Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pelle

Pelle

17-09-2009 om 20:48

Doorschuiven naar jonger kind

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

18-09-2009 om 12:10

Bij mijn jongens deed ik het vaak,mits volgend kind het mooi vond.En anders gaat het naar de kinderen van mijn zus,of op marktplaats.
Het is dan niet zo dat oudste dus meer nieuw krijgt hoor,alleen omdat jongste sneller met kapotte spullen thuiskomt,en omdat oudste ook weleens iets tweedehands kreeg.
Groetjes,bastet

Vic

Vic

18-09-2009 om 12:14

Zelfgekocht doorschuiven?

Kleding schuif ik zonder problemen door van oudste naar jongste, hoewel dat vanaf de kleutertijd een stuk minder lukt omdat het meeste versleten is. Met speelgoed is dat een stuk lastiger. De playmobil is nu gedeeld speelgoed, in de kist zitten setjes van allebei de meiden. Boeken blijven bij de oorspronkelijke eigenaar en worden hooguit geleend. Oudste heeft ook een enorme lading petshop waar ze nagenoeg niets mee doet. Jongste vindt dat enorm leuk, maar oudste weigert het door te geven. Daar speelt ook mee dat ze een gedeelte zelf heeft gekocht van haar zakgeld. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik vind het zonde dat het nu nutteloos op die kamer staat terwijl jongste er zo leuk mee kan spelen.

Bibi

Bibi

18-09-2009 om 12:25

Vic

Mijn dochter had een enorme verzameling Little Pony's, waar ze niets meer mee deed. Die heb ik voor haar verkocht op marktplaats. Van het verdiende geld heeft ze petshop gekocht, wat ze op dat moment graag wilde hebben. De pony's waren voor een groot deel zelf gekocht en voor haar verjaardag gekregen van haar klasgenootjes, dus écht van haar. Zo heb ik dat dus opgelost!

Jolijt

Jolijt

18-09-2009 om 13:13

Alles is van iedereen...

Speelgoed waar niet mee gespeeld wordt omdat de 1 een niks mee doet en de ander er niet aan mag komen?? Wat zonde!
Hier wordt er alleen gekeken of het speelgoed er tegen kan dat een jonger kind ermee speelt. Is het te moeilijk of te kwetsbaar dan mag het niet. Broers en zussen doen samen met handige laarzen, regenjassen, voetbalkousen, slippers, boeken, kleurspullen etc. Kleding wordt doorgeschoven zolang het mooi is. Boeken en spellen staan op de kamer van degene die er het meest de leeftijd voor heeft.

Brianna F

Brianna F

18-09-2009 om 13:22

Speelgoed

Dat is hier altijd gedeeld. Meestal kregen de kinderen allemaal wel wat van hetzelfde soort speelgoed. Bijv. de Belville lego, daar kreeg iedereen wel eens een aanvuldoos van en ze gingen echt niet bijhouden wat van wie was. We hebben een speelgoedkamer en het speelgoed ligt allemaal bij elkaar in de kasten.

Janna3

Janna3

18-09-2009 om 14:46

Hier juist een eer!

Hier is het een enorme eer als er doorgeschoven wordt. De oudere broers zijn hartstikke trots als jongste een fiets van hen krijgt, of kleding, of speelgoed, of een viool. En de jongsten zitten al reikhalzend uit te kijken naar wat ze te wachten staat.
Oudste krijgt natuurlijk alles nieuw, maar ook voor de jongere mannen kopen we regelmatig nieuwe kleren, broeken overleven meestal maar 1 kind...

Vic, of..

lenen. Dat doen wij wel eens als oudste het moeilijk vindt om afstand te doen, dna mag jongste het lenen, er wordt dan wel benadrukt dat er heel voorzichtig mee omgeaan moet worden en als oudste het echt op z'n heupen krijgt, moet het terug (het zijn vaak knuffels in ons geval, waar oudste dol op is). Maar vaakt denkt hij er dan niet eens meer aan.

