Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

drank kopen in bijzijn minderjarige

Gisteren ging ik bij de supermarkt boodschappen doen.
Na het afrekenen van de "gewone" boodschappen ging ik nog even naar het slijterijgedeelte in de supermarkt. Hier kun je aan de balie aangeven wat je wilt, dat wordt gepakt en afgerekend. Je kunt niet meer zelf "de winkel door". Terwijl ik daar een fles likeur kocht, stond mijn dochter met de kar boodschappen te wachten.

De verkoopster zei ineens: "officieel moet ik haar ook om haar legitimatie vragen ".
Dus ik vroeg haar waarom? Omdat dat van de baas zo moet.
Ik heb aangegeven dat ik dat raar vond, en vroeg haar of ik op zaterdag bij het doen van de grote boodschappen ook geen bier en wijn meer mag kopen als ik een van mn kinderen bij me heb. Daarop wilde ze niet echt antwoord geven, en zei enkel: dat zijn de regels van onze winkel.!!

Ik weet dat hier bij het invoeren van de 18 jaar wet heel veel over geschreven is, maar ik vraag me toch nog steeds af of het wettelijk gezien mag. Mag een winkelier mij weigeren een krat bier, of fles likeur te verkopen, alleen om er in mijn buurt een minderjarige staat?

Mag een verkoopster in een winkel iemand om een legitimatie vragen, wanneer die alleen maar in de winkel aanwezig is en dus niet in het slijterijgedeelte staat, geen bestelling plaatst, of iets in het winkelkarretje heeft??
Naar mijn idee moet je je nl alleen legitimeren wanneer je iets koopt.
Ik houd er zeker niet van om regels te overtreden, maar...in mijn optiek gaat dit veel te ver. Wanneer mijn dochter nl direct naar de parkeerplaats was gegaan, had men niet eens geweten dat ik een dochter bij me had.....
Onzinnige regels dus wat mij betreft. Daarbij was het betreffende meisje achter de kassa ook nauwelijks ouder dan 18....mag ik haar dan ook om haar legitimatie vragen?

Wie weet er nu eigenlijk hoe dit wettelijk zit??

Kwala

Ansjo

Ansjo

23-08-2014 om 11:50

hoe het zit weet ik niet maar

hier hetzelfde gehoord met een klant die sigaretten wilde kopen en die niet meekreeg omdat ze ze wel voor haar minderjarige dochter kon aanschaffen die naast haar stond? Caissiere was ook hier erg jong
Ik denk een gevalletje doorslaan in toepassing wetgeving?

Barvaux

Barvaux

23-08-2014 om 11:59

mag niet

Het is niet de bedoeling van de wet.

Kan ik alcohol kopen in de supermarkt wanneer ik samen met mijn vijftienjarige zoon ben?
De wet geeft aan dat supermarkten en slijters, maar ook horecabedrijven, alleen alcohol mogen verkopen aan een klant als voor iedereen duidelijk is dat deze klant de drank niet direct doorgeeft aan jongeren onder de 18 jaar. Als duidelijk is dat de alcohol wordt gekocht met de bedoeling het direct ter plekke aan een jongere door te geven moet de caissière of barmedewerker nee verkopen. Dan is er zogenaamd sprake van wederverstrekking of doorverkoop (Drank- en Horecewet, artikel 20). In alle andere gevallen kan de verkoper de drank, na vaststelling dat de koper 18 jaar of ouder is, gewoon verstrekken. En dat geldt zeker ook voor ouders die drank in de supermarkt kopen voor thuisgebruik ook al hebben ze op het moment van de aankoop één of meer jonge kinderen bij zich.

Wanneer moet de caissière 'nee' verkopen?
Als de caissière te maken heeft met een groepje jongeren dat drank koopt zal hij of zij op haar hoede moeten zijn. Als degene die oud genoeg is om alcohol te kopen of te bestellen dat zichtbaar doet voor zijn of haar jongere vrienden staat de wet de verkoop niet toe. Je kunt je ook een situatie voorstellen in een supermarkt waarbij de kassamedewerker een jongere weigert drank te verkopen en een ouder iemand verder in de wachtrij zegt: "Dan koop ik ’t toch voor hem". In dat geval is er ook duidelijk sprake van wederverstrekking en blijft het antwoord: “Nee, ik mag u geen alcohol verkopen”.

Bron: Nederlands Insituut voor Alcoholbeleid (STAP)
http://www.naar18jaar.nl/veelgestelde-vragen

Een winkel die NU nog dit soort onzin aanhangt zou mij kwijt zijn als klant en dat zou ik ook meteen zeggen. Zijn ze nu helemaal gek geworden? Dat deden ze namelijk ook een jaar geleden niet toen het tot 16 was!

Barvaux

Barvaux

23-08-2014 om 12:00

Ansjo

Maar toch klopt er iets niet want de wet verbiedt helemaal niet dat een volwassene sigaretten koopt voor zijn of haar kind.

grapjassen

Toen ik laatst in het bijzijn van mijn kinderen naar de slijter ging voor een fles likeur hadden ze gelukkig niet de gotspe om de spruiten naar hun legitimatie te vragen. Nou zijn mijn kinderen 5 en 8, dus misschien lag het daaraan.
Als je als ouder drank koopt, dan blijkt toch uit niets dat jij dat direct aan de jongere in kwestie gaat geven? Nog daargelaten dat Barvaux gelijk heeft: het is niet eens verboden om als ouder je kind drank te geven. Alleen niet om het in het openbaar op te drinken, lijkt me (want een jongere mag in het openbaar niet drinken. Dus dan ben je als ouder medeplichtig. Thuis mag een jongere wel drinken en dan mag je het als ouder ook geven).

Kortom: doorgeslagen braafheid. Als je er wat aan doen wilt zou je een vriendelijk briefje aan het management kunnen sturen met het al even vriendelijke verzoek het personeel beter te instrueren aangezien je anders naar de concurrent moet.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

24-08-2014 om 18:55

Temet

Het moet inderdaad iets 'kennelijks' zijn, dus dat het 'kennelijk' zo is dat de drank aan de persoon gegeven wordt die nog te jong is. Dus bij een groepje van 16-20 jarigen. Niemand in de winkel kan bepalen of zien dat een volwassene de drank aan die minderjarige gaat geven dus er kan nooit sprake zijn van een 'kennelijke' situatie dus weigeren mag gewoon niet (al mag een winkelier natuurlijk altijd weigeren jou iets te verkopen maar dat is weer een heel ander verhaal en heeft hier niets mee te maken).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.