Mam van 3
06-01-2012 om 15:57
Computervraagstuk
Ik ben de moeder van 3 zoons van 18, 15 en 12. Binnenkort gaan wij verhuizen en mijn man en ik zijn een beetje aan het brainstormen over een aantal dingen.
Onze jongens zijn nogal computerjunks. De jongste speelt nog wel eens met zijn lego en kijkt graag tv, de oudste kijkt veel tv op zijn pc maar de tweede doet eigenlijk niks anders dan spellen spelen op zijn pc.
Wij hebben de laatste jaren nogal veel meegemaakt en sluipenderwijs is het computergebruik zo gegroeid. We hebben wel regels voor de schooldagen (computeren tot 20 uur en daarna niet meer)maar de weekends en vakanties mogen ze zoveel ze zelf willen. Elk kind heeft zijn eigen pc trouwens die op hun eigen kamer staat.
Nu gaan we dus verhuizen en hadden we, als ouders, het idee om 2 pc's weg te doen zodat de kinderen om de beurt op de overgebleven pc moeten. Dat beperkt hun tijd natuurlijk enorm en dat stuit op felle protesten.
De oudste zegt dat hij dan niet meer tv kan kijken op zijn pc, de tweede zegt dat hij verder niks aan te doen weet en de jongste denkt dat hij dan altijd moet schuiven. Voor school hebben ze pc trouwens maar heel weinig nodig en de oudste heeft ook nog een laptop voor school die hij daarvoor gebruikt.
Wat vinden jullie, kunnen we dat maken om de kinderen hun computers af te nemen en ze flink te beperken in hun computertijd? En wat kan ik als alternatief bieden?
Ik vind het moeilijk, ik computer zelf ook graag en veel. Eigenlijk vind ik dat ik het de kinderen dan niet kan ontzeggen. In mijn eigen computergebruik iets veranderen is lastig omdat ik thuiswerk en daarvoor veel de laptop nodig heb. En de scheidslijn tussen iets opzoeken voor mijn werk en leuk rondsurfen is klein. Mijn man heeft daar totaal geen moeite mee. Als hij vanaf nu nooit meer een computer ter beschikking heeft boeit hem totaal niet. En wat ook meespeelt is dat wij dus ook de kinderen zoveel hebben meegemaakt (ziekte, sterfgevallen, flinke financiële tegenslagen dus leuke dingen zijn allemaal geschrapt) en nu gaan we ook nog van een heel leuk en groot huis naar een klein huurhuis verhuizen. Ze hebben ook al gewoon heel veel moeten inleveren en dan nu ook nog hun computers?
Ik zoek een beetje input, wat andere invalshoeken. Mijn man is erg overtuigd van wat hij het beste voor zijn kinderen vind maar ik twijfel erg.
Mam van 3
06-01-2012 om 16:34
Toelichting
Fijn zo snel al een reactie Heb ik zo'n lap geschreven, ben ik nog niet duidelijk geweest.
De goede reden is dat ze nu veel te veel tijd voor die computer doorbrengen. Een voorbeeldje, zoon nummer 2 komt om 4 uur thuis en gaat dan computeren. Hij stopt een uurtje voor het avondeten en om met de hond uit te gaan en gaat dan verder op de computer tot hij om 8 uur moet stoppen. Dat zijn 3 uur en dat valt nog wel mee. Maar in de vakanties nu staat hij om een uur of 10 op, moet dan verplicht eten en met de hond uit en gaat dan computeren tot het avondeten. En daarna weer tot een uur of elf tot ik hem naar bed stuur. Da zijn het ineens makkelijk 10 uur. En dat vind ik ook teveel. De oudste is nu druk met stage lopen maar die kan er ook wat van en de jongste computert ook steeds meer. Vandaar dus.
In het nieuwe huis is veel minder plaats dus het zou enorm schelen als er maar een computer hoeft te staan ipv 3. Op hun slaapkamers gaat sowieso niet meer want daar is geen plaats genoeg.
