Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Gedeeld

..

gevonden

Volgens WNL is pedro in goede gezondheid gevonden.

Dalarna

Dalarna

18-03-2014 om 10:00

Vreemde basisschool als de informatie klopt

Ik weet niet of de informatie klopt maar op het nieuws was te horen dat hij om half 9 gisteren naar school ging en dat pas om half 5 alarm werd geslagen omdat hij niet uit school kwam. Toen pas bleek dat hij de hele dag niet op school was geweest? Heeft school niet meteen gebeld of waren de ouders/verzorgers onvindbaar om contact mee op te nemen?

dat had wel gemoeten

De leerkracht is op het matje geroepen, meldt de plaatselijke krant: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3617300/2014/03/18/Vermiste-Pedro-Ates-in-goede-gezondheid-gevonden.dhtml, hij had rond half elf de ouders al moeten bellen. Lijkt mij ook ja, het joch is 9.

Nou ja, gelukkig is hij weer heelhuids terecht.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

18-03-2014 om 13:11

Dat was ook het eerste wat ik zei

Het verbaasde mij ook dat school niet eerder aan de bel heeft getrokken. Hier wordt een kwartier na begin schooltijd al rondgebeld waar een kind blijft en ook als een kind niet bij de overblijf komt opdagen wordt er gelijk actie ondernomen. Fijn dat het jongentje weer terecht is.

school

Laatst dacht ik dat mijn jongens op maandag een studiedag hadden. Pas toen we dinsdag op een doodstille en donkere school aankwamen kwam ik er achter dat de studiedag niet op maandag maar op dinsdag was. Geen belletje gehad van school. Fijne gedachte voor als ze straks die 5 km. zelf naar school fietsen. Ik dacht en hoopte altijd dat als je kind zonder bericht niet op school verscheen je rond negenen wel gebeld zou worden. Niet dus.

Gelukkig is het met dit kind goed afgelopen, maar de shit was toch niet te overzien als mede door de nalatigheid van zijn school de situatie erger of zelfs onomkeerbaar was gebleken.

skik

Juno

Juno

18-03-2014 om 22:46

Directie

Het is natuurlijk niet goed dat de leerkracht niet gebeld heeft maar hier ligt ook een stuk bij de directie: kan een leerkracht weg uit de klas om te bellen of is de werkdruk zo hoog/de klas zo pittig dat je niet weg kan uit de klas? Misschien hadden ze wel eerst zwemmen en zie je pas na het zwemmen een leeg tafeltje. Op de school van mijn kinderen zijn vijf klassen met vijf leerkrachten. Af en toe een directeur. Met zijn vijfjes moeten ze het rooien. Als er iets is is er dus niemand aan wie je even kunt vragen om te bellen en moet de klas alleen worden gelaten. Niet elke groep kan dit. Je kan niet alle schuld bij de leerkracht leggen.

wegbezuinigd

Overal klasseassistenten, concierges en secretariaten wegbezuinigd. En dan verwachten dat leerkrachten al die klussen en klusjes overnemen terwijl ze voor een inmiddels ook weer in leerlingaantal gegroeide (combi) klas staan, en steeds meer zorgleerlingen en handelingsplannen en standaard toetsbureaucratie moeten behappen. Gekkenwerk.

Prioriteiten

Als er teveel werk is en er wordt geacht dat je het wel doet, de zorg is wat dat aangaat op veel plaatsen niet veel beter, dan gaan mensen prioriteiten stellen en laten ze weg wat het beste weggelaten kan worden en toch meestal vanzelf goedkomt. Afgezien nog van echt slecht gedrag en maneuvres als liegen of je inlikken om meer invloed op je werklast te krijgen.
Misschien was dit jongetje wel vaker afwezig zonder bericht van de ouders en is er een routine ontstaan van het komt meestal goed.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-03-2014 om 23:40

wat mij vooral verbaast

Wat mij verbaast is niet dat de leerkracht niet heeft gebeld (ik kan best wel wat redenen verzinnen waarom dat niet is gebeurd, misschien was het jongetje wel vaker afwezig zonder dat de ouders belden, of belt de juf dagelijks ouders die weer eens zijn vergeten zelf te bellen, of wat dan ook maar), maar dat de ouders zo lang hebben gewacht met het waarschuwen van de politie. Ze wisten om 16.30 uur dat het jongetje niet op school was geweest, en ze hebben pas rond 21 uur de politie ingeschakeld. Dat snap ik dus niet zo goed.

