Hibiscus
22-12-2010 om 09:32
Andere volgorde kinderen - andere kinderen?
Beetje rare titel maar ik kon het niet kort en duidelijk opschrijven.
Denken jullie ook dat als jullie de kinderen in een andere volgorde hadden gekregen, de kinderen heel anders zouden zijn geworden? Ik heb er twee, en ik denk dat als de jongste de oudste zou zijn geweest, het een heel andere familie zou zijn geworden.
Mijn oudste heeft echt een dominant karakter, neemt altijd het voortouw bij het spel. Jongste kijkt enorm tegen hem op en laat hem de baas spelen, maar dat frustreert haar tegelijkertijd heel erg. Als je haar alleen hebt, is het een ander kind. Ze is rustig, heeft veel ideeen en praat honderduit. Zodra broer erbij komt veranderd dat. Hij maakt haar zinnen af, en weet altijd alles beter.
Natuurlijk zijn we daar erg op gespitst en grijpen we in, maar toch.
Ik weet zeker dat als mijn dochter de oudste was geweest, de dynamiek heel anders was geweest, maar zou mijn zoon ook anders zijn? Er zijn natuurlijk heel veel onderzoeken gedaan naar plaats in de familie en karakter, maar ik vroeg mij af of jullie dat zonder wetenschappelijke onderbouwing ook kunnen bevestigen...
Dochter leert ook heel veel van zoon hoor, het is echt niet heel negatief. gelukkig heeft ze een heel sterk karakter en is ze een erg eigen kind dus ze komt er wel.
Hibiscus
tonny
22-12-2010 om 09:48
Geldt ook voor andere relaties
en het zal vast verschil uitmaken.
We hebben twee dochters en twee zonen en ik denk dat, als hun positie in het gezin een andere was geweest, ze zich wel wat anders zouden hebben ontwikkeld.
Mensen beinvloeden elkaar in de rol die ze spelen, zeker ook in een gezin!
Hetzelfde geldt voor je relatie. Als je een andere partner had gehad, had je ook andere vaardigheden verder uitgebouwd.
Hibiscus
22-12-2010 om 12:45
Niet volledig
Ik bedoelde eigenlijk ook te zeggen dat ik het vaak een beetje sneu vind voor jongste. Ik weet dat ze anders zou zijn ( heb er meer dan genoeg over gelezen) en ik gun het haar ook zo om oudste te zijn. Ik ben zelf een echt middelkind trouwens. Een van de vele redenen dat ik geen derde wilde.
Konden ze maar afwisselen, om de beurt een dagje oudste en jongste zijn. Jongste zijn heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen!
Ik was gewoon benieuwd of anderen dat ook weleens zo voelen.
Dat ik zelf anders was geweest met een andere partner is bij mij overduidelijk. Wij hebben elkaar voor een groot deel gevormd en zijn al sinds jeugd samen.
Hibiscus
Hibiscus
dc
22-12-2010 om 12:50
Ikke
Ik ben de jongste, en was tot mijn 14e altijd erg stil. Mijn zus (de middelste) was zo'n kletskop, daar kwam ik gewoon niet doorheen. Vanaf m'n 14e heeft mijn moeder ons vanwege de vele vechtpartijen uit elkaar gehaald, en dat heeft mij erg veel goed gedaan (ik ging bij mijn oma wonen). (En we zijn nu erg close trouwens).
Ik zou dus voor je jongste gelegenheden proberen te scheppen dat ze dingen kan ontdekken en doen zonder haar grote zus, en ook haar zus leren dat ze ruimte overlaat voor de jongste.
Marieke
22-12-2010 om 14:50
Maak het een uitdaging
Er is bijna 4 jaar verschil tussen één en twee, oudste jongen en tweede meisje. De oudste wilde zijn jongere zusje ook graag bevoogden. Op een goed moment (rond een jaar of 8) ging zijn zus erover klagen. Wij hebben toen gesteld dat het een prima kans was om te leren voor jezelf op te komen en van je af te bijten. Wij hielden hierbij natuurlijk wel de grenzen in de gaten. Zij is nu 14 jaar; assertief en bijdehand en laat zich niet intimideren door interessante praatjesmaker, ze prikt zo door hun stoere verhalen heen.
