Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Buitenaf wonen en spelen

Hi! 

Na behoorlijk wat omzwervingen en ook al eerder zelfde soort twijfels ben ik toch benieuwd hoe anderen hier nu tegenaan kijken. 

Is het voor kinderen belangrijk om direct zelf met buurtkindjes te kunnen spelen? We wonen nu op een zegmaar loonbedrijfplek. Veel vrijheid en heerlijk om te wonen. Kinderen vinden het heerlijk hier. Maar als ik kijk naar klasgenootjes dan zijn er aantal die naast elkaar wonen of vlak bij elkaar wonen en zij spelen 's avonds en in het weekend etc veel vaker met elkaar. Gewoon omdat zij elkaar zien als nu bijvoorbeeld de zwembadjes in de tuinen worden gezet of omdat ze allemaal ongeveer wonen aan een pleintje met speeltuin. Sommige momenten ben ik dan zo dat ik denk we verkopen de boel en gaan ook zo wonen. Mijn man vindt het onzin en zegt zij zijn zo gewend net als ik vroeger dus niets aan de hand. Ik woonde zelf wel aan een pleintje vroeger dus kijk ook vanuit mijn eigen ervaring denk ik (terwijl die niet perse positief was). 

Wie woont net als wij of woonde zelf zo of wie heeft hierin een mening? hihi, ik weet het beetje vaag misschien maar ik denk iedere dag doen we er nu goed aan om zo te blijven wonen of niet.

Nee, blijf zitten waar je zit!

Misschien houden jouw kinderen wel niet van spelen met buurtkinderen... Zolang ze jong zijn, iets meer investeren in speelafspraken.

En als ze ouder worden komen die vriendjes vanzelf langs met hun fietsen. Ik woon ook "afgelegen" en de vrienden zijn hier niet weg te slaan. Nergens kun je zo lekker met zijn allen in de tuin hangen als bij ons, of in het grote opzetzwembad met 6 man.

Nee, niet verhuizen. Wij woonden ook in zo'n kinderparadijs. Dochter speelde alleen maar met kinderen die verderop woonden. Er kwam haast nooit iemand bij ons, ze was altijd bij en met anderen in de weer, nu als volwassene nog steeds. Er is geen peil op te trekken (zie reactie van Slofje), echt niet, ze zit er ook totaal niet mee, ook niet als kind

Je hebt vier kinderen? Dan is er toch altijd iemand om mee te spelen? Als wij geen buren hadden, speelden we met elkaar.

Mijn kinderen hebben nauwelijks met buurtkinderen gespeeld, terwijl hier in de buurt genoeg speelmogelijkheden zijn. Alleen als er was afgesproken met een klasgenoot uit de buurt, maar niet spontaan en niet met kinderen van een andere school.

Ik zou er dus niet voor gaan verhuizen...

Wij hebben een speeltuintje in de straat. Niet specifiek het huis op uitgezocht, maar nu wel heel handig omdat dochter er zelf heen kan en zo thuis is of een van ons daar. Ik vind het ideaal. Er wonen wel redelijk wat kinderen in de buurt en daar speelt ze dan mee. Maar echt vriendinnetjes van school die wonen bijna allemaal dan weer niet in de buurt, zelfs andere kant van de doorgaande weg, dus daar spreekt ze wel mee af na school maar niet in het weekend of 's avonds. Ik zou zeker niet verhuizen. Kinderen kiezen toch vaak hun eigen vrienden en de periode dat ze in de eigen buurt spelen en ook gebonden zijn aan die buurt is betrekkelijk kort. Als ze wat ouder zijn kunnen ze zelf met de fiets naar vrienden of de vrienden naar jullie. 
Ze hebben er zelf geen moeite mee om 'achteraf' te wonen en voor te chillen met vrienden is veel ruimte echt heel fijn. Wij hebben een klein tuintje van pakweg 5 bij 7 met een tuinset en een tuinhuis en dan is het wel zo'n beetje vol. Als er een klassenfeest moet worden gehouden is dat geen optie hier. 

Overigens hebben jullie ook een bedrijf erbij schrijf je. Dan lijkt verkopen me lastig want ik zou dus niet bij/op het bedrijf van andere mensen willen wonen. Zeker niet als er nogal veel bedrijvigheid en verkeer is overdag. Een kantoor zou ik nog mee kunnen leven maar de hele dag vrachtauto's die af en aan rijden, nou nee bedankt.

