Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Cadeautjes & gelegenheden

Hoi, na aanleiding van dit paasweekend heb ik een vraag aan andere ouders; is Pasen nu ok een cadeautjes feest aan het worden? Wie geeft er mer Pasen cadeaus? En dan niet een chocolade paashaas, maar echte grote dingen. Ik voel dat ik even mijn frustratie kwijt moet over wat ik gisteren en eergisteren gehoord heb bij mijn buurkinderen...
Kinderen (7 en 11) hadden vorige week een verlanglijstje gemaakt en ik vroeg me af waarom. 'Voor Pasen', zeiden ze. Ik bekeek het lijstje en er stonden minstens 15 dingen op. De meesten waar ik niet eens het bestaan van afwist. Bovenaan stond een grote trampoline, gevolgd door allerlei wii-accesoires. De ouders bemoeiden zich er niet mee. De jongste was begin maart jarig en beiden hebben net voor de paasvakantie nog ieder een cadeau gekregen voor hun 'goede schoolrapport'. Toen de kindjes mij vroegen of de paashaas ook bij mij langs ging komen, antwoordde ik met nee. 'J. (mijn zoontje van 4) is net jarig geweest en bovendien heeft hij al zo veel chocola gehad dat het nu wel genoeg is.' Ik probeerde zo de kinderen een beetje bewust te maken dat je niet voor elke gelegenheid een cadeautje moet verwachten. Bovendien waren we zondag met hen naar de mini kermis geweest en hebben de ouders voor minstens 50 euro aan attracties betaald. Ik vind onze buren heel aardige mensen hoor, maar ik was wel even disgusted van de hebeerigheid van de kinderen en de ouders die zo maar te pas en te onpas cadeaus kopen voor hun kroost. Dus gisterochtend, toen hun gloednieuwe trampoline-met-veiligheidsnet opgezet was, vroeg het 7-jarige ventje aan mijn zoontje: 'Wat heeft de paashaas jou gegeven?' Ik stond ernaast en voelde mij toch wel ongemakkelijk. 'Niets,' antwoordde hij. Ik hoorde zijn moeder nog zeggen: 'Ssssjt, K, dat moet je niet vragen' en zijn oudere zus redde de situatie nog met 'de paashaas moet nog bij J. langskomen, want hij kan toch niet overal tegelijk zijn?' Gelukkig leek mijn kereltje niet zo teleurgesteld te zijn maar ik kookte van woede. Bah. Toen ik 's middages even bij ze langskwam, wees K. nog naar zijn nieuwe wii-spel. 'ook van de paashaas', zei hij ietsje arrogant. Het waren echt leuke kinderen maar de laatste tijd doen ze erg brutaal en permiteren ze zich van alles en nog wat, ook als ik ze bijv. meeneem naar het zwembad. Ieder voedt zijn kind op op zijn eigen manier maar ik zou zo graag laten zien dat je beter niet te snel kan toegeven. Ik weet hoe leuk het is om je kind blij te zien maar tot hoe ver ga je? Bovendien hoop ik dat mijn kind, die graag met ze speelt, niet die verschillen gaat merken. Hoe dan ook, ik houd voet bij stuk en zeg nee als er in mijn ogen geen reden voor cadeautjes is. (Streng?)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2009 om 17:16

Tjonge

Het moet wel leuk blijven hoor. Bij ons is Sinterklaas een ´cadeaumoment´ en verjaardagen ook. Met kerst zou het kunnen dat ik in ben voor een verrassinkje, maar dat is ook niet standaard. Je kunt op elke feestdag wel met cadeaus aankomen, maar ondanks mijn gedachten over het geloof vind ik dat je daarmee de christelijke feestdagen enorm degradeerd tot commercieel gebeuren en voor andere feestdagen geldt dat eigenlijk ook. Nog even en we moeten de kinderen verwennen op bevrijdingsdag, koninginnedag, enz.. Ik deed dat op Koninginnedag eigenlijk wel, maar meer dan een frutsel kregen ze niet. Een nieuw Barbiejurkje of zoiets wat thuis in elkaar was genaaid. Ik ging nooit met beloftes naar de Vrijmarkt.