In jullie geval zou ik de oudste wel de regels van beleefdheid goed tussen de oren brengen. Iemand anders haar zin afmaken is behalve bloed irritant ook erg onbeleefd. Het lijkt mij voor de sociale ontwikkeling van de oudste heel belangrijk dat hij leert luisteren naar de verhalen van de jongste, net zo goed als de tweede moet leren om aandacht te vragen voor haar verhaal.
Astrid
22-12-2010 om 16:41
Volgorde is wel goed hier (zeker met zwemmen)
Ik vind het wel een interessante vraag, maar ik kan er geen echt antwoord op geven. Hier 3 kinderen die allemaal exact 2,5 verschillen.
Als ik alleen al naar de zwemles kijk ben ik blij dat de volgorde hier is zoals hij is. De oudste begon met zwemles net na z'n 5e verjaardag. Toen hij net 12 was had hij z'n C diploma. De middelste was ontertussen ook begonnen en deed er 3,5 jaar over en toen de jongste begon zaten broer en zus nog steeds op die zwemles. Zij deed er net 2 jaar over. De oudste heeft in juni j.l. z'n C gehaald en de jongste haar C in oktober j.l. Net of zij door had dat we het hele zwemgebeuren spuugzat waren en dat het maar eens afgelopen moest.
Ik had er niet aan moeten denken dat die volgorde omgekeerd was. Nu had ik er gewoon 3 tegelijk in dat zwembad (wel helaas op andere tijden). Net zo iets als 3 kinderen in de luiers, dat heb ik dan weer gelukkig nooit gehad. Nooit 2 kinderen tegelijktijd, dat is dan wel weer een meevaller.
Wat ik ook achteraf ook zie is dat je voor het oudste kind een basisschool uitzoekt waar dat specifieke kind heen moet (en daarbij passend een eisen pakket en dat was bij ons best veel) en de rest volgt dan uit praktisch oogpunt er achter aan. Bij nr. 2 en nr. 3 kijk je dan eigenlijk niet meer specifiek naar het kind, maar meer naar de praktische kant. Hup, zelfde school. Als nr. 2 de oudste was geweest was het misschien wel een hele andere basisschool geworden.
Ik denk dat het middelste kind het slechts af is. Hier in iedergeval wel. Op het ene moment moet je met je 2,5 jr. oudere broer mee doen en moet je maar gewoon meehobbelen en op het andere moment moet je maar met je 2,5 jaar jongere zus meedoen en je aan haar aanpassen. De reden daarvoor is dat op heel veel gebieden de kinderen erg uit een liggen. Middelste heeft het daar vaak wat moeilijk mee.
Ik scheel zelf maar 1,5 met mijn broer en wij werden als de zelfde leeftijd behandeld.
Maylise
22-12-2010 om 17:11
Interessant
Ik vind het een hele interessante vraag en ik denk ook zeker dat het invloed heeft. Niet alleen hun plaats binnen het gezin maar ook het feit dat ik nu anders bezig ben met opvoeding dan een paar jaar geleden. Mijn jongste kinderen groeien op in een gezin met een andere dynamiek dan de oudste kinderen. Ik vind mijn jongste bijvoorbeeld echt een jongste kind. Bijdehand, verwend, gewend om het middelpunt van belangstelling te zijn en aandacht te krijgen van iedereen, redelijk vroegwijs maar ook heel grappig. Dat laatste om de aandacht te trekken want hoewel je als jongste wel automatisch veel aandacht krijgt ben je ook automatisch de minst sterke en probeert iedereen de baas over je te spelen. Door grapjes te maken kan je weer wat extra aandacht naar je toetrekken. Ik denk zeker dat zijn karakter deels door die plaats binnen het gezin is gegroeid.
