Prudence
15-09-2011 om 11:17
Buurvrouw en buurmeisje (veel ruzie en geschreeuw)
Even onder een andere nick. Ik heb hier lang over nagedacht maar ik ga het bericht toch plaatsen. Met enige regelmaat hoor ik mijn buurvrouw 's avonds vreselijk te keer gaan tegen haar dochter van 12. Gillen, krijsen, schreeuwen. Het meisje hoor ik huilen. Aangezien onze slaapkamers aan elkaar grenzen kan ik veel horen maar niets letterlijk en ik vind het zeer, zeer onprettig. Buurvrouw is verder heel aardig maar heeft recentelijk wel wat te verduren gehad en is daardoor misschien wat minder stressbestendig. Dochter zal wel een beetje aan het puberen zijn, dat weet ik eigenlijk niet.
Moet ik hier iets mee? Haar aanspreken? En wat zeg ik dan? Ik wil niet van een mug een olifant maken en haar ook niet beledigen maar ik kan de dames amper meer recht aankijken...
Ely
15-09-2011 om 13:30
Hier nieuwe buurman
Nadat buurhuus poos leeg heeft gestaan nu nieuwe buurman. Sprak hem laatst en hij zei in het algemeen dat hij versteld staat hoe gehorig deze huizen zijn. Ik was meteen op scherp en let er nu beter op, ook spoor ik mijn huisgenoten aan erop te letten.
Misschien kun jij ook iets algemeens zeggen over de gehorigheid van de huizen en dat dat soms lastig is. Eventueel diplomatiek vragen of zij weleens last van jullie heeft qua muziek ofzo (heb ik buurman gevraagd, muziek of tv te hard? ik durfde niet te vragen of hij ons weleens hoort ruzieen )
Als het kwartje niet op deze manier lijkt te vallen kun je het altijd alsnog benoemen maar dat zie je wel aan haar reactie.
Zielig ook voor ze... En rot voor jou
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
anderss
15-09-2011 om 14:01
Handige tips
dan kunnen buren geruisloos hun kind mishandelen.
Ik zo toch eerder het gesprek aangaan.
Snuggle's
15-09-2011 om 15:13
Wat wil je?
Wat wil je ermee? Gaat het puur om de geluidsoverlast zoals bovenstaande reacties suggereren, of maak je je zorgen om het buurmeisje?
Snuggle's
Tirza G.
15-09-2011 om 16:40
Misschien
Als je het hoort, er naar toe lopen, aanbellen en rechtuit zeggen: kan ik je ergens mee helpen?
Tirza
Ely
15-09-2011 om 17:57
Anderss
Tuurlijk, jij zou dit moeilijke gesprek gewoon aandurven. Ook onder een gelegenheidsnick zeker?
Kom op, geef dan ook mooie concrete tips over hoe je zo'n gesprek aangaat.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Terpi
15-09-2011 om 18:43
Interessant
Dit vind ik nou een interessante vraag in het licht van de discussie hierboven. Poster begint met een verhaal waarin met regelmaat een kind dus geconfronteerd wordt met gillen krijsen en schreeuwen door haar moeder. Het kind huilt erbij, zal dus niet zich hier prettig of onverschillig bij voelen.
Hoe ver moet het gaan voordat poster de stap durft te zetten om het aan te geven bij de buurvrouw? Of om wellicht het gewraakte AMK te informeren, aangezien dat makkelijker schijnt te zijn dan met de buurvrouw zelf het gesprek aan te gaan? We willen elkaar allemaal niet in verlegenheid brengen, wie weet is het maar tijdelijk en ach, ja, het is natuurlijk ook wellicht minder erg dan je denkt...
Tirza G.
15-09-2011 om 21:53
Baby
Ik heb deze techniek één keer toegepast, bij een huilende baby op de hotelkamer naast me. Avond aan avond. En nou ben ik toevallig heel goed met baby's, vandaar. Ik vond het ZO zielig, voor de baby, maar ook voor de ouders - dat ik daar op de deur heb geklopt en gevraagd heb of ik kon helpen. En dat kon ik, simpel en alleen door mijn aanwezigheid. Het doorbrak iets.
Tirza
koentje
15-09-2011 om 22:19
Ja,
ik denk wel dat je er iets mee moet. Voor jezelf maar vooral ook voor je buren zelf. Misschien kun je een briefje of kaartje in de bus doen. Waarin je ook gewoon uitlegt dat je het moeilijk vindt, en dat je ze niet in verlegenheid wilt brengen,dat je ze wilt helpen (als dat zo is, maar die indruk krijg ik wel van je) en eventueel een uitnodiging voor de koffie.
mirreke
16-09-2011 om 10:38
Prudence (mooie nick in dit geval goed van je!
Tja, wat is wijsheid? Ik zou denk ik een keer aanbellen, op een rustig moment, en vragen of ik iets mocht bespreken, zoals anderen het hier ook aangeven. Ik zou geen kaartje sturen, gewoon bellen, en als ze er niet is op een ander moment teruggaan. En het dan precies zo aangaan zoals je het hier ook opschrijft.
Ik vind het super van je, hoe je erin staat.
Ooit heb ik ook iemand aangesproken (dat klinkt zo belerend, maar ik bedoel echt aanspreken, mag ik even met je praten, zo). Dit had te maken met haar zoontje, (toen 3) die ik om allerlei redenen regelmatig zag. De moeder, een soort kennis, en haar zoontje, dat ging niet altijd goed samen. Uiteindelijk ben ik naar haar toegegaan en heb ik gevraagd of ik iets met haar mocht bespreken, iets wat misschien wel heel persoonlijk was, en wat ze verkeerd kon opvatten, maar waarvan ik vond dat ik het echt kwijt moest. (ik dacht nl. dat hij een ASS had en dat dat de oorzaak was van de communicatiestoornis tussen beiden). Uitgelegd, uitgelegd waarom ik het dacht, wel tien keer gezegd dat ik het zou begrijpen als ze dacht, waar bemoei je je mee, maar ook gevraagd of ze me alsjeblieft wel eerst mijn verhaal wilde laten doen. Enz. enz. Het is goed uitgepakt.
Overigens heb ik vanmorgen even geschreeuwd tegen mijn jongste zoon, ik vind het vreselijk, en soms gebeurt het... Maar als het een soort regelmatig terugkerend iets wordt, is het niet goed. Misschien kan jouw gesprek ook wel de aanleiding zijn dat het ten goede keert, dat het doorbroken wordt.
Ik denk trouwens ook dat het zo zou moeten zijn, waar heb je anders buren voor? It takes a village to raise a child. Het gaat pas mis als iedereen achter z'n eigen gordijnen zit te worstelen en zich alleen voelt staan.
Tirza G.
16-09-2011 om 23:04
Goed zo!
Je hebt wat voor een ander betekend, goed gedaan. En dank voor je aardige woorden
Tirza