Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Contact andere ouders

Hoi viaforum,

Sinds 2 jaar ben ik moeder. Het duurde lang om zwanger te worden, in totaal zijn we 6 jaar de hele medische molen doorlopen. In mijn vriendenkring gingen we wel gelijk de start van deze fase in, maar de kindjes zijn allemaal jaren ouder en ik merk dat ik daardoor toch de aansluiting een beetje verlies.  

Het lijkt me leuk om in contact te komen met andere ouders, maar hoe werkt dat in de praktijk? Ik ben 33, en heb al jaren geen nieuwe vrienden gemaakt.   

Ik heb in die periode nieuwe vriendinnen gemaakt bij de zwangerschapsgym en postnatale gym, in de speeltuin om de hoek, bij peuterspeelzaal, bij kinderactiviteiten. 
Als je iets samen met kinderen doet, heb je altijd iets om over te praten, dat maakt het makkelijker om het eerste contact te leggen. Interessante mensen die leuk met hun kinderen omgaan kun je dan vragen of ze misschien eens een speelafspraak voor de kinderen willen maken, en dan kun je telefoonnummers uitwisselen en hopelijk langzamerhand een vriendschap opbouwen.

ben bevallen in coronatijd, dus ben ook wel benieuwd.

Ha to,

Wat fijn dat het uiteindelijk gelukt is om moeder te worden! Ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n heel traject en een ouder kind voor een andere dynamiek zorgen. Heb je contact met andere ouders overgehouden aan dat traject? Doen ze daar iets aan lotgenotencontact of groepjes, want ik kan me voorstellen dat het na zes jaar zo intensief met je kinderwens bezig te zijn geweest erg fijn is om met mensen te praten die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt. Of heb je dat juist niet(meer)?

Ik herken het missen van aansluiting  wel. Zelf ben ik hoogzwanger en heb ik eigenlijk geen echt goede vrienden die al kinderen hebben.  Oudere vrienden zijn al 8+ jaar geleden aan kinderen begonnen en vaak ver weg verhuist. Mijn wat jongere vrienden zitten nog lang niet in die fase. Ik zou het erg leuk vinden om bevriend te zijn met iemand die enigszins in deze fase zit. Niet om het alleen over ouderschap te hebben overigens, maar wel iemand die ik 'gewoon' ook leuk zou vinden, en die daarnaast ook een jonge moeder is. 

Ben wel benieuwd of je leuke tips gaat verzamelen in dit topic, ik blijf volgen! Ik heb tot nu toe geprobeerd om via zwangerschapsgym/ yoga in contact te komen met andere ouders. Dat lukte maar matig, al app ik nu regelmatig met een groepsgenote dus wie weet. Ik weet niet of je in eenstad woont, maar ik drink regelmatig koffie in een koffietentje hier vlakbij. Met name in de ochtend stikt het daar van de vaders en moeders met babies en peuters en dat levert over en weer veel gezelligheid op. Wellicht op termijn ook wel iets duurzamers. Maak je makkelijk een praatje? 

Zelf denk in na over cursussen. Alles waar vrouwen van begin dertig-midden dertig op af komen zou hier in de omgeving vol moeten zitten met moeders met  kinderen in de leeftijdscategorie van jouw kind. Bijkomend voordeel lijkt me dat je dan ook in ieder geval een interesse samen deelt. Ik zit bij een paar 'clubjes' en dat levert erg leuke mensen op, maar dan weer geen ouders tot nu toe.

Mijn nieuwste vriendin ken ik van mijn werk, maar dat was ook letterlijk enige vrouw in de mijn leeftijdscategorie dus dat is geen bron voor mij, heb je wellicht leuke collega's?

Het is voor mij al lang geleden maar ik ben toen zoon een half jaar was verhuisd naar een ander deel van Nederland. Ik ben een ochtend vrijwilligers werk gaan doen bij een speel-o-theek en ouder en kind gym gaan doen. Daar heb ik leuke nieuwe contacten opgedaan.

Tuinfluiter schreef op 17-07-2024 om 08:17:

Het is voor mij al lang geleden maar ik ben toen zoon een half jaar was verhuisd naar een ander deel van Nederland. Ik ben een ochtend vrijwilligers werk gaan doen bij een speel-o-theek en ouder en kind gym gaan doen. Daar heb ik leuke nieuwe contacten opgedaan.