Kiki
22-12-2010 om 21:30
Mijn kinderen zijn nog klein
maar zo verschillend. Ik weet niet of het zo zou zijn geweest als het andersom zou zijn geweest.
Wel is mijn oudste best verwend. Hij ziet er ook engelachtig uit met blonde krulletjes en een schattig gezichtje en hij was het eerste kleinkind van beide kanten. Dus extra speciaal.
Ik moet er wel op gaan letten denk ik als de jongste wat ouder is, dat niet alleen de oudste alle aandacht naar zich toe trekt. Mijn jongste is wat rustiger en vraagt veel minder aandacht.
Ik ben de oudste van 5 kinderen (en ook nog eens het enige meisje) Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat ik het mijn broertjes een stuk makkelijker heb gemaakt. Ik ging vol de strijd aan, vocht voor meer onafhankelijkheid, volgde niet het pad wat mijn ouders in gedachten hadden, ging op mijn 17de het huis uit en brak mijn opleiding af en doordat ik in mijn ouders ogen mislukt ben en het zwarte schaap kunnen mijn broertjes het alleen maar beter doen als ik.
Dat is best fijn voor ze en mij kan het niet schelen.
Er wordt hier gezegd dat het middelste kind tekort komt, maar wat dacht je van het vierde en vijfde kind. De eerste krijgt aandacht, de tweede krijgt aandacht, de middelste letten ouders tegenwoordig ook wel op. Maar het vierde en vijfde kind? Zeker als je het vierde en de vijfde kind na een assertieve moeilijke zus en twee hyperintelligente broertjes dan moet je op andere manieren aandacht krijgen.
Je ouders zijn dan wel een beetje opvoedmoe en dus word je vaak aan je zus uitbesteed
En lekker ruziën met je oudste zus en broer kan ook niet, want je hoeft niet zo'n grote mond te hebben.
Ik ben 16 jaar ouder dan jij, beetje respect zou leuk zijn
reina
22-12-2010 om 22:45
Hier niet
Ik denk niet dat mijn kinderen anders geweest zouden zijn als ze in omgekeerde volgorde geboren waren. De oudste is veel meer een haaibaai en de jongste liever. Dat zijn echt karaktertrekken van beiden die je van heel kleins af aan al zag. De jongste is veel onzekerder, maar dat heeft met andere dingen te maken. Mijn oudste was een mooi kindje, een poppetje met rode wangen en lange blonde pijpenkrullen, het feit dat ze veel positieve aandacht kreeg zal haar karakter zeker wel beinvloed hebben, ze heeft veel zelfvertrouwen.
Bij mij thuis vroeger hadden we de 3 oudsten, daarna even niets en dan de 2 'kleintjes', die laatste 2 zijn veel beschermder opgevoed, meer verwend. dat is zeker bij de jongste te merken, voor haar werden dingen geregeld die de oudsten zelf op moesten lossen en het was moeilijk om te ervaren dat dat op een gegeven moment ophoudt. Ik ben wat dat betreft wel blij dat ik de oudste van de meute ben
Tirza G.
22-12-2010 om 23:41
Zeker weten
Ik doe al een halve eeuw mijn best de oudste te worden. Nou is mijn zus disfunctioneel, dus ik word meestal wel als de oudste/verstandigste/normaalste aangezien en aangesproken, maar ik weet zeker dat ik anders was geweest als ik de oudste was geweest.
Dat had mijn prachtige karakter tot volle rijkdom kunnen komen. Maar ja.
Tirza
Maylise
23-12-2010 om 00:46
Kiki
Ik heb juist het idee dat jongste kinderen veel meer aandacht krijgen. In elk geval is dat altijd wat mijn oudste kinderen zeggen. Zij vinden dat de jongste kinderen verwend zijn, veel meer mogen en veel te veel aandacht krijgen. Ik zeg dan altijd dat het hun eigen schuld is want zij zijn degenen die constant cadeautjes kopen voor de jongsten en hun overal hun zin in geven.
