Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

De basis (wat heb je nodig voor een baby en een peuter?)

Hallo allemaal!

Binnenkort krijgen wij de verantwoordelijkheid over 2 jonge kinderen van 7 maanden en 2 jaar. We hebben (nog) geen ervaring in het opvoeden van zulke kleine kinderen en willen dit natuurlijk goed doen! De kinderen hebben reeds het een en ander meegemaakt. Hier zijn wij voldoende in getraind, het zijn juist de basiszaken waar we vragen over hebben zodat we er helemaal klaar voor zijn als de kinderen komen.

Want: waar moeten we allemaal aan denken?
De kamertjes moeten nog ingericht worden. Ik denk aan bedje, nachtlampje, babyfoon en kast (basis). Vergeet ik hier nog wat in?
Een box in de kamer, een kinderwagen (heeft een 2-jarige die ook nog nodig?), kinderstoeltjes.

Het gaat maatwerk worden met deze kinderen en er is genoeg kennis en kunde over hun problematiek, maar ik wil ook graag voorbereid zijn op die echte basis.

Alle informatie is welkom! Misschien weet iemand een goed boek (er zijn er zo veel met nét niet de info die ik zoek), weet iemand praktische tips e.d.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Even meedenken

Voor de tweejarige zul je geen kinderwagen meer nodig hebben, maar een buggy is wel echt handig.
Misschien een draagdoek, of BabyBjörn voor de baby. Rugdrager voor de peuter?
Verder: spullen om de baby (en wie weet ook de peuter) te verschonen: een commode dus, of in elk geval een tafel waarop je dat kunt doen. Luiers, luierdoekjes, luieremmer of andersoortige vuilnisbak op de kamer. Knuffels zul je wel bij bergen krijgen, maar ik vind het zelf altijd leuk als ze één speciaal knuffeltje van mij kregen. Een badje. Veel spuugdoekjes en hydrofiele luiers (die laatste zijn geen echte luiers, maar erg handige doeken die je voor zowat alle babygerelateerde zaken kunt gebruiken).
Traphekjes, als jullie niet gelijkvloers wonen. Beveiliging op de stopcontacten. Er zijn nog (veel) meer producten op het gebied van veiligheid (denk aan rekjes voor de oven, tafelpuntbeschermers etc), maar dat is erg persoonlijk of je die nodig hebt en/of wil gebruiken. Ik zou eens googelen op "veiligheid peuters in huis" en dan kijken wat in jullie situatie van toepassing is. Je zou ook zelf een cursus EHBO bij kinderen kunnen volgen.
Véél boekjes, zowel knisperboekjes voor de baby als "echte" voorleesboekjes. Een muziekdoosje?
Dit zijn zo wat dingen die bij me opkwamen.
Alvast gefeliciteerd!

O ja

Wat ik sinds ik kinderen heb, al-tijd op voorraad heb: kinderparacetamol, antiwormtabletten en XT Luis.

Pirata

Pirata

11-10-2016 om 13:15

wauw

Wat goed van jullie!
Eh, wat heb je nodig: beveiliging. Voor kastjes, trappen en stopcontacten. Autostoeltjes. Die kinderwagen moet om te bouwen zijn naar zitstand. Een treeplank om de oudste mee te kunnen nemen met de kinderwagen. Ik zou kijken of de oudste aan tafel op een hoge stoel kan zitten (is die net 2 of bijna 3, dat maakt wel uit). Beddegoed, speelgoed, kinderbekers en servies.
Wordt alles vergoed eigenlijk?

mijk

mijk

11-10-2016 om 13:26

Ik zou kijken of je ergens een twee jarige kunt lenen

om te kijken hoe peuter en babyproof je huis is. Dat valt vies tegen weet ik uit ervaring. Peuters ontdekken heel snel dingen waar je anders niet snel aan denkt. En anders trek je kasten/tafeltjes makkelijk om als je je er van onder af aan aan trekt (optrekken van kind. Ga eens op de grond liggen en kijk wat voor dingen je ziet waar je aan zou willen zitten als kind. Staan er breekbare dingen laag in de kast. Wij hadden een open keuken met een smalle ingang en daar kon een traphekje voor maakte het leven veel eenvoudiger. Een goede thermometer is ook handig.

