Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

De kerstvakantie is weer voorbij: jammer of fijn?

Zelf heb ik genoten van het uitslapen, aankeutelen in pyjama, de spelende vriendjes over de vloer, de sneeuw, ik vind het wat dat betreft jammer dat het er weer op zit.
Maar vanaf morgen hebben we weer een stevige structuur; vroeger naar bed, vroeger opstaan (dus meer daglicht per dag), gezamenlijke maaltijden en lbnl: ik kan weer huishouden zonder interrupties van de kinderen en mijn man! Ik heb d'r wel weer zin in!
En jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja weet het eigenlijk niet...

aan de ene kant idd lekker weer regelmaat erin en je ding kunnen doen zonder dat een ander vraagt wat ga je doen en moet je nu alweer stofzuigen?
En werken ach dat moest ik gewoon deze vakantie al werk ik in de avonduren dus daarom was uitslapen al heel fijn, na een drukke werk avond(zorg).

Maar ik heb ook genoten van het uitslapen, lekker doen waar je zin in hebt en genieten van de kinderen in de sneeuw. En een man die ineens na de kerst de hele week vrij was en zeer onverwacht.

Nu er weer veel sneeuw ligt en we ws gauw kunnen schaatsen baal ik wel dat ze weer naar school moeten, maar ja het is niet anders. Inmiddels word hier al flink geoefend aan een topo toets voor as dinsdag, want in de vak leren ja am me nooit niet maar op zondagavond kan het wel weer hahaha

gr Ingmyr

Bastet

Bastet

03-01-2010 om 18:34

Allebei leuk

Ik vind beiden leuk.Inderdaad,het aanrommelen in pyama,naar de film,zoals ik vanmiddag nog heb gedaan,etcetc.maar morgen ben ik voor het eerst in twee weken weer alleen thuis,en dat vind ik ook zalig.
Groetjes,Bastet

Yta Chalne

Yta Chalne

03-01-2010 om 20:01

Nooit

Ik zou volmaakt tevreden zijn als hier nooit iemand naar school hoefde. De kinderen gaan met plezier maar ik hou niet van al die regelmaat. En al helemaal niet van tijd besteden aan het huishouden. Overigens hebben we deze vakantie de kamers van de oudsten totaal vernieuwd (het meeste werk hebben ze zelf gedaan overigens) en heb ik de logeer/tv-kamer helemaal uitgeruimd, schoongemaakt en weer ingeruimd. Mijn huishoudkwaliteiten komen schijnbaar pas optimaal tot hun recht als iedereen thuis is (maar dan moet je wel wat oudere kinderen erbij hebben geef ik toe

Lynna

Lynna

03-01-2010 om 21:24

Brrr

Mijn kinderen zijn deze week bij hun vader, ik merk er dus niet veel van dat ze morgen weer naar school moeten. Zelf moet ik morgen weer aan het werk, daar zie ik pas tegenop. Had een kleine week vrij, heerlijk!
Werken vind ik erg leuk hoor, maar niet als het spekglad zal zijn op de weg....

Tango

Tango

03-01-2010 om 21:33

Hier ook dubbel gevoel

Ik wilde er trouwens ook al een draadje over starten.
Aan de ene kant vind ik het best lekker dat de gewone structuur er weer in komt. Met name onze jongste is er weer erg aan toe, hij wordt echt vervelend als hij deze te lang moet missen. Een week gaat goed, die heeft hij ook echt nodig om bij te tanken van school, maar de tweede week is gewoon te veel. Hij vond het ook heerlijk toen ik gisteren zijn vriendje met gezin had uitgenodigd.
Tangodochter aan de andere kant kan wel altijd vakantie hebben, die geniet er zo van. Kan zichzelf ook beter vermaken dan Tangozoon.
Zelf vond ik het ook lekker, uitslapen, rustig aan doen, soms een leuk uitstapje naar de ijsbaan of het zwembad, maar ook veel thuis gerommeld. Af en toe wel schoonmaken want de hulp was ook op vakantie. Wat dat betreft ben ik dus ook weer blij dat de vakantie voorbij is.

Graag twee weken verlenging

Ik ben nog nergens aan toegekomen van mijn lijstje. Ja behalve uitrusten. Maar ook dat nog maar ten dele. De kinderen konden ook nog wel wat langer gebruiken. Oudste kwam net nog een extra knuffel halen beneden, zo'n het-was-fijn-hopelijk-gauw-krokusvakantie-knuffel.

