Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

15-08-2017 om 11:19

autorijles in België...

https://www.volkskrant.nl/buitenland/in-belgie-leer-je-nog-altijd-autorijden-van-opa~a4511162/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=paid&hash=2fe349352e9b7bccf2a36faf6d78c673e2ff1c69

In België krijgt 60% rijles van een familielid/kennis en in Nederland vraagt men zich vaak genoeg af hoe je ooit een kind als ouder kan helpen met het huiswerk

lennest

lennest

15-08-2017 om 13:39

ik zou het niet durven!

Voor geen goud leer ik mijn kind autorijden! Echt, ik zou het niet durven! Geen dubbele bediening in de auto, wat als er iets mis gaat? Ken/weet ik alle verkeersregels? Ok, ik vind dat ik goed rijd, maar is dat ook zo? En dan erbij, vreemde ogen dwingen, je neemt toch geen advies aan van je moeder? Die in jouw ogen als een tutje rijdt? (Uitspraak van zoon als ik weer een rem voor een drempel, altijd stop bij een stopbord, niet door rood gaat en zich aan de snelheid houdt....)

TheaB

TheaB

15-08-2017 om 13:53

Afrijden

moeten ze nu blijkbaar wel, dat is al een verberering bij hoe het ooit was.
Ik heb ooit een jaar in Belgie gestudeerd. Toen kon je voor een luttel bedrag ook zo'n L-plaat aanvragen en onder begeleiding van een andere chauffeur rijden. Na een jaar (ofzoiets) kon je dan gewoon je L-plaat inwisselen voor een rijbewijs, en niemand controleerde of en hoeveel je had gereden. Als buitenlandse student zonder auto dus... nul.
Je Belgische rijbewijs kon je na terugkeer in Nederland dan omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Kosten: de L-plaat, rijervaring: non existent.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-08-2017 om 15:01

lennest

"Die in jouw ogen als een tutje rijdt?"

Ach, het is ook nooit goed bij die gasten. Mijn zoon klaagt dat ik zo vaak toeter (komt wel eens voor), maar vervolgens klaagt hij bij mijn vriendin dat ze zo weinig toetert. Pappa toetert veel vaker...

Triva

Triva

15-08-2017 om 15:32

Thea

Er is ook een tijd geweest dat je een vakantie boekte op Saba en met rijbewijs (en rondje rijden daar) je rijbewijs had voor Nederland.

Li

Li

15-08-2017 om 16:05

sarcastisch commentaar (OT)

Hier wordt altijd sarcastisch commentaar gegeven door man en mij: "Ach ja, waarom zou je ook niet rechts inhalen. En vooral geen richting aangeven.." enz.

De kinderen schrokken zich wezenloos van het gevloek en getier als ze eens bij andere ouders in de auto zaten. Hebben we toch nog iets goed gedaan in de opvoeding...

margaretha

margaretha

15-08-2017 om 16:40

idd ouders geven les

Maar niet altijd. Je kunt ook gewoon bij een rijschool gaan, 20 lessen nemen en dan zelfstandig dooroefenen zonder begeleider of bv. 6 lessen nemen en dan met begeleider. Bovendien zit er een tijdslimiet op, zo'n L moet binnen x-tijd (hangt van je voorlopige rijbewijs af ) resulteren in het afleggen van een praktische proef. Dat gaat dan ook weer in je eigen auto (of van je ouders dus) en je begeleider zit ook in de auto. Slaagkans is echt niet een fluitje van een cent, er wordt pietluttig gekeken en beoordeeld. Na 2x zakken opnieuw theoretisch en verplicht minimaal 6 lessen bij een rijschool.
Ik moet me nodig opnieuw inlezen in de nieuwe regels, er is net vanalles veranderd.
(en de eerste keer de weg op, na een flink aantal rondjes op grote parkeerterreinen, is zweten en zenuwen. wat mij betreft gaan ze naar een rijschool)

Verkeersveiligheid

Of er een causaal verband is met deze vorm van rijles en de verkeersveiligheid weet ik niet, maar in België is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers per miljoen inwoners twee keer zo hoog als in Nederland. Just saying...

skik

margaretha

margaretha

15-08-2017 om 20:47

re skik

Mogelijk, gelukkig zijn er veranderingen en meer regels gekomen. Meer doden zouden misschien ook kunnen komen omdat er nog steeds te makkelijk gedacht wordt over rijden met alcohol op, "tradities"/ gewoontes zijn niet zomaar verdwenen. Het schenken van cava op feestjes en recepties/ het kunnen kopen van bier en wijn aan ouders op schoolfeestjes is bv. heel normaal. Lagere school, jaarlijkse schooldag met toneelstukjes ed, gewoon overdag en 5 soorten bier en 2 wijn te koop. Herinner ik me niet van NL

Ad Hombre

Ad Hombre

16-08-2017 om 09:15

skik

Volgens mij zijn de verkeerssituaties in Belgie ook onveiliger dan in NL. Bij ons hebben ze de rotondes nu zodanig dichtgetimmerd dat er bijna van opzet sprake moet zijn als je iemand aanrijdt. En tweebaanswegen waar je mag inhalen worden ook met de dag zeldzamer.

Nadeel is dat Nederlanders in het buitenland vaak niet meer weten waar ze het zoeken moeten. Schrikken zich te pletter als er ergens ineens geen invoegstrook is wat nog regelmatig voorkomt in het buitenland. Gewend om gepampered te worden...