Het idee was dat zo'n verhuizing gewoon zo'n mooie kans is om dingen te veranderen.
Vic
06-01-2012 om 16:45
Hmmm
Die oudste is volwassen. Het zou toch een beetje vreemd zijn als je die nog opvoedkundig zijn pc zou afnemen?! Goed, aan mij heb je sowieso niet veel want ik doe niet aan beperking van beeldschermtijd. Dat je geen drie pc's in de huiskamer wilt hebben, begrijp ik dan weer wel.
mix
06-01-2012 om 17:02
Soms is
een verhuizing een mooie gelegenheid om dingen aan te passen, op te ruimen, maar ik begrijp dat jullie een nogal heftige tijd achter de rug hebben, ook nog verhuizen, dus dan wordt alles wat onaantrekkelijker als er dan dit soort regels bijkomen: inleveren en minderen.
Moet je verhuizen, krijg je dat er nog eens bij, bij wijze van spreken.
Kun je evt oudste niet op laptop laten werken/zich vermaken en de andere 2 op de pc's? Dan hoef je er maar eentje weg te doen en kom je tot een soort compromis.
Ergens is het jammer dat je het zelf uit de hand hebt laten lopen en dat de jongens er dan voor moeten "boeten".
Probeer er bv uit te komen door te zeggen: oke, 2 gaan er mee, maar dit en dat zijn de regels.(vakantie zoveel uur, weekend zoveel uur, door de week zoveel uur en weet ook dat er vaak een groot deel van hun sociale leven op die pc afspeelt en gewoon een extra/vervanger is naast/van sms-/belgedrag
Pubers hangen trouwens veel, op de bank, in bed, buiten enz. t Is niet gek dat ze zich dan uren kunnen vermaken achter een pc, enkel de hangplek is dan anders
Zelf heb ik geen beperkingen qua pc-tijd en voor mezelf ook niet.
Tihama
06-01-2012 om 17:17
Beperkingen in beeldschermtijd
Ik doe er niet aan. Niet voor mezelf en niet voor de kinderen.
Hier hebben we maar een paar regels: niet in het laatste uur voor je moet gaan slapen en kappen zodra je verslavingsgedrag dreigt te gaan vertonen. Dus als iemand je wat vraagt, dan reageer je normaal en je zorgt dat je ook af en toe een dagje zonder kunt. En vanzelfsprekend gaat ie uit zodra er bezoek of vrienden zijn. Tenzij je samen een netwerkspel gaat spelen. Hier staan 3 computers en 4 laptops: we zijn met zijn vieren. Vandaag hebben er 5 kinderen samen op 1 server geminecraft, heel gezellig.
Ik zou dus beslist geen PC's laten inleveren. En met de situatie die jij beschrijft lijkt mij nog meer inleveren niet zo prettig.
Wat vindt je man leuk om te doen? Het lijkt me dat hij dat dan ook moet inleveren......
Of gaat hij dan voortaan elke avond met ze Risken? Is ook heel leuk trouwens
Tihama
Serwe
06-01-2012 om 17:44
Nou
Ik snap je doelstellingen en ik sta er ook wel achter maar ik kan me voorstellen dat het voor je jongens in een tijd met toch al veel veranderingen moeilijk valt.
3 PC's in de woonkamer is inderdaad wel veel. Dat zou ik ook niet willen. Dan is het net alsof je in een computer winkel woont. Ik wil eigenlijk sowieso liever geen apparatuur in de woonkamer maar goed dat is een ander verhaal.
Ik zou in jouw geval waarschijnlijk kijken of het toch mogelijk is om de jongens hun PC's te laten houden maar dan niet in de woonkamer. Mocht daar echt geen mogelijkheid voor zijn dan toch maar PC's weg want drie PC's in een kleine woonkamer zou ik ook voor passen. De oudste heeft al een laptop? Dat scheelt al weer in ruimte.