Dalarna

Dalarna

19-03-2014 om 09:38

Juno

Er zijn natuurlijk nog maar weinig scholen zo klein als die van jou maar ook bij die van jou is het op te lossen met de mobiel van de leerkracht. Ons bijgebouw heeft ook alleen een mobiel nummer dus die telefoon gaat gewoon mee met iemand (het bijgebouw heeft 9 klaslokalen).

Ik heb half/half de directeur gehoord en daar is het normaal om bij de tienuurspauze te bellen als een kind er nog niet is en dat is niet gebeurd.

Monique D*

Monique D*

19-03-2014 om 14:18

Absenten 's-ochtends al noteren

Dit lijkt mij toch niet zo moeilijk?

Als de les begint ga je als leerkracht na wie afwezig is. Dit wordt via mobiel, wat Dalarna al zei, doorgegeven aan de conciërgie, verzuimcoördinator of diegene die de absenten noteert doorgegeven in de 10-minutenpauze. De conciërgie belt dan met de ouders van het kind.

Die leerkracht heeft een grote fout gemaakt en wat ik heb begrepen is dat hij al hiervoor op het matje is geroepen door de directie van de school.

Juno

Juno

19-03-2014 om 14:52

Conciërge

Als ik juf zou zijn zou ik niet met mijn privémobiel ouders bellen. Heeft een vriendin van me ooit wel gedaan en die werd te pas en te onpas door ouders gebeld.
Natuurlijk had de leerkracht moeten bellen maar als die verzuimcoördinator/conciërge/directeur er niet is moet je het toch echt zelf doen. Die pauze om 10 uur is een kinderpauze, geen leerkachtpauze. Als de juf naar binnen zou gaan is de klas alleen buiten. Absenten noteren is iets anders dan er achter aan bellen. In dit geval weet ik niet hoe het gegaan is maar ik vind dat er wel makkelijk naar de leerkracht wordt gewezen. Ouders hebben ook pas úren later alarm geslagen, er zit veel tijd tussen uit school komen, om half 5(!) merken dat je kind er niet is en na negenen de politie bellen.

Alleen naar school

Wat mij dan het meeste verbaast is dat dit jongetje van 9 alleen naar school fietst vanuit Sloten/Osdorp (afhankelijk van welke krant je leest). Over de brug naar Badhoevedorp en dan de weg oversteken vind ik erg onveilig voor een jongetje alleen. De primaire verantwoordelijkheid voor het veilig aankomen op school ligt bij de ouders en daarna pas bij de leerkracht die natuurlijk had moeten bellen.

Technische problemen?

Op vo-scholen worden afwezigen per lesuur genoteerd, dus tot wel 9 keer op een dag. Dus die twee keer per dag op een bo-school zou toch moeten lukken zou je denken. Elke juf of meester heeft een computer op zijn bureau staan, dus die kan voor negenen (als de kinderen net aan het werk zijn en de laatkomers ook binnen zijn) de afwezigen doorgeven aan degene die met het bellen van de ouders belast is. De congiërge, administratief medewerker, de directie of wie dan ook. Ik neem aan dat er ook iemand op school is waar 's ochtends de ziekmeldingen binnenkomen en die er voor zorgt dat dat aan de betreffende leerkracht doorgegeven wordt. Een leerkracht hoeft de kinderen niet alleen te laten om naar de ouders van de afwezige te bellen, hoeft ook niet met zijn eigen mobiel te bellen, maar kan wel met de eigen mobiel bellen of sms-en naar degene die normaal gesproken voor het belwerk zorgt. Ik vind dat er geen enkel technisch of logistiek excuus is voor feit dat de school de hele dag niet in staat is geweest om een belletje met de ouders te plegen.

skik

Juno

Juno

19-03-2014 om 19:33

Laatste reactie

Skik, op school van vriendin moeten de kinderen digitaal worden afgemeld. De leerkracht kijkt bij afwezigheid op de site of een kind afgemeld is en noteert dit in de klassenmap. Er is niemand (niemand) die 'belast is met de absenten' of 'belast is met het bellen van ouders'. Vriendin zal daar toch echt zelf achteraan moeten.
Echt, het basisonderwijs is enorm uitgekleed. Er is ook niemand die de wcrollen in de kindertoiletjes komt ophangen, de handdoekjes aanvult, de vaatwasser vult, draait, leegt, de wasmachine of droger regelt, of achter ouders gaat aanbellen. Dat is gewoon de taak van een leraar.