Belgje

Belgje

16-08-2017 om 10:59

Het verbetert langzaam

Ik ben een Nederlandse in België. Ik heb mijn rijbewijs in Amsterdam gehaald, om maar aan te geven dat ik het grotestadsverkeer best gewend was. Toen ik in Brussel ging rijden schrok ik me wezenloos. De helft van de mensen leek de verkeersregels gewoon niet te kennen. Het recht van de sterkste ging en gaat boven de voorrangsregels. Met mijn koekblikje kon ik maar beter iedereen voorrang geven, want anders werd het heel gevaarlijk. Collega's vertelden me dat iedereen boven een bepaalde leeftijd (die nu rond de 65/70 zal liggen denk ik) geen praktisch rijexamen had afgelegd, alleen theorie. Dat was te merken, ja. Het is duidelijk te merken dat jongere mensen wel een examen hebben afgelegd en dat de twintigers van nu alweer veel beter rijden. Er zit vooruitgang in, het examen is stapsgewijs moeilijker geworden en onlangs weer. Steeds meer mensen kiezen er toch voor om een deel van hun opleiding bij een rijschool te doen. Dat lijkt mij ook een heel goed idee. Ik heb zoveel details van mijn rij-instructeur geleerd, die hadden mijn ouders me nooit kunnen leren. Tegelijkertijd is rijden met je ouders bijna gratis en met een instructeur is het redelijk duur. Ik vind het democratischer dat het rijbewijs al met al een stuk goedkoper is in België. Tegelijkertijd zie je dat bijna iedereen op zijn 18e zijn of haar rijbewijs haalt. Dat herken ik helemaal niet uit Nederland. In mijn vriendenkring deed bijna niemand dat. Het was te duur en onnodig, want je had toch geen auto. Hier gaan veel jongeren vanaf hun 18e meteen autorijden naar hun opleiding en naar hun werk, wat weer bijdraagt tot het fileprobleem. Als ik zie dat de kinderen van de buren 5 km naar school autorijden dan denkt mjin calvinistische ik: ga toch fietsen!

Alles wat ik hier voorbij heb zien komen klopt: ja er wordt gemakkelijker met een paar glazen drank op gereden, maar ook die mentaliteit verandert langzamerhand. Onder jongeren is het over het algemeen not done en ze spreken hun ouders er ook vaker op aan. Inderdaad, de wegen zijn onoverzichtelijker en in slechtere staat. Ja, sommige mensen rijden barslecht, maar eerlijk is eerlijk, die kom je in Nederland ook tegen, hoewel misschien minder. Onnodig linksrijden komt hier nog meer voor dan in Nederland. Wij zeggen vaak voor de grap: jaja van rijstrook wisselen is héél eng! Bij het afslaan je baan houden lijkt hier ook extra moeilijk te zijn. En de richtingaanwijzer zit heel goed verstopt, juist bij duurdere auto's. Het leidt allemaal tot meer ongelukken.

Het is en blijft een pijnlijk punt dat het aantal verkeersdoden en -gewonden per miljoen inwoners bijna dubbel zo hoog ligt als in Nederland. Daar moet echt iets aan gebeuren. Het proces is in gang gezet, maar dat verander je niet binnen een paar jaar. Het zal nog een of twee generaties duren, denk ik. Dat de gewesten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) elk hun eigen regels voor het rijexamen hanteren, vertraagt de boel ook.

TheaB

TheaB

16-08-2017 om 11:51

Belgje

Gelukkig dat er stappen worden gemaakt.
Die leeftijd zonder rijexamen waar je het over hebt ligt wat jonger, in mijn Belgische tijd was het nog zo en zo oud ben ik nog niet. Ik denk dat het gaat om mensen vanaf achter in de vijftig.

Over die rotondes

> @ad: Volgens mij zijn de verkeerssituaties in Belgie ook onveiliger dan in NL. Bij ons hebben ze de rotondes nu zodanig dichtgetimmerd dat er bijna van opzet sprake moet zijn als je iemand aanrijdt.

In België is het verboden om richting naar links aan te geven als je een rotonde nadert. Reden: dan zouden mensen kunnen denken dat je van plan bent een rondje tegen de klok in te gaan rijden.
Kennelijk hebben ze in België dus last van spookrijders op rotondes.

Waarom ik dat weet: iemand op een Nederlands rijbewijsforum beweerde dat je geen richting naar links mocht aangeven bij het naderen van een rotonde, want dat stond op een site. Uiteraard was de persoon die dit beweerde de url van de site vergeten. Toen anderen navroegen of hij zeker wist dat het om een Nederlandse site was, antwoordde hij nog wel: "Ja zeker, op de homepage kon ik kiezen tussen Nederlands en Frans en ik koos Nederlands."

Nederland heeft trouwens het systeem 2toDrive waarbij je op 17 je praktijkexamen haalt en dan tot je 18e alleen onder begeleiding mag rijden. Dit vind ik best wel voordelen hebben t.o.v. op je 18e een rijbewijs halen. Het kind woont nog thuis en kan flink oefenen voordat het op kamers gaat en alles weer wegzakt. Ouders hoeven geen les te geven (het kind kan al rijden) maar houden wel toezicht op alcoholgebruik en andere gevallen van jeugdelijke zelfoverschatting.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.