Mijk

Mijntje

Mijntje

11-10-2016 om 13:30

meegroeistoel

Een meegroeistoel (tripp trapp of iets soortgelijks) is wel handig, voor aan tafel mee te eten. Daar doe je ontzettend lang mee. Een heleboel spullen kan je op marktplaats vinden, dat moet je echt niet allemaal nieuw kopen. Qua speelgoed: duplo en wat houten puzzels en van die hele dikke krijtpotloden om mee te tekenen. Lid worden van een speel-0-theek is misschien handig, dan kan de oudste zelf wat uitkiezen en kan je kijken waarmee wordt gespeeld.
Knuffels, zachte bal en leg waardevolle spullen hoog

Paperclip

Paperclip

11-10-2016 om 13:31

Dan komt er heel wat op je af ja

Via wat voor organisatie krijgen jullie die kinderen? En helpen die je nog met de uitzet? Anders is er wellicht via de gemeente iets te regelen zoals een kledingbank. Die is er in mijn woonplaats, daar komen minima voor in aanmerking, maar ook mensen die (crisis)opvang voor pleegkinderen doen. Daar hebben ze ook vaak andere spullen voor een baby-uitzet. Verder zoveel mogelijk rondvertellen dat je spullen nodig hebt, mensen zijn vaak heel blij als hun oude spullen nog goed terecht komen. En Marktplaats en kringloopwinkels afgaan en oproepjes plaatsen op sites als gratisoptehalen.nl.

Wat je opnoemt is inderdaad de basis: bed bad box.
Voor beide kinderen zou ik een spijlenbedje kopen, dat geeft een gevoel van veiligheid over het algemeen.
Heb je een bad? Dan heb je voor de baby zo'n houder nodig. En anders een babybadje op standaard, dan kan die van 2 erin als je hem op de grond zet. Vonden mijn kinderen nog heel lang erg fijn.
Box is inderdaad fijn om de kleintjes even een rustig hoekje te bieden en ze veilig achter te laten als je even de kamer uit moet/wil.

Ik zou op zoek gaan naar een duowagen, dan kan je ook alleen met ze op pad. En voor die van 2 zou ik een buggy aanschaffen. Ik vond het heel handig om er een te hebben die je plat kan leggen (dus verstelbaar) zodat kind erin in slaap kan vallen. Je kunt er vaak ook een voetenzak bij kopen/krijgen maar een deken voldoet ook prima. Regenhoes is wel handig met de komende herfst/winter.
Een kinderstoel voor allebei. Doe dan een meegroeistoel van Stokke oid, daar heb je nog heel lang plezier van.
Kleding, speelgoed en knuffels kun je vast genoeg krijgen in je omgeving als je erom vraagt, of Marktplaats, gratisoptehalen of kringloopwinkel. Voor speelgoed komen er binnenkort (ivm Sinterklaas) overal tweedehandsbeurzen, daar zou ik langsgaan.

Voor de verzorging van de kinderen is het misschien zinvol om eens te bellen met het consultatiebureau bij jullie in de buurt. Misschien kunnen die je coachen op het gebied van eten/drinken/opvoeden. En hebben de kinderen alle vaccinaties gehad? Ik zou ook op korte termijn alvast een kennismakingsbezoek bij de huisarts regelen, omdat je aangeeft dat ze al het eea hebben meegemaakt.

Ik weet niet hoe lang de kinderen gepland zijn bij jullie te blijven, maar vrijwel overal moeten ze met 2 jaar al wel aangemeld worden bij een basisschool. Denk daar ook aan.

Dat is wat me zo even te binnen schiet. Mèn, wat een klus zeg. Ik wens jullie heel veel succes! Wel heel goed dat je hier je licht op komt steken, hier zit heel veel kennis & kunde op het gebied van ouderschap.

