Fritsfriss
16-07-2024 om 17:22
Contact andere ouders
Hoi viaforum,
Sinds 2 jaar ben ik moeder. Het duurde lang om zwanger te worden, in totaal zijn we 6 jaar de hele medische molen doorlopen. In mijn vriendenkring gingen we wel gelijk de start van deze fase in, maar de kindjes zijn allemaal jaren ouder en ik merk dat ik daardoor toch de aansluiting een beetje verlies.
Het lijkt me leuk om in contact te komen met andere ouders, maar hoe werkt dat in de praktijk? Ik ben 33, en heb al jaren geen nieuwe vrienden gemaakt.
Marianne76
16-07-2024 om 17:36
Ik heb in die periode nieuwe vriendinnen gemaakt bij de zwangerschapsgym en postnatale gym, in de speeltuin om de hoek, bij peuterspeelzaal, bij kinderactiviteiten.
Als je iets samen met kinderen doet, heb je altijd iets om over te praten, dat maakt het makkelijker om het eerste contact te leggen. Interessante mensen die leuk met hun kinderen omgaan kun je dan vragen of ze misschien eens een speelafspraak voor de kinderen willen maken, en dan kun je telefoonnummers uitwisselen en hopelijk langzamerhand een vriendschap opbouwen.
Gelebloem
17-07-2024 om 06:41
Ha to,
Wat fijn dat het uiteindelijk gelukt is om moeder te worden! Ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n heel traject en een ouder kind voor een andere dynamiek zorgen. Heb je contact met andere ouders overgehouden aan dat traject? Doen ze daar iets aan lotgenotencontact of groepjes, want ik kan me voorstellen dat het na zes jaar zo intensief met je kinderwens bezig te zijn geweest erg fijn is om met mensen te praten die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt. Of heb je dat juist niet(meer)?
Ik herken het missen van aansluiting wel. Zelf ben ik hoogzwanger en heb ik eigenlijk geen echt goede vrienden die al kinderen hebben. Oudere vrienden zijn al 8+ jaar geleden aan kinderen begonnen en vaak ver weg verhuist. Mijn wat jongere vrienden zitten nog lang niet in die fase. Ik zou het erg leuk vinden om bevriend te zijn met iemand die enigszins in deze fase zit. Niet om het alleen over ouderschap te hebben overigens, maar wel iemand die ik 'gewoon' ook leuk zou vinden, en die daarnaast ook een jonge moeder is.
Ben wel benieuwd of je leuke tips gaat verzamelen in dit topic, ik blijf volgen! Ik heb tot nu toe geprobeerd om via zwangerschapsgym/ yoga in contact te komen met andere ouders. Dat lukte maar matig, al app ik nu regelmatig met een groepsgenote dus wie weet. Ik weet niet of je in eenstad woont, maar ik drink regelmatig koffie in een koffietentje hier vlakbij. Met name in de ochtend stikt het daar van de vaders en moeders met babies en peuters en dat levert over en weer veel gezelligheid op. Wellicht op termijn ook wel iets duurzamers. Maak je makkelijk een praatje?
Zelf denk in na over cursussen. Alles waar vrouwen van begin dertig-midden dertig op af komen zou hier in de omgeving vol moeten zitten met moeders met kinderen in de leeftijdscategorie van jouw kind. Bijkomend voordeel lijkt me dat je dan ook in ieder geval een interesse samen deelt. Ik zit bij een paar 'clubjes' en dat levert erg leuke mensen op, maar dan weer geen ouders tot nu toe.
Mijn nieuwste vriendin ken ik van mijn werk, maar dat was ook letterlijk enige vrouw in de mijn leeftijdscategorie dus dat is geen bron voor mij, heb je wellicht leuke collega's?
Tuinfluiter
17-07-2024 om 08:17
Het is voor mij al lang geleden maar ik ben toen zoon een half jaar was verhuisd naar een ander deel van Nederland. Ik ben een ochtend vrijwilligers werk gaan doen bij een speel-o-theek en ouder en kind gym gaan doen. Daar heb ik leuke nieuwe contacten opgedaan.
