Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
vanD

vanD

02-05-2016 om 15:44

Biologische vader onbekend

Ik vraag me al een tijdje af of ik wel of niet moet proberen uit te zoeken wie de vader is van mijn 2 zoons.

Toen mijn partner onvruchtbaar bleek heb ik in het buitenland een behandeling gehad met donor sperma van een onbekende donor, maar in die zelfde periode heb ik ook een affaire gehad met een andere man. Ik kan dus niet met zekerheid zeggen wie de biologische vader is. Mijn kinderen lijken daarbij heel erg op elkaar en absoluut niet op mij (blond haar en grijsblauwe ogen, terwijl ik bruin haar en bruine ogen heb).

Op aandringen van mijn partner hebben we destijds voor een onbekende donor gekozen, omdat mijn partner niet wilde weten wie de donor was. Maar wat als mijn zoons later wel willen weten wie hun biologische vader is. Moet ik dit nu proberen uit te zoeken?

Ava

Ava

02-05-2016 om 15:49

Eh..

Ja. Ik vind dat elk kind het recht heeft te weten wie zijn biologische ouders zijn. En ik vind dat ouder(s) (al dan niet de biologische ouder) hun uiterste best moeten doen om dat mogelijk te maken voor je kind(eren). En wat mij betreft weegt dat zwaarder dan de wens van jouw partner om de donor anoniem te laten.

Leeftijd kinderen.

Dat ze totaal niet op jou lijken qua haar-en oogkleur heeft er niets mee te maken.

Ik zou kijken naar de leeftijd van je jongens en de relatie met je man. Weet je man van je affaire? Zo niet, zou ik dat eerst bespreken.
De donor woont in het buitenland en is onbekend. Staat dus niet geregistreerd? Dan wordt het lastig.
Ik vind ook dat kinderen er recht op hebben om te weten wie hun vader is, maar dat hoeft niet op kleuterleeftijd. De vraag is, is hun biologische vader te vinden?

Tango

Tango

02-05-2016 om 16:36

Beide kinderen

Kunnen beide kinderen geboren zijn uit de affaire met de andere man? Is het een tweeling? Het verhaal is me niet helemaal duidelijk. Is het mogelijk de donor te achterhalen? Dan is een dna-onderzoek misschien nog mogelijk. Verder ligt het er inderdaad ook een beetje aan hoe oud je kinderen zijn. Stellen ze er al vragen over? Zijn jullie er eerlijk over dat je partner niet hun vader is?

40er

40er

02-05-2016 om 16:40

tja

Al had je in Nl voor een onbekende donor gekozen, voor 2004(?) Kan nog steeds anoniem zijn.
Weten je kinderen dat ze met donorzaad zijn verwekt? Dat lijkt me nml iets belangrijker.
Jullie hebben toen bewust gekozen voor een anonieme donor, dus ja, dan is het lastig te achterhalen. Maar daar komen je kinderen wel overheen, mits altijd duidelijk te zijn geweest naar ze. Of je je affaire wil opbiechten is weer een ander verhaal.

Nimbo

Nimbo

02-05-2016 om 16:56

Bedoel je

Dat je onveilig gevreeen hebt, ook nog, met die man waarmee je een affaire had?
In dat geval heb je jezelf, je eventuele kindje en je man nog in gevaar hebt gebracht met een eventuele SOA.... (niet dat zon kindje die SOA ook krijgt maar het kan wel evenetueel gevolgens hebben door de medicijnen die je dan moet slikken)

Ik zou het maar laten rusten. Je hebt toen die keus gemaakt dat de vader onbekend zou blijven. Nu is het misschien eventueel die man. Die moet je dan dus opsporen en vragen of hij bereid is een test te doen. En dat allemaal of buiten je man om, of met het gevaar dat je hem enorm kwetst hiermee. Ik zou het niet doen.

Moeder van donorkind

Moeder van donorkind

02-05-2016 om 18:53

Vader

Als je kinderen vragen gaan stellen en op zoek willen naar hun biologische vader (ookal denk je dat ze hem niet zullen vinden, als ze het willen weten zullen ze gaan zoeken) zul je met dit verhaal in je maag zitten. Het is de vraag of jij dat voor je kunt en wil houden. Weet je zeker dat jij de enige bent die weet van je affaire met die man? Ik zou als de dood zijn dat iemand anders er mee voor de dag komt. Sterker nog, ik zou er niet mee willen leven.

