Herfstvakantie
23-10-2013 om 10:23
Bijten, knijpen enzo stoppen.
Tja, de titel zegt het al: hoe stop ik bijten/knijpen enzo?
Ik leef het niet voor (ik knijp/bijt/sla/schop enz. NIET), ik zeg ook altijd dat de kinderen zich NIET fysiek op een ander mogen afreageren, om wat voor reden dan ook, maar toch doet vooral de jongste (groep 3) dat wel.
Vorige week hoorde ik van een moeder dat ons kind haar kind had gebeten. Door een jas en een trui heen zat er een rode plek op de rug van haar kind. Een echte aanleiding was er volgens dat andere kind niet, behalve dan dat mijn kind vond dat die ander irritant deed. En volgens hem was dat niet. Nou is 'irritant doen' natuurlijk een relatief begrip, wat hij niet irritant vindt, kan een ander wel irritant vinden, maar dan nog, dan ga je dus niet bijten. Dan zorg je dat je op een andere manier geen last hebt: je zegt het tegen die ander en vraag og hij/zij ophoudt, je loopt weg, je gaat naar de leerkracht, maar JE GAAT NIET BIJTEN (en/of aanverwante handelingen).
Als ik het hoor, dan neem ik altijd mijn kinderen apart en spreek ze erop aan. Dat het niet hoort, dat het niet mag, dat ik het niet accepteer en dat het dus consequenties heeft (ze moeten met degene die ze pijn gedaan hebben gaan praten en sorry zeggen en iets wat ze leuk vinden mag dan gewoon een tijdje niet). Maar toch lijkt dat dus niet te helpen, want een week of wat voordat dit bijtincident zich voordeed, vond mijn kind het nodig om datzelfde kind te knijpen omdat hij na herhaaldelijk vragen geen aandacht van dat kind kreeg.
Ook toen heb ik hem daarop aangesproken, en als ik het er met hem over heb, lijkt hij het ook wel te begrijpen, maar toch gaat ie vrij kort daarna weer de fout in.
Hoe zouden jullie zoiets aanpakken?
Wat ik overigens wel jammer vind, is dat de leerkracht niets gezegd heeft. Als dit vaker voorkomt (nu dus al 2 keer bij dit ene kind), wil ik het wel weten, zodat ik er meteen op in kan gaan. Niet dat ik straks bij het 10-minuten gesprekje hoor: uw kind doet andere kinderen steeds pijn. Dat moet ik na de vakantie maar eens aankaarten met de juf.
Jaina
23-10-2013 om 12:15
consequenties
En welke consequenties zijn er nog meer behalve een gesprek? Heb je hem ook laten voelen dat het je echt ernst is?
Jaina
23-10-2013 om 12:15
oh sorry
Ik zie dat hij dan een poosje iets niet mag doen wat hij graag wil dus er is wel een consequentie.
Jaina
23-10-2013 om 12:19
Lastige
Het lastige is dat jij er niet bij bent. Ik zou een gesprek met de juf aanvragen en haar vragen hoe zij dit ziet. Grijpt ze wel in als er wat is? Hoe grijpt ze dan in?
Heb je wel eens hierover gesproken met je zoontje op een moment dat er niks aan de hand was? Om te kijken hoe hij hierover denkt?
Is je zoon verbaal heel zwak?
Misschien kan je hem een stappenplan voorleggen wat hij kan doen als een kind iets doet wat hij niet fijn vindt? Dat het dat wat overzichtelijker maakt (dus eerst vragen of kind wil stoppen, vraag nog een keer herhalen, bij geen reactie naar de juf)
En daarnaast zou k hem elke keer consequent straf geven. Iets wat hij echt niet leuk vindt. Hij mag het best voelen.