Juno

Juno

11-10-2016 om 13:55

Even denken

Vervoer:
autostoeltje (maxicosi en een stoel met een rug), fietsstoeltjes met windscherm, alsmde baby nog heel klein is een beugel waar de maxicosi ingeklikt kan worden achterop de fiets. Eventueel een bakfiets, dan heb je die fietsstoeltjes niet nodig.

Speelgoed:
Boeken, creatief zoals potloden, niet giftige klei, vingerverf, pop, verkleedspullen
Constructie zoals duplo of blokken
Buitenspul zoals fiets, step, bal, badje, zandbak
Badspeelgoed zoals een bakje, vergiet
Fornuisje of werkbank
Doe ergens een oproepje en het speelgoed rolt zo je huis in. Ze hebbne ook echt niet alles tegelijk nodig en dit zijn ook maar tips .

Veiligheid:
Stopcontacten, stekkerdozen, deurbeveiligers, blusdeken, brandmelder, wellicht keukenkastjes anders indelen

EHBO:
pleisters, steriele gaasjes, betadine, norrit (vergiftingen en diarree), vloeibare paracetamol, paracetamol in zetpil, verband, thermometer, chamodent en kom, hoe heet ook al weer die builenzalf als een kind zich te barsten is gevallen? Ik kom er nog wel op. Zo'n uitzuigsetje voor insecten, tekentang, pincet. Er is ook spul bij de apotheek wat waanzinnig helpt bij oorontsteking, is een pijnstiller in een flesje. Héél veel gebruikt , weet alleen even de naam niet. Hoef je eigenlijk pas te kopen als je het nodig hebt. Icepacks, erg handig. Kleine ijsjes voor al die keren dat ze gaan vallen en een tand door de lip hebben. Super handig om te koelen. Ik heb altijd die ijsjes in een plasticje die je zelf moet invriezen, kost iets van 50 cent voor een stuk of 20.

Kinderbestek, slabbertje. Voor de baby zo'n slaapzakjurk. Check even of de lamp in de slaapkamer niet alleen mooi is, maar ook of de kinderen niet recht in het peertje kijken als ze in bed liggen. Kindernagelschaartje. Shampoo ed zonder parfum.

Kleding. Schoenen en regenlaarzen. Muts en wantjes.

Hanne.

Hanne.

11-10-2016 om 14:43

heel persoonlijk

Volgens mij is het heel persoonlijk wat exact de basis is. Ik zie hier boven dingen langs komen die ik nog nooit in huis/nodig heb gehad (baby houder voor in bad, veel EHBO spullen) of juist heel onhandig vond (windscherm bij fietsstoel).

Wat lastig is dat je nu 'ineens' twee kinderen hebt terwijl de meeste ouders er in mee groeien dat hun kinderen van een hulpeloze baby opgroeien naar een kind dat steeds meer kan (en wil en nodig heeft).

Veiligheid lijkt me een eerste prioriteit, daarnaast is er in essentie niet heel veel strikt noodzakelijk. Een bed om in te slapen, een schone luier en eten en dan heb je de echte basis wel te pakken. Als je dat kan invullen ben je voor nu gedekt. Hoe je dat invult is heel persoonlijk.

Wat weet je over hoe het nu gaat? Ik kan me bv voorstellen dat als een 2 jarige nu in een 'groot' bed slaapt het niet fijn is om ineens weer in een klein ledikant te moeten slapen. En hoe krijgt de jongste te eten? Flesvoeding neem ik aan, dan misschien even vragen uit welke fles?

Ik zou vooral heel beperkt spullen regelen en dan in de praktijk kijken wat je mist. Iets extra aanschaffen is zo geregeld.

Paddington

Paddington

11-10-2016 om 15:11

Een giflijst

Even opzoeken, uitprinten en ergens handig ophangen.

Verder denk ik dat er al een hoop is gezegd. Een box is ook erg handig. En persoonlijk vond ik een speelgoedkist ook heel praktisch met een bijhorend speelkleed.

Mijn peuter vond het daarbij heerlijk om nog af en toe een fles met pap te krijgen. Vooral na een drukke dag (peuterspeelzaal) lekker onder een dekentje op de bank met een fles warme pap.

