Klem
10-01-2012 om 18:31
Directeur jeugdzorg doet toch precies wat jeugdzorg de mensen aandoet?
Er ligt een directeur van Bureau Jeugdzorg onder vuur. Ze zou geen tegenspraak dulden: wie dat doet loopt de kans op ontslag. En door allerlei ingehuurde ' experts' zouden de medewerkers steeds aan het kortste eind trekken.
Maar dit is toch precies wat al die ouders meemaken die op een of andere manier met die organisatie te maken krijgen? Een lichte hulpvraag kan leiden tot jarenlange inmenging en je hebt te doen wat ze zeggen, ook al kun je aantonen dat het probleem wat ze over jouw gezin hebben gesteld niet klopt. Spreek je tegen dan ben je hulpweigerend en kan je kind zomaar uit huis geplaatst worden. Vraag je om een nader onderzoek, dan geven zij de opdracht aan iemand die zij inhuren (en betalen) en dan kan het zijn dat de uitslag in het voordeel van de opdrachtgever uitvalt. Blijkt uit contra-expertise anders dan worden deze conclusies zonder meer aan de kant geschoven of komt men met een nieuw verhaal uit de hoge hoed.....
Logisch toch dat deze houding doorwerkt tot in de top? Pas als medewerkers van Jeugdzorg anderen behandelen zoals ze zelf worden behandeld, hebben ze recht van spreken.
Klem
Die ooit aan de bel trok om te vragen of BJZ iets in de trent van urgentie op de woningmarkt kon betekenen toen haar kind in elkaar was geslagen door een ' vaste kern' in deze zeer slechte buurt en ze haar kind niet meer buiten durfde laten spelen. Nee, dat konden ze niet. Maar ze dwongen wel mijn kind in therapie om weer buiten te spelen en toen dat niet hielp omdat deze groep stelselmatig mensen lastig viel waaronder ook het kind, moest moeder in therapie omdat ze haar kind angst aanjoeg. Ook na een verhuizing liet Jeugdzorg ons niet met rust. De zorgelijke conclusie was nu dat ik mijn kind leerde te vluchten voor problemen..........volg nog steeds therapie, om zo mijn kind te kunnen houden.
Leen13
10-01-2012 om 19:05
Waarschuwing
Inderdaad. Los zelf je problemen op want je komt in absurde situaties terecht. Overigens kun je mogelijk hulp gebruiken bij je presentatie naar de kinderrechter. Ooit aan de stichting KOG gedacht?
Dat zeg ik omdat je een kans maakt dat een kinderrechter het ook wel genoeg vind als je het absurde van de situatie in kalme concrete korte bewoordingen kunt aangeven.
Margriet*
10-01-2012 om 20:50
Klem
Volgens mij zijn je verwachtingen verkeerd. Bij BJZ aankloppen voor een andere woning is een verkeerde hulpvraag.... Je kunt foeteren op BJZ maar als jij je vraag niet duidelijk stelt is er ook een kans dat je niet goed wordt geholpen. Daarmee wil ik niet zeggen dat jij je verkeert opstelt maar wel het beeld nuanceren dat je van BJZ hebt.
Trouwens generaliseren van een persoon naar een hele organisatie niet goed is vind ik een vergaande conclusie. Je vergeet daarbij de Raad voor de Kinderbescherming en de Kinderrechters te noemen....
Zou je ook zo over de politie denken als je een vervelende politieman treft of de Albert Heijn die niet deugd omdat er een filiaal niet prettig is, of over één dokter in een ziekenhuis, of concluderen dat de school niet deugd als de leerkracht zijn werk niet goed doet?
