Rosa-
25-11-2009 om 12:43
Altijd het kleine broertje erbij
Beste Beatrijs,
Onze zoon (negen jaar) is sinds een half jaar bevriend met een jongetje van acht dat hier in de buurt woont. Ze spelen leuk samen en kunnen goed met elkaar overweg. Nu heeft dat vriendje een broertje van vier jaar, dat altijd wil meespelen. Daaruit ontstaan vaak frustraties, onbegrip en ruzies tussen die drie.
De paar keer dat de kleine meekwam, trok hij al het speelgoed uit de kast, de twee grotere jongens keken niet naar hem om en uiteindelijk zat ik met die kleine aan de keukentafel te tekenen. Het probleem is dat die moeder vindt dat niemand buitengesloten mag worden. Zo kunnen die twee oudere kinderen nooit eens ongestoord samen zijn. Ik heb een poging gedaan tot een gesprek over de leeftijdsverschillen maar dat komt niet aan. Ik wil niet op de kleine passen maar ik wil wel graag het vriendje bij ons laten spelen. Wat kan ik doen?
Verplicht driemanschap
Beste verplicht driemanschap,
Een leeftijdsverschil van vier jaar is heel groot voor zulke jonge kinderen. Achtjarigen hebben andere interesses en spelen anders dan vierjarigen. Het niet buitensluiten van jongere kinderen is een mooi principe dat dagelijks in de huiselijke kring aan bod komt, maar daarnaast moet kinderen ook het hunne worden gegund. Ze moeten de vrijheid hebben om er eigen sociale contacten op na te houden. Het is niet goed om een ouder kind voortdurend met de verantwoordelijkheid voor een jonger broertje of zusje op te zadelen.
Spreek nogmaals met die moeder. Over hoe het bij dat vriendje thuis toegaat als uw zoontje daar over de vloer is, hebt u natuurlijk niets te zeggen, maar in uw eigen huis wel. Vertel de moeder dat u blij bent dat haar en uw zoon het goed met elkaar kunnen vinden en dat u met plezier haar oudste bij u thuis ontvangt. Vraag haar of ze het broertje niet meer wil meesturen. Leg vriendelijk uit dat het voor uw zoon en z’n vriendje niet leuk is om altijd die kleine op hun nek te hebben. Bovendien draait het eropuit dat u entertainer voor de jongste bent en daar zit u niet op te wachten. Suggereer de moeder dat het voor haar jongste leuker zal zijn om met eigen vriendjes te spelen. De kleine is vier jaar en gaat dus naar school. Zo moeilijk kan het niet zijn dat hij een klasgenootje mee naar huis vraagt om te spelen. Het is voor alle kinderen, of ze nu jong of ouder zijn, belangrijk om eigen vriendjes te hebben.
Rosa-
25-11-2009 om 12:46
Zo moeilijk is dat toch niet?
Ik verbaas me erover dat mensen hier echt een probleem mee hebben. Ik bedoel: kind van 4 wordt gewoon fijn naar huis gestuurd toch? Ander kind komt spelen, kind van 4 niet, ik zie het probleem dus echt echt niet. je kunt toch gewoon weigeren?
Rosa-
Manda Rijn
25-11-2009 om 15:27
Beemer
is het je hobby om open deuren in te trappen ?
Ik vraag mij dan af of ze zelf hier vaak mee te maken heeft, advies wil want dit of dat, etc. Dat leek mij dan weer logisch, snap je ?
Rosa-
25-11-2009 om 17:29
Manda
Lees mijn posting eronder dan ook even. Dan weet je wat ik ervan vind. Graag hoor ik van anderen hoe zij het ervaren.
Rosa-
Starry Night
25-11-2009 om 18:14
Rosa
Ik heb het idee dat zoiets minder makkelijk is dan jij schetst. Als je het je niet makkelijk afgaat om zielen te vertrappelen.
Ik ben het uiteindelijk wel met je eens en in feite komt ook Beatrijs' advies hierop neer. Maar 'dan doe je toch gewoon effe zus' en 'dan doe je toch gewoon effe zo', zo eenvoudig werkt het in de praktijk vaak niet.
olief
26-11-2009 om 15:02
Respecteren
Je kunt het natuurlijk altijd vragen, ook naar de beweegredenen ervoor, maar in mijn ervaring is het vaak òf gemakzucht van de ouder (ah, lekker beide kinderen aan het spelen) òf de manier waarop zijzelf zijn opgegroeid en dus "normaal" of "nodig" vinden. Soms best frustrerend voor de kinderen, maar je zult het toch moeten respecteren. Maar (!) niet bij mij binnen
Kim30
26-11-2009 om 15:35
Herken het
Mijn zoontje van 7 heeft ook vriendjes met jongere broertjes die bij hem willen spelen. Een paar keer gedaan maar niet voor herhaling vatbaar. De jongens kijken niet naar het broertje om zodat die alleen aan het spelen is. Als ik een kinderopvang had willen runnen had ik daar wel voor gekozen, maar nee!
Tango
26-11-2009 om 21:30
Ook eens gehad
Twee jongetjes uit de straat kwamen bij Tangozoon spelen, allebei 5 jaar dus van zijn leeftijd. Een jongetje nam ook zijn jongere zusje van net 3 mee. Was erg onhandig. Wij waren boven aan het klussen, meisje moest steeds naar de wc. Ik stuurde haar weg, broertje ging mee. Even later kwamen ze terug. Broertje zei: je hoeft mijn zusje niet weg te sturen, ze hoefde alleen maar te plassen (w.s. door moeder ingefluisterd). Opnieuw boven begon het gedoe opnieuw, weer naar de wc. Ik heb haar toen weer naar buiten gestuurd en nu kwam ze niet terug. Ik voelde me wel een beetje een ontaard mens, maar ik had er gewoon even geen zin in en het kwam ook gewoon niet uit.