Pelle
01-05-2009 om 18:03
Boek slow kids (recensie ad)
’Laat je kind toch gewoon kind zijn’
Door SUZANNE DOCTER
Kinderen van nu moeten allemaal uitgroeien tot Mozart, Rembrandt of Obama. Schrijver Carl Honoré stelt dat ouders én kinderen door het moderne opvoeden nerveuze, gestreste wrakken worden.
afbeelding vergroten
Voor ouders van nu is het alles of niets. Hun kind móet uitgroeien tot een genie, of eindigt anders onherroepelijk in de goot.
Middelmaat is niet genoeg. ,,Terwijl het gros van de kinderen doodgewoon is’’, zegt de Canadees Carl Honoré (41), schrijver van Slow Kids. Zijn vorige boek Slow, over de onthaasting van de maatschappij verscheen in 31 landen. Toch maakte onvrede over zijn eigen vaderschap het nodig om een boek te schrijven over hoe je als ouder kunt ontstressen. ,,Tijdens een ouderavond hoorde ik dat mijn zoontje goed kan tekenen. Ik kreeg visioenen over de nieuwe Rembrandt en bedacht een opleidingsplan. Tot mijn zoontje droog zei: ‘hoezo tekenles? Laat me met rust’.’’
Slow Kids is voor alle ouders die plezier in opvoeden kwijt zijn. ,,Overal ter wereld klagen ouders over vermoeidheid. Dat ze zoveel tijd kwijt zijn van het rijden van volleybal, naar tennis tot pianoles. En als je een speelafspraak wil maken, trekken ze hun agenda om over weken een gaatje te vinden.’’
Dat de ouders van nu zo gejaagd zijn, komt volgens Honoré doordat we ons in een uniek moment in de geschiedenis bevinden. ,,Allerlei ontwikkelingen komen samen.’’
Eén daarvan is de climax van de consumentencultuur. ,,Iedereen gaat voor het perfecte lichaam en van onze kinderen accepteren we ook geen gemiddelde.’’
Kinderen worden overladen met speelgoed, activiteiten en schoolwerk. ,,Ze moeten zo snel mogelijk alles kunnen. Voor baby’s heb je al cursussen Mozart en gebarentaal.’’
Wat ook meespeelt is het ‘kleiner worden van de wereld’. ,,Vroeger volgde je een studie en had je een baan voor het leven. Nu denken jongeren dat ze alles kunnen en binnen drie maanden de baas zijn. Anders gaan ze jobhoppen.’’
Ouders stimuleren dat, stelt hij. Zelfs als hun kinderen een baan zoeken, bemoeien ze zich daar nog mee. ,,Ik hoor van mensen die personeel werven dat steeds vaker ouders meegaan naar sollicitatiegesprekken of boos opbellen na een afwijzing. Terwijl ze hun kinderen beter kunnen voorbereiden op alle mogelijke situaties. Zeker met de huidige kredietcrisis mag je blij zijn als je je baan nog hebt.’’
Een derde ontwikkeling is dat mensen later beginnen aan het ouderschap. ,,Moeders van 39 hebben carrière gemaakt en nemen hun werkethos mee naar huis. De opvoeding moet professioneel verlopen. Er worden allerlei opvoedgoeroes ingeschakeld.’’
Verder zijn de gezinnen van nu klein. ,,Als al je genetische materiaal in één kind zit, moet het perfect gaan. Maar een kind is geen boetseerklei. Wat je er ook instopt: ze worden toch zichzelf.’’
Bijkomend probleem van kleine gezinnen is overbezorgdheid van ouders. ,,We worden geleefd door angst’’, zegt Honoré. ,,De wereld is veiliger dan vroeger. Toch houden we kinderen gevangen. Loop door een buurt met tweeverdieners en zie hoe weinig kinderen buitenspelen. Dat is te gevaarlijk. En wat dacht je van helmpjes en kniebeschermers voor baby’s die leren lopen?’’ Ook verplaatsen ouders zich te veel in hun kinderen. ,,Zij moeten ónze dromen waarmaken. Ik hoor het hier in Nederland ook vaak: ‘wij gaan op voetbal’.’’
