Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Van de (Forum)redactie

Van de (Forum)redactie

22-11-2008 om 10:43

Defensie ronselt tieners via internet

Zie http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/4080593/Defensie-is-niet-te-missen-op-internet.ece

Ben benieuwd of jullie kinderen ook overkomt en hoe je daar tegenover staat.

Justine Pardoen (Ouders Online)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2008 om 16:19

Ik was er niet van op de hoogte

en ik ben ook blij dat de dienstplicht afgeschaft is, maar ik weet niet of ik deze internetbenadering heel erg vind. Dat de reclame op tv het mogelijk maakt om erover te praten en de sluiproute via internet (want zo voelt het blijkbaar) bespreken minder in de hand werkt, wekt bij mij om eerlijk te zijn irritatie op. Ik word een beetje iebel dat een verantwoorde ouder blijkbaar alles wat op tv e.d. komt moet bespreken om foute keuzes van kindlief te voorkomen. Het is nog nooit bij me opgekomen om mijn kinderen naar aanleiding van reclame voor de landmacht vermanend toe te spreken zodat ze van het leger afzien, of het te ontmoedigen. Uiteindelijk is het hun keus.
Er wordt openlijk campagne gevoerd dus welke kanaal het ook langsgaat het is ten alle tijden bespreekbaar. Mijn dochter gaat misschien naar een school waar openlijk in legerpakken rondgelopen wordt. Ik zit dagelijks in de trein met jongeren die een politie-opleiding doen. Het is overal. Je kunt als ouder áltijd praten over hoe je er tegenover staat. Er vanuit gaan dat jongeren op ideeën worden gebracht via internet vind ik wat simpel.

Boekentip

Tja Kaaskopje, wat zal ik eens zeggen. Een boekentip dan maar:
De Welwillenden / druk 1 (Littell, J.)
Auteur: Littell, Jonathan
Uitgever: Arbeiderspers
Verkoopprijs: € 45,00
Verschijningsdatum: 12-11-2008
Aantal pagina's: 1200
ISBN: 9789029566544
Kaaskopje:"Ik word een beetje iebel dat een verantwoorde ouder blijkbaar alles wat op tv e.d. komt moet bespreken om foute keuzes van kindlief te voorkomen."
De vraag is of deelname aan het leger net zo'n vrijblijvende keus is als de aanschaf van een telefoonabonnement. Of jonge kinderen wel in staat zijn om die keus te maken. Of het wel zo eerlijk is om hiervan te doen alsof het de zoveelste ringtone is.
Dit nog helemaal los van alle bezwaren die aan dit soort marketing sowieso kleven, maar ons is bekend dat jij van die bezwaren helemaal geen last hebt: lees dat boek.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

23-11-2008 om 12:51

Geen last van marketing

Misschien is de keus om het leger in te gaan niet zo vrijblijvend als een telefoonabonnement (waarbij je overigens ook moet beseffen dat je je contract uit moet dienen), maar het leger is tegenwoordig niet meer verplicht. Het is altijd een vrijwíllige stap. Ik kan me om eerlijk te zijn niet voorstellen dat er jongeren zijn die niet beseffen dat je in het leger naar gevaarlijke plaatsen kunt worden uitgezonden. Een keus voor het leger is dus naar mijn idee met het volle besef dat er gevaar aan kleeft. Het leger heeft nu eenmaal mensen nodig. Wat vind jij dan een verantwoorde manier van werven?
Misschien ga ik teveel uit van ons eigen gezin. Er wordt hier over van alles gepraat maar weinig ergens met nadruk een punt van gemaakt. Dus als mijn dochters via internet een ronselactie tegenkomen zonder mijn medeweten, weten ze wel hoe wij daar zo'n beetje tegenover staan, maar belangrijker nog, ze zouden nooit zómaar zo'n grote beslissing nemen. Dat komt altijd wel een keer op tafel. En bovendien zijn wij niet uitgesproken tegen het leger. Ik zou er zelf niet ingaan, maar begrijp het wel als een ander daar wel voor kiest en begrijp ook dat een land een leger moet hebben.
Mijn kinderen hebben inmiddels de leeftijd om zelf een beroepskeuze te doen. Als ze het leger in willen en ik hoor dat ze er goed over nagedacht hebben en dus begrijpen waar ze het over hebben zal ik ze niet tegenhouden. Het is hún beslissing. Voor kinderen van een jaar of 12 lijkt het mij ook niet zo erg om dergelijke reclame te zien. Als ze er na hun vo nog steeds enthousiast over zijn kun je moeilijk zeggen dat het een bevlieging is vanwege die reclame.
Ik heb het gevoel dat de mening om deze campagnes erg te vinden meer gebaseerd is op het feit dat de ouders pacifistisch zijn, dan dat de wijze van 'klantjes zoeken' erg is. Een gelijke campagne van McDonalds zou niet op weerstand stuiten.
Bij navraag aan mijn dochter wat zij van die campagnes vindt: 'welke reclame?' Uitleg van mij. "oh ja, dat, ik let er niet eens op" Ik: ja maar laat jij je beïnvloeden door dat soort reclame? "Nee, als ik er in wil is dat niet omdat ik die reclame zie en bovendien is het mijn beslissing toch of ik er in wil?" Ter geruststelling... ze wil er niet in.

