Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

bang om dood te gaan

Ik ben nieuw hier, lees wel al jaren mee..

De laatste tijd bekruipt me steeds vaker een angst. Ik ben een alleenstaande moeder van een leuke dochter., de angst is dat ik haar alleen achter laat.. herkenbaar? soms te relativeren, ik heb een leuke familie, grote vriendengroep. Maar soms durf ik niet te gaan slapen omdat ik niet weet of ik wakker wordt.. Wat is slim? Haar leren het alarmnummer te bellen? Of er over praten dat ze naar de buren moet lopen?
Ze is zeven, slim en denkt overal lang over na. Wil niet dat zij ook gaat piekeren.

Naar je huisarts

Het is slim om naar je huisarts te gaan.
In die mate bang zijn om dood te gaan is niet gezond.

Dan pieker je ziekelijk.

Bespreek je angst met de huisarts.

Jamie

Jamie

29-11-2015 om 12:57

goed plan

Bespreek dit met je huisarts, daar zijn therapieën voor. Iedereen gaat een keer dood dat weet je zeker, daarover piekeren maakt je leven tot een hel.

Pas daarna kun je helder je dochter uitleggen wat ze moet doen als zij iemand in nood vindt, dat kan haar moeder zijn maar ook haar oma, de moeder van een vriendinnetje of de juf. Als je dat nu doet maak je haar alleen maar angstig, het is niet normaal als je als volwassene niet durft te gaan slapen omdat je bang bent dat je niet meer wakker wordt. Daar moet je wat aan doen.

Je bent niet bang om dood te gaan.

Je bent bang dat je kind wees wordt. Dat vind ik zeker niet raar of onlogisch. Dat is een feit, dat gaat ooit gebeuren.
Wat mij helpt is dat ik alles goed geregeld wil hebben, praktisch gezien op de eerste plaats. Een goede begrafenisverzekering, geld op de bank, mijn huis niet onder water, geen achterstallige ellende waar mijn kind voor opdraait na mijn dood.
Ik heb een adressenboekje met alle polissen, verzekeringen, inlogcodes en belangrijke telefoonnummers. Mijn kind weet waar dat ligt en hij heeft zelf iemand gekozen waar hij heen gaat als we ons vanmiddag dood rijden op de snelweg.

Emotioneel gezien kan ik het nu bijna loslaten, volgend jaar wordt hij 18 jaar. Niet dat ik dan van plan ben om dood te gaan maar zijn leeftijd geeft mij rust. Ik heb er niet iedere nacht wakker om gelegen, het beheerste niet mijn leven, maar in mijn achterhoofd zat ook jou angst.

Een enig kind blijft alleen achter, je kan zorgen dat er praktisch en emotioneel gezien iemand is die de eerste opvang regelt. Niet er zijn "vrienden en familie", maar iemand die van je angst op de hoogte is, één persoon die je kind mede uitkiest.
Het grappige is hier dat ik het om de paar jaar weer vraag aan mijn kind en dat dat nog steeds dezelfde persoon is. Niet eens iemand waar mijn zoon een bijzondere band mee heeft, mijn zoon denkt ook nog al praktisch met dit soort zaken.

Als je alles op de rit hebt en je angst blijft je slapeloze nachten kosten dan raad ik je ook aan naar de huisarts te gaan.