Dalarna

Dalarna

19-03-2014 om 21:02

Juno

School kan ook gewoon voor in iedere klas of twee klassen een mobiel aanschaffen hoor.

Dalarna

Dalarna

19-03-2014 om 21:06

Juno

Wie maakt die wc's nu schoon dan?

Verder maak je er wel een drama van en dit maakt precies duidelijk dat we dit soort piepkleine schooltjes niet meer moeten willen. Op een grote school is veel meer geld voor andere mensen dan leerkrachten en zijn er zeker schoonmakers.

Wat moet er in de vaatwasmachine van een school waar vijf volwassenen werken en waarom moet iemand anders dan de leerkrachten die komen inruimen?

Juno

Juno

19-03-2014 om 21:22

Echt de laatste

De school van mijn kinderen is mini, school van vriendin zo'n 400 kinderen. Mijn laatste voorbeeld ging over school vriendin, ik hoor wat zij allemaal moet regelen. Dit soort dingen weet ik niet precies van school kinderen. De wc's worden uiteraard door de schoonmakers schoongemaakt maar schoonmaken houdt niet in dat het papier wordt aangevuld. Dat doen de leerkrachten en soms bovenbouwers. Ik maak er helemaal geen drama van, dit is de realiteit op een basisschool waar ik toevallig veel over hoor.
Op zo'n grote school heb je aan het eind van de dag echt wel een vaatwasser vol. Geen drama, maar het moet wel even gebeuren. De handdoek in de keuken en de handdoeken in de lokalen gaan ook wel eens in de was. Geen drama, maar ook dit moet wel even gebeuren. Net als koffie zetten, de koelkast af en toe schoonmaken en meer van dat soort dingen. Op die grote school is dus geen conciërge.
Mijn moeder is jaren juf geweest en was verbaasd toen vriendin vertelde dat leerkrachten de was staan te vouwen. In haar tijd kwam de gemeente het wekelijks halen en in ruil voor het vieze goed kreeg je een schoon gestreken setje.

Annet

Annet

19-03-2014 om 21:52

Goed voorbeeld van school oudste

Toen oudste op de basisschool zat, zat jongste nog in de kleuterklas. Hij werd elke dag naar school gebracht. Op een zekere dag had hij plotseling een diarree probleem (overal
Oudste ging zelfstandig naar school. Binnen een kwartier na schooltijd kwam een kleuter met een briefje haar klas binnen om aan de leerkracht van groep 6 te vragen waar broertje was. Oudste wist wat er aan de hand was. Er ging een briefje terug. Probleem opgelost.
Als dit niet was gelukt, had school zeker gebeld. Dit was een school met 180 leerlingen. Er was een draagbare telefoon die (als er geen directeur of iets anders algemeens was) in een van de klassen stond. Een briefje naar de leerkracht met de telefoon was voldoende om erachteraan te bellen.
Ik vond dat ze super alert waren. En zo hoort het. Ook bij 9-jarigen.

ijsvogeltje

Ja, daar was ik ook behoorlijk verbaasd over. Je zou je nog kunnen voorstellen dat het een kind is met veel vriendjes of andere mensen waar hij zou kunnen uithangen, maar dan nog weet je toch wel wie dat zijn en heb je toch, zou je denken, binnen een half tot een heel uur iedereen wel gebeld. Of ben je ze afgegaan, of wat dan ook. En daarna bel je dan de politie meteen, lijkt me.
Ook de politie vond het wat laat, kreeg ik de indruk.

Ik ben reuze nieuwsgierig wat er nou aan de hand was(ook omdat zich dit min of meer bij mij in de buurt afspeelde, raar hoe dat dan werkt), maar ik zag er vandaag in de plaatselijke krant verder niets meer over.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

20-03-2014 om 08:44

bellen

Ik ben het er mee eens dat het onderwijs het niet ruim heeft, maar laten we het niet overdrijven. Als ik om m'n werk koffie drink moet ik ook m'n beker afwassen. De schoonmaker maakt de WC schoon maar als het WC papier op is moeten we echt zelf voor nieuw zorgen. En als mijn collega niet verschijnt kan ik ook bellen om te vragen wat er aan de hand is.