Klem
10-01-2012 om 21:11
Joh...margriet
Natuurlijk weet ik nu dat BJZ de juiste instantie niet was, en toen eigenlijk ook, maar wilde het toch proberen. Van goh, jongens, mijn kind heeft er echt last van hier te wonen, kunnen jullie iets voor mij....nee, dat konden ze niet. Wel werd aangeboden het er eens over te hebben of mijn kind misschien met de situatie kon leren omgaan.....nou oke, daar wilde ik het wel over hebben. Pats, foute boel. Want het gebeurde weer dat mijn kind werd aangepakt: dit keer om geld af te geven (wat het niet bij had), net als heel veel drugsoverlast, inbraken etc. Ik heb toen dus gezegd dat ik dacht dat het niet in mijn kind zat, maar het gewoon een groep tuig betrof die de straten onveilig maakte. Onderzoek kinderbescherming, die zich echter BASEERT op wat BJZ dan als melder zegt. Namelijk dat moeder weigerachtig is en zelf ook angst op kind overbrengt. Terwijl er legio mensen zijn die (willen) verhuizen uit slechte wijken. Vervolgens uitspraak van de rechter die zich BASEERT op wat de kinderbescherming zegt. Ik weet niet wat jij bent, een leek, misschien een tevreden klant of een gezinsvoogd misschien, maar de rechtszaken zijn dus echt niet objectief. De instanties hebben bij de rechter fikse streepjes, ze zijn immers ' deskundig' en weten dat ook. En wat ik vaak merk rondom de rechtszaken is dat er flink vet aan de situatie wordt gesmeerd ook. Dat zegt dat akelige ding van jeugdzorg ook gewoon: ' Ik moet het wel op een bepaalde manier opschrijven om het erdoor te krijgen, niet van schrikken.....' En als je dan hoort wat er gezegd wordt op de zittingen, tja logisch dat de rechter dan de vinger aan de pols wil houden. En na de zitting word dan gezegd dat je het je niet zo moet aantrekken....het is immers....hulp.....
Ik geloof overigens niet dat er op het internet zulke zwartboeken te vinden zijn over welke supermarkt dan ook als over Bureau Jeugdzorg.
Leen13
11-01-2012 om 10:23
Zelf
Je bent namelijk ook niet afhankelijk van jeugdzorg om te communiceren met de kinderrechter. Je kunt gewoon de griffier een fax sturen of een briefje te bezorgen bij de rechter van de zitting. Kort motiveren dat het nu wel genoeg is en dat er klemmende redenen moeten zijn om de bemoeienis in een gezin te willen en die zijn er niet.
Margriet*
11-01-2012 om 15:39
Klem
Ik snap je frustraties en BJZ is ook niet goed bekend maar ik vind het belangrijk dat je breder kijkt. Het is het systeem dat zo in elkaar zit. Daar is BJZ een onderdeel van maar de kinderrechters en RvdK ook. Het is gemakkelijk alles op BJZ te schuiven maar de hele wet op de Jeugdzorg en de uitvoering daarvan rammelt...... Daar zit de overheid achter....
Klem
11-01-2012 om 17:31
Thanks......
....Margriet, die conclusie kan ik me helemaal in vinden.
AnneJ, ik vraag me af of het zo werkt....de rechter vaart toch iedere keer blind op BJZ.
Leen13
11-01-2012 om 17:43
Terug naar af
Nog beter is aantonen dat je het probleem waar je mee kwam opgelost hebt: je bent verhuisd naar een veiliger buurt en/of je kind kan zich veilig handhaven op straat of heeft (jou) begeleiding en risico's zijn er altijd. Hulpvraag opgelost.
Houdt het klein en los het praktisch op.
Tja, als je rechterlijke uitspraken leest dan wil de rechter ook nog weleens een ouder gelijk geven, zo ook in mijn geval, tegen het advies van jeugdzorg of kinderbescherming in. Je gaat er toch vanuit dat een rechter een meer feitelijke en logisch redenerende opleiding en mentaliteit heeft dan een zorgelijke hulpverlener.
Margriet*
12-01-2012 om 10:34
Anne
"Je gaat er toch vanuit dat een rechter een meer feitelijke en logisch redenerende opleiding en mentaliteit heeft dan een zorgelijke hulpverlener."
