Minne
29-04-2009 om 18:18
Dochter van 8 jaar uitgenodigd voor partijtje: alleen met groepje naar pretpark :s
Hallo allemaal,
Ik zit met een dilemma, en vraag mij af of ik nu zo 'ouderwets' of 'overdreven voorzichtig' ben...
Onze dochter van 8 is uitgenodigd voor een partijtje, en ze gaan naar een pretpark. Helemaal leuk natuurlijk, alleen is er - voor ons - een grote MAAR. Het is namelijk zo, dat de moeder wel meegaat, maar niet bij het groepje blijft. Ze gaat ergens zitten op een vaste plek, en de meisjes mogen allemaal hun eigen gang gaan de hele dag, zonder begeleiding.
Ik vind 8 jaar echt te jong om ze zo alleen door een pretpark te laten lopen. Een andere moeder deelt mijn mening (dus ik ben niet de enige muts, haha). Het is wel heel sneu om dochter niet te laten gaan, dus dat is ook niet de bedoeling. Hoewel...als ik in mijn hart kijk...
In ieder geval: hoe denken jullie daarover? Is dit modern? Of zouden jullie er ook niet blij mee zijn? Ik voel echt een knoop in mijn maag...
Dochter vraagt al een tijdje om een mobieltje, wat ze niet krijgt (en wat ze ook niet zo erg vindt hoor). Maar nu geef ik haar er wel eentje mee als ze naar dat pretpark gaat (zij blij, haha). Ik ben echt benieuwd naar jullie meningen en/of ervaringen....
Groetjes van een ongeruste moeder...
Vic
29-04-2009 om 18:24
Pretpark
Het hangt een beetje van het pretpark af, of ik mijn dochter mee zou laten gaan. De Efteling vind ik wat te groot, maar tijdens het schoolreisje naar Julianatoren hebben ze de kinderen ook vrij gelaten (en er is niemand kwijt geraakt).
Minne
29-04-2009 om 18:30
In de buurt
Hoi Vic,
Okee, hier op schoolreis is dat ook wel gebeurd, maar dan lopen er toch steeds wel begeleiders ergens in de buurt. Dat vind ik nu dus moeilijk, omdat er helemaal niemand in de buurt is...
ishtar
29-04-2009 om 18:33
Ook, ligt aan het pretpark
Julianatoren geen probleem. Ander park, wel een probleem.
Ligt er waarschijnlijk ook aan dat mijn kinderen de Julianatoren wel kennen, en andere parken niet. En dan vind ik 8, voor mijn kinderen echt te jong.
Jesse_1
29-04-2009 om 20:51
Idd welk park?
Julianatoren zou geen probleem zijn voor mij.
Efteling no way.
Jesse
roanne
29-04-2009 om 21:31
Drievliet
zou voor mij ook nog een optie zijn als vind ik 8 jaar erg jong.
Maar dan nog zou ik toch wel dat groepje in de gaten houden, als ik die moeder zou zijn. Je hebt toch de verantwoordelijkheid voor die kinderen en echt, er loopt van alles rond in zo'n pretpark..
Kinderen van 8 de verantwoordelijkheid voor elkaar geven zou mij ook te ver gaan.
Kaaskopje
29-04-2009 om 22:42
´k weet het niet
Ik vind dit toch een twijfelgeval. Ik vind 8 jaar nog best jong om echt zonder toezicht in een pretpark rond te lopen, maar als het een kleinschalig park is waar weinig verkeerd kan gaan zou ik wel overstag gaan denk ik. Ik ben met groep 3 meegeweest naar Drievliet, ik hoefde weinig te doen. Ik ben ook met een groep 3 naar Artis geweest, dan is het toch wel fijn als er een volwassene bij is. Maar dan hebben we het over 6 of 7 jarigen. Wat me op zich wel verbaasd is dat die moeder alleen naar het park gaat met de kinderen. Misschien ben ik op mijn beurt een muts als ik vind dat er toch een reserve moet zijn voor als er iets gebeurd. Als er een kwijtraakt bijvoorbeeld kan een volwassene op een afgesproken punt staan en de andere gaan zoeken. Of als er een ongelukje gebeurt kan de een met het kind mee en de ander in het park blijven. Man en ik deden dat soort dingen samen.
Aagje
29-04-2009 om 23:57
Het zou mijn aanpak niet zijn....
Ik vind het maar... waarom gaat die moeder de hele dag in d'r uppie op een vaste plek zitten? Boekje/drankje/sigaretje/in het zonnetje zitten???