Verder niet geklaagd hoor, het was heerlijk. En dan nog die sneeuw erbij!

Ik vind school maar zozo geloof ik. Dat mag van mij wel wat minder weken per jaar en wat minder uren per dag. Laat ze maar lekker zelf aanrommelen. Oudste heeft zichzelf accordeon leren spelen en jongste is met van alles bezig waar ze op de kleuterschool geen tijd voor hebben of maken.

Nasha 1st

Nasha 1st

03-01-2010 om 22:58

Tijd

dat de school weer begon voor de kinderen....zelf had ik nog best wat uitslaapdaagjes willen hebben....

ayla

ayla

04-01-2010 om 11:02

Wil meer

vanochtend met een vakantiekater een krijsende peuter aangekleed, naar buiten gesleept (nee mama itte auto's speele) en op de slee de kinderen naar school gebracht. Heb nog even getwijfels of ik ze gewoon alle twee zou ziekmelden, dan konden we nog even een dagje wennen aan het idee wat we weer moeten. Vandaag moet ik nog drie keer met diezelfde krijsende peuter naar buien om oudste te halen en te brengen. Was het maar weer vakantie

joos

joos

04-01-2010 om 13:49

Weinig vakantiegevoel gehad

Bij ons is de vakantie een beetje anders verlopen dan we hadden gehoopt. Eerst gingen we op wintersport en dat was ondanks wat kleine tegenslagen (dochter kreeg ondanks haar helm een gat in haar hoofd omdat ze tegen een boomstronk aanviel, man kreeg op de 5e dag spit) toch wel een fijne vakantie. Genoten van elkaar, van het hotel en van de sneeuw. Helaas kregen we op de terugweg te horen dat mijn vader een ernstig hartinfarct had gekregen en ben ik dus meteen doorgegaan naar het ziekenhuis om afscheid te nemen van mijn vader. Wonder boven wonder is die weer aan het opknappen! Dat is natuurlijk wel heel mooi en daar ben ik ook enorm dankbaar voor.
Op 30 december kwamen we er achter dat onze ketel helemaal kapot was en we dus een nieuwe moesten. Hup, weg eindejaarsuitkering.
Nou ja, we zitten hier weer lekker in de warmte, mijn vader is er nog en de meiden hadden weer zin om naar school te gaan. Dus toch wel weer blij.

emma43

emma43

05-01-2010 om 10:16

Altijd vakantie

Heerlijke 2 weken gehad met zoon,dan komt hij tot rust,gaat grapjes maken,kan weer lachen,is vrolijk,heerlijk knuffelen,heeft hij overal zin in.Gisteren haalde ik hem op van school,hij was weer helemaal gefrustreerd,boos,reageerde zich op mij af plus zijn drumleraar.Pas na het avondeten,kon ik een gesprek met hem hebben.hij mag niet meer gamen,dat helpt er ook niet aan,maar ik wil volhouden nu.
Zo balen,van mij zou hij altijd vakantie mogen hebben.
Wij slepen ons hier van vakantie naar vakantie.
Dochter gaat haar eigen gangetje in de vakantie,is dan thuis ,dan bij haar vriendje thuis,is ook erg leuk om te zien,hoe ze steeds meer haar eigen weg gaat.
Man is paar dagen thuis geweest,de kerstvakantie is de enige vakantie dat hij zomaar een paar dagen thuis is.Dat is heerlijk,ik vind het dus super jammer.
Ik breng mijn zoontje iedere dag naar school met de auto,15 kilometer verderop,dus ik heb ook het idee dat mijn dagen veel korter zijn dan als we vakantie hebben.

Guinevere

Guinevere

05-01-2010 om 11:09

Jammer, heel jammer

Ik vind het echt reuze jammer. Ik merkte aan onze 7-jarige dat hij er echt aan toe was. Hij is dan ook helemaal bijgekomen in de kerstvakantie. Hij wilde niet teveel speelafspraken, wel gewoon thuis rommelen. Ik heb nu een heel ander kind en baal er dan ook wel van dat ie vanmorgen weer naar school moest. Ik zit al te zinnen op manieren om hem vaker thuis te kunnen houden, hij heeft er echt behoefte aan kennelijk. Overigens gaat hij ook graag naar school.
Joos, veel sterkte voor je vader, ik hoop dat hij snel weer de oude is.

