou eenmaal ook kinderen die wel degelijk overlast veroorzaken. Al is het maar omdat ze tegen je garagedeur aan staan te voetballen.

Nasha 1st

Nasha 1st

28-02-2010 om 13:38

Mijn kids

zijn helaas geboren met een behoorlijk stemgeluid.....ik doe de hele dag niks anders dan aangeven dat ze niet zo moeten schreeuwen....(en dan proberen ze gewoon iets te vertellen)....ik kan me zo voorstellen inderdaad dat de omgeving dit inderdaad als storend ervaart....

Sorry

Ik draafde door, dat zie ik nu in. Ik ben er net achter gekomen dat mijn man nog steeds een affaire heeft met de kantoorsnol waarvan hij zei dat het vorig jaar echt over was. Tel daarbij op dat ik net de belastingteruggave heb gehad en het geheel tegen verwachtingen in een bedroevend laag bedrag van 14,50 bleek te zijn. Verder heeft mijn zus net te horen gekregen dat ze ME heeft en ligt onze kat op sterven. Plaatst dat de dingen een beetje in perspectief, Fladderbeest?

reina

reina

28-02-2010 om 15:22

Triest

Ik herken het gelukkig niet, hier wordt in de buurt heel veel buiten gespeeld en ik merk nooit dat iemand zich daar aan stoort (er is ook nog een school op gehoorafstand, daar heeft ook nog nooit iemand moeilijk over gedaan, gelukkig). Ik moet er niet aandenken dat zoiets speelde toen mijn kinderen klein waren, zeker zoon was altijd buiten, binnenzitten vond ie saai.

Bastet

Bastet

28-02-2010 om 17:59

Weet je isabella

Als ik in een slechte bui ben,reageer ik niet hier.Omdat ik dan weet dat ik dingen zou schrijven waar ik later spijt van krijg,of waar ik een ander mee kwets.Bewaar je energie dan voor de ellende,en laat OO even voor wat het is....

Voor isa bella

Doe eens normaal.

Hier speelt zoonlief gewoon buiten. Niks aan 't handje.

Overigens moet ik wel zeggen dat zoon een monotone harde stem heeft. Dus...heel het dorp weet dat hij buiten is.

Margriet*

Margriet*

28-02-2010 om 20:03

Fladderbeestje

Ik woon in Amsterdam tussen Nederlanders van Marokkaanse afkomst (zoals ik het altijd zorgvuldig probeer te formuleren) maar dat is niet perse een Tokkiebuurt. Ik vind het storend dat je dit aan elkaar koppelt.
Wij wonen in een buitenwijk en ik denk dat mijn kinderen gemiddeld meer plek hebben om te spelen dat in een gemiddelde vinex wijk. Mijn kinderen kunnen veilig op straat spelen, schommelen in de boom in het park, naar het peuterbadje, zomers kanoen op 10 meter afstand is water. Alleen die hondenpoep af en toe.....

Jade

Jade

28-02-2010 om 21:01

Isabella,

"Plaatst dat de dingen een beetje in perspectief, Fladderbeest?"

Hoezo? Maakt dat de dingen minder erg voor Fladderbeestje? Jij weet niks, maar dan ook helemaal NIKS over haar situatie. Dus ik verzoek je dan ook vriendelijk om je mond te houden.

Het is triest wat je allemaal meemaakt, maar ga niet reageren met een slecht humeur.

Sterkte met alles.

Jade

Jade

28-02-2010 om 21:08

Artikel.

Ik heb dat nog niet meegemaakt, dat mijn kinderen niet buiten durfden te spelen vanwege klagende buren.

Wel is er in het dorp de mogelijkheid om te zwemmen en is er een aantal die klaagt over overlast (??), zij wonen aan dat water, die overigens breed genoeg is, zodat de kinderen ver genoeg van hun huizen kunnen zwemmen. Er is zelfs iemand die dan gaat zitten vissen, zodat ze niet te dichtbij kunnen komen. Sja......

Rembrand

Rembrand

01-03-2010 om 08:55

Liat.

Mag ik vragen welke volkse buurt het over gaat ?
M.

mirreke

mirreke

01-03-2010 om 09:54

Wel meegemaakt, klagende buren

Ons vorige huis stond in een heel smal straatje, afgesloten voor auto's. Toen wij er kwamen wonen woonden er veel pubers, die in dat veel te smalle straatje met veel vrienden knallend hard voetbalden, met zo'n echte leren voetbal. Eigenlijk kon het daar niet, en de ballen vlogen zo hard om je oren dat ik altijd voorzichtig eerst een hoofd om de hoek van het schuurtje stak om ervoor te zorgen dat mijn toen nog kleine kinderen geen bal knalhard in hun gezicht kregen. Dat is namelijk eenmaal gebeurd. Allemaal aardige pubers, kon je goed mee praten, ze waren ook heel lief en erg geschrokken toen mijn kind die bal tegen zich aankreeg, maar dat voetballen bleef. De ouders zelf vonden het blijkbaar prima.
Mijn kinderen werden wat ouder, en wilden ook graag buiten voor de deur spelen, wat prima kon in dat straatje. De pubers werden te oud en één gezin ging verhuizen, dus onder andere onze kinderen kwamen op hun plek. Onze kinderen kregen alleen maar plastic ballen, en ik bleef ze wel regelmatig waarschuwen, of met ze mee spelen, om ervoor te zorgen dat die ballen niet als ongeleide projectielen door de lucht vlogen. Gelukkig konden de buren de spelende kinderen begrijpen, dacht ik, met de herinnering aan die voetballende pubers in mijn achterhoofd.
Maar ineens werd er geklaagd! Over onze kinderen die echt veel minder lawaai produceerden dan die groepen pubers. Door diezelfde buren, en op een niet leuke manier. Niet tegen mij, maar achter mijn rug tegen onze kinderen als ze buitenspeelden. Dat heeft hun plezier in het buitenspelen danig vergald. Ik heb regelmatig met de buren gesproken, maar toch begon dat gemopper tegen onze kinderen telkens weer.
Terwijl ze vaak ook gewoon tikkertje deden, of knikkerden, of wedstrijdjes met de fiets en step. Heel apart.
Dus ik herken zelf wel het een en ander.