Niet doen. Wij woonden aan een plaats en overal kinderen in de buurt. Mijn kinderen speelden daar niet mee. Ook vier kinderen. zij speelden met elkaar of met schoolvriendjes/sportvriendjes. Ze hebben nooit buurtvriendjes gehad. Het zijn echt heel normale, sociale kinderen maar dat spelen op straat daar hebben ze geen van allen ooit interesse in gehad. 

Beiden heeft voordelen en nadelen. Voor kinderen kan het heel leuk zijn om veel buurkinderen te hebben om mee te spelen. Achteraf wonen is dan inderdaad wat minder leuk maar heeft weer andere voordelen (zoals veel ruimte.) Je zal als ouder wel wat actiever moeten zijn met kinderen halen/brengen.

Ik heb in verschillende situaties gewoond met de kinderen (flat in de stad, buiten, in een dorp) en overal heb je leuke dingen. Toen we in een flat woonden gingen we veel naar het park en de speeltuin en daar kwamen dan ook veel andere kinderen en daar konden ze heerlijk samen spelen maar ze konden bijvoorbeeld niet zelfstandig buiten spelen. In het dorp kon dat juist weer heel makkelijk maar daar had je minder vermaak, bijvoorbeeld geen groot park, speeltuin, museum met kinderafdelingen... Nu wonen we wat meer buiten maar wel vlakbij het dorp. Ze hebben rond het huis veel ruimte om te spelen en er wonen enkele andere kinderen in de buurt waar ze heen kunnen maar dan moeten ze wel iets ouder zijn. Vanaf een bepaalde leeftijd kunnen ze wel zelfstandig naar het dorp om daar te spelen maar dat is pas vanaf een jaar of 8/9. Dus meer op afspraak spelen, veel halen/brengen... Dat zijn inderdaad wel nadelen maar geen enkele woonsituatie is perfect. 

Het wordt saai, maar hier ook twee kinderen die maar heel weinig met buur(t)kinderen hebben gespeeld, terwijl de buurt er ideaal voor is.

Ik zou daar zeker niet om verhuizen.

Groeten,

Temet

Investeren in wat vaker ophalen en terugbrengen, dat is waar ouders vaak tegen op zien maar  ik denk dat er heel veel kinderen graag bij jullie willen spelen en logeren. 

Buurkinderen of kinderen van school? Wij wonen in kinderrijke buurt en gekozen voor niet de school in de wijk. Kinderen wonen dus ver van schoolvrienden en spelen niet met kids uit de wijk. Het Is nl net geen match met leeftijd en geslacht.  Mijn kinderen baalden weleens dat ze hoorden dst kids van school savonds nog voetballen etc en dat zij daar geen onderdeel van uitmaken.  Maar je ziet: wonen in kinderrijke buurt biedt geen garanties op een match. Wat ik wel altijd deed: heel veel brengen en halen. Ook bracht ik vriendjes vaak naar huis als bv moeder geen vervoer had. Ik zei nooit: o jammer dan kan er niet gespeeld worden. Ik heb heel wat kilometers gemaakt. Bewuste keuze voor het nadeel dat we niet bij school woonden.

Als ik naar programma's over boeren kijk, denk ik altijd wat een heerlijke omgeving voor kinderen! Zoveel ruimte om te doen en laten wat je wilt. Pubers vinden het mogelijk minder geslaagd, maar misschien nu al sparen voor een e-bike? Julie voor hun dus? Niet suf voor een puber wat mij betreft. 

Mijn kinderen zijn zo opgegroeid als die van jou. Ze hebben niets gemist. Wat wij vaker deden dan andere ouders is vriendjes met de auto ophalen of naar huis brengen. 
Wat zij vaker deden dan andere kinderen was met emmer en een schep in zeven sloten lopen. Maar nog steeds niet tegelijk.


Ik ben zo opgegroeid. 

Mijn vriendinnen kwamen op de fiets naar mij toe. Toen kon dat nog vanaf een jaar of 8. Nu is het veel drukker. 

Ik heb heel veel met de buurjongens gespeeld. Er waren geen meisjes. Ik vond het heerlijk buiten spelen in de maïs ( en de boer achter je aan krijgen) en zelf crossbanen aanleggen. 

Mumof4

Mumof4

07-06-2021 om 07:29 Topicstarter

Tof zo veel reacties, waarvoor dank allen! 

Verhelderende antwoorden kan ik veel mee en neemt wel veel twijfels weg!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.