jopi
11-08-2011 om 18:24
Baby met dit weer op balkon laten slapen?
Tegenover mij is onlangs een baby geboren.
Die hoor ik af en toe flink huilen.
Zojuist ook. Omdat het vrij luid klonk keek ik uit het raam om te zien waar het huilen vandaan kwam. Ik weet niet precies waar geboren is nl. Ik kijk op de voorkant van appartementen met balkons.
Het huilen hield vrij lang aan, totdat ik opeens de moeder uit haar woning de deur naar het balkon open zag doen en de baby uit een bedje laag bij de grond (neem ik aan, kon ik niet zien) tilde en mee naar binnen nam. Baby had een slaapzakje aan met mouwtjes maar toch....
Ff ter verduidelijking: het waait hier flink en het regent. Bovendien is het nou niet echt een aangename temperatuur buiten. Het balkon is weliswaar overdekt maar niet zodanig dat er geen regen in kan waaien.
Ik stond ff perplex. Juist omdat de baby zo hard huilde en het vrij lang duurde totdat moeder kwam en omdat de deur naar balkon dicht zat vind ik dit toch wel een beetje raar.
Volgens mij had hij of zij het gewoon koud, zo hard huilde het.
Kan het maar niet van me afzetten. Ik zou noooooit mijn pasgeboren baby (paar weken oud) met dit weer buiten laten slapen. Jullie wel?
Tanneke
11-08-2011 om 18:36
Nee
Ik zou dat zelf nooit doen,maar weet van 2 families uit Rusland die het ook doen. De baby word vaak op het balkon gelegd. Weet dus ook niet zeker of dat "normaal" is in Rusland,maar wel toevallig dat twee families het zo doen natuurlijk.
Misschien dus iets dat cultuur gebonden is?
Ik heb mijn baby liever lekker binnen in de wieg
mijk
11-08-2011 om 18:38
Noorderlingen?
Hier in Groningen slapen baby's heel veel buiten, ook bij slecht weer. Bijna alle creches hebben buitenslaaphuisjes voor baby's. Hebben mijn kinderen ook 's winters altijd heerlijk in geslapen...
Mijk
jopi
11-08-2011 om 18:58
Echt?
Ook met slecht weer en in de winter buiten slapen?
Oke. Blijkbaar is het niet zo heel ongewoon als ik denk. Nou, dat stelt me dan wel weer een beetje gerust.
Een paar weken oude baby vind ik dan wel weer wat anders dan een baby van een paar maanden oud die al naar de creche gaat weliswaar. Ik hoop maar dat ze dan een kruikje in het bedje heeft liggen of goed warm heeft aangekleed.
Wat is de meerwaarde van buitenslapen dan met dit weer? Frisse lucht kan toch ook via een open raam in de babykamer binnenkomen?
Rembrand
11-08-2011 om 19:04
Lutjepotje
http://www.lutjepotje.nl/
Hier kan je er meer over lezen.
M.
Triple
11-08-2011 om 19:05
Frisse lucht
Maar als je baby met een (wijd) open raam slaapt is de temperatuur in die kamer toch niet veel hoger dan buiten? Als de baby warm genoeg is aangekleed of toegedekt is het toch heerlijk om buiten te slapen? Bij net geborenen zou ik het niet doen maar vanaf een week of 12 kan het best. Tenzij het 20 graden vriest natuurlijk!
Verstuurd met de Ouders Online iPad app.
jopi
11-08-2011 om 19:15
Net geboren
Wat een leuke huisjes die lutjepotjes!
Ik zie nu ook wel de meerwaarde van buitenslapen, maar het kwam op mij vooral wat raar over omdat de baby net geboren is en hij of zij zo lang brulde en de deur op het balkon dicht zat. En ik kan me niet aan het idee ontrekken dat de regen gewoon het balkon op kan waaien, maar goed, wellicht heeft ze het allemaal goed afgedekt.
Ik hoef in ieder geval niet meteen een melding bij de kinderbescherming te gaan maken begrijp ik
liora
11-08-2011 om 19:41
Jopi
Nee joh! Misschien was de moeder wel aan het douchen?