Tandenborstel voor de peuter met bijhorende kindertandpasta.
Ik zou gewoon even bij een drogist langs gaan op een rustig moment en vragen wat zij aanraden voor je huisapotheek.

margaretha

margaretha

11-10-2016 om 15:54

wat nodig is, is heel persoonlijk

veel van bovenstaande heb ik nooit gehad/ gebruikt en andere die ik nodig zou vinden hebben mijn zoon + partner en hun baby niet eens (en ook dat gaat goed). En toen wij plotseling 2 jonge kinderen moesten opvangen, anderhalf en 3, bleek dat ook met weinig te kunnen (maar goed dat was ook maar een week).
Iets waar ze veilig kunnen slapen, waarmee wil je ze vervoeren en wat is daarvoor nodig, grijpklare doeken/ doekjes voor vuile vingers en ongelukjes (van nette slabbetjes tot oude schone vodden). Waar wil je verschonen, kan ook gewoon op bed of bank maar dan wel even iets eronder leggen (bv. badlaken), een box 0f opklapbedje is handig voor het even veilig wegzetten als je zelf naar de wc moet bv. Knopjes van lampen, tv, enz. blijken altijd aantrekkingskrachten uit te oefenen is mijn ervaring (afstandsbedieningen niet makkelijk bereikbaar leggen scheelt al iets).
Laat je niet gek maken met zorgen vooraf over wat er allemaal nodig zou zijn, verschilt ook per kind en veel loopt anders dan verwacht, wees flexibel

Juno

Juno

11-10-2016 om 16:10

Haha

Ik vind een windscherm op de fiets een must, anders waait het kind bijkant weg. En veel EHBO? Ach, ik heb enkel de kinderdingen genoemd, heb nog véél meer en erg genoeg ook alles nodig gehad.
Dat spul tegen oorpijn heet Otalgan.

Pirata

Pirata

11-10-2016 om 16:15

wind

Ik heb mijn beide kinderen nog, ondanks vele windvlagen.
En al die doeken: nooit gebruikt, behalve dan om het huis te poetsen. Een badje is ook geen dringend iets. De eerste prioriteit is veiligheid, dan voedsel en rust, daarna vervoer. De rest merk je wel in de praktijk.
Blijven de kinderen voor langere tijd of voor kortere tijd, dat maakt ook wel verschil.

Hanne.

Hanne.

11-10-2016 om 16:48

EHBO (Juno)

Zo zie je maar dat wat jij enkel de kinderdingen vindt voor een ander heel veel kan zijn.

Ik heb geen norrit, geen chamodent, geen otalgan, niets tegen builen geen uitzuigsetje voor insecten geen pijnstiller in een flesje geen icepacks en zeker niet standaard ijs in huis. Ook nooit gehad.

Wat ik bewust in huis heb is pleisters en ontsmettingsmiddel. En in de babytijd een thermometer. De rest koop ik als ik het nodig heb en dat is niet vaak. Heb van de week de 120 mg paracetamol zetpillen weggegooid. Jongste is inmiddels 7 en ze waren fors over datum

djay

djay

11-10-2016 om 17:42 Topicstarter

Dank jullie wel!!!

Dank jullie wel voor jullie uitgebreide reacties! Hier kan ik zeker mee aan de slag! Er staat zo veel tussen waar ik gewoon niet aan gedacht had!

Het gaat trouwens om 2 uithuisgeplaatste kinderen. Doel is ze een veilige, stabiele omgeving te bieden waar ze samen kunnen opgroeien.

Ik ga de boel eens op een rijtje zetten!

Pirata

Pirata

11-10-2016 om 17:47

als je nog dingen nodig hebt

Vooral hier vragen. Hoe zit het nu met de vergoeding voor de "aanloop"kosten?
Als je trouwens tegen wat dan ook aanloopt, kun je het hier ook vragen.
Vast veel succes gewenst!

