koentje
24-03-2011 om 14:53
Discriminerende zoon...I hate it
Ondanks het feit dat ik mijn uiterste best heb gedaan mijn zoon bij te brengen dat je geen vooroordelen moet hebben t.o. mensen groepen op grond van ras, sexuele geaardheid of uiterlijk, doet hij uitspraken waar ik van gruwel.
Zit hij t.v. te kijken, komt er iemand op de t.v. die bekend is als homo. ÍEEEEUUUW , heb je die vieze gay' roept hij uit. Ik roep boos dat ik dat soort dingen niet wil horen, zegt hij nog eens ' Ja, maar mam, hij tongzoent echt met andere kerels: gadverdamme..."
Met een overtuiging waarvan ik niet snap waar dat vandaan komt. Iedere keer als ik er met hem een serieus gesprek over voer weet hij echt wel dat het nergens op slaat. Hij zegt zelf dan wel; te begrijpen dat het niet nodig is, niet terecht is, echt te vinden dat homo-zijn oke is. Vraag ik hem ook steevast of hij dan ook zo vies is van zijn (lesbische) tante, waar hij stapelgek op is. Natuurlijk niet, dat heeft er niets mee te maken.
Maar het kwartje lijkt niet echt te vallen. OOk over buitenlanders, met name , Marokkanen kan hij zich vervelend uitlaten. Wij hebben een marokkaanse familie t.o. ons wonen en van die mensen hebben we inderdaad wel eens last. maar zodra er iets gebeurd hoor ik bij hem terug dat hij het op hun afkomst gooit of het benoemt, terwijl hij dat van ons niet zal horen.
Ik word er ook zo BOOS over merk ik en reageer dan direct heel onbeheerst naar hem. Eigenlijk zou ik het heel rustig met hem moeten bespreken, maar ik reageer impulsief/boos.
Hoe krijg ik dit eruit? Hoe gaan anderen hiermee om?
Kaaskopje
24-03-2011 om 15:59
Je eigen standpunt
duidelijk houden en blijven herhalen dat discriminerende uitspraken niet welkom zijn. Bespreek inderdaad eens waarom hij die uitspraken doet. Niet als je al boos bent, maar zomaar een keer.
+ Brunette +
24-03-2011 om 19:28
Stoer gedrag
Waarschijnlijk vindt hij het alleen maar geinig als je er boos om wordt. Niet doen dus, erger je maar in stilte. Jammer dat Pim Fortuyn niet meer leeft, die was anti-buitenlander maar wel gay, stof tot nadenken.
Anienom
25-03-2011 om 09:03
Gay
Ik denk dat dit te maken heeft met de puberteit en het ontwikkelen van de seksuele identiteit. Je zoon wil niet uit de toon vallen en wil dus luidruchtig laten weten dat hij niet homo is, terwijl hij ondertussen dit helemaal niet per se hoeft af te keuren. Daarom ziet hij ook geen verband tussen zijn opmerkingen over homoseksuele mannen en zijn homoseksuele tante. Dat laatste staat namelijk helemaal los van hem, het is een vrouw en hij hoeft in zijn peergroep niet te verduidelijken dat hij niet lesbisch is.
Ik denk dat hij vanwege diezelfde peergroep ook afkeurende opmerkingen maakt over buitenlandse mensen. Een beetje meeloopgedrag.
Maar hij krijgt van jou het goede voorbeeld. Hou dat vol en als zijn (puberale) onzekerheid zakt blijft jouw opvoeding bovendrijven
koentje
25-03-2011 om 17:05
Oh clo...
misschien komt het dan toch goed met hem!!
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik denk inderdaad dat ik er goed aan doe me er niet druk over te maken.
Moek
26-03-2011 om 23:53
Homo's en seks
Mijn antwoord op "vies" is altijd: en wat hetero's doen, is dat dan niet vies?? Tot nu toe vonden ze dat altijd wel (ze zijn nog jong). In ieder geval food for thought voor ze.
Hm
27-03-2011 om 15:25
Details
seksdetails zijn objectief bekeken niet zo altijd zo smakelijk, of het nu hetero of homo is. Gelukkig maar dat je dat anders beleeft als een en ander gaande is. at seksueel nog niet actieve jongeren (althans niet met elkaar) geen / geen positief beeld hebben bij anale seks kan ik me goed voorstellen.