Het ligt er wel aan hoe groot het pretpark is waar ze naar toe gaan... (Misschien is een een superoverzichtelijk park???) Maar een park als Drievliet bijv. is een heel langgerekt park. Ik zou er niks voor voelen daar 8-jarigen echt helemaal alleen te laten lopen.
En hoe moet dat dan met honger/dorst/wc/warm/jassen uit??? Veel kinderen (zeker 8-jarigen nog) gaan niet zelf op zoek naar een wc, je moet ze er op wijzen.
Ook bij sommige grote speeltoestellen is het toch veel handiger als je een oogje in het zeil houdt... Voor je het weet heeft er een zand in z'n oog, is kleddernat, of haalt een vreemde move uit....
Ik vind mezelf nu wel als een overbezorgde muts klinken, ben heus wel wat gewend met 2 zoons van 11 en 8, maar zou zelf er niet over pijnzen om zo met andermans kinderen naar een 'pretpark' te gaan. Ik zou toch bezorgd zijn dat er ongelukjes gebeuren, terwijl je zelf er niet bijbent en wat dan?
Als je dochter graag wil gaan, zou je ook nog die moeder aan kunnen bieden om mee te gaan, als extra hulp. Misschien dat ze geen vriendin/kennis/hulp heeft kunnen regelen???
Monique D*
30-04-2009 om 00:49
Ben benieuwd welk pretpark het is
In Walibi, Efteling, Duinrell, Efteling, Slagharen en Drievliet zou ik geen kinderen van 8 jaar zonder begeleiding rond laten lopen. Eén kan de groep kwijtraken en dan in paniek raken, ieder wil in een andere attractie, hoe regelen ze dat? En wat te doen bij een ongelukje of ruzie, etc. Of je kan net buiten de groep vallen, waardoor je ook echt buiten die groep valt en alleen verder moet gaan, etc.
Bij ons op school gingen kinderen van groep 6 alleen door het pretpark. De juffen zaten op een centrale plek en dat ging altijd goed. En dan heb ik het over Duinrell en Drievliet.
Ze zouden wel in een kleinere overzichtelijk park alleen kunnen wandelen, waar ze de weg snel naar de moeder terug kunnen vinden, zoals Linneaushof en Julianatoren.
En als je het niet vertrouwt, probeer mee te gaan als hulpmoeder.
Jennifer
30-04-2009 om 08:54
Groep 5 = 9 jaar
Pelle schreef "Groep 5 mag bij schoolreisjes los hier, die zijn in juni gemiddeld ook 8 toch?"
In groep 5 zijn ze in juni (einde van het schooljaar) bijna allemaal 9 jaar.
En verder zou ik het (schat ik in) pas vanaf 10 jaar vertrouwd vinden om mijn kind zonder volwassen begeleiding in een pretpark rond te laten lopen. Ik heb een dochter die in augustus 9 jaar wordt, slim en zelfstandig kind, maar als er iets gebeurt zoals de groep kwijtraken of van een speeltoestel vallen dan heeft ze nog wel een volwassene nodig...
sus-anne
30-04-2009 om 10:26
Minne
ik zou zeker de bewuste moeder even bellen.
Waar gaat het feestje heen?naar een groot atractie park?dan zou ik mijn kind gewoon thuishouden.
is het een kleinschaliger iets dan zou ik als moeder
in elk geval: op een vaste plek bereikbaar zijn voor de kinderen,met de kinderen afspreken dat ze op vaste tijdstippen zich melden voor een hapje drankje enz.
ook zou ik af en toe zelf even rond kijken hoe het gaat met alle kinderen.
zoals jij het schets,komt het over alsof de moeder de kinderen dumpt,zelf op een bankje gaat zitten lezen en de kinderen aan hun lot overlaat.
dat kan ik me echt niet voorstellen.
Neem dus contact op met de bewuste moeder en vraag wat de bedoeling is,zeg ook dat je het een beetje eng vindt ,zij kan je vast geruststellen!
Tirza G.
30-04-2009 om 10:59
Hier wel
Vanaf gr 6 gewoon los door de Efteling. Met duidelijke afspraken (je gaat samen in een attractie of je gaat níet, dat soort dingen). Ervaringen leert, dat het overleggen over "welke attractie eerst" gekoppeld aan het overleggen over de aanschaf in het winkeltje meer dan de helft van de tijd in beslag neemt.
Maar ja. Plattelandskinderen he. Die zijn veel zelfstandiger.
Tirza
Mactrees
30-04-2009 om 11:12
Ik zou het niet doen
Inderdaad wanneer het een groter park betreft zou ik het niet doen. Ik begrijp ook niet dat die moeder dit durft met kinderen die ze misschien ook nog eens niet goed kent.