Jaina

Jaina

11-10-2016 om 17:54

Improviseren en winkels

Het is ook helemaal niet erg als je niet gelijk alles in huis hebt. Dan improviseer je gewoon even en koop je de volgende dag wat je nodig hebt.
Ik zou in eerste instantie alleen voor de basis gaan: slapen (bedjes, slaapzak, matras, lakens, dekbed voor de oudste), luiers, verschoonkussen, autostoeltjes (mits je een auto hebt), wat speelgoed (maar ik zou niet al te veel kopen, de ene 2 jarige is de andere niet, dan heb je allerlei leuke houten puzzels gekocht en dan blijken die al veel te makkelijk te zijn), wandelwagen voor de jongste, kinderstoel/zitje voor de oudste (en ik zou geen hele dure kopen maar een simpel model)...

Of de oudste een buggy nodig heeft is ook niet voorspelbaar. Ik heb kinderen gehad die tot hun 4de nog regelmatig in de buggy zaten en kinderen die op hun 2de al overal mee naar toe liepen.

Dragen is ook persoonlijk. Ik vond het fijn maar mijn beste vriendin bijvoorbeeld had er een hekel aan en mijn schoonzus ook trouwens. Ik zou eerst een draagzak lenen om te kijken of dat bevalt. Ergo carriers vind ik fijn maar dat is ook weer zo persoonlijk.

In elk geval zou ik niet al te veel in het voren kopen. Als ze er zijn merk je vanzelf wat nodig is. en dan babyproof en peuterproof je het huis ook makkelijker want je merkt vanzelf hoe actief en ondernemend de peuter is. Dat verschilt ook enorm.

Rustig aan

Ik zou toch ook rustig aan doen met het aanschaffen van spullen. Je kunt niet overzien of de kinderen mogelijk ook weer terug naar hun eigen ouders gaan of dat er andere besluiten vallen. Deze situaties zijn over het algemeen niet ongecompliceerd.
Maak het vooral ook comfortabel voor jezelf. Als je met 2 kinderen boodschappen moet doen zorg voor een duowagen. En zeker een veilig plekje om een kind even veilig neer te zetten. Kan ook een vouwbedje zijn.
Zorg dat je alles bij de hand hebt voor je een kind op een hoge tafel oid gaat verzorgen en loop geen moment weg of neem het kind dan even mee.
Twee kleintjes tegelijk is best heftig en het is nog een hele kunst om je aandacht te verdelen en tegelijk te zorgen dat je huishouden ook doorloopt.

mijk

mijk

11-10-2016 om 17:57

Heb je vrienden met kinderen

die heb je ook nodig. Zijn het er te weinig dan klets je maar hier Succes!

Mijk

Jaina

Jaina

11-10-2016 om 17:59

Overigens

Zou ik met 7 maanden niet meer zo'n hele dure wandelwagen aanschaffen maar een stevige buggy die ook plat kan. Tenzij je iemand bent die elke dag uren gaat wandelen. Of inderdaad een dubbele wagen. Maar dan zou ik eigenlijk even afwachten want als de 2 jarige al een goede loper is dan heb je dat ding maar heel kort nodig en dan zit je vervolgens met zo'n enorme wagen.
Zelf zou ik dan liever gaan voor een stevige buggy en dan ergo carrier. Kan je ook makkelijk met beiden op stap.
maar zoals gezegd dat is enorm persoonlijk en ook erg kindafhankelijk (niet alle kinderen houden van dragen)

Auto of buggy

Rommel aan wandelwagens is er ook genoeg. Tweedehands kan natuurlijk mits de wagen nog goed is. Je wil geen ding waar onderweg de wielen afrollen of ander gebrek. Ik denk dat het uitmaakt of je de kinderen vaak met de auto wil vervoeren, dan heb je goede stoeltjes passend bij de leeftijd nodig.
En maakt het niet zoveel uit wat je daarnaast gebruikt. De afstanden blijven dan meestal klein. Zelf deed ik alles met openbaar vervoer en lopend en dan is een tweejarige die zelf loopt wel even leuk, en dat doe je ook regelmatig om ze te laten genieten van de wandeling en de omgeving, maar als je naar oma gaat of naar de Albert Cuyp dan komt je niet ver met die kleine beentjes. Bovendien kun je ook de boodschappen goed kwijt op een stevige wagen.
Vanwege de lange afstanden die ik liep of met ov ging hebben de kinderen er wel tot een jaar of vijf ingezeten. Anderen deden veel met een auto, lekker makkelijk, dus ik heb het onvermijdelijke commentaar ook naast mij neer gelegd. Later had ik wel een stevige shopper met een plankje op wielen er achter. Maar ook daar zaten ze toch nog graag samen in en niet altijd op het plankje er achter.
Want dat is nog een ander dingetje. Als je kleine kinderen hebt hebben veel mensen ook commentaar hoe je daarmee omgaat. En plein publiek.