Ziva

Ziva

18-09-2009 om 15:09

Astrid

Als je de kleding echt weg wilt geven (aan iemand die je feitelijk niet kent) heb ik daar veel interesse in. Ik ben dan wel geen bijstandsmoeder maar met vier kinderen en 1 salaris is kleding kopen meestal het eerste wat er bij inschiet. Ik weet dus zeker dat mijn kinderen superblij zouden zijn met jouw doorschuivertjes ,-) Misschien wil je me mailen op [email protected].

groetjes, Ziva

Ellen Wouters

Ellen Wouters

18-09-2009 om 16:25

En gezamenlijke spullen dan?

Hoe gaat het dan bij jullie thuis met spullen die voor alle kinderen bestemd zijn? Bv spellen, stripboeken en dergelijke, die door vriendelijke ooms en tantes als cadeautje "voor de kinderen" meegenomen zijn. Of de duurdere schoolboeken zoals woordenboeken en atlassen.

Bij ons vroeger thuis kwamen die altijd op de kamer van oudere broer terecht, want zulke gezamenlijke spullen waren natuurlijk afgestemd op de leeftijd van oudste.

En je raadt het al: ik vond dat als jongste niet leuk. Gedragen kleren tot daar aan toe (kon me tot m'n 12e toch niks schelen), maar dan ook nog alle strips, boeken en spelletjes in eigendom van broer en daar mocht ik natuurlijk niet op de kamer komen.....

Yta Chalne

Yta Chalne

18-09-2009 om 20:41

Alles wel

Hier krijgt iedereen alles van iedereen Kleding schuiven we door, gaat via familie en buren, fietsen (jongste fietst nu op het inmiddels echt oude eerste fietsje van oudste), speelgoed (als ze ergens aan gehecht zijn bewaren ze het zelf op hun kamer), zelfs de puberella's zijn nog blij met de dure kleding van hun hippe tantes/ nichten.
Ik vind 't wel duurzaam. En handig, ook. Janna, leuk dat je het zegt van die violen, die gaan hier ook de hele familie door. Maar het zou ook wel heel apart zijn als een kind haar/zijn oude achtste/kwart/halve/driekwart viool zou bewaren en je steeds de hele serie opnieuw moest aanschaffen

Astrid

Ik houd me aanbevolen (!) maar van bijstandsniveau ben ik (gelukkig) niet. Ik denk er ook over om de spullen die ik in de toekomst ws niet meer nodig heb naar het asielzoekerscentrum hier in de buurt te brengen.

Groetjes,
Vonda

Tirza G.

Tirza G.

18-09-2009 om 22:24

Alles van iedereen, jolijt?

Dat geldt vast alleen voor de kinderen. Of mogen ze ook onbegrens aan jouw spullen en die van je partner zitten? Ik vind het wel vaker wonderlijk dat we van kinderen dingen verwachten die we zelf ook niet doen. Eerlijk delen. Mwah, ik deel nooit iets met iemand. Althans: geen dingen waar ik waarde aan hecht; ik leen niet snel dingen uit ofzo. Allemaal gezellig samen spelen, iedereen mag meedoen. Nouououou.....ik weet op verjaardagen of vergaderingen precíes de mensen te mijden waar ik geen zin in heb. En zo is er nog wel meer Ik draag ook geen afdankertjes/doorschuivertjes van zus of vriendin.

Tirza

Soms ook wel lastig

Wij hebben 1 neefje en die is bijna 6 jaar ouder. Wij krijgen soms kleding maar voornamelijk al zijn speelgoed doorgeschoven. Het lastige is dat zij in een enorm huis met aparte speelkamer wonen, en dus veel meer ruimte hebben.

Wij hebben geen doorschuiffamilie (en nog geen definitieve beslissing betreft gezinsuitbreiding) dus ons huis groeit dicht.

Echte kapotte/incomplete dingen gooi ik weg maar verder weet ik niet wat er ermee moeten.

Voorbeeld: we hebben nu in de garage zo'n electrische auto staan waar zoon net nog te klein voor is maar die wij never nooit niet gekocht zouden hebben. En kregen vorig weekend een fietsje met zijwieltjes die wij ook voorlopig nog niet gekocht hadden want zoon heeft een driewieler en een loopfiets. Maar hoe sla je dat nou beleefd af he? Want soms zitten er natuurlijk wel leuke dingen bij. Doorgeven kan dus niet, doorverkopen evt wel maar om dat nou te doen met gegeven spullen?