100%mama

100%mama

05-01-2010 om 12:19

Balen dat het voorbij is

Joos, sterkte met je vader, ik hoop dat het inmiddels al wat beter met hem gaat.

Hier ook weinig vakantie gevoel gehad. Ik was ook 2 weken vrij en heb eigenlijk alleen maar lopen rennen en vliegen. Mijn oma (90,5) lag al 3 weken in het ziekenhuis (proppen in haar hersenstam) en de maandag voor nieuwjaar mocht ze eindelijk naar ene verpleeg tehuis. Ging op zich goed (buiten het feit dat ze echt niet alleen kon zijn en dus wij in ploegendienst bij haar waren) tot oudjaars dag ik bij haar was.....ze kreeg weer een attaque en is met gierende sirene's naar het ziekenhuis vervoerd waar we tot 23.00 hebben gezeten. Daarna zijn we naar ons huis gegaan en hebben, omwille ook van zoonlief, oud en nieuw gevierd met in onze gedachte oma die heel, heel slecht ligt. Tot op heden leeft ze nog, maar vraag niet hoe, ze kan niets meer. Vanavond hebben we een gesprek met de neuroloog.

Ik heb dus een beetje het gevoel dat ik zoonlief te kort heb gedaan (hoewel hij dat niet laat blijken) in de tijd samen. Tuurlijk hebben we wel wat uurtjes gespendeerd saampjes, maar niet wat ik voor ogen had, had tenslotte niet voor niets 2 weken vrij genomen....

Hier baal ik dus dat het voorbij is....

Puinhoop

Puinhoop

07-01-2010 om 19:15 Topicstarter

Voorstanders van thuisonderwijs?

Veel moeders vinden school blijkbaar helemaal niet leuk. Maar wat ik daarom afvraag: zouden jullie voor huisonderwijs kiezen, als dat nu nog kon? Zelf je kind leren lezen en schrijven en rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, kunstzinnige vorming, lichamelijke opvoeding, maatschappelijke vorming?
Persoonlijk weet ik dat ik niet voldoende structuur zou kunnen aanbrengen om zowel de huishouding te doen als de kinderen te onderwijzen. Ik ben dus erg blij et de leerplicht. Anderzijds vind ik de kinderen zlef onderwijzen wel aantrekkelijk...

Yta Chalne

Yta Chalne

07-01-2010 om 19:38

Het lijkt me perfect om het lesprogramma van de kinderen in eigen beheer te houden. Oh wat zou dat makkelijk beter, efficiënter, meer ontspannen en veel en veel leerzamer kunnen, zonder voor dag en dauw op te staan. Maar mijn kinderen gaan allemaal met plezier naar school, dus of ik het nou voor hen zou doen of voor mezelf?

Puck

Puck

07-01-2010 om 21:34

Andere reden

Dat je het jammer vind dat de vakantie voorbij is wil niet zeggen dat je school niet leuk vindt. Vind dat een hele rare redenering. Ik vind het ook jammer dat de kerstvakantie voorbij is, maar ik zou nooit thuisonderwijs willen geven. Ik vind het gewoon jammer dat de vakantie voorbij is omdat we dan de tijd niet meer aan onszelf hebben, weer in het keurslijf van strakke tijden zitten etc. Heeft helemaal niets te maken met school niet leuk vinden.

Bastet

Bastet

08-01-2010 om 07:15

Gedeeltelijk

Nee hoor,ik vond de vakantie heerlijk,maar ik heb maandagmorgen ook grenzeloos genoten van mijn lege huis..
Mijn dochter zou school toch best missen,alleen al vanwege een sliert vriendinnen aldaar.
Groetjes,Bastet

reina

reina

08-01-2010 om 09:21

Peenvogel

Ik vind het ook niet leuk dat de vakantie voorbij is, heb dat altijd jammer gevonden na vakanties, hou gewoon niet van dat vaste ritme, maar dat wil niet zeggen dat school-gaan niet leuk is, mijn kinderen zijn er 'altijd' met plezier naar toe gegaan. En of ik voor thuisonderwijs had willen kiezen? Nee. Ik acht mezelf nl niet capabel genoeg om alles wat ik mijn kinderen aan had willen leren ook goed te doen, ik zou ook niet gekozen hebben voor een school waar een kind jaren dezelfde leerkracht houdt, juist die afwisseling zorgt er m.i. voor dat het lesaanbod gevarieerd en m.i. dus beter is. Ik hou zelf bijv niet echt van rekenen, kan het best aanleren, maar minder enthousiast dan wanneer ik iets vertel over gedichten en geschiedenis ( om maar eens iets te noemen), een ander kan juist dat rekenen weer met veel flair brengen, dat vind ik winst. Daarnaast vind ik het ook goed dat mijn kinderen leerden te functioneren in een groep.

