Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Marieke

Marieke

22-02-2012 om 18:43

Beeldschermtijd

Zo langzamerhand sluipt het erin: te veel achter/voor het beeldscherm. Computer, Wii, DS, tv, alles bij elkaar opgeteld in vakanties gauw een uurtje of 5-6 per dag en door de week zijn 2 uurtjes voorbij voor je het weet. Ik vind het best veel. Ik wil daarom een maximum gaan instellen voor beeldschermtijd, samen met dochter van 10, wel in overleg omdat ik weet dat samen afspraken maken beter werkten dan zomaar iets opleggen. Maar wat is redelijk? Verschil maken voor door de week versus het weekend/ vakantie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Ik doe niet aan beeldschermtijd. Doe het voor mezelf ook niet dus waarom voor de kinderen? Ik doe het anders: ik stimuleer buitenspelen, knutselen, ga met ze op stap enz. En als we even nergens zin in hebben doen we iets met een beeldscherm. Werkt prima hier. Misschien een idee?
Ik heb trouwens wel een hele tijd Timeslot op de laptop van oudste dochter gehad. Vooral omdat de laptop boven staat en ik er dus geen zicht op heb. Nu heeft ze voor school de laptop vaker nodig en is Timeslot eraf.

Wij wel

hier gaat voor 5 uur smiddags de tv niet aan,en mag de pc alleen aan voor huiswerk,en verder 1 uur en 15 minuten per dag voor de fun( als het huiswerk af is).
de pc staat in de woonkamer en wij houden toezicht .(dit geldt voor 14 jarige dochter,dochter van 18 laten we vrij hierin).

Hier

geen tijdlimiet.
De kinderen hebben een laptop (school) en wij ook, en ik merk, dat andere ouders die beeldschermtijd instellen, veel meer last hebben van kinderen die er veel opzitten. Als je bv een uur en 15 minuten instelt, zullen ze die ook helemaal willen gebruiken, terwijl mijn kinderen vaak andere dingen doen...het interessante is er af, want iets wat gewoon mag, heeft veel minder aantrekkingskracht. Maar goed, zo werkt het bij ons, dat zal niet overal zo zijn...

anoniem

anoniem

23-02-2012 om 09:11

Hier wel

Hier een puberjongen die rustig 6 tot 8 uur achter elkaar achter zijn DS zit, zonder te eten of zelfs maar naar het toilet te gaan (heeft dus wel eens in zijn broek geplast tijdens het spelen - en speelde gewoon door). Houd trouwens - ook na die 8 uur - alleen maar op omdat wij hem verplichten, uit zichzelf stopt hij niet. Stoppen met een ds- of computerspel levert elke dag weer strijd op omdat hij "nog even zus-of-zo" wil of "nog één level verder". Hij heeft adhd en ik ben bang dat hij vrij verslavings-gevoelig is wat dit betreft.

Wij hebben mede daarom vrij strenge beeldschermregels ingesteld. Laptop doordeweeks een half uur per dag spelletjestijd, daarnaast alleen huiswerktijd. DS mag ook een half uur per dag, maar dan in plaats van de laptopspeltijd. In vakanties en weekenden mag het een uur per dag. De televisie gaat doordeweeks niet aan vóór 18 uur. Hij gaat sowieso nooit 's morgens aan, ook niet in het weekend , en alleen in de vakanties bij uitzondering 's middags, als er bijvoorbeeld een mooie film op tv is.

Wij hadden eerst de hoop dat die beeldschermtijd zich met een paar weekjes vanzelf zou reguleren, maar dat gebeurde dus niet. Vandaar toch maar de regulering van buitenaf aangebracht.

Anoniem

Bij ons

mijn kinderen van 8 en 10 mogen in het weekend 45 min. op de DS maar meestal komt het neer op een uur omdat ze level ofzo afspelen. In de week spelen ze in principe niet, niet omdat ze niet mogen maar omdat ze andere dingen doen.
TV wordt door hen bijna niet gekeken, al helemaal niet in de week maar wel bv. een film of een programma in het weekend. (Zelf kijk ik meer tv.)
Computer is af en toe een uurtje.

Mij lijkt een onderverdeling week/weekend wel best, weekend is nu eenmaal meer tijd. Het lijkt mij ook goed wanneer je -als je de beelschermtijd beperkt- in het begin wat anders aanbiedt dat je dochter kan gaan doen (knutselen, helpen koken, in de tuin helpen, sport...).
En na een tijd heeft ze dan misschien meer zin om uit zichzelf andere dingen te doen.

Als je erg veel beeldschermt, vergaat bij veel kinderen de zin om zelf iets te gaan doen. Die cirkel moet dan even doorbroken worden.

Jillian

Jillian

23-02-2012 om 11:24

Hier

Doordeweeks wordt er in principe geen televisie gekeken. 's weekends en in de vakantie mogen ze wel kijken. Ik hanteer geen vast aantal uren dat ze mogen kijken. Ik wil wel dat ze dan bewust kijken. Dus echt een programma uitzoeken en dan pas de televisie aan zetten. Niet kijken om het kijken. Meestal kijken ze op zaterdag ochtend, soms een DVD, soms iets wat live uitgezonden wordt. Verder kijken we meestal met elkaar nog naar een DVD gedurende het weekend. Op regenachtige dagen en in de vakantie wordt er meer gekeken. Mag ook best een dag veel zijn maar niet elke dag uren achter elkaar.

Computer heb ik geen vaste regels voor. Dat mag doordeweeks ook wel maar de computer is hier alleen bij de middelbare scholier echt in trek. De jongere kinderen doen er (nog) weinig mee. Middelbare scholier moet eerst zijn huiswerk afhebben (hoeft zelden op de computer) en daarna mag hij vrij gebruik maken van de computer.