Gelebloem
17-07-2024 om 10:10
Tuinfluiter schreef op 17-07-2024 om 08:17:
Het is voor mij al lang geleden maar ik ben toen zoon een half jaar was verhuisd naar een ander deel van Nederland. Ik ben een ochtend vrijwilligers werk gaan doen bij een speel-o-theek en ouder en kind gym gaan doen. Daar heb ik leuke nieuwe contacten opgedaan.
Wat een goed idee!
Netherfield
17-07-2024 om 17:55
Op school en bij zwemles leer je ook veel mensen kennen, maar dat duurt nog even. Organiseren ze ook voorlezen in de bibliotheek, of muziek op schoot? Ik heb ook mensen leren kennen bij babyzwemmen.
Fritsfriss
17-07-2024 om 20:49
Gelebloem schreef op 17-07-2024 om 06:41:
Ha to,
Wat fijn dat het uiteindelijk gelukt is om moeder te worden! Ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n heel traject en een ouder kind voor een andere dynamiek zorgen. Heb je contact met andere ouders overgehouden aan dat traject? Doen ze daar iets aan lotgenotencontact of groepjes, want ik kan me voorstellen dat het na zes jaar zo intensief met je kinderwens bezig te zijn geweest erg fijn is om met mensen te praten die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt. Of heb je dat juist niet(meer)?
Ik herken het missen van aansluiting wel. Zelf ben ik hoogzwanger en heb ik eigenlijk geen echt goede vrienden die al kinderen hebben. Oudere vrienden zijn al 8+ jaar geleden aan kinderen begonnen en vaak ver weg verhuist. Mijn wat jongere vrienden zitten nog lang niet in die fase. Ik zou het erg leuk vinden om bevriend te zijn met iemand die enigszins in deze fase zit. Niet om het alleen over ouderschap te hebben overigens, maar wel iemand die ik 'gewoon' ook leuk zou vinden, en die daarnaast ook een jonge moeder is.
Ben wel benieuwd of je leuke tips gaat verzamelen in dit topic, ik blijf volgen! Ik heb tot nu toe geprobeerd om via zwangerschapsgym/ yoga in contact te komen met andere ouders. Dat lukte maar matig, al app ik nu regelmatig met een groepsgenote dus wie weet. Ik weet niet of je in eenstad woont, maar ik drink regelmatig koffie in een koffietentje hier vlakbij. Met name in de ochtend stikt het daar van de vaders en moeders met babies en peuters en dat levert over en weer veel gezelligheid op. Wellicht op termijn ook wel iets duurzamers. Maak je makkelijk een praatje?
Zelf denk in na over cursussen. Alles waar vrouwen van begin dertig-midden dertig op af komen zou hier in de omgeving vol moeten zitten met moeders met kinderen in de leeftijdscategorie van jouw kind. Bijkomend voordeel lijkt me dat je dan ook in ieder geval een interesse samen deelt. Ik zit bij een paar 'clubjes' en dat levert erg leuke mensen op, maar dan weer geen ouders tot nu toe.
Mijn nieuwste vriendin ken ik van mijn werk, maar dat was ook letterlijk enige vrouw in de mijn leeftijdscategorie dus dat is geen bron voor mij, heb je wellicht leuke collega's?
Wat een lief bericht, bedankt!
Oh ja, cursussen zijn ook een goed idee! Daar hou ik altijd al erg van. Heb dat laatste tijd wel een beetje laten verslonzen.
Fritsfriss
17-07-2024 om 20:50
Zeespiegel schreef op 16-07-2024 om 22:34:
ben bevallen in coronatijd, dus ben ook wel benieuwd.
Oh ja, dat was helemaal een gekke periode natuurlijk! Misschien heb jij ook iets aan de tips.
Fritsfriss
17-07-2024 om 20:51
Gelebloem schreef op 17-07-2024 om 10:10:
[..]
Wat een goed idee!
Zeker een goed idee!
Fritsfriss
17-07-2024 om 20:55
Netherfield schreef op 17-07-2024 om 17:55:
Op school en bij zwemles leer je ook veel mensen kennen, maar dat duurt nog even. Organiseren ze ook voorlezen in de bibliotheek, of muziek op schoot? Ik heb ook mensen leren kennen bij babyzwemmen.
Wat fijn dat je zo mensen hebt leren kennen. Ze is net begonnen met tuimeljudo, maar heb nog niet het idee dat de ouders erg sociaal met elkaar zijn. Maar we zijn net begonnen dus misschien komt dat nog!