emma43

emma43

08-01-2010 om 10:22

2 kinderen-2 verschillende meningen

Mijn dochter heeft natuurlijk ook liever vakantie,maar gaat zonder problemen naar school.Bij mijn dochter zou ik nooit voor thuis-onderwijs kiezen.Op school leert een kind veel op sociaal gebied.Een kind moet toch leren hoe het er in de wereld aantoe gaat en leren n een groep te fuctioneren,dan is thuis toch heel anders dan op school.
Voor mijn zoontje ligt het anders.Voor mijn zoon is school echt een ramp.Ik roep ook altijd ,dat als er geen leerplicht was mijn kind niet naar school zou gaan,wat natuurlijk niet kan.Maar ik heb het er wel moeilijk mee.Voor dit kind zou thuisonderwijs wel fijn zijn,maar ik zou het niet kunnen.
Zoon is al van gewoon naar SBO gegaan,maar zelfs daar ,met alle speciale begeleiding ,gaat het niet goed met hem.Als hij naar school gaat is hij gefrustreerd,boos en heeft hij meer gedragsproblemen ,dan als hij thuis is.In de vakantie is het een leuke kind.Dat maakt het voor mij,erg moeilijk.
Dus ik meen het echt,dat het voor mij altijd vakantie mag zijn.Thuis onderwijs gaat helaas niet lukken,daar heb ik de energie en het geduld niet voor.

plok

plok

08-01-2010 om 14:05

Ja!

Mijn zoon wordt ook ongelukkig van school. Dochter is een ontzettend sociaal beestje, vindt het al erg om een dag school te missen, thuisonderwijs zou voor haar een ramp zijn. (niet dat ze zoveel leert op school maar ze gaat dus echt voor de contacten en het groepsgevoel, voor haar ook heel fijn)
Bij zoon zit het ingewikkeld. Ik zou hem nu geen thuisonderwijs meer kunnen geven, wel misschien een aantal jaren terug toen hij nog erg leergierig was. Inmiddels is leren stom en iets dat moet op school dus thuis sowieso niet. Daarbij heeft hij toch ook wel veel behoefte aan sociaal contact, alleen thuis zou zeker niet genoeg zijn. Een tussenvorm zou ideaal zijn. Veel minder naar school bijv. (hij leert erg makkelijk dus veel hoeft hij ook niet op school te zijn) Maar het zou thuis een pittige kluif zijn. Ook thuis zou hij zich gaan vervelen etc dus zou ik veel uit de kast moeten trekken, veel op pad etc etc. Erg leuk en uitdagend lijkt me maar nauwelijks te combineren met een baan bijv.

Rieke

Rieke

08-01-2010 om 14:10

Moet er niet aan denken

Om zelf les te geven thuis. Lijkt me niet goed voor mijn kinderen en ook niet voor mij. Ik heb niet genoeg discipline en geduld daarvoor.
Vakantie is juist heerlijk omdat je dan helemaal niets hoeft, tot 11 uur in pyjama mag lopen en je ook lekker mag vervelen.
En daarna is school weer een welkome afleiding en heerlijk om alle vriendjes weer te zien.

Guinevere

Guinevere

08-01-2010 om 17:52

50/50 (of 75/25)

Voor mijn zoon lijkt het me geen gek idee om hem een deel van de week thuis te houden. Aangezien hij het op school toch maar gedeeltelijk oppakt, kan ik die zaken dan beter thuis bijspijkeren. Af en toe een middagje thuis doorpakken kan volgens mij best wat opleveren. Voor de rest gewoon gráág naar school toe, ik moet er niet aan denken om álles thuis te gaan doen met hem. Bovendien is het sociaal gezien niet zo'n best idee denk ik.