Middelste kinderen komen er misschien het beroerdst af wat betreft aandacht. Alleen dat kan natuurlijk ook weer een voordeel zijn. Beetje in de luwte terwijl de aandacht van pa en ma naar de rest uit gaat kun jij je eigen gang gaan.
Maylise
Maylise
23-12-2010 om 01:07
Mijn oudste
Als ik hier zo lees over oudste kinderen is mijn oudste geen typische oudste. Hij is heel rustig, houdt helemaal niet van veel aandacht en was als kind ietwat verlegen. Hij is ook niet iemand die het voortouw neemt. Wel heeft hij de neiging om zich te bemoeien met de opvoeding van de jongste kinderen en was hij al jong erg volwassen in de zin dat hij altijd met ons meepraatte. Dat is misschien wel een oudste trekje.
Maylise
Guinevere
23-12-2010 om 11:38
Draadje maalt in mijn hoofd
Dit onderwerp blijft toch een beetje in mijn hoofd malen. Wat als de kinderen andersom waren gekomen? Ik denk eigenlijk dat het wel prettig was geweest. Dan was onze ADHD-er de jongste geweest en niet de oudste. Zeker weten dat hij dan door zijn grote broer heel erg gesteund zou zijn in van alles en nog wat. Aan de andere kant, nu moet hij het zelf zien te rooien en dat is voor later ook wel leerzaam.
ijsvogeltje
23-12-2010 om 14:55
Ben blij met deze volgorde
Ik geloof dat ik wel blij ben met onze 'volgorde'. Oudste van 13 is rustig, stabiel, plichtsgetrouw. Geen leiderstype overigens. Vooralsnog een typisch NADH-kind, prettig om als eerste kind te hebben.
Jongste is 8 (ruim 4,5 jaar jonger) en laat zich een stuk minder makkelijk opvoeden. Ik ben blij dat we inmiddels al de nodige ervaring hebben, daardoor staan we denk ik wel steviger in onze schoenen. Door het flinke leeftijdsverschil kan onze oudste ook voldoende tegenwicht bieden aan zijn hyperactieve en soms opvliegende en opstandige broertje. Ik denk dat het bij een andere volgorde een stuk lastiger was geweest. Maar goed, het blijft maar speculeren natuurlijk. Vooralsnog ben ik vooral blij dat jongste nog niet in de pubertijd zit, want ik voorzie een zware tijd.
Poppy
24-12-2010 om 08:27
Kastanjet
Ha, een vriendin van mij zei dat ook. Ik hoop alleen dat die jongste kinderen het nooit te horen krijgen want dat lijkt me niet zo leuk om te horen.
Massi Nissa
24-12-2010 om 08:44
Hier
Ik ben de oudste van acht. Allemaal natuurlijk unieke persoonlijkheden, maar globaal gezien zijn de oudste twee (broer en ik) vrij snel opgegroeid - helpen met de jongsten, delen in de zorgen van je ouders. Zelfbewuste kinderen met verantwoordelijkheidsgevoel. De derde heeft zich overal tegen afgezet en eiste veel aandacht op. De vierde en vijfde deden juist heel rustig en onopvallend hun eigen ding, zijn eigenzinnige, sterke persoonlijkheden geworden. De drie jongsten (die alledrie met ongeveer vijf jaar ertussen geboren zijn) zijn wat aanhankelijker en stellen zich meer hulpbehoevend op - heel begrijpelijk. Dit is uiterst globaal, uiteindelijk zijn het allemaal zelfredzame volwassenen geworden en zijn er ook veel overeenkomsten.
Ik heb het nooit echt leuk gevonden om de oudste te zijn van zo'n groot gezin, tot ik het huis uit ging en rust vond. Nu vind ik het geweldig en kan ik mijn leven niet meer anders voorstellen dan met mijn enorme familie. Mijn man is de jongste van zeven en ik denk dat het niet toevallig is dat wij elkaar gevonden hebben. Hij laat zich graag verzorgen en ik heb een zorgtic (beetje overdreven gesteld, maar in de kern niet onwaar).