Tinus_p

Tinus_p

23-11-2008 om 13:28

Kaaskopje

Kaaskopje:
"Ik kan me om eerlijk te zijn niet voorstellen dat er jongeren zijn die niet beseffen dat je in het leger naar gevaarlijke plaatsen kunt worden uitgezonden."
Assumption is the mother of all fuck-ups.

Sterker nog, het nietjuist inschatten van dit soort risico's is typisch iets voor adolescenten. Die denken dat t wel meevalt, dat t stoer is. Totdat ze plots in die loopgraaf zitten.

Ach ja

Kaaskopje:"Ik heb het gevoel dat de mening om deze campagnes erg te vinden meer gebaseerd is op het feit dat de ouders pacifistisch zijn, dan dat de wijze van 'klantjes zoeken' erg is. Een gelijke campagne van McDonalds zou niet op weerstand stuiten."
Dat denk jij omdat jij geen enkel bezwaar ziet in dit soort marketing.
Ja, dit soort marketing is erg. Lees ook http://www.ouders.nl/mred2007-fietsverlichting.htm waar over die vorm precies dezelfde kritiek is geuit. Alleen al het oproepen tot het verstrekken van gegevens van vrienden is erg.
Een overheid die dat doet maakt daarbij nog eens extra misbruik van het vertrouwen onder de welwillenden, zal wel goed wezen. MacDonalds kan op meer verzet rekenen.
Dat 'vrienden' elkaar dit aandoen geeft juist eens te meer aan dat ze helemaal niet door hebben wat de consequenties van hun daden zijn. En ook daar wordt doelbewust op ingespeeld met deze marketingstrategie.
Een overheid die zich hiermee in laat geeft ons het signaal dat we de overheid net zo moeten wantrouwen als telefonische verkopers.
Maar nogmaals, jij zal er geen probleem in zien want je ziet ook geen enkel probleem in telefonische verkoop.
Kaaskopje:""Nee, als ik er in wil is dat niet omdat ik die reclame zie en bovendien is het mijn beslissing toch of ik er in wil?" Ter geruststelling... ze wil er niet in."
Totdat ze een persoonlijke brief of mail van defensie krijgt waarin wordt verteld dat ze geschikt is bevonden voor een baan bij de landmacht en of ze maar even op sollicitatie wil verschijnen.
Haar welwillende mama vindt dat een eer en verklaart haar voor gek als ze niet minstens even gaat praten.
Groet,
Miram Lavell

Tinus_p

Tinus_p

23-11-2008 om 15:05

Tops

Tops:
"Vooropgesteld dat ik niet van dit soort marketing-trucs hou, denk ik net als Kaaskopje dat jongeren toch echt wel weten wat het leger inhoudt."
Ik vraag het me af; ik vrees dat degenen die het weten niet in het leger gaan.
Ik bedoel, weten die jongeren wat Ieper was? Stalingrad?

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2008 om 00:18

Welnee miriam

Ik heb dochters met een mening over dit soort dingen. Ze staan niet open voor het leger. Zo'n brief zou met verbazing gelezen worden en dan de papierbak in gaan. "Hoe weten ze nou dat ik geschikt ben als ze me nog niet gesproken hebben?" Ik zou mijn kinderen overigens nooit aanmoedigen om het leger in te gaan. Jammer dat je me weer in zo'n volgzame rol neerzet. Ik vind het geen eer om tot het leger toegelaten te worden, het is tegenwoordig 'gewoon' een baan waar iedereen vrij voor mag kiezen. De overheid mag daarop inspelen met wervingscampagnes.
Ik weet uiteraard dat pubers het leger spannend kunnen vinden. Het is ook niet onbelangrijk hoe ze opgevoed zijn. Ik heb mijn kinderen nooit bij nare beelden van oorlogen e.d. weggehouden. Het verschil tussen de tv beelden en de realiteit zal beslist schokkend groot zijn. Dat hou je toch. Maar de jongeren van deze tijd gaan met een behoorlijk realistisch beeld van wat oorlog is het leger in.

femke

femke

24-11-2008 om 00:29

Geen eigen ervaring

maar mijn broertje volgt de opleiding voor het leger, en weet echt wel wat een oorlog is (net zo goed als de volwassenen hier) al zal hij vast pas echt begrijpen als hij zelf in een oorlogssituatie komt. Zijn wij daar blij mee? Nee, want het is gevaarlijk. Maar in die gevaarlijke situaties is het wel belangrijk dat er mensen zijn die in zo'n situatie adequaat kunnen handelen. En dat vertrouwen hebben wij wel in hem.
Overigens loopt hij in vrije tijd nauwelijks in uniform rond, omdat hij daarop wordt aangekeken door veel mensen (negatief dus). Zo positief is het imago van het leger helemaal niet meer.

amar

amar

25-11-2008 om 10:00

Hier

zijn onze kinderen nog te jong om door dit soort berichten over de streep te worden getrokken om het leger in te gaan.
Ik ben blij dat Justine een tegengeluid heeft laten horen, ik vind het nl. een schandalige manier waarop jongeren lekker gemaakt worden om zich op te geven voor het leger.
Ik hoop dat onze kinderen voldoende kritisch zullen zijn en dit soort berichten zullen negeren.
Ik kan me voorstellen dat dit niet geldt voor andere kinderen. Er zijn best veel jongeren die gevoelig zijn voor dit soort reclame en die geen ouders hebben die hen wijzen op het verneukeratieve van dit soort campagnes voor 'onze jongens' in oorlogsgebieden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.