Wat een goed idee!

Op school en bij zwemles leer je ook veel mensen kennen, maar dat duurt nog even. Organiseren ze ook voorlezen in de bibliotheek, of muziek op schoot? Ik heb ook mensen leren kennen bij babyzwemmen. 

Fritsfriss

Fritsfriss

17-07-2024 om 20:49 Topicstarter

Gelebloem schreef op 17-07-2024 om 06:41:

Ha to,

Wat fijn dat het uiteindelijk gelukt is om moeder te worden! Ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n heel traject en een ouder kind voor een andere dynamiek zorgen. Heb je contact met andere ouders overgehouden aan dat traject? Doen ze daar iets aan lotgenotencontact of groepjes, want ik kan me voorstellen dat het na zes jaar zo intensief met je kinderwens bezig te zijn geweest erg fijn is om met mensen te praten die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt. Of heb je dat juist niet(meer)?

Ik herken het missen van aansluiting wel. Zelf ben ik hoogzwanger en heb ik eigenlijk geen echt goede vrienden die al kinderen hebben. Oudere vrienden zijn al 8+ jaar geleden aan kinderen begonnen en vaak ver weg verhuist. Mijn wat jongere vrienden zitten nog lang niet in die fase. Ik zou het erg leuk vinden om bevriend te zijn met iemand die enigszins in deze fase zit. Niet om het alleen over ouderschap te hebben overigens, maar wel iemand die ik 'gewoon' ook leuk zou vinden, en die daarnaast ook een jonge moeder is.

Ben wel benieuwd of je leuke tips gaat verzamelen in dit topic, ik blijf volgen! Ik heb tot nu toe geprobeerd om via zwangerschapsgym/ yoga in contact te komen met andere ouders. Dat lukte maar matig, al app ik nu regelmatig met een groepsgenote dus wie weet. Ik weet niet of je in eenstad woont, maar ik drink regelmatig koffie in een koffietentje hier vlakbij. Met name in de ochtend stikt het daar van de vaders en moeders met babies en peuters en dat levert over en weer veel gezelligheid op. Wellicht op termijn ook wel iets duurzamers. Maak je makkelijk een praatje?

Zelf denk in na over cursussen. Alles waar vrouwen van begin dertig-midden dertig op af komen zou hier in de omgeving vol moeten zitten met moeders met kinderen in de leeftijdscategorie van jouw kind. Bijkomend voordeel lijkt me dat je dan ook in ieder geval een interesse samen deelt. Ik zit bij een paar 'clubjes' en dat levert erg leuke mensen op, maar dan weer geen ouders tot nu toe.

Mijn nieuwste vriendin ken ik van mijn werk, maar dat was ook letterlijk enige vrouw in de mijn leeftijdscategorie dus dat is geen bron voor mij, heb je wellicht leuke collega's?

Wat een lief bericht, bedankt! 

Oh ja, cursussen zijn ook een goed idee! Daar hou ik altijd al erg van. Heb dat laatste tijd wel een beetje laten verslonzen. 

Fritsfriss

Fritsfriss

17-07-2024 om 20:50 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 16-07-2024 om 22:34:

ben bevallen in coronatijd, dus ben ook wel benieuwd.

Oh ja, dat was helemaal een gekke periode natuurlijk! Misschien heb jij ook iets aan de tips. 

Fritsfriss

Fritsfriss

17-07-2024 om 20:51 Topicstarter

Gelebloem schreef op 17-07-2024 om 10:10:

[..]

Wat een goed idee!

Zeker een goed idee! 

Fritsfriss

Fritsfriss

17-07-2024 om 20:55 Topicstarter

Netherfield schreef op 17-07-2024 om 17:55:

Op school en bij zwemles leer je ook veel mensen kennen, maar dat duurt nog even. Organiseren ze ook voorlezen in de bibliotheek, of muziek op schoot? Ik heb ook mensen leren kennen bij babyzwemmen.

Wat fijn dat je zo mensen hebt leren kennen. Ze is net begonnen met tuimeljudo, maar heb nog niet het idee dat de ouders erg sociaal met elkaar zijn. Maar we zijn net begonnen dus misschien komt dat nog! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.