bieb63

bieb63

29-11-2015 om 14:40

paar dingen

Het geeft sowieso rust als je je 'zaakjes' goed geregeld hebt, mocht er iets gebeuren (niet alleen financieel, maar ook bijv. een voogd). Niet omdat de kans nou zo groot is dat het nodig is, maar alleen al voor je eigen gemoedsrust én voor het geval dat...
Verder is piekeren (waar dan ook over) een vrij zinloos iets. Makkelijk gezegd, ik weet het, maar ben me er wel van bewust. Mij overkomen regelmatig dat soort gedachtes, maar ik heb wel geleerd om ze direct weer te stoppen en over iets anders na te denken of afleiding te zoeken. Afleiding als je in bed ligt en probeert in slaap te vallen is lastig, maar je kunt wel proberen doemgedachtes om te zetten door over iets anders na te denken. Ga desnoods in gedachte een discussie met een denkbeeldig persoon aan over iets heel anders.
Zorg i.i.g. dat je e.e.a. goed geregeld hebt, dan hoef je daar ook niet meer over in te zitten. En verder is iets als mindfulness misschien een optie. Leren bezig zijn met het 'nu', niet met 'wat als'. Dat 'wat als' heb je toch niet in de hand, behalve de praktische zaken dan.

Nimbo

Nimbo

29-11-2015 om 16:46

heb jij soms

dat nieuwsbericht gelzen van het meisje wat enkele dagen alleen is geweest omdat de oppas overleden was? Of ben je aan het piekeren geslagen nadat de aanslagen in Parijs waren geweest? Ook daar was sprake van een jong kind wat beide ouders verloen heeft. Het is een reeele angst.

Ik vind je angst niet zo raar. Ook niet direct alarmerend. Het is wel een goed ding om over na te denken en om je dochter inderdaad te vertellen dat ze bjv. in bepaalde situaties de telefoon kan gebruiken of naar iemand toe kan gaan.

Je schrijft dat je soms bang bent te gaan slapen. Als dat betekent dat je ook werkelijk niet gaat slapen en eigenlijk niet goed kan functioneren overdag, dan moet je zeker wel actief aan je angst gaan werken en hulp vragen.

Is er sprake van een vader in jouw situatie; iemand die jouw kindje kan opvangen mocht dat nodig zijn? Als dat niet zo is, probeer dan inderdaad eens praktisch te kijken naar eventuele opvang. Dat is heel verstandig en beslist niet raar. Wij hebben als stel ook op een bepaald moment met iemand besproken of zij voor onze zoon konden zorgen mocht er iets gebeuren met ons. Stel je voor dat je bijv. een ongeluk krijgt o.i.d.

Injel

Injel

29-11-2015 om 18:04

dingen goed regelen

'de angst is dat ik haar alleen achter laat.. Wat is slim? Haar leren het alarmnummer te bellen? Of er over praten dat ze naar de buren moet lopen?'

Het zal al schelen als je een paar dingen goed geregeld hebt. Zorg inderdaad voor een sneltoets met 112, en zorg dat je dochter weet dat ze die kan bellen als er iets is. Een sneltoets met een bekende, zoals de buurvrouw, opa en oma, je ex (?), iemand vertrouwds die je dochter kan bellen als er iets aan de hand is. Zorg eventueel dat de mensen onder die sneltoets weten dat je hun nummer daarvoor hebt geprogrammeerd, ook al is de kans klein dat het ooit nodig zal zijn.

Spreek een keer luchtig met je dochter over waar ze terecht kan. Gewoon via 'als je een keer je sleutel kwijt bent, kun je altijd bij vuurvrouw ... terecht'. Dan zal ze bij ernstiger dingen ook naar die buurvrouw gaan.

Leef zo gezond en zo bewust mogelijk, geniet van de momenten samen en laat haar merken dat je blij met haar bent.
En regel in je testament vast waar je dochter heen gaat als het echt mis gaat.

Daarnaast kun je nog maar een ding doen: vertrouw erop dat je dochter het wel overleeft als er iets mis gaat. Ze is nog jong, maar mensen zijn flexibel. Het is nooit te hopen, maar er zijn vaker kinderen op jonge leeftijd wees geworden en die zijn vaak prima terecht gekomen. Er is waarschijnlijk geen reden dat je dochter het niet zou redden, dus je hoeft haar niet te behoeden voor het leven.