En verder zou ik het PC gebruik in de vakanties/weekenden beperken.
Wij hebben op dit ogenblik weinig vaste regels maar als er teveel tijd zou worden doorgebracht op de PC dan zou ik niet aarzelen dat te beperken. Ik vind het namelijk belangrijk dat kinderen zich veelzijdig ontwikkelen en verschillende interesses hebben.
We hebben een keer alle PC's voor een periode van wat uiteindelijk 10 maanden was de deur uit gedaan vanwege het feit dat een van de jongens ook niet goed om kon gaan met de PC. Dat was heel heilzaam.
In elk geval zou ik dus wel regels instellen in jullie gevallen en zeker niet drie PC's in de kamer willen.
Angela67
06-01-2012 om 17:59
Het een doen . . .
... en het ander niet laten.
In het weekend ook wat meer tijd-afspraken maken, net zoals dat door de weeks lukt (na 20 uur). En dan wel samen 'vergaderen' zodat je met elkaar de 'verslavings'risico's en alternatieve bezigheden bespreekt. Probeer de risico's die jij ziet zo goed mogelijk te omschrijven - en ook dat het voor oudste misschien niet meer zo geldt. De andere 2 zijn nu eenmaal jonger en het is niet erg om daar andere regels voor op te stellen. Maar probeer het al een package deal met elkaar op te lossen, en help hen daarmee. Wellicht kun je zelf ook stappen zetten en met hen bespreken wat je bij je zelf ervaart en wat voor doel je voor je zelf wilt stellen bijvoorbeeld.
Angela
Leen13
06-01-2012 om 18:47
Alternatieven
Er zijn al goede adviezen gegeven. Ik zou er geen moeite mee hebben om desnoods alle apparatuur in de kamer te zetten, heb je er gelijk wat toezicht op. Maar verder is het een soort achterhoedegevecht dat je nu aangaat. Lijkt me niet handig.
Lijkt me handiger om alternatieven te zoeken als je dat echt nodig vind.
Maken ze hun huiswerk wel? Helpen ze op mee in huis? Alleen als het in de weg zit van de rest van hun leven zou ik er een punt van maken en uitzoeken waarom dat zo is. Verder is het heel normaal, zeker voor een leerling van het voortgezet onderwijs om een eigen pc te hebben. En ik vind het inderdaad een beetje hypocriet om zelf niet meer zonder te kunnen en dan zo'n punt te maken van het computergedrag van een kind.
Kobalt
06-01-2012 om 19:24
Flexibeler
Ik zou er vooral op inzetten dat het allemaal wat flexibeler wordt. Ik vind een pc of tv op een kamer niet gewenst, omdat het kind dan de neiging krijgt zich compleet terug te trekken op zijn kamer.
Mijn zoon computert ook veel, vooral in de vakantie. Maar omdat dit in de woonkamer gebeurd, maakt hij toch het hele gezinsgebeuren mee. Ik zou het afschuwelijk vinden als hij zoveel op zijn kamer was.
In jouw geval zou ik dus kiezen voor een pc in de kamer, en dan verder twee laptops. Daarop kunnen ze tv-programma's van internet kijken, hun social media ding doen, dingen opzoeken enzovoort.
Hier bevalt dit in ieder geval prima. Bij elke computer hebben wij een goede koptelefoon, dat is dan wel handig.
Kaaskopje
07-01-2012 om 01:17
Nee niet wegdoen
Ik geloof dat het echt een heel slecht idee is om je jongens nu opeens op computerrantsoen te zetten. Pubers en computers dat is een verbond die je niet zomaar moet ontwrichten.
Je zoon van 18 kun je hoe dan ook niet meer korten op computertijd en ik vind dat hij alle recht heeft om zich daarmee op zijn kamer terug te trekken. Die van 15 zou ook geholpen zijn met een laptop. Daarmee kan hij ook in de huiskamer zitten. De jongste 'moet' (als dat bij jouw regels past tenminste) je met de computer in de huiskamer houden tot hij ook een jaar of 16 is.