In Finland wordt aangeraden kinderen buiten te laten slapen tot -15 graden geloof ik!
Ik zou me er niet druk om maken. Bovendien is het toch niet kouder dan een graad of 17 nu? Prima temperatuur!
Liora
Zeggik Nie
11-08-2011 om 19:49
Ouders ook?
Ik vraag me dan wel af of al die ouders zelf ook in de regen of vrieskou buiten slapen? Brr, mij (en mijn kinderen) niet gezien hoor!
Wisse
11-08-2011 om 20:33
Ideale temperatuur!
In de richtlijnen voor baby' s (preventie weigendood etc.) staat dat ze moeten slapen bij een temperatuur van 17-19 graden Celsius (of was het 15 - 17?). In ons goed geisoleerde nieuwbouwhuis was dat niet te verwezenlijken, zelfs met raam open in de winter lukte het niet (gaf wel een hoop nare tocht, en dat is juist gevaarlijk...). Terwijl de verwarming nauwelijks aanstond.
Ik heb me daar altijd schuldig over gevoeld. Maar gelukkig heeft kind het overleefd , hij is nu bijna 4. En ik merk nu dat als hij elders slaapt in een veel koelere ruimte, of bij het kamperen, dat hij veel beter slaapt dan in de warme nieuwbouwwoning...
Het is nu "koud" buiten, vergeleken met het mooie zomerse weer dat we graag zouden willen hebben, maar overdag is het toch nog minstens 17 graden en 's nachts 15. Ideale temperatuur voor een slapend baby/kind dus, volgens de boekjes...
Nat regenen of laten huilen lijkt me wel slecht, al zijn er zat ouders die dat laatste uit principe doen
En douchen, ja, dan had ik eindelijk een goed moment gevonden om te gaan douchen, haar ingezeept, en o jee begon baby geheel tegen de verwachting in te huilen... dan heb ik hem ook wel eens laten huilen hoor.
Zeggik Nie
11-08-2011 om 20:49
Pelle
Toch vind ik het anders. De moeder uit het voorbeeld zal echt niet zelf op het balkon slapen als het regent.
Massi Nissa
11-08-2011 om 21:12
Hier ook
Ik heb geen overburen, anders zouden die misschien ook wel schrikken als zoon huilt. Zijn wagen staat namelijk ook geregeld op het balkon, juist als het niet te warm is (tot 20 graden ongeveer) - te warm is heel gevaarlijk. Hij is goed aangekleed en ligt onder een dekentje. Verder heb ik ook altijd een muskietennet over de wagen en zorg ik ervoor dat hij uit de wind staat. Hij slaapt buiten gewoon beter - zingende vogeltjes, kinderstemmen, het ruisen van de bomen in de grote achtertuin bij het balkon. Geweldig.
Jouw buren zijn inderdaad vast Finnen of Noren ofzo, die zetten hun kind buiten tot min zoveel. Krijgen ze niks van.
Groetjes
Massi
liat
12-08-2011 om 07:53
Inderdaad noorwegen
Een vriendin van mij woont in Noorwegen en zelfs als het vriest slapen de baby's buiten. Ze liggen dan wel op een schapenvacht en hebben allerlei wollen toestanden aan.
liora
12-08-2011 om 08:29
Flatgebouw
In Finland schijnt het ook heel normaal te zijn dat bij een flatgebouw er gewoon buiten een aantal kinderwagens staan, de ouders checken af en toe of de baby al wakker is. Maf hè?
Hanne.
12-08-2011 om 08:33
Vaak gedaan
Ik heb zeker mijn jongste heel vaak buiten laten slapen. Ze viel vaak in slaap als ik de oudste naar school bracht en dan liet ik haar bij thuiskomst in de tuin verder slapen.
Ze sliep dan echt als een roosje. En ik zal het vast wel eens gemist hebben als ze lag te slapen. Omdat ik onder de douche/op de WC was, of simpelweg omdat ik zelf in slaap gevallen was.
De weersomstandigheden waren opdat moment een stuk slechter als nu. Ze is van begin december en er heeft ongeveer mijn hele zwangerschapsverlof sneeuw gelegen.