Honoré vindt dat kinderen zelf activiteiten moeten kiezen. ,,Natuurlijk hoef je ze niet de hele dag hun eigen gang te laten gaan. Een beetje pushen en grenzen stellen is nodig. Maar luister naar ze. Als een kind zelf iets leuk vindt, is de kans groter dat het zich inzet dan wanneer jij als ouder iets bedenkt.’’
Natuurlijk was ook zijn eigen jeugd niet perfect. ,,Vaders speelden nauwelijks een rol. Die van mij heeft nooit een luier verschoond.’’
Toch hoopt hij dat zijn generatie een voorbeeld neemt aan de vorige. ,,Je ging buitenspelen met vriendjes en kwam terug rond etenstijd. Zonder dat iemand zich er mee bemoeide. Ook had ik lang niet zoveel huiswerk en proefwerken als mijn kinderen. Geef kinderen weer de ruimte om te spelen, zich te vervelen en zichzelf én de wereld te ontdekken.’’
Krijgt een kind die kans niet, dan is de kans groot dat het pyschische problemen krijgt. ,,Artsen zien steeds vaker kinderen van tien met een burn-out. Ook zitten wereldwijd miljoenen kinderen aan medicijnen zoals ritalin of antidepressiva. Omdat zij het leven niet aan kunnen,’’ zegt hij. ,,Daarnaast stijgt het aantal kinderen met overgewicht dramatisch.’’
Ouders zijn op de goede weg wanneer ze beseffen dat opvoeding een ontdekkingsreis is. ,,Er is geen geheime formule en je moet het niet doen zoals anderen. Ik doe zelf ook niet alles goed. Maar een tikje onzekerheid en de vraag of alles goedkomt, horen erbij. We leven niet in een perfecte wereld. Waarom dan een perfecte kindertijd nastreven?’’
Slow Kids, Carl Honoré, Uitgeverij Lemniscaat, €19,95.
Julie
01-05-2009 om 19:27
Ik word altijd een beetje moe van dit soort boeken
omdat ik namelijk niemand ken die zo is. Vaak hoor je mensen klagen over 'zulk soort ouders', maar ik persoonlijk ken ze niet. Ik ken geen ouders die hun baby al op Mozartcursus doen, geen ouders met kinderen die op twintig clubjes zitten. Helmpjes en kniebeschermers voor kinderen die leren lopen? Nog nooit (echt nog nooit) gezien. Ik ken niemand die een opvoedgoeroe ingeschakeld heeft. Ik ken niemand die vind dat zijn kind een genie is of zou moeten worden.
Goed, een speelafspraakje kan niet altijd dezelfde middag, maar dan toch zeker wel de volgende dag.
Volgens mij lezen ook alleen ouders die niet zo zijn zulke boeken om zich te verbazen over ouders die wel zo zijn.
Maar die ik dus niet ken. En ik ben tamelijk doorsnee met een tamelijk doorsnee vriendenkring. Ik ga dit boek dan ook lekker niet lezen. Te druk met leuke dingen doen met mijn kind.
Triple
01-05-2009 om 20:03
Nogal overtrokken inderdaad
Ik herken ook niks in de beschrijving van de 'moderne' ouder. Ik ken bijvoorbeeld geen enkele jonge vader die nog nooit een luier heeft verschoond (gelukkig!).
Waarom heb je die recensie geplaatst Pelle? Juist omdat het zo'n absurd boek is?!
Annet
01-05-2009 om 21:01
Pelle, welke groep eronder bedoel je dan?
Die overpushende ouders met Mozart voor babies etc die kennen we allemaal niet.
Maar welke groep eronder bedoel jij dan? Wat doen die dan?
MRI
01-05-2009 om 21:06
Nou
Ik zie er wel wat in. Niet zozeer voor de geniekwekers maar wel voor de groep eronder en mss voor ons allemaal. De tijd gaat tegenwoordig zo snel, ook door hedendaagse media. Maar ook dat het lijkt of alles maar ingevuld moet zijn met afspraken, clubjes e.d. Vroeguh liep ik me soms uren te vervelen in de weilanden, maar wat was dat zalig eigenlijk. Ik doe er zelf ook aan mee hoor, dat snelle maar het zou wel eens wat langzamer en gewoner kunnen.