Jolijt

Jolijt

19-09-2009 om 10:46

Tirza/ellen

Ja, hoor ze mogen 'onbeperkt' aan onze spullen zitten. We leren ze hoe er mee om te gaan (tv, fototoestel, boeken).
Zelfde regels als voor speelgoed; als je er te jong voor bent is het afblijven.
Onze kinderen spelen ook op elkaars ds (als die van de ander leeg is bv). Iedereen is voorzichtig met de spullen, we hebben nooit iets stuk (wel versleten, maar dat is iets anders).
Verplicht samen spelen vind ik iets anders; je speelt met degene waar je aansluiting bij vindt en wil je alleen iets doen dan mag dat.

Ellen : Gezamelijke spullen: dingen voor algemeen gebruik die iedereen wel eens nodig heeft (woordenboeken, atlassen etc) staan beneden.
Andere spullen (spelletjes, boeken, speelgoed) staan op de kamer van degene die er het meest mee speelt/ de leeftijd voor heeft. Zo hebben ze altijd iets te ontdekken op hun kamers.

Janna3

Janna3

19-09-2009 om 12:43

Yta

Das heel waar! Maar ik weet niet of ik dat schattige achtste viooltje ooit nog weg ga doen...
En als ze een hele nodig hebben zullen we toch aan de bak moeten vrees ik.
Maar het is wel heel handig dat doorschuiven. Ik vind het gewoon niet nodig om alles nieuw te kopen en daarna weer weg te gooien. Zo hebben we ook een ruime voorraad winterjassen, hockeysticks en -schoenen, wandelschoenen, gymschoenen etc. En mist er een maat dan hebben we genoeg vrienden die de lacunes aanvullen!

100%mama

100%mama

20-09-2009 om 12:13

Heel fijn

dat doorschuiven! Hier een ouder neefje met mijn zus met dezelfde smaak als ik dus ben altijd zeer blij als neefje ergens is uitgegroeit en wij het krijgen!

Nee

ik schuif niet door en hoef ook geen kleding van anderen, ik koop liever alles nieuw of zelf 2e hands. Ik hou ook niet echt van bewaren want dat slibt dicht.

Wat ik wel heel leuk vind is dat ik wat rompers en 'topstukken' van dochter1 bewaard heb en daar kan 6,5 jaar later dochter2 dan nog een paar keer in. Maar veel is er niet en sommige dingen vind ik er verouderd qua stijl uit zien. Nee heerlijk lekker alles nieuw kopen, de 2e is ook een heel ander type dan de 1e.

Er is wel een stel rode regenlaarsjes van vriend in maatje 22 in de familie, die staan dus nu weer bij ons maar daar hebben 7 (!) kinderen op gelopen en onze baby wordt de 8e.

Ik ben trouwens ook de jongste

en mijn moeder vond het vroeger leuk om zelf de kleren te naaien en dan dat we er het zelfde uit zagen. Ik heb dus heel veel van die 'net een tweeling' setjes moeten afdragen, eerst die van mij zelf en daarna die vabn mijn zus. Misschien komt het daar van, ik ben ook niet van plan mijn dochters in dezelfde kleding te steken.

goh ben benieuw of er nog mensen zijn die dat doen want ik zie het niet zoveel meer.

Maylise

Maylise

20-09-2009 om 17:30

Zelfde kleden

Toen mijn tweeling klein was vond ik het wel leuk om ze hetzelfde of bijpassend te kleden. Het is een j/m tweeling dus ze werden niet door elkaar gehaald of zo. Ze droegen dan bijvoorbeeld allebei een spijkerbroek en dan hetzelfde shirt erboven, de een bijvoorbeeld geel en de ander rood. Toen ze wat ouder werden wilden ze het vanzelf niet meer.