Ik denkt dat docenten prima instaat zijn om te bellen als een kind onverwacht afwezig is. Gebeurt neem ik aan niet dagelijks, en een telefoontje naar huis kost 3 minuten. Ik kan me niet voorstellen dat een docent niet even de telefoon kan halen (we leven anno 2014, die hoeft echt niet meer met een draadje aan de muur te zitten) en daarna een belletje kan plegen.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-03-2014 om 09:06

In de pauze bellen

In de pauze bellen lijkt me niet zo'n probleem, Juno. Ja, natuurlijk moet er iemand op het schoolplein staan, maar als er meerdere klassen tegelijk pauze hebben (normale regeling) dan kan er een leerkracht op e schoolplein blijven en kunnen de andere leerkrachten iets anders doen. Waaronder een missend kind nabellen. En een leerkracht kan ook best even voor een paar minuten uit de klas weg, ik zie dat op de school van m'n kinderen ook regelmatig gebeuren.
Bovendien ben ik zo naïef om te denken dat de kinderen meestal wel afgemeld worden, en dat nabellen dus een uitzondering is.
En tenslotte: op mijn basisschool gingen twee kinderen uit groep 7 elke ochtend even alle klassen rond, om op te schrijven welke kinderen zouden overblijven, en of er kinderen afwezig waren die niet afgemeld waren. In dat geval kon je nog kijken of ze bij de directrice op het lijstje ziekmeldingen stonden, en anders moest je die ouders bellen. Zo heb ik het tenminste altijd begrepen, maar het is toen ik in groep 7 zat nooit nodig geweest om te bellen.
Twee andere kinderen in groep 7 brachten 's middags trouwens twee rond bij alle leerkrachten. Dat was leuk, twee zetten in het oude keukentje, suiker snoepen, thee rondbrengen in zo'n grote ketel, zelf mierzoete thee drinken en na afloop de boel weer afwassen. Helemaal geen taak voor de leerkrachten dus.

geen enkel excuus voor de leerkracht

Er is geen excuus van niet kunnen bellen. Ook als je geen concierge hebt, niet met je privemobiel wilt bellen en een hele drukke klas hebt, kun je er 1 minuut tussenuit om de telefoon uit de koffiekamer of zo te pakken. Je neemt hem mee naar de klas en belt vanuit daar.

Er is echt geen excuus voor het nalatige gedrag van de leerkracht.

En ouders die vaak vergeten af te bellen moet je juist bellen! Om steeds maar weer te benadrukken dat je hoort af te bellen als je kind ziek is.

niet zo moeilijk

En ook wij (school 150 lln) vullen wc papier aan en doen de vaatwasser en de planten in de algemene ruimten (en je eigen klas) - ik vind dat geen probleem. Zo enorm veel werk is dat helemaal niet. Je bent of een grote school maar dan ben je met veel mensen om de taken te doen, of een kleine school maar dan heb je ook minder vaat en minder wc's.

De was doen ouders in toerbeurt. Je geeft je ervoor op en bent 2x per jaar op vrijdag aan de beurt. Als je het niet wilt, geef je je niet op.

Zo moeilijk is het allemaal niet.

dc

dc

04-04-2014 om 08:10

3 minuten, ha!

Vorig jaar deed ik dat, ouders bellen bij ziekte of bij niet op komen dagen. En dan heb je per kind zo'n 4 of 5 nummers, en op geen enkele wordt opgenomen. En als je iemand aan de telefoon krijgt, dan krijg je meestal "o ja, vergeten te bellen", en elke dag was er wel eentje. (over toen 6 klassen) Ik kan me echt voorstellen dat als het kind in kwestie er regelmatig niet is, de juf de tijd niet neemt om weer een keer te bellen.

Ijsvogeltje en Juno

Het late belletje naar de politie is te verklaren; een alarm alert wordt meestal doorgegeven aan AMK. Wanneer het jongetje bekend zou zijn bij het AMK, (ik zeg niet dat dat zo is!), en het kind wordt vermist, bewijst dat dat de ouders mogelijkerwijze niet goed voor hun kind zorgen met alle gevolgen van dien. Dat zoek je nog liever even een paar uur door tot het niet anders kan omdat de nacht invalt...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.