Brianna F

Brianna F

13-04-2009 om 19:11

Nou ja

Het moet niet gekker worden zeg, de paashaas als een collega van sinterklaas/kerstman. Wat is het volgende? de tandenfee, die een spelcomputer onder hun kussen legt? Sorry dat ik het zeg, maar ik vind die ouders niet goed wijs.
Ik had gezegd dat de paashaas alleen eieren verstopt en meer niet.

Euhm...

Ik heb eigenlijk nogal zitten lachen bij je relaas... Ter relativering: hier komt zelfs geen haas. De kinderen vragen of "er eieren verstopt zijn" en dat is het geval Cadeau's, mooi niet.

Tango

Tango

13-04-2009 om 20:48

Nou ja zeg

Het moet niet gekker worden. Nee hoor, hier geen kadoos met pasen. Inderdaad wel eieren gezocht met de buurtkinderen, dat vinden ze altijd helemaal geweldig.
Op eerste paasdag waren we bij mijn ouders en toen nam ik wel een doosje paasbonbons mee en een bosje gele tulpen voor mijn moeder, maar dat vind ik eigenlijk normaal dat je dan iets meeneemt.

angel3

angel3

13-04-2009 om 21:12

Toch snap ik het niet?

waar is de drukte nou over?
ik ken legio kinderen die zomaar heel veel krijgen. Zooon van 6 vraagt weleens waarom vriendje X je al alles heeft van Lego Star wars en waarom zij 3 spelcomputers hebben. Ja uhm, gewoon, omdat hij meer krijgt en jij niet.
Daar zit toch gewoon verschil in?
Ik vind het raar dat buurmeisje dan zegt dat de paashaas bij je zoon nog niet is langsgeweest en dat jij dat dan 'redden' noemt. Die paashaas gaat niet komen ook toch? dus buurmeisje staat te liegen en jij stemt daarmee in.
Wat is er zo lastig aan om te zeggen. 'Nee die komt hier niet'. Bij ons komt nl de Kerstman niet en bij heel veel kinderen wel. Helaas....... En ja zoon is enorm teleurgesteld, maar wederom: helaas........

tonny

tonny

13-04-2009 om 22:48

Welnee

de paashaas is van chocola.

Kinderen krijgen/kregen in ons gezin als ze geluk hebben thuis een chocoladepaashaas of kip o.i.d.. Geen cadeaus, kom nou zeg!

tonny

Primavera

Primavera

13-04-2009 om 23:38

Hier wel

Hier krijgen de kinderen wel iets met Pasen, maar dat is een cultuurdingetje. In Italië is het met Pasen namelijk niet gebruikelijk om eieren te zoeken, maar krijgen kinderen één megagroot chocolade-ei met een verassing erin. Dus toch een cadeautje met Pasen.
Natuurlijk zijn er hier dan ook weer grote verschillen in wat kinderen nou precies krijgen, zowel in de hoeveelheid eieren per kind, als de grote en waarde van het cadeautje wat er in zit verpakt. Dat varieert namelijk van een plastic speeltje type McDonalds of sleutelhanger tot gouden siraden van één of ander chic merk. En de prijs van zo'n suprise-ei gaat natuurlijk gelijk op. Er waren zelfs speciale paasdozen te koop waar dan net zoveel cadeau's in zaten als een nederlands kind gemiddeld met Sinterklaas krijgt. Dit jaar heb ik ze echter niet meer gezien. Kennelijk wordt dat met de huidige crises ook de meeste extravagante ouders te gortig.
Je moet als ouder zelf bedenken wat je nu wel of niet met cadeau's wilt vieren. Er zullen altijd kinderen zijn die vaker en meer krijgen. Jammer dan, kinderen leren snel genoeg dat wat anderen doen geen maat is voor wat er in het eigen gezin gedaan wordt.
Groetjes Primavera

Maylise

Maylise

14-04-2009 om 00:21

Maakt toch niks uit?

