Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Dochter bijna 6: oorbellen?? en waar?

Mijn dochter van bijna 6 (wordt ze eind december) zit op zwemles. Ze is tevens gek van paarden. Nu heeft ze van haar zwemjuf 2 pparden-oorbellen gehad die zij nog had liggen. Het zijn stekers. Heel lief natuurlijk, maar... dochter heeft geen gaatjes!!!

Nu is dochter een echt meisjes-meisje met roze kamer, gek van K3, draagt altijd jurkjes etc. En nu wil zij dus heeeeeeel graag gaatjes. Om die oorbellen te kunnen dragen! Hmpffff ik had er wat langer mee willen wachten en deze discussie willen voeren als ze 10 was. Situatie is als volgt:

> Papa vindt het prima en wil het bijv doen als kadootje als ze haar A diploma straks gehaald heeft.
> Dochter wil het supergraag
> Mama twijfelt.... of ze niet te jong is??

Dus hoe oud waren jullie meiden?
Hoe lang moeten die eerste oorbellen zitten en wat mag je er wel of niet mee? Ik hoor verhalen over enkele weken niet mogen zwemmen? (Terwijl ze toch daarna door zal wilen gaan voor B en er in ons geval geen wachtlijst is)
Zijn er nog speciale dingen (schoonhouden bijv) die je moet doen?

En waar/ hoe vind ik een goed betrouwbaar adres in Utrecht of Maarssen die kindvriendelijk is en dus 2 oren tegelijk doet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

15-10-2010 om 13:49

Ik had tegen mijn dochters gezegd dat ze oorbellen mochten als ze 16 waren. Uiteindelijk heeft oudste ze gekregen (na héél lang zeuren) toen ze 10 was. Jongste, nu 5, heeft er al eens om gevraagd maar zij krijgt ze zeker niet eerder dan haar zus (als ik voet bij stuk houd).
Het gaatjes schieten op zich is zo gebeurd. Bij oudste hebben ze een oor per keer gedaan, dan kun je toch beter bekijken hoe ze precies moeten (het penstipje is 3x uitgewist en opnieuw gezet). De eerste weken moet je twee keer per dag met sterilon schoonmaken, en de oorbel draaien. Zwemmen enzo is geen probleem.

Marie

Marie

15-10-2010 om 15:17

6 is prima

Hallo
Onze meiden waren ook 6 toen ze voor het eerst oorbellen kregen. Is meteen prima gegaan. Bij de ene zijn de gaatjes 1 voor 1 geschoten en bij de andere twee in een keer.
Bereid je dochter wel voor trouwens. Zeg gewoon eerlijk dat het zeer kan doen en dat ze kan schrikken van het lawaai van het pistooltje.
Je zal niet de eerste ouder zijn met een kind dat met 1 gaatje de deur van de juwelier uitrent, omdat er was beloofd dat het geen pijn zou doen en dat het toen wel pijn deed!
Zeg ook dat hoe rustiger zij is, hoe sneller het gebeurd is. Als je er zelf toch onbewust tegenop ziet, kan ze de oorbellen misschien krijgen van een (favoriete) tante voor haar A-diploma of van oma? Of haar vader meesturen?
Het beste werkt trouwens om een juwelier op te zoeken waar ze 2 gaatjes in 1 keer schieten, dan is er maar 1 keertje schrik en pijn.
Succes

Bastet

Bastet

15-10-2010 om 16:04

Zoeken

Veel juweliers volgen het GGDadvies,en vinden zes jaar dus te jong.Ik vond in onze stad een nagelstudio waar je ook gaatjes kon laten prikken,mijn dochter was toen zes jaar.

Puck

Puck

15-10-2010 om 18:37

Ggd-advies

Bastet, is daar een GGD-advies voor dan? En waarom vinden ze het dan te jong?

Bastet

Bastet

15-10-2010 om 18:55

12 jaar

http://www.ggdkennisnet.nl/kennisnet/uploaddb/downl_object.asp?atoom=32365&VolgNr=0
Hierin lees je oa dat ze uitgaan van 12 jaar of ouder,en zelfs dan moet je een wettelijk vertegenwoordiger bij je hebben,tot je 16e.
Daar weigerde de juwelier mijn dochter van zes jaar.Ik was best verbaasd,en vond dus een nagelstudio waar het geen probleem was.

pecas

pecas

15-10-2010 om 20:26

1 dag?

