Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-12-2009 om 20:42

Dochter gaat vaak andersom

Hoi,

Mijn dochter (7) wordt door de juffen op school erg eigenwijs genoemd. Ze doet de dingen vaak anders dan moet, werkjes zien er altijd anders uit dat hoe de bedoeling is en volgens mij denkt ze gewoon andersom. De juf van vorig jaar vond het wel grappig, die van dit jaar vind het helemaal niet leuk hoorde ik tijdens het 10-min-gesprek. Ik geloof dat ze het maar lastig vind. Dochter is ook blij dat ze na de kerst een ander krijgt
Nu zit ik net een filmpje van haar te kijken van streetdance en dan zie ik het haar zelf doen. De hele groep draait naar links en zij draait anders om. En dat het hele dansje door.
En nou vraag ik me ineens af: is dit nou echt eigenwijzigheid of zou er toch nog iets anders zijn?
Iemand een idee??
Overigens was haar rapport verder wel goed, maar juf (en de juffen hiervoor) geven wel aan dat omdat ze dus alles op een andere manier doet, het niet altijd goed gaat.

grt Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

13-12-2009 om 21:11

Is ze van nature linkshandig?

Want dan wil je idd de rest ook nog wel eens omdraaien omdat je dan ook rechtsbenig bent.
Waarschijnlijk worden de dansjes allemaal rechtsbenig voor gedaan / uitgedacht en dat voegt gewoon helemaal niet als je linksbenig bent. Het heeft mij jaren gekost voor ik het in 1x goed kon doen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-12-2009 om 12:12

Nee

Ze is niet linkshandig. En het is dus ook niet alleen bij dansen, dat is iets wat ik gisteren toevallig zag. Afgelopen week hebben ze op school kerststerren gevouwen. Iets van driehoekjes met de korte kant aan elkaar plakken. Zij doet dit dan met de lange kant en ziet/begrijpt niet hoe het anders moet. Met rekenen bekijkt ze de boel ook andersom en ze heeft al flinke discussies met de juffen gehad, omdat zij vindt dat haar manier de juiste is. Maar dat gaat echter niet altijd op. De juf die ze nu heeft heeft weinig gevoel voor humor en dat botst nu wel eens. Maar nu ze na de kerstvakantie een andere en veel ervarener juf krijgt zou ik wel eens willen weten of ze gewoon echt eigenwijs is of dat ze de boel echt anders bekijkt.
Verder heeft ze een goed stel hersens denk ik. Voor de cito's altijd een A.

grt Dendy

Afwijking

Dat gedraai andersom ken ik wel. Dat doe ik ook. Het kost me écht groote moeite om het te doen zoals het wordt voorgedaan en dan nog te onthouden ook. (zit ook op dansen dus weet er alles van). Het is iets 'ruimtelijks' en het heeft ook iets te maken met 'logica'. Ik had het ook met rekenen en later met wiskunde ook. En links en rechts. Ik weet nu nog steeds niet op gevoel welke kant een knop dicht of open moet. En ik ben toch écht rechts...hoewel ik links vrijwel alles ook best kan. Wel niet zo goed als rechts...Dus niet 'uitgesproken rechts' zoals sommigen wel hebben.
Met de weg bedenken b.v. kan ik rustig in een rondje lopen en er niks van 'voelen' in m'n gevoel dus. Tot ik opeens denk...verrek zag ik dat nét ook niet? En dan nog niks doorhebben tot ik de 3de keer bij datzelfde punt kom dan valt het kwartje. (Is me werkelijk al meerdere keren overkomen).
In wiskunde was ik overigens een kei. Maar hoe die boeken bedachten dat je tot de uitkomst kwam was me soms een compleet raadsel....Soms ging de clou van die sommmen me wel gaan dagen...maar de logica ervan was ver te zoeken voor mij. Mijn beredenering was véél logischer en klopte ook altijd. Mijn wiskunde leraar was daarom helemaal weg van mij. Maar gelastte me wel op de repetities om de goede sommen te gebruiken omdat dat met het examen ook gevraagd zou worden. Dat deed ik dus maar. Maar de ellende was dat ik die onlogischeboekenredernatie later weer kwijt raakte en met het examen een 5 haalde omdat ik alle sommen fout had en alle uitkomsten goed(zucht). Desondanks was mijn wiskundeleraar ervan overtuigd dat ik een briljant wiskundige kon worden, maar helaas heb ik niet naar hem geluisterd (of misschien maar gelukkig). Hij zegt me trouwens als ik hem tegenkom nog steeds goedendag. Hij heeft me nooit vergeten...
Zo ben ik ook in technische dingen erg goed. Of in p.c.'s. De mensen die ooit p.c.'s hebben bedacht en de logica en struktuur ervan die denken zoals ik.
Ik snap soms niet dat mensen simpele dingen niet 'door' hebben...Het is allemaal zo logisch als wat.
Ik heb nog wel een technische opleiding voltooid. Maar de technische uitvoering in praktijk vondt ik geen fluit aan dus toen ben ik maar snel nog een andere opleiding gaan doen...Gelukkig vindt ik dat werk wél leuk. technische tekeningen b.v. vindt ik ook erg simpel of gebruiksanwijzingen met tekeningen erbij. En ik ken stapels mensen die daar écht helemaal niks mee kunnen. Wedden dat jouw dochter dat ook heeft? En tom-tom's of telefoons...welke soort je me ook geeft, ik stel 'm voor je in. Of digitale fotoapperaten...zulke dingen. T.v. op kanalen etc. etc.
Als kind al moest ik mijn vader uitleggen hoe de gekochte kast in elkaar moest worden gezet.
In mijn hoofd werkt het gewoon 'anders'. En soms is dat heel lastig (in schoolsituaties b.v. of met dansen) maar ook vaak héél handig(zie alle voorbeelden).
Ik moet eerlijk zeggen dat voor mij de handigheid ervan gaat boven de onhandigheid.
En het is beslist geen eigenwijsheid. Ze kán het gewoon niet anders en als ze het wel kan ook nog niet onthouden. Omdát het zo onlogisch is. Zo simpel is het.
Wie die onhandige redernaties bedenken is mij ook altijd een raadsel gebleven trouwens...Net zo als dat 'schatten' dat ze nu doen bij rekenen. Hoe onhandig wil je het in hemelsnaam hebben? Eerst ga je schatten (euh hoezo schatten als je het zo al kan weten en wel precies?) En dan ga je aan de hand van die schatting het meer of minder er precies bij optellen of aftrekken om het precieze getal te bereken....Nou is het onzinnig of niet dat rekenen op school? Het is een belachelijke tijdrovende omweg die helemaal nergens voor nodig is en je ook nog in war maakt. Maar het staat in het boek, dus doe het maar! Zo werkt school...écht waar.
groeten albana