Hoe groot is de slaapkamer van je zoons? Moeten er 2 op 1 kamer? Of hebben ze alledrie een eigen kamer? Mijn jongste dochter heeft een kamer van 3 bij 3 en heeft daar genoeg ruimte. Zelfs als er een halve meter af was zou ze er nog genoeg ruimte hebben. En als de ruimte écht heel beperkt is kun je ook nog ruimtebesparende oplossingen bedenken, die echt niet veel hoeven te kosten.
Valkyre
07-01-2012 om 01:32
Alternatieve bezigheden
Wat mij vooral opvalt: je noemt geen alternatieve bezigheden. Ik zou denk ik ook geen pc's wegdoen, maar wel bedenken waar ik meer van zou willen (bijvoorbeeld: een activiteit voor het hele gezin; huiswerktijd inplannen; boeken lezen) en daarop inzetten. En dan bijvoorbeeld ook in de vakanties tot 20 of 21u computeren (de regels iets aanscherpen dus).
Wat is precies de reden waarom je man het computergebruik zo drastisch wil beperken? Ik kan me voorstellen dat hij vindt dat ze te weinig ... (vul maar in) doen. Dus misschien kun je het positiever benaderen: we willen graag dat jullie 1x per week zus of zo met ons doen (spelletje, samen film kijken, naar een museum, samen koken oid), en 2 avonden per week lezen/sporten/huiswerk maken/weetikveel. Als jullie een zware tijd achter de rug hebben, lijkt het mij zinvol om met een gezamenlijke activiteit de gezinsbanden weer wat aan te halen. Maar presenteer het dan vooral als "wij willen iets leuks samen doen", en niet als "jullie mogen niet meer computeren." Dat laatste lijkt me heeeeel lastig op die leeftijd.
groet, Valkyre
Mam van 3
07-01-2012 om 22:53
Input
Bedankt voor jullie input
Ik ga het allemaal eens doorspreken met mijn man. Hij wil vooral dat het computeren beperkt wordt. Ik vind ook wel dat ze overdrijven in de vakanties en weekenden maar door de week valt het reuze mee. Zeker als we eenmaal verhuisd zijn verandert er veel. De tweede heeft dan bijvoorbeeld ongeveer 2 uur reistijd per dag. Vaste regel is dat om 8 uur de computer uitgaat dus dan heeft ie nog maar weinig tijd door de week.
We hadden twee huizen op het oog. Het ene huis gaat definitief niet door en over het andere horen we volgende week. Het huis wat niet doorgaat had een ruime woonkamer en 2 kinderen zouden een slaapkamer moeten delen. Daarom wilde ik de computers in de woonkamer. Het huis waar we volgende week wat van weten, heeft wel voor elk kind een slaapkamer maar weer een hele kleine woonkamer. Dan gaat dus de pc op de slaapkamer, dat gaat gewoon niet anders. Volgens mijn kinderen hebben ze trouwens niks aan een laptop omdat de spellen die zij spelen daar niet op lopen. Nog ervan afgezien dat ze nu elk een eigen pc hebben en ik geen geld heb om die te vervangen door laptops.
rodebeuk
08-01-2012 om 09:38
Spuit 11
Hoi Mam van 3, doordat het hier gisteren een nee-dag was kan ik nu pas reageren. Wij hadden ook last van doorgeschoten computeren, dus ik begrijp je positie. Ik deel ook niet de mening dat dat niet teruggedraaid zou mogen of kunnen worden. Als je het maar goed uitlegt, je redenen onderbouwt en alternatieven aandraagt.
Hier had de nieuwe (basis) school van de jongens voor alle kinderen een laptop. Die moest thuis opgeladen worden. Iedere vrije minuut gingen de kinderen erop, ook op school. Dat liep in een paar maanden tijd helemaal uit de hand. De juffen hebben het toen veel strenger gemaakt, gewoon uitgelegd aan de kinderen dat het spul verslavender was dan gedacht (het waren ook nog Macbooks) en dat het de normale interactie in de weg staat.