In een kleiner en overzichtelijk park kun jenog iets afspreken.
Mijn zoon is 10 en gaat in toverland alleen met vriendjes rond. Afspraken zijn bij elkaar blijven en om zo laat even melden (wel horloge mee). Plattegrond mee, aanstippen waar ze hulp kunnen krijgen, wc is en waar wij zitten. Dat gaat prima en dit jaar kan hij ook wel alleen met vriendjes door de efteling. Een regel is wel dat ze nooit alleen gaan, minimaal 2.
Ik zou eens aan die moeder vragen hoe ze dit geregeld heeft. Misschien heeft ze wel hele goede afspraken / is het degelijk georganiseerd. Is het park niet te groot dan zou het goed kunnen.
Een groot park en een moeder met een "het komt van zelf wel goed"houding zou ik niet zo vertrouwen. Zeker als ze alleen met de kidneren gaat.
En optie is dan om je hulp aan te bieden en eventueel mee te gaan.
purk
01-05-2009 om 21:33
Uhhh....
ik ga vaak met een vriendin een middagje naar het Ecodrome (lang leve de museumjaarkaart). Daar laten wij zelfs onze bijna zesjarigen gewoon vrij rondlopen. Wij ploffen dan neer op het terras. Ze weten waar we zitten. De kinderen, (twee keer acht en twee keer bijna zes) gaan dan hun eigen gang. Die van vijf weten dat ze niet zelf mogen gaan kanoen, de oudsten wel, want die hebben A en B-diploma.
Let wel, dit is het enige pretpark waar ik dit doe. Het is bekend en vertrouwd. Ergens anders zou ik het niet doen.
groetjes van Purk
Minne
02-05-2009 om 11:30
Bedankt
Goedemorgen,
bedankt voor alle reakties...Het is inderdaad Drievliet, dus niet zo groot als de Efteling o.i.d. Ik ben er zelf nooit geweest.
Zelf zou ik, als ik een grote groep kinderen (het is een grote groep) mee zou nemen, ze dus NIET alleen laten uitwaaieren door een pretpark. Ik zou ervoor zorgen dat er én iemand op een vaste plek zit, én dat er iemand (of ik natuurlijk) meeloopt. Ik voel heel sterk de verantwoordelijkheid voor al die kinderen die ik bij me heb, en ik moet er niet aan denken dat er iets gebeurt, wat ik had kunnen voorkomen als ik wél in de buurt was geweest.
Een pretpark waar water is, in combinatie met jonge kinderen vrij rond laten lopen, is voor mij zowiezo geen optie. Ook als je een kind instrukties geeft, kan het misgaan. Natuurlijk kan er altijd wel iets misgaan, dus overdrijven kan altijd. Maar ik ben zelf als klein kind bijna verdronken, dus ik weet heel goed dat er niets uitzonderlijks nodig is voor zo'n drama. Mn moeder stond toen notabene náást me, terwijl we de eendjes stonden te voeren. Ik zette een stap naar voren, gleed uit, en verdween in diep, donker water, binnen een seconde.
Ik ben het wel eens met het feit, dat wanneer het een plek is waar je bekend bent, het makkelijker is hoor. Dan ken je zelf de weg, en je kind ook. Dat hebben we hier ook met een enorme speeltuin in de buurt. Daar lopen ze ook zelf rond terwijl ik op een vast punt zit. Maar toch, als ze dan een tijd uit zicht zijn, check ik even of het nog goed gaat. De laatste keer had een jongetje onze jongste dochter de nok van een klimtoestel ingejaagd, waar ze niet meer uit 'mocht'. Doodsbang was ze (terwijl het toch een heel pittig ding is). In zo'n situatie had ze toch moeilijk naar 'het vaste punt' kunnen komen.
Maar goed, de betreffende moeder heeft gezegd dat de kinderen zich ieder uur moeten melden op een vast punt. Het zal vast wel loslopen, maar ik loop deze dag wel met een knoop in mn maag ..zucht....
Groetjes,
Minne
Minne
02-05-2009 om 11:48
@tirza
"Maar ja. Plattelandskinderen he. Die zijn veel zelfstandiger."
Ik neem aan dat dit wel een grapje is?.....
Vanaf groep 6 zijn de kinderen tien jaar. Dit is groep 5, en mijn dochter is 8 (ze is de jongste). Dat vind ik toch wel schelen.
Ik denk dat mijn angst ook wel voortkomt uit al die idioten die er rondlopen. Die angst zal natuurlijk altijd wel blijven als het om je kinderen gaat. Dat moet je dan weer loslaten. Maar dan vind ik 8 jaar nog wel jong....