Met feestdagen vond ik het ook wel leuk om de kinderen bijpassend te kleden. Ik heb wel foto's van een kerst toen de tweeling 7 was, onze pleegzoon 9 en mijn tweede dochter 2 en daarop hebben de twee meisjes van 7 en 2 hetzelfde aan en de twee jongens van 7 en 9 ook.

Mijn twee jongere zoons die drie jaar verschillen kleedde ik toen ze klein waren wel eens hetzelfde.

Maar niet dagelijks of heel vaak. Een vriendin van mij die twee dochters heeft die ongeveer 2 jaar verschillen deed dat dus wel. Die meisjes droegen altijd hetzelfde tot ze een jaar of 9 en 11 waren en het absoluut niet meer wilden.

Nu zijn ze daar allemaal al te oud voor.

Overigens hoeven ze nooit kleding aan van een broertje of zusje als ze die niet mooi vinden. Maar dat gaat voornamelijk op als ze al wat ouder zijn en dan schuif ik sowieso minder kleding door. Zo tot de kleuterleeftijd deden ze eigenlijk altijd alles zonder commentaar aan. Of ze het wel of niet mooi vonden speelde niet zo'n rol.

Sowieso nam de hoeveelheid doorschuif kleding af als ze eenmaal peuters waren. Dan versleten ze met name hun broeken vaak echt of kwamen er vlekken in die ik er niet meer uit kreeg. Bovendien was de kleding van kind a ook niet altijd geschikt voor kind b vanwege andere bouw.

Mijn jongste zoon en dochter hebben allebei veel kleding van oudere broers en zussen maar alleen dingen die ze zelf ook ok vinden om te dragen. Als ze het echt niet mooi vinden hoeven ze het niet aan.

Ik geef trouwens ook wel veel weg want ik wil inderdaad niet dat de hele zolder volslipt met allemaal dingen die misschien ooit nog eens gebruikt zullen worden.

Maylise

Maylise

Maylise

20-09-2009 om 17:35

Ellen wouters

Spelletjes, DVDs en boeken die gezamenlijk bezit zijn staan beneden in de boekenkast en mag/kan iedereen gewoon gebruiken die wil. Die zijn van iedereen en ik heb de eindverantwoordelijkheid betreffende gebruik

Veel van hun eigen boeken staan ook beneden in de boekenkast en een deel staat op hun eigen kamer. Wel zet ik altijd de naam van de eigenaar, de gever en de gelegenheid in elk boek dus dat is zo te achterhalen. Iedereen mag alle boeken lezen mits je netjes omgaat met een boek maar daarmee verwisselen ze nog niet van eigenaar. De boeken behoren hun oorspronkelijke eigenaar toe ook als de eigenaar ze allang ontgroeid is. Maar dat betekend niet dat de anderen ze niet mogen lezen. Dat mag weer wel.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2009 om 18:25

Manda

Kijk eens naar de prinselijke fotoshoots. Die meisjes hebben volgens mij altijd alledrie hetzelfde aan.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2009 om 19:59

Jurkje

Ik ben ook de jongste, maar heb eigenlijk altijd eigen kleren gehad en niet die van mijn zus. Er zat vier en zes jaar tussen mij en mijn zussen, dat is een te groot gat. Mijn moeder maakte heel veel voor mij en daar was ik heel lang tevreden mee tot ik op de MAVO heel erg veel behoefte kreeg aan gewone spijkerbroeken die uit de wínkel kwamen. Toch heb ik 1 keer een jurk van mijn zus gedragen. Ik vond dat zo'n prachtige jurk dat ik niet kon wachten tot hij te klein was voor haar. Ik sta in deze jurk achter een speelgoedstrijkplankje te glimmen op een schoolfoto

Ja tirza

nu je het zegt, de triple A rating van Alex en Max zien er redelijk vaak uit als kwik kwek en kwak.

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2009 om 21:08

Die andere manda (ot)

Hoe heten ze ook weer. Die meísjes-drieling. Lizzy, Lozzy en Lazzy ofzo.

Triple A rating. Ik vinnum leuk.

Tirza

Lol

lizzy lozzy en lazzy !