Herfstvakantie
23-10-2013 om 14:08
thx
hij vindt dingen op de pc/wii erg leuk. Die verdwijnen dan voor een tijdje uit zicht. En dan niet een uurtje (voorheen wel), maar nu bijvoorbeeld de vakantiedagen gewoon niet. Al doet hij nu nog zo lief, jammer dan. En daar is hij dan in het begin wel boos over, maar aangezien ik van tevoren aangeef wat de consequentie zal zijn, hou ik die ook vol. De vakantiedagen niet op pc/wii, is dan ook echt al die vakantiedagen. (al zou je soms wel willen toegeven na een paar dagen, maar goed daar leert ie niet van dat ik meen wat ik zeg, dus hou ik mijn poot wat dat betreft stijf)
Verbaal is hij niet zwak, juist andersom eerder.
Ik geef hem ook altijd aan wat hij zou moeten doen als er iets is/gebeurt dat hem om welke reden dan ook niet zint. Zoals gezegd, iets wat hij irritant vindt op een bepaald moment kan door degene die het doet helemaal niet zo bedoeld zijn. Je fysiek afreageren mag nooit de oplossing zijn.
Ik heb hem ook aangesproken op zijn 'groot' zijn: kindjes in groep 3 reageren niet meer op die manier, ook aangegeven dat andere kinderen in de klas hem straks liever links laten liggen en dat dat de gevolgen van zijn gedrag zouden kunnen zijn, op zijn eigen gevoel een beroep gedaan met de vraag hoe hij het zou vinden als kinderen dat bij hem zouden doen. Ook op de 'rustige' momenten, als er niets voorgevallen was, maar meer als een soort realitycheck. Zodra je daar over begint doet hij het liefst zijn vingers in zijn oren...
Ik ga het zeker met de juf bespreken. Van dat knijpincident weet ze denk ik niets, van dat bijten wel. Daarover had ze gezegd dat ie dat niet mag doen (duh), zegt mijn kind. Misschien moet ook op school een soort van sanctie volgen als hij dit gedrag laat zien, zodat het voor hem ook duidelijk wordt dat gedrag overal gevolgen heeft.
Ik heb aangegeven dat de volgende keer dat zoiets me ter ore komt de pc en wii niet voor een paar vakantiedagen, maar voor een maand buiten beeld blijven. En aangegeven hoe lang dat dan is (de vakantiedagen voelen al als lang), hopen dat dat maakt dat hij anders zal reageren in dergelijke situaties.
Tante Tiny
23-10-2013 om 14:21
Een maand is niet te overzien voor een kind
Behalve iets afnemen (pc,wii) voor een dag of 1/2, kun je ook denken aan iets moeten doen, bijvoorbeeld de hele tuin vegen, onkruid trekken of ander karweitje dat hij kan doen met zijn leeftijd.
Jasam
23-10-2013 om 14:38
Het onderbewuste herkent het woord NIET niet
je gaat NIET BIJTEN
Dat het NIET hoort, dat het NIET mag, dat ik het NIET accepteer en dat het dus consequenties heeft Maar toch lijkt dat dus NIET te helpen
Hoe zouden jullie zoiets aanpakken?
Ik zou eerst heel secuur gaan kijken naar mijn eigen boodschap naar het kind toe. En het kind vertellen wat ik WEL wil, wat ik WEL acceptabel vindt
I.p.v. wat je NIET wilt.
Het onderbewuste van het kind krijgt nu de boodschap van je:
(met het oog op het NIET herkennen van het NIET
je gaat (**) bijten, dat het (**) zo hoort, dat ik het (**) accepteer, en dat je aanpak lijkt(**) helpen...???
Jasam
23-10-2013 om 14:57
Van een bewust ontvangen boodschap
naar een geautomatiseerd onbewustzijn.
Neem autorijden leren als voorbeeld, de eerste keer dat je het doet, kom je met van alles in de problemen, totdat je het vaak genoeg gedaan hebt en het "geautomatiseerd" is.
Als je herhaaldelijk zegt, ik wil NIET dat je..., komt alleen het stukje "ik wil dat je..." aan om te automatiseren.
Andere manier om boodschappen over te brengen zijn:
Je gedrag is onacceptabel
Je doet anderen pijn, ik wil dat je daar mee ophoudt
Als je aandacht wilt, gebruik je daarvoor woorden.