Ik laat wel los op afstand . Ik bedoel dan, dat onze meiden dan zelf dénken dat ze het rijk alleen hebben ergens, maar dat ze dus niet merken dat ik af en toe even stiekem een blik werp . Ze zijn al heel zelfstandig, kunnen een hoop zelf regelen en zijn ook verstandig.
Hier achter is een speeltuintje, waar ze vaak spelen. Toch ga ik iedere keer even een blik werpen (wat ze zelf meestal niet merken). 9 van de 10 keer spelen ze leuk met de buurtkinderen. Maar soms is er inderdaad iets aan de hand, en dan is het heel goed dat ik (of een andere ouder die even gaat checken) er juist op dat moment even was. Er is een groepje jongens die de boel nog wel eens wil verpesten (met de nadruk op pesten). Een touw om je nek knopen ofzo, dat soort rottigheid .
En dan was er laatst nog weer een pedofiel gesignaleerd in een speeltuintje verderop (en opgepakt). Van dat soort dingen word ik echt neurotisch . We wonen in een rustige wijk, tussen de weilanden, dus qua verkeer is het superveilig. Maar voor de rest....maakt het weinig uit als het om dit soort dingen gaat....
Tirza G.
02-05-2009 om 13:12
Nee hoor minne
Dat is geen grapje. Plattelandskinderen zijn "bikkeliger", moeten al op jongere leeftijd zelfstandig ergens naar toe fietsen enzo, altijd tegenwind. Ze "struinen" ook meer, zwerven door half-afgebouwde woonwijken en weilanden, slootjes etc.etc. Ik geloof oprecht dat het anders is om op te groeien in de stad. Daarbij is het natuurlijk een "dingetje" van mij hier in forumdiscussies: ik woon in een klein provinciestadje en ik vind het erg leuk om mij te verzetten tegen het randstedelijk denken.
Je dochter zit eind gr 5 en is 8 jaar. In gr 6 zal zij dus ook geen 10 zijn - niet iedereen is 10 in gr 6. Tja. Of jij het aandurft voor jouw kind, kan ik hier vandaan niet zien. Maar ik kan wel vertellen wat op de basisschool van mijn kinderen normaal is. Overigens: de kans op een verkeersongeluk is vele malen groter dan de kans op een "enge man". Zouden er veel pedofielen zijn die bijna 30 euro betalen om te proberen een kind mee te lokken?
Tirza
Minne
02-05-2009 om 13:26
Verkeerde interpretatie pelle
Ik ben niet bang voor de dingen die je opnoemt. Ik stelde het slechts als voorbeeld, dat dat mee kan spelen.
Wat ik wel vreemd vind Pelle: dat jij NIET ongerust zou zijn, en je kinderen gewoon lekker alleen zou laten spelen in de speeltuin achter terwijl er een dag eerder een meisje is aangerand van 7 jaar. Dat vind ik dan weer vreemd....Er was hier namelijk in de buurt geen ouder te vinden die NIET geschrokken en weer een tijdje extra voorzichtig was.....
Minne
02-05-2009 om 13:31
O zo tirza
Plattelandskinderen zijn absoluut bikkeliger, haha. Ik had vriendinnen vroeger uit Pijnacker, en die fietsten iedere dag, weer of geen weer, naar school in Voorburg. Echt een %^&%^eind. Dat vond ik HEEL bikkelig! haha...Ik begrijp wat je bedoelt.
Hier hebben we gelukkig een beetje van alles...eigenlijk wonen we 'buiten' zoals dat heet, maar wel alles dicht in de buurt. Ik ken beide kanten wel, vroeger veel op de boerderij enzo, maar later ook werken en uitgaan in centrum van Rotterdam en Amsterdam. Een beetje van beide is wel een fijne combinatie.
Maar goed, ze is dus meegegaan, en het went al wat . Voor alles is een eerste keer, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd makkelijk is...of geschikt....
Vic
02-05-2009 om 14:23
Minne
Voor alles is een eerste keer. Mijn eigen dochter (bijna 10) is vandaag toevallig voor het eerst naar een zwemfeestje. Daar heb ik ook de zenuwen over. Ze heeft pas 2 maanden haar A en de moeder van de jarige vertelde dat zij niet mee het zwembad in gaat. Pfff ik kon mijn dochter moeilijk weer mee terug nemen, dus ik ga er maar vanuit dat ze verstandig is. Uit de buurt blijft van grote jongens, enge mannen en alles wat er verder eng uit ziet.
Monique D*
02-05-2009 om 15:58
Dievliet: er is een centrale plek en laat je niet leiden door an
Midden in Drievliet is een restaurant met een terras. Daar kan je als ouder zitten met een krant, etc, nadat je het pretpark met de kinderen hebt verkend.