Injel

Injel

29-11-2015 om 18:04

vuurvrouw?

buurvrouw natuurlijk

kleuterjuffie

kleuterjuffie

29-11-2015 om 19:31 Topicstarter

ha! vuurvrouw is leuk woord voor onze stoere buurvrouw

Bedankt voor jullie snelle reacties. De zaken goed regelen is inderdaad een goeie tip. Ik heb de financiën goed op orde, maar de voogdij is alleen maar mondeling besproken met mijn broers gezin. Daar moet ik inderdaad iets mee.
Naar de huisarts ga ik niet zo snel, maar is misschien wel eens nodig.

De vader van mijn dochter is niet in staat om haar op te voeden. Mijn familie wel, dat is ook goed om te realiseren! Ik zal het de komende kerstdagen eens ter sprake brengen. Dat is ze enorm waardeer, en ook om het op papier te gaan zetten.

Tja.. piekeren is zonde van de tijd.. dat weet ik wel, maar soms is het lastig om te stoppen.

Elisabeth

Elisabeth

30-11-2015 om 10:56

herkenbaar

Toen onze zoon was overleden en ik opnieuw zwanger werd, had ik na die bevalling een periode waarin ik dacht, als mij nu maar niks overkomt, want dat trekt mijn man niet. Maar dat ging voorbij. Toen mijn man ziek werd en het derde kind geboren werd, kreeg ik het weer.
Ik moest en moet nog, alles alleen doen. De oudste heb ik op 8 jarige leeftijd overal bij betrokken. En dan in de vorm van:
-extra sleutel ligt daar
-telefoonnummers op de koelkast
-Als er brand uitbreekt, doe je dit en dat
-achterdeur op slot, voordeur is open, zodat je eruit kan als er iets is
-je kan altijd aanbellen bij die en die
-nooit open doen voor vreemden
-voogdij hadden we samen al geregeld
Dit alles op een denk ik, relaxte manier en in de vorm van, dat mag je nu wel weten, want je bent al zo groot.
Maar ik durfde niet te slapen, want als ik nou niet wakker wordt...ik had vreselijke beelden van een huilende baby in bed en een kind dat aan mij stond te sjorren en een vader die zich niet kon bewegen in die tijd. Ik moest ook gewoon weer werken de volgende avond en overdag liep ik als een zombie rond. Ik kreeg steeds meer klachten en paniekaanvallen. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en heb geleerd mijn ademhaling te beheersen. Want ik lag heel opgejaagd in bed.
Ik heb ook geleerd of mijn gevoel reëel was. Misschien kun je het toch bespreken bij je huisarts èn alles voor jezelf en kind op een rijtje zetten. Het heeft mij in ieder geval wel geholpen, al heb ik nog steeds als ik alleen op de snelweg rij, de angst dat ik een ongeluk krijg, maar ik denk dat wel meer mensen dat hebben...

Minco

Minco

30-11-2015 om 11:13

gewoon regelen

en dan kijken hoe het gaat.
Eerst zelf voor je zekerheden zorgen: leren hoe te bellen, wat te doen. Schrijf het op, desnoods met plaatjes.

Ik heb ook zo'n tijd gehad en ik zorgde dat de belangrijkste personen wisten waar mijn administratie enz lag. Met een lijst erbij wat er opgezegd moest worden enz.
De angst nam toen heel snel af.
Zo niet dan is de weg naar de huisarts natuurlijk een goede, maar regel gewoon eerst je zaakjes goed.

Noet

Noet

30-11-2015 om 15:48

als vader in beeld is

en hij heeft haar erkend, dan heeft hij ongeacht wat jij vast legt over opvang bij jou familie wel de eerste rechten, dat zal een rechter ook nagaan.

Injel

Injel

30-11-2015 om 16:24

klopt noet

maar in een testament kun je ook alvast vastleggen wat er gebeurt als je ex er niet meer is als jij overlijdt. Dat scheelt een run naar de notaris als je ex onder de tram komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.