We hebben ook een wii. De regel was eerst dat de wii ook alleen in het weekend en de vakantie mocht maar daar ben ik wat soepeler meegeworden. Ze mogen nu ook doordeweeks wel op de wii spelen. De wii is toch wat interactiever dan een televisie programma en vaak spelen ze samen en dat vind ik wel belangrijk. Overigens houden ze daar zelf prima maat mee. Soms spelen ze een poosje veel (als ze net een nieuw spel hebben of een oud spel herontdekken). Soms spelen ze ook weken nauwelijks.

Nor@

"ik merk, dat andere ouders die beeldschermtijd instellen, veel meer last hebben van kinderen die er veel opzitten"

Ik vermoed dat je oorzaak en gevolg verwisselt

Sommige kinderen beperken uit zichzelf het beeldschermgebruik, andere kinderen niet of te weinig. Mijn zoon bijvoorbeeld kan eindeloos voor de tv hangen en wordt daar dan bijzonder sloom en vervelend van. (mijn dochter heeft die neiging vooralsnog minder).

Het zijn juist de ouders van die kinderen die zichzelf niet beperken die beperkingen van buitenaf opleggen. Dus geen beeldschermdrang vanwege de beperking, maar beperking vanwege de beeldschermdrang

Groeten,

Temet

Temet/nor@

wat Temet zegt klopt helemaal(in ons gezin dan).

krin

krin

23-02-2012 om 16:28

Inderdaad

De begrenzing die wij hanteren is puur ingegeven door de maatloosheid van zoon. Normaal zijn we van de laissez-faire hier, maar als hij de kans krijgt, schuift hij van de computer naar de Wii en dan via mijn telefoon weer terug naar de Wii. Dus krijgt hij, sinds we dat in de gaten kregen, een uur per dag, twee in het weekend. En af en toe lassen we een dag of weekend in dat er geen scherm in zicht komt, zodat hij weer eens kan ontdekken dat er meer in het leven is dan Mario.

Tanneke

Tanneke

23-02-2012 om 19:53

Zonder limiet

Zonder limiet zou mijn zoon de hele dag wel met de Wii kunnen spelen vrees ik.
Hij is zeven.

Door de week mag hij als zijn huis werk af is (hier in USA hebben ze al erg veel huiswerk met die leeftijd) een uur spelen. Of dat nou op de Wii of Ds of Ipad of wat dan ook is, dat maakt me niet uit.
Hij heeft een kookwekkertje en als die afloopt krijgt hij nog een paar minuten om zijn level af te spelen of te bewaren.Dan is het ook op, geen uitzonderingen.

In het weekend mag hij 2 uur spelen,maar
na het avond eten word er niet meer op de computers gespeeld.Net als nooit voor het ontbijt (ja, er zijn hier serieus vriendjes die dat mogen).

Ik ben zelf niet zo heel erg van de spelletjes, maar merk wel dat ik het nog in mijn hoofd zit te doen, lang nadat ik ermee gestopt ben. Dan is het rommelig in mijn kop. Weet niet of het voor iedereen zo is,maar ik denk dat mijn zoon dat ook heeft, dus meestal is dat ding al een hele tijd uit voordat hij naar bed gaat.

Verder denk ik dat het ook aan het soort spelletjes ligt. Hier bij ons zijn vooral Mario Party en Kirby nog favoriet. Dat zijn geen snelheids spelletjes of aggressief gedoe. Da speel ik weleens met hem mee. vind ie prachtig.

+ Brunette +

+ Brunette +

23-02-2012 om 20:02

Hier ook laissez-faire

Zolang mijn dochter een sociaal kind blijft dat zich ook zonder beeldscherm weet te vermaken, mag ze van mij onbeperkt met de Nintendo (computer laat ze tegenwoordig links liggen en de tv staat vaak aan maar meestal als achtergrond). Of dit de beste manier is om ermee om te gaan weet ik niet, dat zal over een jaar of tien pas blijken.

dc

dc

24-02-2012 om 12:02

Ook limiet

Ik ben helemaal niet van de regels, maar ik heb ook 1 kind dat het liefst met de WII afstandsbediening naar bed gaat.

Ik zeg hem van te voren hoe lang hij mag spelen. De ene dag wat meer dan de andere dag, het hangt een beetje af van wat er allemaal te doen is en zijn gedrag.

Gelukkig kan hij zich als dat ding dan uit is verder prima vermaken. Vooral de trampoline en voetballen is erg populair verder.

100%mama

100%mama

27-02-2012 om 12:13

Geen limiet, maar wel

de regel dat er na het eten niet meer op de tablet of spelcomputer gespeeld wordt. Nu merk ik hier dat zoon (7) zich ook dagen prima vermaakt zonder en misschien als dat niet het geval zou zijn ik ook een limiet zou handhaven.

Marieke

Marieke

27-02-2012 om 18:58

Tijd instellen

Dank voor jullie berichten. Gisteravond hebben het beeldschermgebruik besproken en eigenlijk vond mijn dochter dat het toch wel veel tijd was. Een uurtje tv is niet veel, maar en en en is wel veel. Per dag 1 uur en in het weekend 2,5 uur, dat is de afspraak, dat geldt voor tv, Wii, ds en computer samen. Is er huiswerk, dan moet dat eerst. Ze kwam zelf met het idee van de kookwekkers en een boekje om de tijden noteren. Ik ga haar helpen met alternatieven. Oh ja, vandaag maar een half uur opgemaakt, betekent niet dat dit doorschuift naar morgen.....

vaasje

vaasje

01-03-2012 om 14:50

Marieke

Wat knap van haar dat ze het zelf ook vond en zelf met ideeën kwam! Ben benieuwd hoe het straks in de praktijk gaat.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.