Het restaurant is precies in het midden, dus ze kunnen niet verdwalen. Het is inderdaad slim om met minimaal twee ouders te gaan: één die met de kinderen meegaat (hoe groot is die groep eigenlijk) en één die blijft zitten. Dit kan je doen om ongelukjes, ruzies, onenigheid over een attractie te voorkomen. Later wisselen de ouders elkaar af. Een mobiele telefoon kan ook wonderen verrichten.
Wij waren nog in het najaar naar Drievliet gegaan en had mij vermaakt bij het restaurant met een goed boek, terwijl de kinderen van de ene attractie naar de andere hopten. Ik had daar geen zin in om elke keer mee te gaan en bleef lekker op dat terras zitten met mijn boek en krant. Maar ja, de drie dames die meegingen waren tussen de 11 en 13 jaar.. dus een stuk ouder dan de "verjaardagskinderen" en jouw dochter. Wat dat betreft zou ik toch met dat groepje meegaan.
Minne, laat je je niet leiden door angsten. Ik weet het, elke moeder heeft die angsten, ik ook. Maar laat je je er niet door leiden. Er zijn altijd risico's: aanrandingen, verkeersongelukken, in het water vallen, overgeven na het zitten in zo'n attractie, etc., etc. Het risico is klein als je ze goed instrueert (zonder hen ook bang te maken, natuurlijk).
Ga maar mee en maak een leuke dag van!
annemir
03-05-2009 om 15:20
Ik vind dat je gelijk hebt minne
Hoi,
minne ik vind dat je gelijk hebt. Oke, ik weet het. ik ben ook een paniekeling wat dit soort dingen betreft.
ik zou willen dat ik eens losser kon zijn,maar het lukt me niet.
Ik erger me aan mensen die zo makkelijk met hun kinderen omgaan. Ja, pas als hun kind aangerand/in elkaar geslagen/verdronken zijn, maken ze zich pas druk.
Helaas heb ik al de nodige ervaring gehad met aanranding zoon, in elkaar geslagen zoon bij buitenspelen,pestgedrag enzo.
Vandaag in het zwembad bijv. ik ben altijd zeer op mijn hoede als de kinderen van de rand afspringen. altijd bang dat ze op de rand vallen.
wat gebeurt? dochter van 2,8 jaar twijfelt of ze springt, ze doet het toch,springt schuin, zo richting een muurtje. doordat deze panische moeder zo op haar kind zit, zie ik het en vang haar net op voordat haar schedel de rand raakt.
wat was ik blij dat ik altijd zo panisch ben.
en weet je? zo blijf ik maar even zolang ze klein zijn.
oh en trouwens...ik ben ook altijd benauwd in lineushof idd als de jongens alleen willen lopen. ik laat ze nu gaan, 9 en 7 maar zit niet lekker.
succes met je beslissing.
groetjes,annemieke
Lys Lionne
03-05-2009 om 15:56
Gevaren
Ik ben het met Minne eens, 8 jaar vind ik gewoon erg jong om losgelaten te worden in een attractiepark. Ik zie zo'n groep al in zo'n uitgelaten en onbezonnen bui dingen doen die ze normaal nooit zouden doen, maar door de huidige feestelijke uitgelatenheid wel uitvreten...
Ik ben ook een moeder die vaak bovenop de acties van haar kinderen zit. Dat betekend niet dat ik hen van alles verbied, wel dat ik ervan uit ga dat jonge kinderen niet altijd hun verstand boven hun enthousiasme laten spreken.
Wat water betreft: alleen kinderen met een zwemdiploma zouden zonder toezicht in de buurt van water mogen komen. Ouders die ervan uitgaan dat hun kind heus niet in het water valt omdat zij het verteld hebben dat hij/zij er niet te dichtbij mag komen, zijn reuze naief.
Lys Lionne
03-05-2009 om 22:33
Och pelle
Natuurlijk is een zwemdiploma geen garantie dat je kind niet verdrinkt. De kans dat je kind zich echter boven water weet te houden als het mét diploma in het water valt (zonder daarbij gewond te raken, want daar helpen geen 10 diploma's tegen!) is groter dan zonder diploma.
Maar zoals ik al schreef, een diploma zegt niet alles: vroeger vriendinnetje van dochter dreigde bijna te verdrinken in een Spaans zwembad, op de vraag van haar vader waarom ze niet probeerde te zwemmen, ze had toch haar diploma reageerde het meisje met een "ja maar ik weet toch niet dat dat ook in het buitenland geldig is?!?"