Jaina

Jaina

11-10-2016 om 18:18

Ja precies

Heel veel is afhankelijk van je eigen levenssituatie, je voorkeuren en van de kinderen. Daarom zou ik niet al te veel in het voren kopen maar ook zien hoe het loopt en waar je behoefte aan hebt,

Juno

Juno

11-10-2016 om 18:26

Inderdaad + Hanne

Rustig aan starten, de rest komt vanzelf wel. Sudocreme, is een handige voor luierkinderen.

Hanne, ik denk dat ik gewoon hele onvoorzichtige en stoute kinderen heb . Ik heb ze alle drie meerdere malen in het ziekenhuis gehad, oudste heeft zo vaak een hersenschudding gehad dat ik op een gegeven moment de dokter niet meer belde want ik wist het advies al, ik heb te maken gehad met vergiftingen, brandwonden, botbreuken, flauwvallen van pijn, oorontstekingen. Dat was vóór de basisschooltijd.

Kind heeft een keer een hek door zijn hand gehad (letterlijk een gat in zijn hand), puber kneep in flesje medicijnen en had hierdoor een overdosis ingenomen, meerdere malen verstuikingen en botbreuken, ander kind heeft insectenbeetallergie en zwelt van een mugje op als een luchtballon, eentje heeft een keer een stokje van een ballon in zijn oog gehad. Ik zal ongetwijfeld nog wel het een en ander vergeten.

Ik heb veel meer EHBO-spul dan ik net opnoemde, dit is in mijn ogen echt wel basis. Buikpijn of verstuiking, dat gebeurt ieder kind en dan is een icepack die je ook warm kan maken echt handig. En sinds de keer dat mijn toen-nog-tweejarige met zijn mond op de hoek van een kastje viel en ik een stukje van zijn vlees tussen zijn tanden moest peuteren heb ik altijd ijsjes in huis.

Cursus kinder-EHBO, dáár heb ik veel aan gehad!

margaretha

margaretha

11-10-2016 om 20:10

re juno

Dan had ik het ook wel makkelijk. Met 7 kinderen misschien 2x een oorontsteking, 2x blaasontsteking, een paar keer wat neus/keel/ luchtweg dingen. Een paar hersenschuddingen (2x nacht ziekenhuis) en allemaal minstens 1x een geplakte/ gehechte kin/ wenkbrauw/andere plek. Wel altijd pleisters aan een grote rol en Betadine oid. Koel/ warmteding is gewoon handig om in huis te hebben, ook voor volwassenen.

Hanne.

Hanne.

11-10-2016 om 21:03

onvoorzichtig en stout

Onvoorzichtig en stout zou ik ze niet noemen eerder pechvogels.

Dat zijn die van mij gelukkig niet, sportblessures als verstuikingen hebben we geen van allen gehad de afgelopen jaren en ziek zijn ze ook vrijwel nooit. Te daar een flinke antipathie tegen pillen bij op (als mijn kind een pijnstiller accepteert gaan bij mij echt alle alarmbellen rinkelen) en je EHBO trommel is bijna leeg.

En als we wat hebben gebeurt het altijd buitenshuis en konden we meteen naar de ehbo.

lieverdje

lieverdje

12-10-2016 om 09:59

nog een paar

....niet alles heel nauwkeurig gelezen, dus misschien zeg ik iets wat al gezegd is.