Hoe zo dan wat is voor jouw het verschil? Heb je de documentaire ooit gezien over kinderrechters? Ik vond daar ook veel verschil inzitten. De een nam het klakkeloos over van de voogd, de ander dacht ook nog zelf na.... Die verschillen heb je ook echt binnen de Jeugdzorg hoor.
Qua opleiding zijn ze niet altijd beter opgeleid en qua mentaliteit, tja zoveel mensen zoveel verschillen.... Het lijkt me eerder gestoeld op aannames dan dat dit nu ook echt bewezen is.
Leen13
12-01-2012 om 14:02
Margriet
Natuurlijk zijn rechters ook verschillend en bovendien zitten ze vaak op schoot bij de hulpverlening maar zij zijn toch niet degene die uit betrokkenheid en functie-eisen die suggestieve rapporten zitten te creëren, dus je verwacht daar toch wat meer gehoor te vinden voor de absurditeit van zoiets.
Maar zeker heb je ook daar geen garantie, ik heb dan ook tot de laatste minuut in grote angst gezeten over mijn kinderen ondanks de zeer realistische omgang van deze kinderrechter met mij. Je weet het niet. Blijft allemaal een wespennest maar je neemt je opties.
anoniem
12-01-2012 om 14:51
Jeugdzorg
brrr, ik ben ook bang nu voor nare dingen nu jeugdzorg bij rechtszaak is betrokken. ik ben moeder, het gaat hier goed. zowel op gebied van huisvesting, aandacht, verzorging zowel geestelijk als lichamelijk, stabiele omgeving, rust, orde, regelmaat, enz enz.
wegens omgangsperikelen met vader nu dus jeugdzorg. en dan?? deed me pijn om in de papieren te zien: kind 1 cliënt jeugdzorg: ja.
ik kan wel janken. ik probeer positief te zijn en te blijven, uitgaan van eigen kracht, enz. ik voel me nu echt ellendig. ik heb vaker gehoord dat kinderen om meest rare zaken uit huis worden geplaatst, enz. bij laatste krijgt vader zijn zin, dat wil hij namelijk graag. oppernarcist..................
zucht, snik.
Klem
12-01-2012 om 17:13
Anoniem
Ik ken inmiddels meerdere mensen die net zo klem zitten als ik, ook allemaal gewone ouders die door pech of een naieve zet zoals de mijne in deze ellende zitten. Hieronder ook een met jou vergelijkbaar geval. Heb je een alias/emailadres zodat ik jullie in contact kan brengen. Als je dat wilt natuurlijk.
Leen13
12-01-2012 om 20:19
Andere ouders
Inderdaad Klem, zodra je zelf met hulpverlening en kinderbescherming te maken krijgt kan je ook oog krijgen voor en contact met andere ouders met hetzelfde probleem.
Ik heb er ook nooit een geheim van gemaakt dus die verhalen kwamen vanzelf naar mij toe.
Margriet*
12-01-2012 om 23:24
Anne
Ik kende KOG ook niet, interessante site. Weer wat geleerd. Ik zie vooral de andere kant van Jeugdzorg waar ouders graag hulp willen (niets gedwongens aan) of echt hulp moeten (schrijnende situaties, denk maar aan stadse armoede/verwaarlozing/schulden problematiek!)
Leen13
13-01-2012 om 00:49
Jeugdzorg
Wel fijn Margriet. En natuurlijk zijn er ook ouders die graag hulp willen en als dat ook geboden wordt is jeugdzorg een aanwinst. Ik ben hier ook geen zorgmijder. En het lijkt me voor een hulpverlener ook fijner om mensen te helpen die in hun eigen kracht blijven staan maar waar je wel met jou deskundigheid en wat geduld het verschil kunt maken.
anoniem
13-01-2012 om 08:15
Klem
in contact met anderen die zelfde meemaken zou wel fijn zijn. ik heb even alternatief emailadres
elinde1 at live punt nl