creabea
16-04-2014 om 09:59
boze gastouder
In mijn buurt woont een oudere dame die op een hele horde jonge kinderen past (een stuk of 4, in de leeftijd 1,5-4 ongeveer). Eerst dacht ik dat het om een oma ging die tegen wil en dank op haar kleinkinderen past; ze lijkt er namelijk weinig plezier in te hebben. In feite foetert ze altijd de kinderen uit en schreeuwt tegen de kinderen en ik heb haar echt nog nooit vrolijk gezien. Het gaat eigenlijk wel zo ver, dat ik wel eens op het punt heb gestaan haar erop aan te spreken (dat was in een speeltuintje - dreumes had zand in de mond gestopt en het mens ging flink tekeer tegen dat kindje). Verder is ze niet echt fysiek (ze pakt de kinderen wel stevig bij de arm) maar het neigt wat mij betreft naar verbale mishandeling.
Nu heb ik van iemand gehoord dat deze mevrouw een gastouder is die geregistreerd is bij het gastouderbureau. Zal ik bij het gastouderbureau melden dat ze slecht met de kinderen omgaat?
rutiel
16-04-2014 om 12:56
nee
Ik geloof niet dat dit mijn eerste actie zou zijn. Je hebt van "iemand" gehoord dat ze bij het gastouderbureau geregistreerd staat. Dat vind ik al iets wat ik eerst uit zou zoeken voor ik conclusies zou willen trekken.
Verder neem ik aan dat jij deze mevrouw niet 24 uur in de gaten houdt. Je baseert je mening op haar gedrag buitenshuis (lijkt me...) en weet niet hoe ze in huis met de kinderen omgaat. Dat ze "altijd" schreeuwt en "nooit vrolijk" is lijkt me dan ook een voorbarige conclusie.
Het kan best zo zijn hoor, maar nogmaals: voordat je het gastouderbureau gaat bellen dat deze mevrouw slecht met de kinderen omgaat zou ik toch nog wat dingen duidelijk maken. Een eerste stap is denk ik haar daadwerkelijk aanspreken op haar gedrag. Precies wat je al eerder van plan was. Knoop een gesprekje met haar aan, dan kun je meteen eens uitvissen of zij echt gastouder is of dat die kinderen om een andere reden bij haar verblijven.
Verder zou je moeten nagaan wat je zelf precies onder verbale mishandeling verstaat. Zo woon ik zelf in een buurt waar ouders hun kinderen om de haverklap dreigen "met de kop ondersteboven in de kliko te hangen" als ze niet onmiddellijk doen wat deze ouders zeggen. Schreeuwen en schelden is aan de orde van de dag. Klinkt allemaal veel erger dan dat ze het bedoelen. Cultuurdingetje zal ik maar zeggen.
Beter is het misschien te kijken hoe de kinderen op deze mevrouw reageren. Zijn ze bang voor haar? Huilen ze veel? Ontwijken ze haar? Kortom: Heb je de indruk dat zij onder deze aanpak lijden?
Dit zou ik als ik jou was eerst eens allemaal uitzoeken en proberen. Maar ik zou zeker niet als eerste stap zo'n gastouderbureau bellen.
Katniss
16-04-2014 om 13:22
Nou
Als die mevrouw echt een gastouder is zou ik het wel ergens melden. Die mensen zijn 'professionele' kinderverzorgers en moeten aan allerlei eisen voldoen. Je zou van een kdv-leidster ook niet accepteren dat die tegen kinderen schreeuwt, ook niet als het in haar cultuur gebruikelijk zou zijn.
Kun je niet bij de gemeente navragen of zij geregistreerd is als gastouder?
creabea
16-04-2014 om 14:01
n@nny
Gezien de betrouwbare bron twijfel ik er niet aan dat die mevrouw bij het gastouderbureau zit. Ik weet alleen niet exact waar ze woont, en ook niet hoe ze heet.
Tja, een 'cultuurdingetje'.... ik weet het niet hoor; je hebt het nu over volkse types, aso's en dergelijke. Deze mevrouw praat wel heel erg met het lokale accent, maar ziet er verder wel beschaafd uit (dus misschien weten de ouders het wel helemaal niet). Ik zou het absoluut niet accepteren als een opvoeder die betaald en wel op mijn kinderen past zulke taal uitslaat naar mijn kinderen. Als m'n kinderen een keer bij iemand speelt waar men op die manier met elkaar omgaat, ach... dan zou ik me een keer achter de oren krabben maar verder niet (en dan liever hebben dat de kinderen bij mij komen spelen ipv daar eventueel). Zoiets accepteer je toch zeker ook niet van een kinderdagverblijf, of van de schooljuf?
Ik zie de vrouw niet dagelijks inderdaad, maar wel geregeld in de supermarkt, onderweg naar school enzo (in speeltuintjes kom ik niet meer zoveel, mijn kinderen kunnen er al zelf heen). Zou je iemand op zo'n moment aanspreken, of wachten op een 'heterdaad'?
Het is niet eens zozeer dat ze echt grofgebekt is, maar de toon is erg autoritair met veel dreigementen. Ik geloof niet dat de kinderen het persé heel leuk vinden. Of ze bang zijn weet ik niet (ik zal er eens op letten), wel baldadig; ze protesteren dus wel.
Bloempje
17-04-2014 om 10:12
Ik denk
dat ik het vanuit "ik ben de ouder en mijn kind is ondergebracht bij die mevrouw"-perspectief zou bekijken:
dan zou ik het willen weten. Ik zou willen dat iemand het filmde en uitzocht waar die mevrouw woonde (gewoon erachter aan lopen dus). Ik zou willen dat iemand uitzocht of die mevrouw bij een bepaald gastouderbureau zit. Ik zou willen dat men het meldt daar bij het bureau. Niet gelijk het filmpje laten zien, maar wel melden dat je het hebt. Kortom, ik zou niet willen dat iemand het negeert.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.