Loiscj
18-07-2024 om 21:19
Dit lijkt me een perfecte vraag voor bij de huisarts/gynaecoloog. Er werd bij ons in de stad een mama cafe georganiseerd waar verse moeders elkaar konden ontmoeten.
Valeria
19-07-2024 om 07:21
Fritsfriss schreef op 17-07-2024 om 20:55:
[..]
Wat fijn dat je zo mensen hebt leren kennen. Ze is net begonnen met tuimeljudo, maar heb nog niet het idee dat de ouders erg sociaal met elkaar zijn. Maar we zijn net begonnen dus misschien komt dat nog!
Of niet; mensen zitten daar vooral voor hun kind, niet om contacten op te doen. Ik had bij peutergym ook niet echt contact met andere ouders. Je bent altijd met je kind bezig. Bij de peuterschool is dat anders. Daar zie je de andere ouders als ze zonder kind staan te wachten en dan maak je eerder een praatje. (Ook omdat je weet dat je ze waarschijnlijk tot groep 8 gaat zien.)
Maar ik had ook niet echt behoefte aan ervaringen uitwisselen met iemand met een kind in dezelfde leeftijd. Ik kende al mensen die soms rond dezelfde tijd zwanger werden, dat wel. Dus heb niet echt mijn best gedaan bij babyzwemmen en peutergym.
Fritsfriss
19-07-2024 om 20:06
Valeria schreef op 19-07-2024 om 07:21:
[..]
Of niet; mensen zitten daar vooral voor hun kind, niet om contacten op te doen. Ik had bij peutergym ook niet echt contact met andere ouders. Je bent altijd met je kind bezig. Bij de peuterschool is dat anders. Daar zie je de andere ouders als ze zonder kind staan te wachten en dan maak je eerder een praatje. (Ook omdat je weet dat je ze waarschijnlijk tot groep 8 gaat zien.)
Maar ik had ook niet echt behoefte aan ervaringen uitwisselen met iemand met een kind in dezelfde leeftijd. Ik kende al mensen die soms rond dezelfde tijd zwanger werden, dat wel. Dus heb niet echt mijn best gedaan bij babyzwemmen en peutergym.
Ja prima natuurlijk. Het is ook heus niet zo dat ik mensen die niet willen, zoals jij dus, dwing om sociaal te doen. Peuterschool doen we niet, ze gaat naar de opvang en daar sta je niet te wachten met elkaar.
mikado123
19-07-2024 om 21:22
hier lukte het wel op de kinderopvang. Dochter kreeg, toen 1,5, een vriendinnetje. Het klikte met de ouders. Ongeveer zelfde leeftijd (rond de 40), beetje zelfde levensstijl. Nu 12 jaar later zijn ze nog steeds bff's.
Ander stel ook via de kinderopvang en de lagere school.
afrodite05
19-07-2024 om 21:39
Hier een beetje hetzelfde verhaal. Zoon is 14 maanden. We gaan wekelijks naar baby/peuterzwemmen, maar de vrouwen die daar komen waren al bevriend, dus dat is een kliekje waar je niet makkelijk tussen komt, en met de mannen kan ik het wel prima vinden, maar de gesprekken in de kleedkamer heb je dan dus (uiteraard) niet en in het zwembad is iedereen toch veel met zijn/haar kind bezig. Bij de opvang heeft zoon wel een leeftijdsgenootje naar wie hij trekt en dat is dikke mik, maar met die ouders gaat het ook niet verder dan hoi, fijne dag, fijn weekend.
Ik zou graag een of meer contacten hebben in de omgeving om mee te kletsen, thee/koffie te drinken en liefst de guppen met elkaar laten spelen/rommelen voor zover dat gaat op deze leeftijd. Je (TO maar ook anderen) mag me een pb sturen om te checken of we in dezelfde omgeving wonen, wie weet klikt het.
Wij hebben overigens ook een lang traject achter de rug met IUI, ICSI en 5 miskramen. Mijn spiraal was in 2018 verwijderd en zoon is dus pas vorig jaar geboren, na een pittige zwangerschap. Wij zijn nu ook bezig voor een volgend kindje. Zelf ben ik over een maand 34.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.