Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

De politiek

Op zoek naar politieke steun kwam ik deze tegen:
http://www.paulinevanviegen.nl/2012/06/
Ik ga haar een tijdje volgen. In elk geval iemand die bereid is om daar nu eens met aandacht en verstand naar te kijken.
http://www.paulinevanviegen.nl/category/in-de-media/
"Het meest genoemde probleem in jeugdzorg is het controleverlies dat ouders ervaren"

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

27-06-2012 om 17:41

Lang engels artikel

Anne, misschien vind je dit lezenswaardig:
http://www.nybooks.com/articles/archives/2012/jul/12/new-york-besieged-children/?page=1

Leen13

Leen13

27-06-2012 om 17:59 Topicstarter

Hmm dat ziet er bekend uit

Dankjewel Sancy.
Wel hele bekende verhalen over onterecht uit huis geplaatste kinderen, misbruik en verwaarlozing in pleeggezinnen en een machtige en rijke katholieke jeugdzorgorganisatie.
Activisten die zorgden voor een 70% daling van uithuisplaatsingen! Daar moet ik nog eens meer in verdiepen.
Maar ook dat deze Amerikaanse journalisten geen idee hebben want aan het einde schrijven ze:
"America’s harsh treatment of poor families may help explain why we do so poorly compared to other developed nations on just about every measure—from school achievement to rates of high school dropout, juvenile delinquency, and mental illness.21 It’s not for sentimental reasons that other countries invest in children; they do it because their leaders know the future of their societies depends on it."
Kan niet zeggen dat de overheid nou zo investeert in mijn gezin, integendeel, als je niet ongelooflijk je rug recht houdt en je een weg door het oerwoud kapt wordt je nog weggezet als mishandelende aso als je kinderen wat buitengemiddeld zijn.

Annej

Ik heb het artikel niet gelezen en weet dus niet precies waar dat citaat op terugslaat. Maar als je het even los ziet van doorgeslagen jeugdbescherming denk ik dat je toch wel kunt zeggen dat de Nederlandse overheid meer investeert in de jeugd dan de (rijks)overheid van de VS. Voor zover ik weet zijn onderwijs en kinderopvang van enige kwaliteit in de VS alleen te betalen als je een vrij dikke portemonnee hebt. Er zal hier best verschil zijn in scholen en kdv's, maar zo dramatisch als daar is het echt niet. Kraamzorg is daar vziw een onbekend fenomeen en ik vermoed dat de jeugdgezondheidszorg (nogmaals, ik heb het even niet over de bemoeizucht, maar over meten, ogen bekijken en vaccineren) hier ook op een hoger peil ligt.

Het is niet alleen maar kommer en kwel hier.

Groeten,

Temet

Leen13

Leen13

27-06-2012 om 21:14 Topicstarter

Tuurlijk temet

Er zullen ook zaken beter geregeld zijn. Ik vraag me wel af hoe het komt dat werkelijk overal de jeugdbescherming zo doorslaat en niet de werkelijke slachtoffers helpt maar de juist nog goed te helpen groep daaronder voorziet van hulp waarmee kinderen van de regen in de drup komen.

Annej

Dat is geloof ik de theorie van het 'laaghangend fruit' - het is aantrekkelijker je te richten op makkelijke groepen waardoor je veel daadkracht ten toon kan spreiden tegen relatief geringe inspanning, dan je te focussen op het taaie ongerief, waar je ingrijpen vaak toch bitter weinig effect heeft.

Zo wijst o.a. Miriam Lavell op dit forum regelmatig op het merkwaardige verschijnsel dat de leerplichtambtenaar wel hyper reageert op iedereen die zijn kinderen een dagje te vroeg meeneemt op vakantie, maar weinig tot niks doet voor kinderen die door hun ouders van school gehouden worden of voor wie geen school gevonden kan worden - en daar was die lpa toch voor bedoeld.

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

30-06-2012 om 00:04

Anne

kun je dat lezen wat jij stelt? Ben oprecht benieuwd. En met dat taaie ongerief zoals Temet het benoemd zijn minder sucessen te behalen.