Ik heb zelf destijds bij mijn keuze gedacht: wat je ook doet, zorg dat je je kind een voor jou legitiem verhaal kan vertellen (dat was toen een bekende donor). Daar is het bij jou nu te laat voor. Probeer recht te krijgen wat er recht te krijgen valt. Je kinderen zullen het hoe dan ook beter vinden dan dat ze na een aantal jaar pas horen dat je een affaire had, terwijl zij zich suf hebben lopen zoeken naar een donorvader.
Wat ik meemaak met mijn dochter: ik kan beter vertellen wat ik fout heb gedaan in mijn leven (en dat is nogal wat) dan dat ik iets voor haar verzwijg omdat ik invul dat dat beter voor haar is. Geheimen op dit vlak zijn niet goed, want ze komen altijd uit. Ze staan bijvoorbeeld al hier op het forum. Ja, als ze onbelangrijk zijn. Maar voor jou en je partner zijn ze ongelooflijk belangrijk, doe er iets mee! Ga op zijn minst met je parner in gesprek.

40er

40er

02-05-2016 om 19:20

a of b

In Nederland heb je een tijd de keuze gehad om voor a of b te kiezen. Als je dan voor a hebt gekozen is het voor je kind nog moeilijk om het te achterhalen.
TO heeft de behandeling in het buitenland gedaan, grote kans dat daar alleen a donoren zijn. Ik ken de verhalen ook van België.
Maar ik weet ook dat bv via Freya werd geadviseerd om vanaf het begin open te zijn naar je kind, of never nooit iets te zeggen.
En de vraag is vanD, hebben jullie samen de kinderen van kleins af al verteld over het donorverhaal? Ik zou nml niet ineens alles droppen, dat word wel te heftig!

Moeder van donorkind

Moeder van donorkind

02-05-2016 om 19:29

40er

Ja klopt, ik dwaalde een beetje af van de echte vraag van ts

Probeer er eerst voor jezelf uit te komen. Is het bespreekbaar met je partner? Zou je zelf willen weten/kunnen uitzoeken of de kinderen wel of niet van de donor zijn?

Zucht

Ik had deze draad aan me voorbij moeten laten gaan. Deze week moet ik toch naar de kapper. En nu zit ik me maar af te vragen wie die acteursfamilie is? Worden de familiefeestjes nog zo goed bezocht sinds het verscheiden van opa P als bindmiddel, en K die bracht ook wat leven in de brouwerij. Of is het acteurswereldje zo ruimdenkend dat ze nog steeds gezellig aanschuift met haar toyboy.

En dat van Geil Beelen,dat had ik liever nooit onder ogen gekregen. Hoe krijg ik dat beeld nog van mijn netvlies. Als het nou nog Matthijs van Nieuwkerk him self was geweest , dan overschrijdt het nog alle grenzen van fatsoen, maar toch, dan was het beeld nog iets beter te verdragen geweest. Bovendien zesentwintig jaar geleden, toen was ie 12. Wie zat er onder die tafel? Benno L?

Maar het stelt me gerust dat ik door deze draad besef dat er nog zoveel mensen tot oprecht meeleven in staat zijn.

40er

40er

02-05-2016 om 20:58

euh Kenfan

Verkeerde draadje?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-05-2016 om 22:10

Combinatie

Het kan natuurlijk dat je door het Mattie & Wietze draadje op een idee komt, maar het is natuurlijk ook overal schoolvakantie. Lastig hoor.
On topic... Een anonieme donor blijft anoniem. Ik zou dus gewoon volhouden dat dat niet uitgezocht kan worden. Mocht het kind daarvoor moeite doen en er is geen DNA-match, blijven ontkennen en de spermabank de schuld geven.

Moeder van donorkind

Moeder van donorkind

02-05-2016 om 22:21

Niet altijd

Een anonieme donor blijft niet altijd anoniem. Er zijn genoeg donorkinderen die een match vinden via een dna-bank. Halfbroers en halfzussen schijnen zelfs belangrijker te zijn voor elkaar dan een donorvader.

En dan volhouden dat de spermabank fout zat? Weet jij hoe dat is? Er gaan van die griezelverhalen over die spermabank in Barendrecht. Ook kinderen die daar niet te traceren zijn. Zeker ook allemaal moeders die eigenlijk maar wat aanrotzooiden en dan de spermabank de schuld geven?
Sorry hoor, als je zo met de afkomst van je kind omgaat hoef je niet eens helemaal naar een buitenlandse spermabank.

Het punt

Het verbaasd mij niet, net als dat andere draadje. Live sex heeft gewoon meer kans op zwangerschap dan die drie inseminaties die je krijgt. Je verhoogt je kansen ermee. Je zult maar een kinderwens hebben, dat doet gekke dingen met een mens.

Moeder van een donorkind

Moeder van een donorkind

02-05-2016 om 23:07

AnneJ

Dat andere draadje volg ik niet, maar ik weet wel zeker dat een kinderwens rare dingen doet met een mens. Ik ben blij dat ik het binnen de voor mij aanvaardbare grenzen heb kunnen houden. Als dat niet gelukt was en ik was de grenzen gepasseerd had ik heel wat uit te leggen.
Maar om dan de spermabank de schuld te geven......