Leeftijd lijkt me nu geen probleem, mijn oudste dochter werd geboren in een latijns-amerikaans land en daar werden meteen de 1e dag, in het ziekenhuis, gaatjes geprikt.
Ik zelf wilde dat niet, maar had meer te maken met dat ik het niet leuk vond staan. Al de meisjes hebben daar oorbellen en ik heb nog nooit over problemen gehoord.

Ik vind het meer een kwestie van mooi vinden of niet (ben momenteel in strijd met 2 puber jongens die ook piercings in oor willen, vinden papa en mama níet mooi, kijken hoe lang we het volhouden )

Puck

Puck

15-10-2010 om 20:28

Ik lees het niet hoor bastet

Ik lees in de link die jij gegeven hebt bij de leeftijden alleen maar onder 2.2 Cliënten voor een piercing, anders dan in een oorlel, moeten 12 jaar of
ouder zijn (Warenwet, art 24, lid 1 en 2).
☺ Cliënten voor een piercing in de oorlel moeten tijdens het aanbrengenvan de piercing worden vergezeld door hun wettige vertegenwoordiger.

Over de leeftijd het prikken van oorgaatjes wordt dus niets genoemd.
Overigens is dit geen GGD richtlijn maar een richtlijn die in opdracht van het RIVM is opgesteld door het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid.

Bastet

Bastet

16-10-2010 om 08:20

Puck

Ik citeer:"maar deze richtlijnen gaan
specifiek over gaatjes in oorlellen, het vlakke gedeelte van het kraakbeen
van het oor en de neusvleugels. Dit is het gebied dat doorgaans door de
juwelier of in de bijouterie wordt gepierced."
Dat staat er ook in.De juweliers alhier verwezen mij stuk voor stuk naar deze richtlijnen en wilden dus geen gaatjes schieten onder 12 jaar.En naar deze richtlijnen verwijst de GGD dus.

Puck

Puck

16-10-2010 om 09:47

Ja, hallo bastet

Je verdraait het nu geheel. Het klopt dat deze gehele richtlijnen over over gaatjes in oorlellen, het vlakke gedeelte van het kraakbeen van het oor en de neusvleugels. Dit is het gebied dat doorgaans door de juwelier of in de bijouterie wordt gepierced.
Maar dt wil dus niet zeggen dat alles wat geschreven wordt voor alles op gaat. Er staat bij het stukje over leeftijden juist expliciet dat het prikken van oorlellen dus niet onder die leeftijdsgrens valt.
En dat de GGD een link op zijn website heeft naar deze site wil nog niet zeggendat het daarmee een GGD-richtlijn is.
Overigens zie ik in het hele land heel veel meiden van jonger dan 12 met gaatjes lopen dus ik denk dat de juweliers in jouw woonplaats er gewoon naar verwijzen om van het gezeur van klanten af te zijn als die de discussie willen aangaan over het waarom ze niet willen prikken.

Bastet

Bastet

16-10-2010 om 11:38

Hoho

Ik zeg niet dat het zo lees en wens uit te leggen,maar dat juweliers alhier dat wel doen,en verwijzen naar dit stuk.Dus verwijzen naar de juwelier is niet vanzelfsprekend,ze houden hier vast aan een 12 jaar grens.That's all.En dat was dus een jaar of vier geleden al zo alhier.

5 jaar

Toen ze geboren werd zeiden we dat ze het pas mocht als ze 13 was. Maar uiteindelijk heeft dochterlief gaatjes gekregen toen ze 5,5 was. Nadat ze sinds haar 2e (!) er om zeurde. Alle andere meisjes op de voorschool hadden ook gaatjes, ze had mooie oorbellen, zij wilde er niet als een jongen uitzien.

