Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Evelien

Evelien

09-08-2015 om 10:50

Buurmeisje mag niet met jongens spelen

Een jaar geleden kregen we nieuwe buren. Hindoestanen. Aardige mensen met twee kinderen. Een jongen met dezelfde leeftijd als dochter en een meisje een jaar jonger als zoon. Er werd veel samen gespeeld in de zomer, fijn. In de winter waren de kinderen nauwelijks buiten en werd er geen contact gezocht. Een beetje jammer, maar ook goed. Toen het weer beter weer werd, werd er weer buitengespeeld.
Alleen, ineens kwam zoon thuis met de opmerking dat het meisje niet met jongens mag spelen, want dat mag niet van haar moeder. Hij, vol verontwaardiging 'Ze mag ze niet eens aanraken.' Ik wist niet wat ik hoorde, en ik weet ook niet wat ik hiermee moet. Ik had een heel verdrietig manneke binnen gisteren, terwijl mijn dochter met hun zoon aan het badmintonnen was, want voor jongens gelden duidelijk andere regels.
Meisje is een jaar of zeven.
Het viel me al een tijdje op dat ze ineens alleen kwam vragen of dochter thuis was, in plaats van of dat beiden thuis waren zoals ze daarvoor deed.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Gaan praten? Het is waarschijnlijk een geloofsding, ze zijn streng Hindoe. Niks zeggen? Het maakt me kwaad. Die kinderen hadden het fijn met elkaar en nou mag het niet omdat? Moeder is nota ben in opleiding voor psychiater. Wat denkt ze dat dit doet met kinderen om zo opgevoed te worden? Vreselijk ongezond. En hoe leg ik mijn zoon uit dat het echt niet aan hem ligt? Want hij kan er niets aan doen dat hij een jongen is, en hij wordt er nu wel op afgerekend. Hoe maak ik hem duidelijk dat dit niet representatief is voor andere hindoes? Ik neem tenminste aan dat dat zo is.

Ga maar praten

Dat zou ik doen. Gaan praten.

Ga vragen

Je hebt best kans dat het iets anders ligt en anders heb je ook nog kans dat men door het uitspreken zich realiseert dat het eigenlijk niet kan. Je hebt ook nog kans op een smoesje.
Ik vind het ook wel bijzonder. Maar stel het aan de orde.

Birgit

Birgit

09-08-2015 om 21:47

Dat het eigenlijk niet kan?

Waarom niet? Ik weet niets van hindoecultuur maar als daar de gewoonte is dat meisjes vanaf een bepaalde leeftijd niet met jongetjes spelen dan kan het wel. Ongezond? We kunnen toch niet alles langs onze eigen meetlat leggen? Ik weet trouwens nog dat er in mijn dorp een jongensschool en een meisjesschool was, met een hoge muur ertussen. Mengen was niet de bedoeling van de Heer. Nog geen vijftig jaar geleden.
Het is sneu voor de zoon van Evelien maar het gaat niet over hem. Dat kan hij uitgelegd krijgen, en misschien wel door de moeder van het meisje in kwestie. Als zij in opleiding is voor psychiater dan zal ze daar wel woorden voor kunnen vinden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-08-2015 om 23:45

Even navragen

Ik zou het zelf even navragen bij de moeder. Misschien heeft meisje het verkeerd begrepen of gebruikt ze het als smoes, omdat ze geen zin heeft.
En mischien is het echt waar. En daar kan je dan niets aan doen. Je zoon leert dan dat er verschillende culturen zijn en dat je dan soms tegen dit soort dingen aanloopt.

mirreke

mirreke

11-08-2015 om 01:17

Inderdaad, ga praten

Misschien ligt het heel anders. Of je kunt toch verschil maken. Ik ben wel benieuwd.

Yura

Yura

26-08-2015 om 11:24

Praten

Ik zou eerst eens gaan praten. Ik heb dit nog nooit gemerkt/gehoord bij Hindoestanen, tenminste bij Hindoestanen uit Suriname. Als ze uit een ander land komen zijn ze misschien een stuk strenger. Kinderen zeggen ook wel eens dat ze niet met een ander kind mogen spelen van hun ouders, terwijl ze zelf geen zin hebben. Dat heb ik zelf wel eens als kind mee gemaakt, mijn moeder ging het toen ook navragen en en het meisje bleek gewoon geen zin te hebben om te spelen en dat leek haar een handige smoes. Een kind kan niet overzien dat zo'n smoes veel ergere gevolgen heeft. Dus eerst navragen zou ik zeggen. Is het echt waar dan zou ik ook overwegen dat je dochter niet meer met die zoon mag spelen eerlijk gezegd. Is toch enorm sneu voor je zoon als ze aan de deur komen en alleen dochter mag mee. Buiten dat hebben die mensen in dat geval blijkbaar een andere kijk op man/vrouw verhoudingen en zou ik zo'n jongen ook geen goed gezelschap voor mijn dochter vinden.

Caesar

Caesar

26-08-2015 om 13:15

Yura

Hindoestanen komen van oorsprong altijd uit Suriname.

