Anneque
26-04-2014 om 15:01
Tigress
27-04-2014 om 13:09
Terecht
De moeder heeft zich met haar kinderen gemeld op het politiebureau!
Leen13
27-04-2014 om 21:12
Vechtscheiding
http://nos.nl/artikel/640817-vrouw-amber-alert-was-weggelopen.html
Moeder loopt weg met de kinderen, vader doet alsof ze ontvoert zijn.
Scheidende stellen misbruiken het Amber Alert.
http://www.hollandsezaken.tv/home/uitzending/hollandse-zaken-donderdag-25-juli-2013/
Over vechtscheidingen.
skik
28-04-2014 om 11:43
Annej
En hoe is het weglopen met kinderen en daarmee dus het onttrekken aan het ouderlijk gezag van de vader geen ontvoering?
skik
Leen13
28-04-2014 om 12:05
de motivatie Skik
Tegenwoordig als ik weggelopen moeders met kinderen zie neem ik me voor dat als ik ze tegen mocht komen dat ik dan vraag of ze wel gevonden willen worden.
Kaaskopje
28-04-2014 om 12:21
AnneJ
Die vraag vind ik prima, maar zeg dan ook tegen de moeders dat ze zich op een politiebureau moeten melden, zodat ze hulp kunnen krijgen.
Wat er ook vooraf gaat aan het verdwijnen van een ouder met kinderen, vind ik dat die ouder ook moet beseffen dat mensen die het wel goed bedoelen ongerust worden. Het zal niet de eerste keer zijn dat kinderen en ouder later ergens dood gevonden worden tenslotte.
Ik heb dit amber alert dit keer niet doorgestuurd, omdat ik al een vermoeden had dat deze vrouw de benen had genomen met haar kinderen. Daar vind ik niks mis mee, zolang de motieven maar zijn dat ze bescherming nodig heeft, vráág die dan ook.
Temet
28-04-2014 om 12:23
wolf roepen
Ik dacht dat het Amber Alert, waarbij grootscheeps wordt uitgepakt, was bedoeld voor het snel opsporen van vermiste kinderen om levensbedreigende situaties te voorkomen. Ik heb het nog even nagezocht, en inderdaad, dit staat op de bewuste site:
"Help mee, red kinderlevens!
Honderden keren per jaar wordt het AMBER Alert-systeem ingezet bij urgente kindervermissingen via o.a. Twitter, Facebook, PC-screensavers en website banners. Zo'n vier keer per jaar wordt er een AMBER Alert verstuurd. Dan wordt het HELE systeem ingezet, omdat de politie vreest dat het leven van een vermist of ontvoerd kind gevaar loopt. Het hele land verandert dan in één grote opsporingsposter, doordat bijvoorbeeld ook reclameschermen, snelwegborden, apps, SMS en email worden ingezet.
Een aanpak die werkt, want bij 64 procent van de AMBER Alerts werd het kind gevonden dankzij tips van onze meer dan 2 miljoen deelnemers en deelnemende organisaties. Het is daarmee zowel het grootste als het meest succesvolle burgerparticipatie-initiatief in Nederland."
Wanneer is er nou sprake van een situatie die zo ernstig is dat je zulke middelen moet inzetten? Het lijkt me terecht om een dergelijke noodoproep te plaatsen als er een jong kind zomaar spoorloos is (zoals laatst bij dat jochie in Amsterdam)- dan kan je vrezen dat het ten prooi is gevallen aan een engerd, maar als een kind met de ouder is verdwenen, waarom zou het dan in levensgevaar zijn?
Er zijn natuurlijk situaties waarin er reden is voor vrees dat de ouder het kind wat aandoet. Maar als een ouder een kind weghoudt bij de andere ouder die mede het gezag heeft is dat mogelijk in strijd met regels en niet netjes en wat al niet, maar dat het leven van het kind gevaar zou lopen? Onzin!
Ik las laatst ook al zo'n verhaal. Een man werd geprezen want hij had na een Amber Alert een kinderontvoering voorkomen. Zowel de verslaggever als de man zelf waren er kennelijk van overtuigd dat voor het kind groot gevaar was afgewend, maar het kind was zo te lezen gewoon bij de eigen vader en uit niets bleek dat die het kind ook maar een haar zou hebben gekrenkt.
Als dit een trend wordt dan is het Amber Alert binnen korte tijd volstrekt zinloos geworden. Het is net dat jongetje dat te vaak 'wolf' roept.
Groeten,
Temet
Temet
28-04-2014 om 12:38
nav kaaskopje
"Het zal niet de eerste keer zijn dat kinderen en ouder later ergens dood gevonden worden tenslotte.