Met het verhaal dat het pijn deed en dat we het niet goed vonden hebben we het 3 jaar weten te rekken. En toen had ze een paar belangrijke mijlpalen gehaald en was ze ruim 3 jaar heel consistent geweest in haar wens.
En ik stond met haar bij een juwelier voor iets heel anders. 'Mama mag ik NU gaatjes?' Dus ik vragen 'doen jullie dat al zo jong?' vermoedend dat ze zouden zeggen 'nee, mag niet of zoiets', maar de mevrouw zei 'ja hoor, maar alleen als een kind het zelf echt heel zeker weet', en toen kwam er een stemmetje dat zei het echt heel zeker te weten.
Nog gewaarschuwd dat het pijn zou doen. Wat me een half uur later de opmerking opleverde 'mama, je mag niet jokken'. Toen gaatje 2 geprikt was vroeg ze wanneer het andere oor (dat al gedaan was) geprikt zou worden. Ze houdt nu nog steeds vol dat ze er echt niets van gevoeld heeft.
't Zat allemaal ook meteen goed, niets ontstoken en ook nu nooit last (ze draagt nu niet altijd meer oorbellen, omdat ze er inmiddels achter is dat je geen oorbellen nodig hebt om te laten zien dat je een meisje bent).

12 jaar

en iets van de gdd. Mooi dan heb ik een goed uitgangspunt, mijn oudste dochter komt er af en toe mee, sommige vriendinnetjes (7 a 8 jaar) hebben nu net gaatjes, ik wil het absoluut nog niet bij haar.

Ik vind 12 ook wel een mooie leeftijd, als kado voor als ze naar de middelbare gaat.

Nema

Nema

22-10-2010 om 17:51

5 jaar

Hier dochter, echt meiesjemeisje.
Grootste wens: oorbelletjes.
Prima. Wij (ruim voor haar zesde verjaardag, zodat ze er dan geen last meer van zou hebben) naar juwelier, omgeving Emmen. Er werden zonder vragen of opmerkingen gaatjes geschoten. Wel twee tegelijk, gelukkig maar, want de pijn viel dochtertje nog vies tegen.
Verder geen problemen. Dochtertje is elke dag nog superblij met haar oorbelletjes!

Nema.

Meidenmoeder

Meidenmoeder

25-10-2010 om 21:07

12 jaar

hebben wij ook altijd als grens gesteld. Eerlijk gezegd al wel met de gedachte dat het een tamelijk laat is en dat er daarom wat onderhandelingsruimte in zat. Oudste bleef zeuren om gaatjes en toen heb ik de deal gemaakt dat ze mocht kiezen: in principe pas met 12 jaar. Maar als ze voor die tijd voor het eerst ongesteld zou worden, mocht het ook als ze wilde. Ik zag aankomen dat het niet tot haar 12e verjaardag zou duren voor ze ongesteld zou worden en vond dat ook wel een moment om te markeren. Uiteindelijk was ze een paar maanden 11 toen ze ongesteld werd, maar toen hoefde het niet meer op dat moment. Een paar maanden later wilde ze het toch wel en toen mocht het natuurlijk. Hoewel dochter geen held is, viel het haar erg mee. Ze is er nu erg blij mee. Voor de andere meiden ga ik dezelfde regel aanhouden.
Meidenmoeder

5 jaar

Van mij hoefde het niet zo nodig, maar dochter wilde heel erg graag en hoewel ze echt niet alles mag wat ze graag wil zag ik ook geen echte bezwaren.
Ik heb haar er wel een paar maanden over na laten denken, ik heb haar verteld dat het echt pijn doet en dat ze misschien zou schrikken van het geluid, maar dat hield haar niet tegen, ze wilde toch.
Wij naar de juwelier, daar schoten ze eigenlijk pas oorbellen vanaf 6 jaar (dat zou pas over 9 of 10 maanden zijn), maar omdat dochter heel erg uitstraalde dat het haar idee was en ze echt heel graag wilde, hebben ze na een gesprekje met haar besloten dat ze het toch zouden doen. Ze hebben ze één voor één geschoten. Dochter zat bij mij op schoot, bewoog niet en gaf geen kik, zei achteraf wel dat het even pijn had gedaan, maar het was het waard vond ze, ze was er zo blij mee.
Ze bleef er zelf netjes af en liet mij het goed schoonhouden en het is nooit gaan ontsteken ofzo. Ik heb haar ook gewaarschuwd dat als het zou gaan ontsteken dat de oorbellen eruit zouden gaan en ze de eerste jaren geen nieuwe zou mogen.
Ze draagt nu nog steeds de oorbellen die toen geschoten zijn, die vind ze ook mooi en ik heb haar gezegd dat ze pas andere in mocht als ze 6 was. De juwelier adviseerde minimaal 3 maanden te wachten, liever 6 en hoe langer hoe beter. Gaatjes blijven bij kinderen vrij lang na het schieten nog snel dichtgroeien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.