De baby van 7 maanden kan al (bijna) zitten, waarschijnlijk. Over een maandje heb je 2 kinderstoelen nodig voor aan tafel, en een fietszitje voor- en achterop de fiets. Die maxi-cosidrager voor achterop zou ik niet meer aanschaffen voor de 2-3 maanden hooguit, dat dat nog kan. Misschien kun je ergens een maxi-cosi lenen, want daar pas de baby hooguit nog een half jaar in.

Al die geneesmiddelen (ontwormingspillen, paracetamol, chamodent etc) hebben wij nooit in huis gehad. Wel een EHBO-doos en koortsthermometer uiteraard, maar niets speciaals voor de kinderen. Nouja, 1x wormpjes gehad hier, maar die pillen koop je wanneer je ze nodig hebt, anders raakt het toch maar over de datum. Voor de rest zijn de kinderen hier nooit ziek, het zijn ook geen brekebenen en wij hebben dus nooit wat nodig gehad (gelukkig!) laatst met onze 10-jarige voor het eerst in 8 jaar naar de dokter geweest Andere mensen zitten om de haverklap bij de huisarts of eerste hulp..... ik zou hier dus ook even afwachten tot je weet of de kinderen die je in huis haalt, een goede weerstand hebben, vaak ongelukjes hebben etc.

En, als je je het kunt veroorloven, een bakfiets! Die hadden wij tot de jongste een jaar of 5 was, zo fijn! Ik had nog geen rijbewijs en we rijden niet zoveel met de auto. Het was echt het beste vervoermiddel op korte afstanden die net te groot zijn om te lopen en heel gezellig bovendien. Alle boodschappen konden erin ook en zo nu en dan een vriendje van school kon ook mee.

Verder: veel doekjes. Je moet zelf maar zien wat je handig vindt; hydrofielluiers, badstoffen doekjes, wegwerpdoekjes ('snoetenpoetsers'), slabbetjes; Je bent de hele dag etensresten en snottebellen aan het opvegen Ik zou van alles wat in huis halen en vervolgens bijkopen wat van je het meest gebruikt.

Laag zetten

Bij ons aten kleintjes aan een eigen tafeltje of aan de salontafel met een lage kinderstoel. Ik kreeg de griebels bij het idee dat ze er uit zouden kunnen klimmen of vallen. En dan moet je er ook steeds bijblijven terwijl je heen en weer loopt met je voedsel.

djay

djay

12-10-2016 om 12:57 Topicstarter

Nogmaals dank!

Nogmaals dank voor het meedenken!

Eerlijk gezegd heb ik (nog) geen idee of er een tegemoetkoming in de aanloopkosten is. Ik vermoed van niet, zeker niet met alle bezuinigingen overal.

We doen nu 2 jaar pleegzorg en hebben alleen ervaring met een (destijds) 5-jarige. Een baby en een tweejarige zijn helemaal nieuw voor ons. Maar wel leuk en een uitdaging! Bij deze twee kinderen vermoed ik trouwens dat ze in leeftijd 7 maanden en 2 jaar zijn. Kinderen met deze achtergrond zullen jonger gedrag vertonen.

Dat terzijde. We hebben nog geen verdere informatie over de kinderen, we weten alleen dat ze snel kunnen komen. Dat gezegd hebbende moeten we vlug aan de slag met het inrichten van twee kamertjes en het veilig maken van het huis.

Ik ben erg blij met al jullie reacties en zal in de nabije toekomst zeker (veel) meer gebruik maken van dit forum!

Lente

Lente

12-10-2016 om 14:28

Kunnen ze bij elkaar slapen op één kamer?

Het kan ook zo zijn dat ze gewend zijn bij elkaar te zijn. Dan kunnen aparte kamers erg vervelend worden.
Of dat ze liever bij jullie slapen.

Peuterbedje

Peuterbedje

13-10-2016 om 17:56

Bedje

Ik heb nog een baby/peuterbedje staan, en een kampeerbedje. Mag je zo hebben. Ik woon in het Gooi. Is dat bij jou in de buurt?

djay

djay

14-10-2016 om 15:43 Topicstarter

Heel lief!

Dat is heel lief van je! Het Gooi is helaas veel te ver weg voor ons. We wonen aan de andere kant van het land.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.