Groetjes
Massi
wil40
24-12-2010 om 19:51
De mijne is de oudste, de middelste èn de jongste
Geen idee of mijn zoon een andere persoonlijkheid zou hebben als hij broers/zussen zou hebben. Maar ja, een oudere broer is weer heel anders als een babybroertje. En een lieve zachtaardige zus heeft een hele andere invloed als een kleine kenau. Dus geen idee.
Zelf denk ik dat je opvoeding, karakter, omgeving enz. meer invloed hebben dan het feit of je de oudste, middelste of jongste bent. Of enig kind.
wil40
24-12-2010 om 19:59
Massi
Ik kom ook uit een groot gezin en ben de jongste. Mijn oudste zus is juist het minst een zorgzaam type van allemaal. Heeft zich altijd afgezet tegen het "moederen" over het grut dat na haar kwam. Ze heeft zelf ook bewust gekozen voor een klein gezin.
Ik ben dus net zoals jou man de jongste en was juist heel zelfstandig. Mijn ouders hadden alles al meegemaakt met de kinderen voor mij, hadden veel vertrouwen in me en ik mocht b.v. op mijn 15e meer dan mijn zussen op dezelfde leeftijd.
Biene M.
25-12-2010 om 06:42
Grappig massi
Ik was de oudste thuis en heb juist uitsluitend relaties gehad met mannen die ook de oudste thuis waren.
Massi Nissa
25-12-2010 om 08:46
Biene en wil
Slaan jullie even in twee zinnen de basis onder mijn huwelijk weg, en bedankt. Al die tijd dacht ik te weten wat er ten grondslag lag aan de wederzijdse waardering, maar nee.
Ik denk trouwens dat je plaats in het gezin maar van beperkt belang is, omdat er zoveel andere factoren zijn die ook een rol spelen.
Groetjes
Massi
Myrna
25-12-2010 om 11:53
Karakter verwisselen
Wij zeggen hier voor de grap wel eens tegen elkaar dat als jongste geen beperking zou hebben gehad, die allang een klas had overgeslagen en in alle plusgroepjes zou zitten. Als oudste de beperking van jongste zou hebben gehad zou die met het eigen karakter allang op het speciaal onderwijs hebben gezeten.
Dit heeft niets met oudste/jongste en plaats in het gezin te maken maar het is wel tekenend voor de verschillen in de kinderen zélf.
Tirza G.
25-12-2010 om 23:28
Onderzoek
Er is véél onderzoek naar gedaan, vooral Engelstalig. En er zitten verbluffende overeenkomsten tussen oudste, middelste en jongste kinderen. En bij nr 4 begin je weer overnieuw
Overigens verschuift de oudste-jongste rol als er meer dan 4 jr tussen zit (dan heb je twee oudsten )) en als de oudste disfunctioneel is.
En vaak heb je de meeste 'feeling' met mensen die dezelfde positie innemen in het gezin als jijzelf.
Tirza
Sascha2
26-12-2010 om 11:25
Bij ons
Wij hebben kort op elkaar vier kinderen gehad. Oudste en tweede schelen 16 maanden, tweede en derde 22 maanden en derde en vierde 20 maanden. Oudste is een jongen, daarna drie dochters. Oudstebwas nog net geen vijf toen de jongste geboren werd.
Onze derde is een haaibaaitje, die altijd denkt dat ze op zijn minst net zo oud als de oudste is. Ze was heel vlot met haar motorische ontwikkelingen. Heel vaak horen we dat dat komt door het kleine leeftijdsverschil met de twee oudsten, ze trekt zich daaraan op. Of het zo ook is weet ik niet. Ik zal het nooit weten of e inderdaad komt door de gezinssituatie of dat het gewoon bij haar hoort. Ons gezin is zoals het is en hoe ieder kind individueel zou zijn geweest zullen we nooit weten.