40er

40er

03-05-2016 om 07:10

Anne

Live sex heeft gewoon meer kans op zwangerschap dan die drie inseminaties die je krijgt

Hoezo 3 inseminaties die je krijgt? 3 is ivf of icsi. Inseminaties, zoals iui of in dit geval iui-d was altijd 6, maar meer was geen probleem.

40er

40er

03-05-2016 om 07:20

moeder van een donorkind

Je hebt gelijk hoor, dat ze niet altijd anoniem blijven. Maar het kan wel, helemaal omdat de TO in het buitenland was. Vanaf Nl was het altijd het makkelijkst om naar België te gaan. België was altijd makkelijk en heel anoniem. Eventueel kan het Denemarken zijn geweest, blonde kinderen. Volgens mij was het daar ook geheel anoniem.

Als de zoons zelf op zoek willen, dan zou ik misschien gaan vertellen wat er gebeurd is. Maar als de kinderen nergens naar vragen, waarom dan alles oprakelen?

vanD

vanD

03-05-2016 om 09:26

reactie

We zijn naar het buitenland gegaan, in eerste instantie omdat TESE toen in NL niet of niet overal was toegestaan en in tweede instantie omdat het qua afstand net zo ver was als een NL ziekenhuis. Het heeft in het totaal 8 jaar geduurd voordat er een poging wilde lukken.

Allebei mijn kinderen (de oudste is 11, de jongste 9) weten dat mijn partner niet hun biologische vader is, maar ze stellen er niet echt vragen over.

En het is inderdaad wat AnneJ zei. De affaire kwam voort uit de kinderwens, en het is inderdaad mogelijk dat beide kinderen uit die affaire zijn voortgekomen.

Mijn partner weet dat er destijds wat gespeeld heeft, maar niet alles. De ene keer dat ik het ter sprake wilde brengen heeft hij heel duidelijk aangegeven, dat hij er niets over wilde horen of weten, en dat daarmee voor hem de kous af was.

Het is puur voor mijn zoons, dat ik me nu afvraag of ik misschien moet proberen uit te zoeken wie de biologische vader is geweest.

Niet voor je kinderen

Ik begrijp het niet: TESE en dan een anonieme donor?

Je gooit het op je kinderen, maar ik denk dat je eigen behoefte aan duidelijkheid (of spanning, of het doorbreken van die spanning) groter is dan het belang van je kinderen. Als je naar je kinderen toe hebt aangegeven dat een onbekende hun vader is, dan is dat zo. Mochten ze later meer willen weten, dan kunnen ze dat zelf aangeven en dan kun je kijken in hoeverre je hen behulpzaam kunt zijn met hun vragen. Dan kunnen de kinderen in elk geval zelf aangeven wat hun belang is.

Tsjor

vanD

vanD

03-05-2016 om 09:52

Tsjor

Als TESE niet lukt, dan is een donor de volgende optie

Moeder van donorkind

Moeder van donorkind

03-05-2016 om 10:07

vanD

Ik dacht dat jouw kinderen in de veronderstelling leefden dat jouw partner hun biologische vader is. Dan had ik even een verkeerd beeld. Zolang ze zelf geen vragen hebben zou ik daar idd niks over zeggen. Ik denk alleen dat je zelf wel heel veel vragen hebt.

40er

40er

03-05-2016 om 11:27

vanD

Je bent naar je kinderen toe open geweest over het donor verhaal. Ze gaan vanzelf wel vragen, of juist niet. Het is gewoon een vaststaand feit dat het een a-donor is. Bewuste keuze van jullie, komen ze wel overheen
Je man weet zo ik lees dat je een affaire hebt gehad, die wil verder niks weten en that's it. Waarom dan alles oprakelen?

Erfelijke ziektes?

Hmmmm, ik zou het voor zowel mijn kinderen als mijzelf willen weten geloof ik. De anonieme donor zal wel gescreend zijn, maar stel dat de 'scharrel' een erfelijke ziekte heeft die hij zonder te weten doorgegeven kan hebben?

Ik heb het toevallig nog niet zolang geleden meegemaakt: vader sterft onverwacht, het blijkt een erfelijke aandoening te zijn en sindsdien staan kinderen goed onder controle om de symptomen vroeg op te kunnen sporen.

Shit happens, tuurlijk. Maar ik zou het mijn leven met mij meedragen als ik het op één of andere manier had kunnen voorkomen dat mijn kinderen ziek worden of sterven aan iets dat genetisch in de lijn der verwachtingen ligt.

toekomst

Lijkt me voorlopig nog een toekomstverhaal, dat elke scharrel een genetisch paspoort bij zich heeft en dat je dat eerst checkt voordat je het bed in duikt. Wel heel erg erbij gehaalde reden.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.