saskia
11-10-2008 om 18:41
Allebei 4 dagen werken - en nu gaat de jongste naar school
Sinds de geboorte van onze oudste werken mijn man en ik allebei vier dagen. Op maandag en woensdag is één van ons thuis, op de andere drie dagen gaan ze naar de opvang. Een schema waar we allemaal prima aan gewend zijn.
Maar de jongste is nu bijna vier en gaat dan natuurlijk ook naar school. Op woensdag zijn ze allemaal vroeg uit, maar op maandag lijkt het me niet erg zinvol als een ouder de hele dag thuis is terwijl de kinderen pas om 15 uur uit school komen.
Zijn er mensen die dit bekend voorkomt, en hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik denk erover om 3 dagen + 2 halve dagen te gaan werken, zodat ik twee middagen thuis ben (bijvoorbeeld maandag en donderdag). Maar het lijkt me best stressvol, omdat ik dan elke dag op en neer naar mijn werk moet (in een andere stad). Heeft iemand hier ervaring mee?
maggietel
11-10-2008 om 18:44
Saskia
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je overweegt de verandering overhoop te gaan halen als het je van te voren al stressvol lijkt. Geniet dan lekker van je vrije dag zou ik zeggen, maar misschien zie ik iets belangrijks over het hoofd.
Marjoleine
11-10-2008 om 19:41
Vrijdag ipv maandag?
op de meeste scholen die ik ken hebben de kinderen regelmatig een hele of halve vrijdag vrij. Dus hebben wij juist op die dag (naast de woensdag) geen opvang, maar regelen we dat zelf (thuiswerken, vrije dag) als het nodig is. ma-di-do gaan ze naar de BSO.
Marjoleine
gruffalo
11-10-2008 om 19:53
Ook 4 dagen
hoi
wij werken ook allebei vier dagen. bij ons was er iemand op woensdag thuis en iemand op vrijdag. Op ma-di-do gingen de meiden een uurtje naar de opvang. op die dagen begin ik vroeg, mijn man brengt ze naar school en ik kan ze dan relatief vroeg ophalen van de nso.
wij hebben voor de vrijdag gekozen omdat ze tot en met groep vier op vrijdagmiddag vrij zijn, scheelt weer een middag naar de nso en dan kunnen ze weer met vriendinnetjes spelen.
twee halve dagen lijkt me minder handig, omdat je dan toch je reistijd hebt op die dag en maar 4 uur werkt. voor de rust veel fijner om je maandag naar vrijdag te verzetten denk ik.
Gruffalo
saskia
11-10-2008 om 20:42
Maggietel
Het lijkt me ook heerlijk om een dag 'vrij' te hebben als de kinderen op school zijn, maar het alternatief is dat ik twee middagen met de kinderen zou doorbrengen in plaats van een (als ik twee halve dagen werk).
Verder denk ik ook aan sportclubs, muziekles enz: nu hebben we eigenlijk maar twee middagen waarin we dat in moeten passen, doordeweek dan.
saskia
11-10-2008 om 20:49
Vrijdag thuis in plaats van maandag...
Vrijdag vrij in plaats van maandag, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zou dat kunnen aanvragen bij de BSO. Helaas heeft de opvang bij ons wachtlijsten dus het zou best kunnen dat dat dan pas vanaf de zomervakantie 2009 kan. Maar tot de jongste naar groep 3 gaat zou dat wel een mooie weekindeling zijn.
Bedankt voor de suggesties tot nu toe en meer ervaringen/ideeën zijn welkom!
branca2
11-10-2008 om 23:03
Bij ons
zijn de kinderen tot groep 3 maandagmiddag,woensdagmiddag en vrijdagmiddag vrij
groep 4 en 5 alleen nog vrijdagmiddag en woensdag middag natuurlijk/ Lijkt me best lastig als je dan alltwee 4 dagen werkt ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht.Maar nu ik jou berichtje lees bedacht ik me dat ineens
Sjillie
12-10-2008 om 09:01
Saskia
misschien wat ot, maar vaak hebben kinderopvangorganisaties op woensdag en vrijdag weinig kinderen en kunnen kinderen zo opgevangen worden.
de maandag, dinsdag en donderdag zijn vaak topdagen in het opvangen.
Denk dat als jij een topdag in ruilt voor een vrijdag dat dat geen punt hoeft te zijn.
marie
12-10-2008 om 14:39
Tijd voor jezelf
Hallo
Je schrijft dat je het niet zinvol vindt om thuis te zijn, terwijl de kinderen op school zitten. Waarom niet?
Lijkt het je niet gewoon heerlijk om een dagje in de week de tijd aan jezelf te hebben? Ik ben zelf maandags en vrijdags vrij en op maandagmorgen ga ik bijvoorbeeld sinds een tijdje naar de sportschool. Heerlijk rustig! En ik heb rustig de tijd om boodschappen enzo te doen.
Trouwens zo'n schooldag is altijd zomaar weer om vind ik altijd, vooral omdat de kinderen tussen de middag thuis komen eten.
Als ik jou was bleef ik gewoon dezelfde dagen werken.
groetjes
Hanne.
13-10-2008 om 09:22
Hier 4 om 5
Wij werken resp 4 en 5 dagen, en werk inderdaad 3 hele en 2 halve dagen (woensdag en vrijdag). De kinderen hebben hier op de wo en vrij middag ook geen les.
Ik moet zeggen dat het gaat, maar het is krap. Een halve schooldag is nl bij lange na geen halve werkdag (8.30-12 =3.5 uur!) Als je ook nog naar je werk moet reizen kom je er dus niet. Ik heb het geluk dat ik letterlijk naast de school werk, dus dan gaat het net goed. Op voorwaarde dat partner op mijn halve dagen brengt!