Voor het automatiseren moet je consequent dezelfde boodschap geven, en om het autorijden hier weer bij te betrekken, begrijp je dat je deze boodschap een paar weken tot een paar maanden als een cassetterecorder moet gaan herhalen.
Leen13
23-10-2013 om 15:18
Positief formuleren inderdaad
Jasam heeft gelijk. In extremis is dat wat je leert voor het opvoeden van een kind met autisme.
Als mijn zoon, vaak onder stress, op de leeftijd ongewenste handtastelijkheden had bij andere kinderen sloopte ik Cartoonnet eraf. Handtastelijkheden en rotgeintjes die leuk lijken in een stripverhaal zijn in het echt niet leuk. Als je dat verschil niet weet mag je niet kijken. Voor de rest van de week. Ik waarschuwde de opvang, de juf en die gaven dat ook aan mij door.
Onlangs meldde zoon mij dat hij dat toen niet begrepen heeft wat het verband was. Het werd hem niet goed uitgelegd.
Inmiddels doet hij dat al lang niet meer, er is hoop.
Zoon heeft vanaf die leeftijd op judo gezeten. Misschien heeft dat ook wel geholpen. Daar werd sterk op goed en veilig gedrag respons gegeven door de sporttrainers.
Leen13
23-10-2013 om 15:56
Positief contact leggen
Je kunt een kind ook leren hoe het wel hoort.
Zoon trok op de creche meisjes aan de haren. Dan deed ik voor hoe hij wel positieve aandacht kon krijgen. Voor het kindje gaan zitten. Iets liefs zeggen of de naam zeggen, een speeltje geven. En anders een ander kindje zoeken of met jezelf gaan spelen.
Ik denk dat je het soms vaak moet zeggen/voordoen.
Philou
23-10-2013 om 19:13
bijten is resultaat
Bij mijn kinderen zou ik willen weten wat er allemaal vooraf gaat aan het bijten en daar de gemene delers in vinden om daar aan werken. Wat bedoelt hij met irritant en wat dat alleen op dat moment of eerder op de dag ook al? Het eind-gedrag mag niet maar het gaat al veel eerder mis, zeg maar.
Je zegt dat je ook al gewaarschuwd hebt voor buitensluiten door klasgenoten. Maar wat nu als je zoon (of dochter) ook thuis sociaal even niet mee mag doen. Hier moet kind dan op de gang (enige rustige plek). Als we het als een time out brengen om de rust te zoeken op de gang en pas na 10 minuten terug, maakt dat minder indruk dan als we het brengen dat ze niet mee mogen doen met de rest van ons (en 10 minuten op de gang moeten). En bij dat laatste heb ik niet eens uitpraattekst nodig want dat is non-verbaal heel duidelijk. Bij terugkomst na 10 min wordt kind niet zo zeer genegeerd maar eerder wat vlak op gereageerd. De Wii of zo afpakken, wordt ervaren als tijdelijk vervelend maar meer ook niet.
Herfstvakantie
25-10-2013 om 00:34
Goeie tips!!
Meteen geimplementeerd. Is volgens mij ook veel duidelijker om te formuleren wat wel gewenst is i.p.v. wat niet gewenst is. Want x, y en z (bijv. schoppen, bijten en knijpen) zijn misschien door mama wel niet gewenst, maar a, b en c (bijv. krabben, haren trekken en spugen) misschien wel, dus worden die uitgeprobeerd (denk ik).
Dus ik ben rustig met zoon gaan zitten en heb hem verteld wat ik wel wil: dat hij aardig/netjes doet tegen anderen. Als hij twijfelt of iets aardig/netjes is, moet ie even nadenken hoe hij het zelf zou ervaren. Lijkt het hem voor hemzelf vervelend/onprettig, dan zal dat zomaar voor die ander ook zo kunnen zijn, dus dan moet je dat dus maar laten.