Thuis hadden wij ook heel veel toegestaan omdat ik dacht dat Verboden Vruchten alleen maar aantrekkelijker worden. Maar het bleek niet te werken. Spelletjes, met name op internet, zijn zo gemaakt dat je alleen maar meer en meer en meer wilt.
De klas was echt ontdaan door de wijziging van de regels op school, en ook thuis moesten de kinderen heus wel slikken (vooral die van 10). We hebben nu ja-dagen en nee-dagen. Ik houd me er ook zelf aan, op nee-dagen computer ik in beginsel niet, tenzij ik treintijden of autoroutes e.d. moet opzoeken. Het bevalt erg goed, maar de nee-dagen moet je echt in stand houden. Even onachtzaam en daar hadden de kinderen alweer 100.000 redenen voor uitzonderingen bedacht.
Succes met kiezen!
Tihama
08-01-2012 om 11:43
Bespreken
Jullie kinderen zijn oud genoeg om ook te bespreken wat verslaving inhoudt. Zoon hier (14) wil bijv. om die reden geen realtime spellen online spelen, want hij vertrouwt zichzelf niet met de verslaving hiervan. Het spel gaat namelijk door als jij uitgelogd bent, dus je mist van alles....
Sinds we hem uitgelegd hebben wat computerverslaving allemaal in kan houden en de extreme gevolgen (World of Warcraft is hierom berucht, dat komt er hier dus ook niet in), is hij er zelf ook alerter op.
Hij speelt daarom alleen turn-based of standalone.
Dochter (10) heeft samen met een vriendinnetje een hele serie briefjes gemaakt met spelmogelijkheden. Ik ontdekte dat bakje toevallig gisteren op haar kamer. Haar uitleg: als we niet weten wat we moeten doen, dan kan ik er daar eentje uitkiezen. Er zaten tientallen briefjes in het bakje (gymmen, schooltje, toneelstukje, opmaken, lego, playmobil, krijten, zingen etc). Soms moet je op een spelidee gebracht worden.
We bespreken regelmatig met beide kinderen de voorbeelden van excessief computeren en de consequenties. Ik denk dat de kinderen zelf hun remmen moeten gaan leren, want als ik alleen zou verbieden, dan zou het beslist vanzelf misgaan als ze eenmaal de vrijheid hebben.
Als de kinderen in de verveelmodus raken, dan help ik ze meestal door zelf een spel voor te stellen. Zo hebben zoon en de buurjongens hier een aantal dagen achtereen geRiskt. Ze speelden namelijk een netwerk strategyspel en ik wilde ze laten zien hoe wij dat vroeger deden
Mijn gedachte: als je ze minder op de PC wil hebben, dan werkt het vermoedelijk beter om ze enerzijds zelf bewust te laten worden van de effecten en anderzijds andere opties aan te bieden.
Tihama
Mam van 3
11-01-2012 om 16:57
Nagedacht
Ik heb er nog eens goed over nagedacht en ben tot de volgende conclusie gekomen.
Doordeweeks verandert er niks. Kinderen mogen vrij computeren tot 8 uur mits ze gewoon meedoen aan het gezinsleven (klusjes, eten)en natuurlijk hun huiswerk maken.
In de vakanties en in de weekenden mogen ze een halve dag. 's Morgens slapen ze toch uit. Daarna wil ik een gezamenlijke activiteit, al is het maar samen brunchen en daarna mogen ze hun gang gaan tot ook weer 8 uur. Als ik 8 uur aan hou voor alle dagen dan is dat duidelijk en dan wordt het ook niet zo laat. Alleen met die van 18 is het dan lastig. Maar ik hoop dat ik het hem kan uitleggen dat dit zo beter is voor zijn broertjes.
Ze houden elk hun eigen computer, die op hun eigen kamer komt te staan.