Overigens: Lopers op straat schijnen tegenwoordig 15% harder te lopoen dat 25 jaar geleden.
MR
M Lavell
01-05-2009 om 22:15
Boek vol 'zie je wel'
Pelle, meneer Honoré heeft een beweging. Hij klaagt iedereen en vindt alles te snel. Hij meent dat de hele maatschappij het rustiger aan moet doen. Kinderen en hun ouders zijn daar maar een stukje van.
Dus ik denk dat je gelijk hebt, het gaat óók over de groep 'eronder' (die is groter namelijk, daarmee vergroot meneer zijn markt) en daarmee komt 'het' ook voor in Nederland. De remedie is ook duidelijk: word lid van de slow club en koop de boeken van meneer Honoré.
Ik geloof niet dat dit een onderwerp is waar je een serieus gesprek over kunt hebben. Hyperparenting bestaat, is zelfs een tijdje een cult geweest (in Amerika inderdaad), maar ging ook toen echt om maar een hele kleine groep mensen.
Voor het overige zijn we zo snel als de maatschappij, want dat zijn wij. Voor meneer Honoré is dat genoeg om weer een boek vol 'zie je wel' te publiceren.
Groet,
Miriam Lavell
Morgana Fata
02-05-2009 om 12:04
Ik wel
Nou, ik zie ze wel hoor. Ouders die van hot naar her slepen met hun kinderen, maar geen tijd nemen om werkelijk te luisteren naar het kind. Kinderen die op dinsdag ochtend strak in de versgestrekken blousjes bij ikea in het gelid moeten lopen, omsingeld door een havik van een moeder. Klasieke muziek bij de foetus introduceren, want de gtst tune is zo geestbedervend. Een moeder die na de scheiding in grote financiele problemen komt, omdat de kids zowel op voetbal als tennis moeten blijven, terwijl ze zelf op bijstandniveau zit.
En ja, daar zit veel meer achter dan alleen maar rustig aan willen doen. Het gaat dus inderdaad niet alleen om kinderen en hun ouders, maar de hele maatschappij. En dat meneer Honoré daar een beweging van gemaakt lijkt me een logisch gevolg, met bijbehorend boek uiteraard.
tonny
02-05-2009 om 12:11
Constant entertainment
Wat mij vooral verbaasd is hoezeer we eraan gewend raken overal ge-entertaind te worden.
Vrijwel elke OV-reiziger of jogger verplaatst zich met de eigen MP3-muziek in de oren, kinderen wachten aan tafel bij het restaurant terwijl ze op hun DS bezig zijn, bijna al het babyspeelgoed maakt herrie, in de auto moeten DVD's te zien zijn - nou, een beetje meer 'slow' kan geen kwaad naar mijn idee. .
Tonny
Massi Nissa
03-05-2009 om 20:33
Jawel hoor
Ik herken het wel, die jakkerende ouders die zich geen raad weten om hun kind alles, maar dan ook echt alles te geven: cultureel, materieel, etc. Wil niet zeggen dat ik dan zo'n Noordamerikaans boek ga lezen waarin een meneer uitlegt dat dat ook anders kan (duh).
Groetjes
Massi
liat
06-05-2009 om 07:21
Slaat misschien meer op de vs
Ik moet tenminste denken aan de film "The Nannie diaries" over New Yorkse rijke huisvrouwen die hun nannie hun kind van het ene clubje naar het andere laten slepen. Er schijnen zelfs coaches te zijn die je adviseren welke hobbies je kleuter moet hebben zodat je toegelaten wordt tot de juiste kleuterschool.
Mijn ouders hadden vroeger weinig geld en wij mochten maar op een clubje. Dat vond ik zelf erg jammer want ik was altijd erg leergierig. Mij had het wel leuk geleken om op iets van drie dingen te mogen.
kaatje43
11-05-2009 om 09:34
Liat, was het maar waar.
Ik denk dat de schrijver helemaal de spijker op de kop slaat. Ik denk dat het gros van de Nederlanders ook zo denkt hoor.