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-12-2009 om 14:56

Aha

Het is dus gewoon een afwijking en ze kan er niets aan doen. Als juf weer met klachten komt zal ik dit zeggen.
Er is zeker geen officiele term voor

Ik wilde op de juiste plaatsen een smiley en vraagteken neerzetten, maar ik zit te oefenen op een notebook die niet van mij is en dus ook niet doet wat ik wil. Leestekens lukken me even niet

grt Dendy

Beo

Beo

14-12-2009 om 20:20

Dyslectie?

Ik ken een aantal dyslecten die ook ernstige problemen hebben met links en rechts. En met andere dingen die voor anderen logisch zijn. Is ze toevallig dyslectisch, ook al haalt ze al die A's?

Niet écht...

Het is geen échte vastgestelde afwijking. T is gewoon dat ik de tics van je dochter herken en die ook had/heb. En ik weet dat er vroeger in mijn schoolloopbaan veel vraagtekens waren. Ik ben meerdere malen getest. (komt ook omdat mijn moeder onderwijzeres was en wel gespecialiseerd en dus de nodige vrienden/kennissen op dit gebied had...dus dat ging vrij makkelijk). Ik had ook nog een chronische ziekte en mistte daardoor veel. En doordat ik uitviel op bepaalde gebieden was de vraag heeft ze veel gemist of is ze gewoon niet slim genoeg? Gelukkig trok het allemaal bij op het voortgezet onderwijs. Toen had ik alleen dat wiskundegedoe nog, maar mijn wiskunde leraar dacht daar erg positief over. Pas toen ik veel ouder was en die technische opleiding deed ontdekte ik dat wat ik allemaal zo eenvoudig en logisch vondt en meteen snapte voor de rest van de klas abracadabra was. En dit waren allemaal jongens (die zijn toch zowiezo technischer?) en ook nog jongens die vanaf box-leeftijd al een het prutsen waren op technisch gebied. En toch snapte niemand de 3/4 dimensionale tekeningen die we moesten maken, terwijl ik écht niet kon begrijpen wat er niet aan te snappen was...het ís toch gewoon zo? Dat zie je toch meteen en zo ook wel? Héle formules kregen we daarvoor...en die heb je écht niet nodig een meetlat en geodriehoek is genoeg. Ergens heb ik blijkbaar een knobbel die te maken heeft met ruimte en gevoel daarvoor en logica en die doet vanzelf z'n werk. Zonder formules of berekeningen. De uitleg eromheen maakt het alleen maar ingewikkelder.
Daarom kán ik in sommige dansen gewoonweg niet andersom draaien...omdat het zó onlogisch is in de struktuur van de dans....het 'past' niet in de algehele formule van de dans zeg maar....Dus kan ik het niet onthouden (niet voor langere tijd) want de rest van die formule is wél logisch en onthoud ik dus tot m'n dood. Het zijn dus tegendraadse draaien.In de formule an sich. Het voelt vast wel goed voor rechtshandigen, maar juist dát gevoel mis ik dus.
Zucht, 't is gewoon niet uit te leggen.
Alleen aan mensen die dit ook hebben.
Waar ik er dus wel een paar van ken.
groeten albana

amk

amk

15-12-2009 om 10:26

Idd albana

je hebt het of je hebt het niet in dit geval. En het voelt gewoon niet goed als je het andersom moet doen. Dat werkt niet, dat ze dat niet snappen.

En idd een technische tekening heb je alleen geo, meetlat en soms ook nog een passer bij nodig. En dan zo'n smekende docent of jij het de jongens even wilt uitleggen. Sjucht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.