Mijn kinderen hebben geen cadeautjes met Pasen gehad. Ik heb mijn nichtjes van 3 en 7 te logeren en voor die twee en voor mijn twee jongste kinderen had ik allerlei eieren in de tuin verstopt. Eieren van verschillende groten en zelfs kleine paashaasjes. Dat was al een feest.
Daarna nog een verrassing. Bij de lunch had ik voor alle kinderen (zelfs voor de grote lummels) zo'n enorm mega ei in kleurige verpakking. Dat voor de twee nichtjes was zo'n enorm Kinder ei wat met een Winx surprise kwam (een winx poppetje) en voor jongste zoon een Kinder ei met Spiderman surprise (Spiderman pop) dus toch nog een cadeautje maar wel behorend bij het ei.
Verder hebben ze niks gekregen. Wel weet ik van verscheide (amerikaanse) vrienden waarvan de kinderen wel een mand met cadeautjes krijgen met Pasen. Geen enorme hoeveelheden maar wel een paar leuke cadeautjes en wat snoep. Ik vind het prima. Waarom niet? Kan toch best een leuke traditie zijn. Iedereen geeft cadeaux wanneer zij willen en bij het gezin past.
Zo is het bij ons de gewoonte: kleinigheden en gedeelde cadeautjes als spelletjes en dvd's met sinterklaas, wat meer individuele en grotere cadeautjes met kerst en met suikerfeest geld en nieuwe kleren. Daarnaast met verjaardagen een echt groot cadeau als dat zo uitkomt (zoals een fiets of een horloge) en met rapporten een boek behalve bij het eind rapport dan wat vakantie geld. Maar dat is alleen maar onze gewoonte. Het kan ook een prima gewoonte zijn om wel cadeautjes met Pasen te geven.
Dat je buurkinderen heel veel krijgen zal niet alleen met Pasen spelen maar ook met andere gelegenheden. Je zoontje zal nog vele mensen ontmoeten die meer hebben en meer krijgen dan hem en ook velen die minder hebben en krijgen. Het zal misschien nog wel vragen van zijn kant opleveren maar elk kind wordt daar op een gegeven moment mee geconfronteerd.

Maylise

Het doet me denken aan

het doet me denken aan een stukje uit dat prachtige ouderwetsche lied "Vragen staat vrij":
Zijn de arme jongens 's winters
zonder winterjas niet koud?
Krijgen die van Sinterklaas niks?
Zijn die jongens dan zó stout?

Anders

Het is ook bij iedereen anders. Hier krijgen de kinderen wel van oma en opa chocolade. Omdat ik weet dat schoonouders ERG veel chocolade geven en mijn eigen oma, overgrootoma voor hun dus, ook iets wilde geven, heb ik haar gevraagd een kleinigheidje te geven in plaats van chocolade, want anders werd het erg veel. Meer een surprise dus, geen Officieel Cadeau. Ik heb trouwens zelf wel een cadeau gekregen als gastvrouw zijnde, haha.

maan.

maan.

14-04-2009 om 10:19

Geen, hoewel?

Hier eigenlijk geen paaskadootjes. Ik wilde nog wel wat van chocola kopen maar ze hebben al zoveel op voorraad (tracteersels worden nogal eens bewaard..). Toen kwam ook de ouderraad op school met nog meer chocola op de proppen (betaal ik dáár een bijdrage voor?!?!).

Wel kwam ik vlak voor pasen hele leuke staartjes tegen en precies in de kleur die zo leuk zou staan bij nieuwe kleding.. dus meegenomen en dat werd ontvangen alsof het een kadootje was.

margje van dijk

margje van dijk

14-04-2009 om 12:41

Het werd mij haarfijn verteld

Jongste kwam gisteren thuis, nadat hij bij zijn vriendje was geweest. Vriendje is enig kind en had blijkbaar wat gekregen met pasen.

Jongste tegen mij: "Vriendje heeft zó'n leuk leuk leven, joh. Hij heeft een playstation. En hij krijgt heel vaak cadeautjes. En een ontzettend lieve vader en moeder. En altijd snoep".

Ik kon niet laten te vragen: Goh, en jij dan? Antwoord: "Ik heb ook best wel een leuk leven. Maar natuurlijk niet zo leuk als vriendje. Moet ik het nog opnoemen? Wij hebben geen playstation. Wij krijgen haast nooit cadeautjes. Jullie zijn lang niet zo lief als ... en ... En wij mogen maar 4 paaseitjes per dag!".

Dus je moet jezelf afvragen: Wil je op alle fronten falen? Ga dan door met niet toegeven. Wil je dat je kind een leuk leven heeft? Koop dan een playstation, veel speelgoed en zorg voor áltijd snoep.