Ik ga wel met de tweede een goed gesprek houden over het verslavende effect van online spellen want die heeft daar toch wel problemen mee, heb ik soms het idee.
Mijn man kan hier mee leven.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
rodebeuk
11-01-2012 om 18:29
Vraag aan tihama
Kan je mij helpen? Toevallig is zoon net de laatste tijd zich op Wow aan het oriënteren, en ik was wel benieuwd welke spellen je zoon dan kiest als "Hij speelt daarom alleen turn-based of standalone. "
Het is ook per persoon verschillend, maar ik denk dat het voor ons belangrijk is om zeg maar informed choices te maken. Ik merk heel grote verschillen, in de klas van zoon heeft iedereen een laptop maar de een raakt hem thuis niet aan terwijl de ander eraan kleeft.
Tihama
11-01-2012 om 20:54
Rodebeuk
Hij heeft een tijdlang heel graag Anno 1404 (Venice) gespeeld. Dat is een handelsstrategiespel dat zich afspeelt in de tijd van de ontdekkingsreizigers, rond 1400. Dit is een realtimespel, maar je kunt dat ook single dus standalone spelen, en dat doet hij dus. Deze kost 7 euro.
Sinds afgelopen Sint heeft hij Anno 2070. Dat is een toekomstvariant. Die was 37 euro bij Dixons. Bij de meeste zaken tegen de 50 euro.
Hij speelt (net als zijn zus) ook Minecraft. Dat is een spel waarmee je werelden kunt opbouwen en door slimme combinaties je wereld steeds mooier kunt maken. Je kunt op youtube een heleboel instructiefilmpjes vinden. Geeft je een aardig idee van het spel. Dat spel kan wel online, multiplayer gespeeld worden, maar man hier zet wel eens een server op zodat ze het met buurkinderen kunnen spelen. Dan is het wel online, maar afgesloten van de rest van de wereld. Als iedereen naar bed gaat in de straat, dan houdt het spel dus ook op Volgens zoon (die me nu influistert wat ik moet typen): "Het zijn de commerciële onlineservers waar je voor uit moet kijken, want de server gaat door en ook andere mensen kunnen dan aan je spullen zitten als je er niet bent. Daardoor heb je de neiging om langer online te blijven.". Minecraft koop je online voor 20 euro.
Hij speelt ook Civilization-serie. Zoon:"Het lijkt op Anno 1404, alleen is dit turnbased."
Simcity is ook een goeie, zegt zoon. Vooral geen Sims
Hij zegt ook dat de meeste realtime strategyspellen waarvan je links vindt als je googlet, gebaseerd zijn op oorlog. Daar moet je dus op letten. Tenzij je dat dus leuk vindt natuurlijk (hij dus niet).
Toen hij jonger was, speelde hij vaak Roller Coaster Tycoon. Dan bouw je zelf een pretpark. Maak je de achtbaan te wild, dan verlies je bezoekers omdat ze misselijk worden. Te rustig dan blijven ze weg omdat het te saai is. Soms regent het en dan moet je zorgen dat er voldoende overdekte attracties gebouwd zijn, of je zorgt dat je extra shops maakt waar je paraplu's verkoopt etc. Je moet dus je pretpark optimaal ontwerpen, om winstgevend te zijn. Je hebt ook Zoo Tycoon, daarbij bouw je dierentuinen. Er is een hele Tycoonreeks, maar een aantal varianten zijn toch van mindere kwaliteit qua spel. Roller Coaster en Zoo zijn erg leuk en goed. Die spellen liggen nu trouwens voor een paar euro in de bak. Ze zijn oud, maar daarmee niet minder leuk.
Hoe oud zijn jouw kinderen ook alweer?
Tihama
Tink
11-01-2012 om 22:05
Tihama (beetje o.t.)