Als je allebei 4 dagen werkt zou ik er voor kiezen om beiden een hele dag vrij te houden. Bijvoorbeeld de Wo en de vrij. Dan heb je 's ochtends tijd om de 'noodzakelijke' dingen te doen zoals boodschappen, schoonmaken etc. En hoef je dat niet meer met de kinderen er bij te doen.
Saartje
14-10-2008 om 11:23
Zwemlestijden
Hoi Saskia
4 jarigen gaan meestal alleen maar zwemmen. Kijk wanneer deze lessen gegeven worden. Pas daarop je werkdagen op aan. Mijn man en ik werkten destijds ieder 28 uur en hadden om en om de vrijdag vrij. Een dag die vaak gebruikt wordt voor studiedagen. Nu werk ik op 2 dagen 5 uur. Jij alleen kan bepalen of dat handig is. Ik werk 35 kilometer van mijn werk maar rijdt nu bv zonder files weer naar huis. Dit zal voor iedereen anders zijn.
Als de kinderen ouder zijn en meer clubjes hebben wordt het allemaal lastiger. Er zijn tegenwoordig wel meer bso's die deze activiteiten deels aanbieden of voor het vervoer zorgen.
succes
Saar
Jonne-l
15-10-2008 om 18:05
Hier ook
Hi Saskia,
Wij werkten allebei 4 dagen en we hebben 1 dochtertje. Sinds ze naar school is heeft mijn man het zo gehouden. Zijn thuisdag is vrijdag en daarop vallen veel vrije dagen van school. Ik ben 4,5 dagen gaan werken en kan dit in overleg met mijn werkgever flexibel invullen. Mijn vrije dag was maandag, die werk ik nu soms (vaak) wel soms niet en in ruil daarvoor mag ik donderdag eerder naar huis. Ik besef mij dat zo'n werkgever bijzonder is, maar ik houd ook veel rekening met het werk. En ik kan ook af en toe lekker een maandag voor mezelf nemen.
Succes met afwegen,
Jonne
Dilap
16-10-2008 om 09:16
En hier ook
Hoi Saskia,
Toevallig speelt bij ons een beetje hetzelfde op dit moment. Mijn beide kinderen zitten al op school en hebben drie dagen BSO. En ik merk dat het veel is. Ze hebben clubjes (niet veel hoor) en vriendinnetjes maar willen ook wel eens gewoon uit school niks doen, thuis rommelen. Twee middagen is dan weinig merk ik. Dus ik ben ook aan het puzzelen en ga nu proberen 2 dagen en 2 ochtenden te werken. Maar waar je zeker wel rekening mee moet houden is dat je de dagen dat je geen BSO hebt je in de vakanties ook zelf op moet vangen. Daar zit voor mij ook nog een beetje het gepuzzel. En ik laat wel met pijn in mijn hart mijn vrije dag waarop de kinderen op school zitten gaan. Dat is ook erg lekker!
Succes!
Dilap
Kleinduimpje
16-10-2008 om 10:32
Ongeveer dezelfde situatie
Hallo Saskia,
Wij zitten hier in ongeveer dezelfde situatie.
Ik ben op maandag thuis en mijn man op vrijdag.
Dit maakt dat de woensdagmiddag mijn dochter na de BSO gaat.
Ik vind dit een aantal voordelen hebben, namelijk;
- Ze gaat naar de BSO op een relatief rustige dag. Niet al te veel kinderen en de dag is wat langer waardoor ze vaak veel leuke dingen ondernemen die ze op de andere dagen niet altijd kunnen doen. (bijv. koekjes bakken, naar de kinderboederij enz.)
- Daarnaast is het ook een rustige dag omdat ze weinig veranderingen heeft. In de ochtend school in de middag BSO en niet ook nog overblijven erbij.
Dit is voor mijn dochter een groot pluspunt omdat ze het nodig heeft dat ze dag kan overzien.
- Daarnaast is de woensdag niet een gewilde dag dus ook geen wachttijden.
- Ook is mijn dochter op maandag altijd erg moe na school. Ik had dit niet verwacht, net de start na het weekend maar ik hoor van meerdere moeders dat de overgang van weekend naar de maandag op school als lastig wordt ervaren. Dus dan kan ze lekker thuis even bijkomen en aanrommelen.
Daarnaast vind ik het voordeel voor mijzelf dat ik op maandag veel kan doen waar ik normaal niet aan toe kom.
Al moet je dat ook weer niet overschatten aangezien het halen en brengen veel tijd kost en de middag van 13:00 uur tot 15:00 uur is zo om.
Een echt advies heb ik verder niet maar ik wil er wel bij zeggen. Doe wat jouw goed voelt en waar je kind bij gebaad is.
Bovenstaande werkt voor ons maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen op te gaan.
Succes
trijntje71
16-10-2008 om 20:25
Juist gestopt met halve dagen werken
omdat het te veel stress opleverde. Zoals iemand ook al aangaf: effectief kon ik 2,5 uur werken aangezien ook ik naar een andere stad moet.
Sinds een half jaar werken we daarom beiden weer 4 dagen, woensdag en vrijdag zijn we thuis en we hebben alle activiteiten naar die dagen verplaatst. Dus de zwemlessen zijn op vrijdag en voetbal/gymnastiek op de woensdagmiddag. Bijkomend voordeel: ieder een ochtend vrij (school tot half 1 en op vrijdag tot 12 uur). Wij vinden het een erg fijn schema, veel meer rust dan met de halve dagen (alhoewel wat pas echt fijn is, is mijn sabbatical van 3 maanden maar dat is eens per 7 jaar .