Ik heb dit amber alert dit keer niet doorgestuurd, omdat ik al een vermoeden had dat deze vrouw de benen had genomen met haar kinderen"
En waarom had je dat vermoeden? Ik denk omdat de familie inclusief de (ex?)partner de vermissing had gemeld. Als een moeder met haar kinderen verdwijnt dan is de eerste verdachte, lijkt mij, de ex-partner. Als die de vermissing zelf meldt, dan zijn er twee mogelijkheden. De meest cynische: ze zijn al dood, en hij probeert zo de verdenking van zich af te schuiven; de meest waarschijnlijke: moeder is weggelopen. In beide gevallen is er geen reden voor een Amber Alert. Behalve misschien als de vrouw psychisch zo labiel was dat er te vrezen was dat ze de kinderen wat zou aandoen. Maar uit de hele verslaglegging rond die oproep bleek daarvan niks, terwijl het toch ook wel eens voorkomt bij opsporingsberichten dat wordt gemeld dat iemand 'de woning in verwarde toestand heeft verlaten'.
Maar goed, misschien heeft de familie hier de politie ervan overtuigd dat deze mevrouw een gevaar voor haar kinderen was.
Groeten,
Temet
skik
28-04-2014 om 13:06
Omdat het de moeder is?
Hoe zou er gereageerd worden als een vader de pleitvaart zou nemen met de kinderen?
Je weet ook niet wat hier het verhaal achter was. Misschien zorgde de vader wel altijd voor de medische begeleiding van het kind (bijvoorbeeld het toedienen van insuline, en ligt het spuitsetje nog op de salontafel), misschien was de moeder al een hele tijd geestelijk in de war, misschien heeft ze eerder gedreigd met iets naars.
Ik hoop van harte dat de politie alleen een Amber Alert laat uitgaan als er meer aan de hand is dan een moeder die even ademruimte nodig heeft. En eerlijk gezegd ga ik daar ook wel van uit. Je leest vaak genoeg dat de politie een vermissing niet als zodanig wil beschouwen omdat de omstandigheden niet verdacht genoeg zijn of iemand nog niet lang genoeg kwijt is.
skik
M Lavell
28-04-2014 om 13:50
Ik niet
Nee hoor skik. Met deze zaak en andere zaken in relatie tot ontvoering, ga ik ervan uit dat elke vader bij een vechtscheiding vrij eenvoudig gehoor kan organiseren om vrouw en kinderen via Amber Alert te laten opsporen, ook als zij voor hem gevlucht zijn naar een blijf van mijn lijf opvang.
Technisch is vluchten met de kinderen inderdaad ontvoering.
Temet
28-04-2014 om 15:12
Miriam
Nou, dat lijkt me nou ook weer niet. Zo'n bericht over een Amber Alert krijgen ze bij het Blijfhuis ook binnen, dan kunnen ze toch even de politie bellen 'die mevrouw zit hier, stop maar met zoeken'. De politie weet vziw altijd waar de Blijfhuizen zitten, al was het maar omdat ze daar zelf nog wel eens iemand afleveren.
Het zou zelfs wel logisch zijn als er een soort lijntje is tussen enerzijds de politie en anderzijds de blijfhuizen zodat de politie voordat ze gaan zoeken eerst even kunnen checken of de mevrouw in kwestie niet in Blijf zit.
Maar problemen hou je dan voor de mensen die bij vrienden en familie onderduiken.
Groeten,
Temet
Angele
28-04-2014 om 17:48
Intrigerend AnneJ
Ik begrijp niet wat jij bedoelt met #6: Tegenwoordig als ik weggelopen moeders met kinderen zie neem ik me voor dat als ik ze tegen mocht komen dat ik dan vraag of ze wel gevonden willen worden.
Kun jij aan vrouwen die met hun kinderen op straat lopen zien dat ze weggelopen zijn?
Leen13
28-04-2014 om 17:59
Zien op Amber Alert Angele
Je ontkomt er niet aan op alle sociale media verschijnt Amber Alert.
Dalarna
01-05-2014 om 08:45
hmm
Ik had begrepen dat de auto was gevonden en dat er echt niet bekend was dat de vrouw vrijwillig vertrokken was. Het gaat wel om twee kinderen onder de drie hier! Blijkbaar was er genoeg reden om aan te nemen dat het niet goed zat en dat is de reden van het amberalert. Dat het achteraf meeviel kun je toch niet als argument gebruiken?
skik
01-05-2014 om 10:46
Dat denk ik ook Dalarna
Volgens mij heeft de politie uitgelegd dat ze Amber Alert heel spaarzaam dus alleen in echt zorgelijke gevallen wil gebruiken om murwheid bij het publiek te voorkomen. Dat er dan mensen zijn (zoals bijvoorbeeld een ouder in een vechtscheiding) die heel overtuigend kan liegen door ze wijs te maken dat er een noodgeval is, dat kan natuurlijk altijd voorkomen.
skik
Leen13
01-05-2014 om 11:48
moeder mogelijk vervolgd
http://www.omroepwest.nl/nieuws/28-04-2014/moeder-amber-alert-den-haag-mogelijk-vervolgd-voor-kidnap
Voor het uitlokken van een valse aangifte door de scene met de auto die achtergelaten werd op een manier dat het op ontvoering leek.
Ik dacht dat ze dan de vader zouden vervolgen voor valse aangifte, maar dit kan natuurlijk ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.