Mijntje

Mijntje

26-08-2015 om 13:25

hier ook

In de klas van mijn zoontje zitten ook een paar meisjes die niet met jongens mogen spelen. Ook niet ernaast zitten zelfs. De juf had dit toch wel eens gedaan, maar toen kwamen de ouders op hoge poten (heb ik gehoord).
Dit jaar (groep 7) mogen zij ook niet meer meedoen met het kerstdiner en sinterklaas.
Ik zou dit ook even navragen, het heeft ws met het geloof te maken, op een bepaalde leeftijd worden ze er 'strenger 'in..

bieb63

bieb63

26-08-2015 om 13:28

collega

Ik heb een Surinaamse collega (volgens mij Hindoestaans, maar weet ik niet zeker). Geen idee of haar dochters met jongens mogen spelen, maar zij doet i.i.g. niet mee aan vieringen op het werk zoals verjaardag, Sint, Kerst enz. Lijkt mij meer een soort Jehova-achtig iets (i.i.g. die verjaardagen). Maar het komt bij Surinamers dus wel degelijk voor.

Yura

Yura

28-08-2015 om 20:01

Caesar

Hindoestanen komen van oorsprong uit India. De Surinaamse Hindoestanen komen dan ook van oorsprong uit India. Ik vroeg me dus af of het Hindoestanen uit Suriname zijn of uit India. De meeste Surinaamse Hindoestanen zijn volgens mij een stuk minder streng dan die uit India. En ook daar zit natuurlijk weer veel verschil, uit welk deel van het land en stad of dorp etc.

Verschilt

Ik zie inderdaad bij vrienden op de trap een gezin met meisjes dat nooit buiten mag spelen.
Mijn kinderen zijn op jonge leeftijd opgevangen bij een surinaams hindoestaanse oma, die ook haar kleinkinderen opving. En bij een surinaams/indiaas hindoestaans gezin met klasgenoten.
We liepen samen elf november met alle kinderen en er werd geen verschil gemaakt met buitenspelen of anderszins. Opleiding, ook voor meisjes en werk was belangrijk.

Caesar

Caesar

28-08-2015 om 21:15

Yura

Hindoestanen komen uit Suriname. Niet uit India. Wel van Indiase komaf inderdaad, maar toch echt alleen uit Suriname. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hindoestanen

Yura

Yura

28-08-2015 om 22:59

Caesar

Je hebt gelijk inderdaad. In India heten ze Hindoes, ik ging ervan uit dat TO dat bedoelde.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2015 om 19:33

Yura

Nee, hindoe is de religie dat is weer wat anders. Lees de wikipedia pagina die Caesar linkt voor meer info.

Katniss

Katniss

29-08-2015 om 20:04

Tja

Mijn dochter heeft een klasgenootje dat niet op haar partijtje mocht komen omdat er jongens zouden komen. Volgens mij komen die mensen uit Somalië, en de meisjes lopen al als peuter met een hoofddoekje. Verder zijn het heel aardige mensen maar ze hebben dus wel wat aparte ideeën over mannen en vrouwen.

Yura

Yura

30-08-2015 om 10:59

Ja hallo

Waar gaat dit item nu over? Sorry als ik het niet helemaal goed omschreef zeg. Ik wilde dus zeggen dat ik dacht dat TO mensen met de Hindoe-religie bedoelde. Zo duidelijk?

Evelien

Evelien

30-08-2015 om 18:12

Update

Een week of twee geleden heb ik gevraagd hoe het zat. Volgens vader was er niks aan de hand, en mochten ze gewoon spelen. Sindsdien hebben we de kinderen niet meer buiten gezien, dus we zullen wel zien. Ik voelt vreemd, dat ook met het mooie weer ik de kindere niet buiten gezien heb, maar dat kan natuurlijk toeval zijn.

Gelukkig is school hier weer begonnen en heeft zoon een paar leuke nieuwe klasgenootjes.
Het is een hindoestaans gezin en ze zijn streng hindoe. De kinderen worden elke dag met een busje gehaald om naar de hindoe-basischool te gaan.
Hindoestanen zijn overigens de afstammelingen van Indiaase contractarbeiders uit Suriname.

Jaina

Jaina

30-08-2015 om 18:49

Antwoord

Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat je een helder antwoord zou krijgen met precies hun beweegredenen waarom dit niet mag. Als mensen weten dat hun gewoontes heel anders zijn dan die van de meerderheid ontwijken ze vaak om een rechtstreeks antwoord te geven. Sowieso zijn niet alle mensen zo rechtstreeks en zullen ze bij een vraag in die richting gewoon geen antwoord geven of een vaag antwoord. Die vader weet heus wel dat zijn ideeen vreemd worden gevonden door veel mensen en heeft waarschijnlijk geen zin in discussie. Je kan er weinig mee dat soort dingen. Inderdaad beter richten op andere kinderen waar wel leuk mee samen gespeeld mag worden. Ook sneu voor die kinderen dat ze met dit soort ideeen opgroeien maar daar kan je niks mee.

Yura

Yura

31-08-2015 om 11:01

Weer naar school

Gelukkig is inderdaad de school weer begonnen en als ze de kinderen sowieso niet meer buiten spelen is dat ook minder pijnlijk voor je zoontje, dan wanneer ze alleen je dochter ophalen. Dan is dat verder aan hun hoe ze er mee om gaan. Volgende zomer vindt je zoontje misschien meisjes sowieso niet meer leuk om mee te spelen, want die tijd komt ook, dus dan lost het zich vanzelf op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.