Toen het in het voorjaar warm werd vond ik het juist enger. Dan sliep ze ook buiten, maar ging ik steeds kijken of het niet te warm werd.
Zeggik Nie
12-08-2011 om 11:19
Gut
Natuurlijk ging mijn baby mee in de kinderwagen. Dat vind ik anders dan laten slapen en huilen op het balkon met de deur dicht.
Ik heb mijn baby de eerste maanden altijd in de buurt gehouden, slapen in de kinderwagen of box en 's nacht op mijn kamer. als ik buiten zat was baby ook buiten, maar baby was niet buiten zonder mij (of andere volwassene). Kwestie van andere opvattingen natuurlijk, maar ik zou een baby van een paar weken niet zonder toezicht laten en zeker niet buiten als het koud is of regent. Stel dat het kindje door harde wind toch natregent en je staat zelf heerlijk te douchen?
Hanne.
12-08-2011 om 12:24
Dat kan je toch van te voren bekijken..
Je weet toch van te voren of je kind nat zal regenen. Als de wind van het balkon af staat zal het kind niet nat regenen. Misschien een spettertje maar daar houdt het wel mee op.
Dat je je kind de eerste maanden altijd in de buurt gehouden hebt geloof ik graag, maar ik geloof niet dat je je kind 24/7 in het zicht hebt gehad. Of nam je het ook mee naar de WC?
Feitelijk weten we hier ook niet wat er gebeurd is. Jopi vindt dat het kind lang huilde, maar wat is lang? Misschien dat de moeder er wel de hele tijd naast heeft gezeten, maar even naar de WC moest. Of dat de postbode aanbelde. En dan ben je zo 3 minuten verder. Is dat lang? Had ze het kind daar voor wakker moeten maken?
ayla
12-08-2011 om 14:19
Een keer meegemaakt
Onze oudste was nogal een huilerige baby, erg onrustig, weinig slapen en veel huilen. Bij het kinderdagverblijf hadden ze het er vaak moeilijk mee, ik ben haar vaker eerder moeten gaan halen omdat ze haar niet rustig kregen, Op een dag ging ik haar halen, was een half uurtje vroeger, midden winter, sneeuw buiten, echt koud. Ik kom binnen en de leidsters schrokken toen ze me zagen, meteen komt er 1 naar me toe en zegt dat ik niet moet schrikken maar dochter ligt buiten, op het platdak. Ik loop meteen op de deur af en zie daar idd dochter buiten liggen, in een wipper, jas aan, deken erover heen. Ik was er niet blij mee, ze lag daar alleen buiten met de deur dicht, een kind met ernstige reflux. Daarnaast kwam het ook vreselijk zielig over, zo’n hoopje baby net paar maanden uit, in de sneeuw buiten. Tja zeiden ze, ze kregen haar niet stil en buiten was ze rustig geworden. Ik heb in eerste instantie niets gezegd en het een paar dagen laten bezinken maar toen toch aangegeven dat ik het echt geen prettig idee vond en dat ik liever niet had dat ze dat nog een keer deden. Dat ik zelf mijn kind in de kinderwagen buiten zet vind ik mijn verantwoordelijkheid en mijn keuze, bij een kdv vond ik dat anders.
Ashara
12-08-2011 om 15:25
Ook
Mijn kinderen lagen als baby ook vaak buiten te slapen in de kinderwagen. Juist niet als het warm is want het is vlug te warm voor die kleintjes. Als het koel is dan liggen ze vaak heerlijk buiten in de tuin of op een balkon. Natuurlijk moet je ze niet op de tocht laten liggen. In de kinderwagen is ideaal want daar liggen ze beschut. Muskieten net er over tegen insekten in de zomer. Zolang ze beschut liggen zijn lage temperaturen geen probleem. Vaak slapen babies buiten juist erg goed.
koffiekwast
13-08-2011 om 18:33
Je kan er zelfs speciale babyhuisjes voor krijgen
Het is hier in ieder geval vrijd gebruikelijk.
Als baby schijn ik ook altijd buiten te hebben geslapen.