Leen13

Leen13

30-06-2012 om 00:44 Topicstarter

Iets concreter margriet

Ik begrijp niet wat je vraagt. Ik kan lezen wat ik stel? Das makkelijk: ja.

Leen13

Leen13

30-06-2012 om 00:46 Topicstarter

Succes

En met mij en mijn gezin was ook succes te behalen. Tenminste als hulpverleners niet uit onmacht en ondeskundigheid en hijgerige overheidscampagnes mij en mijn kinderen criminaliseren.

Leen13

Leen13

30-06-2012 om 01:22 Topicstarter

Terugdringen van uithuisplaatsing

Na diverse interventies door ngo's en in 19 jaar werd het aantal uithuisplaatsingen verminderd met 70%!
What effect did these organizations have? Roughly 14,000 New York City children were in foster care in 2011, 70 percent fewer than in 1992. The rate of physical and sexual abuse of children also declined during this period, suggesting that reducing foster care placements has not put children at greater risk

Externe beoordeling van UHP leidt tot kostenbesparing!
He had seen costs drop and children move out of foster care more rapidly when the audits were mandatory,

In Nederland een stijging in UHP van 300% in 20 jaar.
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/06/206006-meer-onder-toezicht-stellingen.html

Misschien is het nu hoog tijd om hier ook eens actief samen te werken om ouders en kinderen te help in wat ze nodig hebben en ze te helpen tegen de cynische juridisering door de overheid.

Margriet*

Margriet*

30-06-2012 om 22:10

Ipad

Sorry Anne, de ipad maakte er iets heel anders van.

Ik heb de site van Pauline bekeken. Tjee wat een opmerkingen over EKC en samenwerking met GGZ. Zorgelijk dat ze de ontwikkelingen niet landelijk breed zijn maar er in sommige delen nog veel onprofessioler wordt gewerkt dan andere delen van het land.... Wel goed om te weten dat er verschillen zijn!
Jammer wel dat ze nog weinig mensen heeft gesproken van jeugd en opvoedhulp instellingen, instellingen waar het echte werk gebeurt (in vergelijking met voogden dan niet of nauwelijks op huisbezoek gaan en eigenlijk naar mijn mening veel te weinig weten en te veel op de uitvoerders leunen). Een van de grotere problemen in de jeugdzorg.
Verder word ik een beetje kriegelig van de opmerking dat ze met name PvdA professionals wil. Als je je echt interesseert ga je niet zo politiek redeneren. Je wilt de beste professionals niet degene die in jouw straatje praten toch?
Ik ben wel heel benieuwd wat ze nu precies wil bereiken. Ik vind de intenties goed dat wel.

Leen13

Leen13

01-07-2012 om 11:52 Topicstarter

Pvda

Inderdaad Margriet ik heb het fragment gevonden. Ze wil mensen uit de jeugdzorg zelf laten nadenken over verbeteringen in de jeugdzorg en vraagt daarnaar, bij voorkeur PvdA'ers.
Ik weet niet zo goed wat ik daarvan vind. Het is ook hoe de politiek werkt. Het wordt opgepakt als een verkiezingsonderwerp. En zo zit ik er natuurlijk ook in. De partij die ouders helpt om de jeugdzorg aan kinderen te verbeteren heeft mijn stem.
Wat ik ook prettig vind is dat ze zelf de leeftijd heeft van veel van deze jeugdzorgwerkers en toch opkomt voor de belangen van ouders en kinderen. Dat is een goed voorbeeld.

Leen13

Leen13

03-07-2012 om 23:32 Topicstarter

Nog meer politiek

http://pieterhilhorst.nl/index.php/Columns/Volkskrant/207-eigen-kracht-elixer
Nu maar hopen dat Lodewijk Asscher doorpakt en de Eigen Kracht Centrale meer ruimte geeft in Amsterdam. Jaja, het zal niet voor alles een oplossing zijn, maar het scheelt een hoop onnodig leed bij kinderen en ouders en daar ga je voor.
Het zou mooi zijn als bijvoorbeeld een huisarts ouders hierop zou kunnen wijzen. Je kunt jezelf aanmelden wat ik er van begrepen heb.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.