Vanmiddag voor hij ging spelen herhaalde hij het uit zichzelf: hoe moet ik het ook alweer doen mam? lief zijn, nadenken voor ik iets doe hoe ik het zelf zou vinden (niet leuk? Dan ook niet doen bij een ander), gebeurt er iets dat ik niet wil/leuk vind, vragen of het ophoudt, helpt dat niet? dan een groter iemand om hulp vragen. Toen ik vanavond vroeg bij het onderstoppen hoe zijn dag geweest was, zei hij heel goed, want het was voor iedereen leuk geweest. We hebben het ook nog even over dat bijten gehad en wat daar aan vooraf gegaan was, maar daar kwam niet veel meer uit dan ik al van hem had gehoord. Die dag vond hij overigens maar half leuk, en half niet leuk: want zijn vriendje was verdrietig en de juf was boos geworden. De hele leuke dag van vandaag was veel fijner.
Ik heb ook uitgesproken naar hem wat ik voor hem wens: dat hij gezellig met andere kinderen kan spelen, zowel thuis als op school, als bij een ander. Naar hem teruggekoppeld hoe dat bewerkstelligd zou kunnen worden. Hij kwam zelf met 'aardig doen'. Mooi toch? Ik heb hem toen wel verteld dat HIJ dan degene is die dat moet doen, ik kan dat niet voor hem doen..
Ik heb hem ook verteld dat ongewenst gedrag bestraft zal worden. Voor hem is niet op de pc/Wii mogen echt wel een straf. Ik ben met jullie eens dat een maand te lang is, vandaar dat ik het heb beperkt tot een midweek .
Judith-t, ik snap het 'sociaal even niet mee mogen doen thuis' wel, dat gebeurt hier ook wel eens (even afkoelen in de gang, soms even buiten). Ik zie alleen niet waarom even niet mee mogen doen anders ervaren zou worden dan bijvoorbeeld die Wii afpakken. Beide dingen lijken me tijdelijk vervelend, ieder op zijn eigen manier. Ik denk dat mijn zoon het even niet mee mogen doen eerder als 'tijdelijk vervelend maar meer ook niet' zal ervaren dan 5 dagen niet meer op pc/Wii.
Dank voor jullie input! Ik hoop dat het voor zoon duidelijker is geworden wat er van hem verwacht wordt, zodat hij dat gedrag ook kan laten zien.
Polletje Piekhaar
25-10-2013 om 17:14
misschien als aanvulling
op positief formuleren: belonen van gedrag wat goed gaat?
Afspreken, per dag, per dagdeel, per situatie: als het goed gaat een soort stempelkaart die bij vol een beloning inhoudt.
Leen13
25-10-2013 om 18:30
belonen
Heel andere discussie maar zelf ben ik niet zo van het belonen. Het is voor jezelf fijn als het goed gaat en voor een ander en dat is de beloning an sich. Ik kan me wel iets voorstellen bij beloning maar ik zou het effect niet overschatten en bovendien kan het afleiden van waar het om gaat.
Karmijn
25-10-2013 om 21:27
wel belonen
Ik vind dit juist een voorbeeld van een situatie waar belonen erg goed kan werken. Uit wat t.o. schrijft over haar zoontje, maak ik op, dat hij niet goed begrijpt wat er van hem verwacht wordt. Belonen helpt enorm als je dat duidelijk wilt maken. Als het kind niet begrijpt wat je verwacht.
Ik zou het doen zoals Polletje schrijft. Per dagdeel uitgesplitst. Zodat hij duidelijk ziet, dat hij goed bezig is. Je hebt al drie dagen niet gebeten! Geweldig jongen!
Polletje Piekhaar
26-10-2013 om 15:14
Anne J heeft gelijk: het is zo
dat het kan zijn dat de beloning zelf te centraal staat; dat is inderdaad een nadeel van beloningssystemen.
Maar een groot voordeel in dit geval is toch ook dat de focus komt te liggen op het positieve: dit is voor het kind heel belangrijk zoals eerder uitgelegd als hij steeds maar hoort doe niet zus doe niet zo, dan blijft juist eerder hangen hetgeen ie niet moet doen.
Maar ook voor jou als ouder is het goed te focussen op de stimulans is plaats van de afstraffing!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.