Prikdraad

Hier in de buurt spelen veel kinderen. Er is een pleintje dat erg populair is. Op de hoek van dat pleintje bevindt zich tussen twee huizen een stukje gemeentegrond met struiken. Daar spelen ook wel eens kinderen, in de 'hut'. Nu liep ik laatst met mijn twee kinderen naar huis, en zij wilden een andere weg nemen, we zouden kijken wie het eerst thuis was (zij wist ik al). Ze gingen via de 'hut'. Toen ik thuis kwam was daar alleen dochter, want, zo riep ze, haar broertje zat vast in de prikdraad. Eh? Prikdraad? Ja, op de plek die ik juist beschreef had iemand paaltjes met prikdraad in de struiken geplaatst en een hele rol prikdraad lag er nog naast. Van buiten af niet te zien. De kinderen geven trouwens aan dat ze nooit zijn aangesproken op spelen daar (ze komen er ook niet zo heel vaak). Ik moet hier nog even achteraan, maar ik vind dat wel een erg brute manier om kinderen te weren.

Marjoleine64

Marjoleine64

01-03-2010 om 12:16

Gelukkig niet bij ons

maar wel bij mijn schoonzus. Die woont in Zwitserland, een dorp in de buurt van Zurich, aan een kinderrijk pleintje (hun kids 18-15-10). Vorig jaar is daar een nieuwe buurman gekomen die nu de buurt terroriseert, de kinderen mogen helemaal niets meer en moeten maar naar het speeltuintje iets verderop. Ook als het daar donker is ('s winters om half 5) of als de kinderen te klein zijn om daar zelfstandig te spelen, of als het maar voor 10 minuten is. We waren daar met kerst en toen hebben de vaders (3) van alle neven en nichten die daar toen een uurtje speelden 's middags (een stuk of 7, tussen 6 en 15 jaar) nog net weten te voorkomen dat hij echt handtastelijk werd tegen de oudste zoon. Het is daar echt wachten op een rechtszaak... ook tegen de vorige bewoners waar hij het appartement van gekocht heeft heeft hij al gedreigd met een rechtszaak omdat ze hem niet hebben verteld van de overlast. Dit zijn (gelukkig maar) uitwassen, maar het komt helaas voor. En het zal ook in NL wel voorkomen.
Marjoleine

Hier

spelen kinderen heerlijk buiten en veel ook. Zoon is 7 en dcohter 5. Vaak wordt er met de buurtkinderen gespeelt, die zijn ook vaak thuis. Verder wonen hier een aantal gescheiden moeders in de buurt, hun kinderen zijn niet altijd hier.

Buren klagen niet snel en als ze klagen vind ik dat met een goede reden. Laatst (nou ja laatst, voordat de eerste sneeu viel) bijvoorbeeld waren kinderen aan het krijten en werd er op het tuinhek en schuur van de buren gekrijt. Daar kwam commentaar op en terecht. Kinderen hebben het toen ook weer schoon gemaakt.

Hier in de buurt is het echt adnersom. Ik leer mijn kinderen niet zomaar snoep aan te nemen.....mensen (vooral) oudere hebben hier speciaal voor de kinderen snoeptrommels! Vinden die spelende kinderen juist leuk!

Mijn zoon ma sinds kort oversteken en heeft zijn wereld vergroot. Hij was helemaal blij dat hij nu naar een klasgenoot kan die aan de andere kant van de straat in een flat woont. Helaas ving hij daar bot...klasgenoot van bijna 7 mag niet buitenspelen....pas van de zomer weer als moeder op het balkon kan zitten dan mag klasgenoot voor op het parkeerterrein spelen, dan kan moeder hem zien. Dat is de andere kant weer.

GR Pham

Moek

Moek

03-03-2010 om 14:51

Buren

Zelf heb ik de politie erbij gehaald om de overlast van klagende buren aan te pakken, dat werkte als een trein. Mijn kinderen durfden niet meer naar buiten omdat die mensen dan op de loer lagen en meteen naar buiten schoten om te klagen: ze kwamen te dicht bij hun auto, ze maakten lawaai, enz.

De wijkagent kwam in vol ornaat bij ons binnen. Dat werd uiteindelijk heel gezellig. Hij kon er natuurlijk niks mee, maar ik neem aan dat de buren het gezien hebben (ze lagen weer op de loer) en we hebben nooit meer last gehad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.