Oh die triple A rating plaatste Alex zelf toen hij de naam van dochter3 bekend maakte, heb ik direct overgenomen

Grutjes

ik realiseer mij nu pas dat die rode laarsjes maat 22 van vriend bijna 40 jaar oud zijn.

Goden, wat hadden ze toen nog goede (vast giftig) materialen om laarsjes te maken, die dingen zijn nog steeds na 4 decennia soepel en er zitten geen scheuren in !

Ik moet wel iets verzinnen tegen motten, toen ik de curverboxen met kleertjes van dochter1 openmaakt was alles van wol aangevreten (1 jasje was half verpulverd alleen het synthetische spul was nog goed).

Plien

Plien

20-09-2009 om 22:54

Die koninklijke fotoshoots

Dat zit daar in de familie denk ik, de jongens van Trix zien er op die oude foto's volgens mij ook hetzelfde uit

Ik schuif wel veel door. Jongste zoon kan nog veel aan van oudste zoon, alleen broeken zijn vaak al erg versleten. Jongste zoon vindt dat ook geen enkel probleem, sterker nog, soms kijkt hij zijn broer groot en wacht met smart tot die mooie trui of dat leuke shirt van hem wordt. Af en toe krijg ik van een vriendin een tas met wat tweedehands shirtjes van haar zoon, dat vinden onze jongens allebei leuk.
Jongste dochter draagt deze winter (en vorige winter trouwens ook al) een jasje dat van haar grote zus is geweest. Iedereen vroeg afgelopen winter waar ik dat schattige ding vandaan had. Tja, het is inmiddels een uniek jasje: het is namelijk al meer dan 12 jaar oud

Er zijn rompers en pyjama's die hier inmiddels door het 4e kind gedragen worden. Ik vind dat grappig
Uiteraard krijgen jongste zoon en jongste dochter ook nieuwe dingen als dat nodig is, het is niet zo dat ze alleen maar in afdankertjes lopen.

Nu en vroeger

Ik ben zelf de jongste van 3 zussen, opgegroeid in de jaren zestig dus ik heb waarschijnlijk zo'n beetje alles van mijn zussen doorgeschoven gekregen. Dingen van mij gingen dan weer door naar mijn 5 jaar jongere nichtje. Ik geloof dat mijn moeder er wel doepel mee omgesprongen is want ik heb er dus geen nare herinneringen aan overgehouden. Ik weet nog dat ik ooit een korte broek (spijker) had, die zal echt van mijn zussen zijn geweest en ik weet nog dat ik het zo jammer vond dat ik daaruit groeide... Maar ik weet ook dat ik zelf regelmatig nieuwe dingen kreeg.
Waarschijnlijk heb ik er daarom nu ook geen moeite mee.

Vonda

Die prinsesjes en nog wat

Iemand vertelde mij dat die prinsesjes tijdens officiele fotoshoots dezelfde kleren dragen, omdat de meisjes dan weten er iets "officieels" aan de gang is en ze zich dus op een bepaalde manier dienen te gedragen, anders in ieder geval dan in het "normale" leven. Ik weet niet of het echt zo is maar vind het wel aannemelijk klinken.
Hier trouwens een j/m tweeling die, behalve de pakjes die ze voor hun geboorte hebben gekregen, nooit iets hetzelfde heeeft gedragen. En ook 2 dochters die op een shirtje na ook nooit hetzelfde hebben gedragen. Mijn schoonzusje kleedt haar dochters ook wel eens hetzlefde en mijn schoonmoeder vond dat zo enig, ik moets dat ook maar doen met mijn 2 dochters. Dat willen ze niet en ik ook niet. Het gevolg was wel dat op een familiefeest gevraagd werd of mijn mans nichtjes soms de tweeling was en men kon maar moeilijk geloven dat onze tweeling een tweeling was. Ik moet ook toegeven, ze lijken niet zo heel veel op elkaar.
En de mooiste drielingnamen vind ik nog altijd Linda, Roos en Jessica (van GTST)

Vertieping

in mijn vorige bericht.
Doepel had soepel moeten zijn.

Vonda

(ot: wat zou een doepel kunnen zijn?)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.