Simpel.

Margje

Jade

Jade

14-04-2009 om 14:43

Paaskadootjes?? Wie heeft dat nou weer bedacht?? Wat een *piep*....

Wij doen zelfs niet eens aan een Paasontbijt, of laten de kinderen eieren zoeken. Ik ben van huis uit niet zo opgegroeid, dus die hele traditie van eieren zoeken etc. zegt me niks

Maar goed, ieder z´n meug en als ouders hun kinderen op willen voeden als verwende *piep* moeten ze dat helemaal zelf weten (zolang ik er maar geen last van heb

Jade

Ik moet ook toegeven dat de eierzoekerij uit de koker van Genistus komt. En dat ze het leuk vinden Vroeger bij ons thuis hebben we ook nooit een ei gezocht, maar ik moet toegeven dat ik het eigenlijk wel weer grappig vind. Dan maar weer midden in de nacht opstaan omdat de chocolade vogelproducten te verstoppen want dat was ik weer 'ns vergeten...

Wel zoeken maar geen paashaas

Ik heb vroeger thuis ook nooit eieren gezocht volgens mij. Nu doen we het wel voor de kinderen, ieder twee (surprise) eieren. We laten ze trouwens niet geloven in de Paashaas. We vertellen gewoon dat wij het hebben verstopt. Anders gaat er na Sinterklaas weer een droom in duigen, en 1 keer slecht slapen per jaar vind ik ook wel genoeg eerlijk gezegd.

Geen kadootjes, dat vind ik onzin. Maar misschien hadden de ouders een kapstok nodig om het aan op te hangen? Wellicht een meevallertje dat ze ook aan de kinderen wilden besteden? Er kunnen genoeg redenen zijn om je kinderen een kadootje te geven. Die van ons krijgt echt wel wat leuks als hij straks eindelijk zijn zwemdiploma haalt! Dus niet alleen met verjaardagen. En zomaar hebben we ook wel eens wat gekocht, namelijk een speeltoestel voor in de tuin. Maar daar waren wij ook hard aan toe En we kopen voor onszelf ook wel eens zomaar een cd of boek, of die hogedrukreiniger waar we (echt echt echt) niet zonder kunnen.....

Hier

deden we tot vorig jaar ook altijd nog eieren zoeken.Leuk ik verstopte choclade eieren samen met mijn man en kids gingen zoeken.We hadden daar erg veel lol mee.
Kado´s voor pasen vind ik raar maar onze kids hebben een paar jaar terug ook met de paasdagen een trampoline gekregen gewoon omdat het zo uit kwam.

Hier wel

Eerste Paasdag werd Dirk namelijk 10!

Maar zelfs eieren verstoppen heb ik niet gedaan. Dat had Dirkszusje al op eigen initiatief gedaan, en dus wist ik niet waar ze waren. Plof ik vlak voor het bezoek komt even op de bank: kraaaaaaaak, geschilderd AH-ei met stippels kapot (was ik even blij dat de ongekookte eieren HEEL hoog in de koelkast staan!)

Asa Torell

Asa Torell

15-04-2009 om 20:36

Bij ons wel

Althans bij de duitse schoonfamilie. Als wij er zijn is er ook altijd wat verwarring met late verjaarskado's van ons voor neefje en van hen voor zoon, beide in maart jarig. En omdat ander neefje dan als enige niks groots krijgt, geven zijn ouders hem dan soms ook iets groots (wat wij overdreven vinden maar goed, dat is onze zaak niet).
Ik heb de indruk dat paaskadootjes in duitsland inmiddels redelijk gebruikelijk zijn maar man vindt het grote onzin dus het is zeker geen oude traditie. En volgens mij is het meestal in de kleine-frutsel categorie. Dit alles dan verstopt in de tuin samen met de chocolade-eieren.

Asa Torell

Asa Torell

16-04-2009 om 20:18

Dirksmama

en vooral Dirk, nog gefeliciteerd!

Dankje

Het was een mooie vermoeiende dag met zoals altijd meer cadeaus dan we aankunnen, dus de komende tijd elke dag een ander cadeau weer eens heel goed bekijken en gebruiken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.