Rollercoaster Tycoon hebben we hier ook. Zowel oudste dochter als oudste zoon hebben zich ermee vermaakt (zoon doet dat nog, hij is 10). Maar soms hebben ze er juist lol in om de zaken flink in de soep te laten lopen . Enorme achtbanen die met gigantische vaart in het niets eindigen, dat soort ongein. Kost je wel flink wat pretparkklanten, maar ze hebben enorme lol dan
Tihama
11-01-2012 om 22:20
Hahaha
Ja, dat ken ik ook. De poppetjes die uit een te heftige achtbaan komen, hebben dan groene gezichten
Tihama
rodebeuk
11-01-2012 om 22:28
Geweldig tihama
Hij is 10 (net) en als het goed is ligt hij nu te slapen. Bedankt voor het snelle antwoord, ik was even weg vanavond en ik kom terug en ben al helemaal bediend!
We gaan het morgenavond rustig doorlezen en dan kom ik nog wel wat uitgebreider terug met feedback e.d. Rollercoaster is de enige van het rijtje die hij heeft en ook speelt. Verder spelen ze op school veel gratis spelletjes omdat iedereen die dan makkelijk kan downloaden. We hebben weleens gezocht maar het viel dan tegen bij reguliere winkels wat je voor PC vindt. Veel is voor andere platforms. Maar wij hebben al 2 controllers en een groot scherm op zolder dus we prefereren de PC. Laatst heeft hij Star wars the complete saga gekregen, vindt hij erg prettig om niet meer afhankelijk te zijn van vriendjes die daar voorwaarden bij stelden.
Inmiddels blijkt dat de hele klas (bovenbouw jetweetwel) aan de Wow zit, de eerste 20 levels zijn gratis. Grrr...
Ik geloof dat ik een beetje wild aan het typen ben. Tot morgen!
Tihama
12-01-2012 om 09:33
Eerste 20 levels gratis....
Precies. Zo doen dealers het ook: de eerste coke is gratis....
Deze gesprekken voeren wij dus met de kinderen. Ze begrijpen het inmiddels heel erg goed. Zoon liet zich gisteren zelf nogal fel ontvallen hoe schandalig hij die commerciële partijen vindt.
Wist je trouwens dat er ook meerdere computerspellen zijn die heel bewust opgebouwd zijn om maximale verslaving te creëeren?
Er zit dan een ingewikkeld stelsel van beloningen in dat je triggert om langer en vaker te spelen.
Hier wordt vooral op de PC gespeeld. We hebben daarnaast nog een Wii (en DS), maar geen Xbox, Playstation etc. Ik vind de keuze ruim genoeg overigens.
Maar uitgebreid bespreken wat gamen allemaal in kan houden, is hier een terugkerend onderwerp van gesprek.
Met dochter gaan die gesprekken veel vaker over de sociale kantt. Ze heeft Hyves en Moviestar planet. Voor ze die accounts kreeg hebben we eerst gesproken over alles rondom privacy en andere risico's. Mijnkindonline was daarbij een belangrijke bron. En we blijven het herhalen, want het is een continu proces.
Behalve de psychische gesteldheid, zijn we ook alert op RSI. De kinderen hebben ook allebei een verstelbaar bureau dat aan alle ergonomische eisen voldoet. In combinatie met schoolwerk brengen ze namelijk uiteindelijk toch best veel tijd achter dat bureau door.
Tihama
Marjolein
12-01-2012 om 10:23
Dank tihana
Voor je tips. Hier ook een online gamer. Wel gratis, maar het kost natuurlijk wel tijd.
De verslavingsgesprekken worden hier de laatste weken veel en vaak gevoerd. Ik heb goede hoop dat het begint aan te komen.
Ik vind het geweldig dat je dochter zelf met het spelidee bakje is gekomen. Ik denk dat ik dat met mijn zoon ga bespreken. En dan in gesprek met wat voor mogelijkheden hij kan bedenken.
Ik vind (bijna 13) een moeilijke leeftijd. Veel klasgenootjes zitten ook te hangen, dus samen afspreken lukt ook slecht.