Wolkje

Wolkje

08-01-2010 om 19:26

Ik zou het niet kunnen opbrengen

Onze zoon gaat met heel veel tegenzin naar school en komt heel vaak nog somberder uit school dan dat hij er heen gaat. School is niet zijn ding, zeg maar.
Nu is hij vorig schooljaar lange tijd thuis geweest door een langdurige ziekte. Hij heeft thuis schoolwerk gemaakt, het ging allemaal net, maar ik vond het een opgave.
Ik ben er erg van geschrokken, hoe klein zijn wereld werd. Hij heeft best wel veel vriendjes, maar het is toch, 'uit het oog, uit het hart'. Toen het langzaam weer beter ging, hebben we hem echt stap voor stap moeten activeren en onder de mensen moeten brengen.

Nee, geen thuisonderwijs, alleen als het door ziekte oid noodzak

Nee, ik ben geen voorstander van thuisonderwijs in de algemene zin. Het lijkt me zeer belangrijk voor kinderen om met allerlei volwassenen (verschillende leerkrachten) om te leren gaan (en niet alleen met eigen ouders in de buurt) en met andere kinderen. En dan niet zo nu en dan of alleen op feestjes en andere geregelde evenementen maar gewoon dagelijk met een aantal kinderen "opgescheept" zitten in een klas. Leren onderhandelen, incasseren, regelen etc.

Sera

Sera

10-01-2010 om 14:53

Lijkt me wel wat

Ik zou best mijn kinderen thuis les willen geven Ik weet alleen niet of mijn kinderen het leuk zouden vinden
Ik heb vriendinnen in de VS die hun kinderen inderdaad thuis lesgeven. Ik vind het altijd enorm leuk om hun beschrijvingen te lezen van hoe dat thuis lesgeven dan gaat. Het zou best iets voor mij zijn. Ik denk dat mijn kinderen dan echt meer zouden leren dan ze nu doen op school.

Mijn kinderen vinden het overigens wel leuk op school. Mijn dochters doen het allebei ook goed op school maar mijn zoon komt op school niet altijd even goed eruit. Hij is vrij druk en ook dyslectisch en daarom schat de school hem lager in dan hij eigenlijk kan. Hij vindt het wel heel leuk op school en heeft heel veel vriendjes. Ik denk dat mijn kinderen nu niet zouden willen dat ik hun thuis zou houden. Het zou natuurlijk anders zijn als ze nooit naar school waren gegaan.

Toen het met mijn kinderen heel slecht ging op school (tot depressief aan toe) had ik metéén die beslissing willen nemen. Heb zelfs nog gezocht naar omwegen om tóch de kinderen thuis te kunnen houden, maar als ze een keer op school zitten is dat onder de Nederlandse wet nauwelijks (of niet) meer mogelijk. Had het gekund, dan had ik ze per direct thuis gehouden. Heb zelf PABO, slimme kennissen zat, en heel leergierige kinderen, dus weet ik zeker dat ze thuis veel meer en sneller geleerd hadden dan op school.

Maar nu we geswitched zijn naar een andere school, mijn dochter een klas over mocht slaan en mijn zoon van 10 zelfs een eigen leerlijn volgt, gaat het beter. Alleen mijn dochter van 7 vraagt nog wel eens of het mogelijk is, zij zou wel graag thuis onderwijs willen krijgen ("dat kan jij mij toch ook leren ?"). Helaas kan het dus niet, maar nu zou ik er ook harder over nadenken : het gaat veel beter met haar, dus de "noodzaak" is er af.

Nogmaals : was het toendestijds toegestaan geweest, dan had ik ze per direct thuisgehouden !

Martine

Hier een hele slechte moeder

ik vind het heerlijk dat de vakantie weer voorbij is: dan begint de vakantie weer voor mij. Ik studeer en werk thuis en geniet elke dag van de paar uur rust. Ik hou ook erg van dingen regelen en vind het fijn allerlei administratieve dingen af te kunnen wikkelen. Bellen met 3 kinderen op de achtergrond is meestal niet zo geslaagd.

Maar.... natuurlijk probeer ik iedere vakantie er weer het beste van te maken. Ook deze vakantie hebben de kinderen het erg naar hun zin gehad. Ze beginnen zowaar met uitslapen, dat was wel erg lekker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.