Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Katniss

Katniss

04-02-2015 om 23:33

De week van het vergeten kind

Het is de week van het vergeten kind, met aandacht voor duizenden kinderen die wonen in 'sobere opvanghuizen'.
Waarom wonen er kinderen in Nederland in 'sobere opvanghuizen'? Zijn dat weeskinderen of kinderen waarvoor geen pleeggezin gevonden kan worden? En waarom zijn die opvanghuizen sober?

verdienmodel

Er kan weer geld verdiend worden over de ruggen van 'zielige' kinderen.
Ik dacht even dat het misschien over asielzoekerskinderen ging, die zijn pas zielig. Hoewel ze veilig zijn is er vaak nog een lange weg te gaan tot er een normaal kinderleven in een eigen huis mogelijk is.
Het is alle kinderen over een kam scheren.
Toen we voor het eerst bij de kinderpsychiatrie liepen kregen we met Sinterklaas een cadeaubon voor zoon als 'zielig kind' in de jeugzorg.
Lief bedoeld maar zoon krijg van ouders en familie al genoeg dure cadeaus, niet elk kind in de kinderpsychiatrie is arm en zielig.
Goed bedoeld hoor, maar ook fout in de beeldvorming.
Kinderen die met een gebroken been in het ziekenhuis liggen zijn ook zielig maar niet 'vergeten' en zo zijn ook niet alle kinderen in de opvang zielig en 'vergeten' hoewel het moeilijk is om het contact soms te houden door door de overheid opgelegde eigen bijdragen en hoge reiskosten naar instellingen ver van huis.
Maar goed, dat levert niets op. Dus verklaren we maar alle kinderen in de 'opvang' tot 'vergeten'. In plaats van moeite te doen die kinderen hun familie te gunnen of te kijken welk kind echt vergeten wordt zoals de Remzi's die jaren in instellingen voor zwakbegaafden verbleef en ondanks alarmbellen niet geholpen werd want zijn familie was ook niet opgewassen tegen de 'hulp'.

Guusje Nederhorst

http://www.hetvergetenkind.nl/nl/site/guusje-nederhorst
Stichting opgericht door de man van Guusje Nederhorst, actrice GTST, bij haar overlijden op jonge leeftijd.
"In goed overleg met de ‘founding father’ Dinand Woesthoff wordt besloten om vanaf 2014 verder te gaan onder de naam ‘Stichting Het Vergeten Kind’ om zo al in de naamgeving al te onderstrepen voor welke kinderen we ons inzetten. Een grote groep kwetsbare kinderen in opvangcentra. Soms dichterbij dan je denkt, in een opvang met een geheim adres. Zonder dat je het weet. Deze kinderen zien we niet en horen we niet. En daarom is het zo makkelijk om ze te vergeten. Aan ons de taak om ervoor te zorgen dat ze niet langer vergeten worden…

Het Vergeten Kind zal met trots Guusjes gedachtegoed en creaties Woezel en Pip blijven gebruiken in de activiteiten voor jonge kinderen. En elk jaar herinneren we Guusje door op haar verjaardag een groots landelijk kinderevenement - slotfeest Week van het Vergeten Kind - te organiseren waar kinderen uit opvangcentra een heerlijke dag op een speellocatie beleven."

Telegraaf_Vrouw

In kader van Week van vergeten Kind wordt in de speciale editie even aandacht gegeven aan het belang van melden van kindermishandeling. De kinderopvanghuizen worden wel even genoemd. Maar de lezeres wordt gewezen op het feit dat de mensen niet in actie komen en de docent geen tijd heeft. Titel opiniestuk: 120.000 slachtoffers van kindermishandeling. Doel: meer geld en meer melden.grrrr.

De organisatie

http://www.hetvergetenkind.nl/nl/site/organisatie

Deze mensen worden met uw donatie van een salaris voorzien. Verdienmodel.

Neeltje

Neeltje

13-02-2015 om 14:07

moeite met titel

Hoi,
Zelf heb ik wat moeite met "het vergeten kind". Heb in de sobere opvangcentra gewerkt. Die waren niet sober. Daar probeerden we als pedagogisch medewerksters echt een leuke sfeer te creëren omdat de kinderen niet meer thuis konden wonen.
Nu zijn we pleegouders van 4 kids, en tjsa of wij dan ook sobere opvang zijn? Hebben wij vergeten kinderen in huis? Ik heb het ze gevraagd, maar dat vonden ze niet.
Natuurlijk is het werk wat ze doen wel mooi. Ik heb het gezien in een AZC. Leuke speeltuinen (Tovertuinen) zetten ze er neer. Kinderen kunnen dan ook fijner spelen.
En bij Late Night zat er een dame die pleegmoeder was. Haar pleegkindje was maar een nummertje in het opvanghuis. Uh... ja wij naaiden nummertjes in de kleding omdat je 9 peutertjes had, en ieder kind toch echt zijn/haar eigen kleding wilde laten dragen.

Dat er wat gebeuren moet aan kindermishandeling is juist. Dat er goed opgelet moet worden na de transitie dat is juist. Maar de term vergeten.... dat hoeft van mij niet zo.

groetjes
Neeltje

Tango

Tango

03-03-2015 om 13:06

Vind ik dus ook

Die naam, het vergeten kind, vind ik ook niet goed. Ik vind hem vaag, want om welke kinderen gaat het nou? Kinderen in instellingen, ziekenhuizen? En zijn die dan zo vergeten? En sober zijn die instellingen tegenwoordig toch ook niet meer?
Verder vind ik zo'n kind als waar gisteren bij Jeroen Pauw over werd gesproken, van het familiedrama in Heerlen, pas een vergeten kind. Allerlei mensen hadden iets gemeld maar er was niets mee gedaan.

De Stichting zal heus goed werk doen, maar er zijn er al zoveel die goed werk doen. Ik heb met deze stichting niet echt iets, maar ja met Woezel en Pip heb ik ook al niets.

dihanne

dihanne

03-03-2015 om 20:47

hier ook ergernis

over die naam als ik langs de posters fiets.

Ik heb vroeger als groepsleider in kinderpsychiatrische klinieken gewerkt.

Het is tragisch als kinderen niet in hun gezin of bij familie kunnen wonen, maar mijn collega's en ik werkten ons te pletter. En heel veel familieleden zetten zich ook in voor de kinderen. Iedereen deed zijn/haar best.

Er werd niemand vergeten.

Wel had ik natuurlijk al die kinderen een betere start in hun leven gegund, en een betere geestelijke gezondheid. We werkten er hard aan om zoveel mogelijk schade te herstellen.

Dihanne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.