Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Muis

Muis

09-03-2009 om 21:05

Algemene ontwikkeling

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nivea

Nivea

12-03-2009 om 20:34

Pelle en vic

"Tokkie-gedrag is voor mij asociaal gedrag en ik vind het niet prettig dat jij mensen die fan zijn van Frans Bauer inene gelijk stelt met Tokkies."

Ik stel nergens dat fans van Frans Bauer Tokkies zijn. Met je auto - benadrukkend dat het de duurste in de straat is - je raampje open draaien en erg hard met Frans Bauer op volumestand 10 meelallen om een reactie uit te lokken bij je buren, ja, dat vind ik richting Tokkiegedrag gaan. Het maakt mij daarbij geen biet uit of het Frans Bauer, Marco Borsata, hiphop of whatsoever is (Hillary noemde Fransje).

Ik heb geen problemen met Frans of zijn fans.

Het gaat een beetje alle kanten op

In het Gooi, even als voorbeeld, wordt echt iedereen altijd meteen en overal in een hokje gezet. Het financiele speelt daarbij een grote rol. Ik merk dat dit draadje nu wat meer die kant uitgaat; dat mensen bepaalde dingen van je denken als je wel/niet bepaalde zaken bezit en dat je daar weer mee kunt spelen.

Zelf vind ik dat nogal stom omdat je dan eigenlijk binnen het framework van die mensen blijft. Je blijft er aandacht aan geven dat ze oordelen aan de hand van de buitenkant. Als je werkelijk lak hebt aan die mensen ga je ze ook niet provoceren, dan laat je ze gewoon zijn. Maar dat kan lastig zijn als ze bij je in de straat wonen want dan heb je voortdurend de confrontatie.

Pas toen ik zelf uit het Gooi weg was heb ik mogen ervaren hoe heerlijk het kan zijn als mensen je niet meteen beoordelen. Ik zou er zelf dus voor kiezen om dat voor eens en altijd te ontwijken.

De reden dat ik me in dit draadje heb laten horen was vooral om draadstartster een hart onder de riem te steken. Ik vond veel reacties in het begin een beetje pinnig of makkelijk overkomen. Als je zoals Muis/Nivea bij ouders van vriendjes voelt dat ze anders met dingen omgaan en er heel andere verwachtingen op na houden kan je dat zeker onzeker maken.

En wat jij nu moet doen Nivea - niet zo veel anders dna je al deed denk ik. Volgens mij is het belangrijkste niet wat je zegt tegen je kinderen maar wat ze je zien doen. En dan bedoel ik vooral de echt belangrijke dingen: hoe jij in het leven staat, hoe je omgaat met kansen, hoe je omgaat met tegenslagen. Dat is ook waar ze je later op zullen aanspreken, niet op de secundaire kindervoorwaarden zoals clubjes en wintersport.

Uiteindelijk denk ik dat heel velen van ons het eigenlijk heel dik voor mekaar hebben. Samen met je kinderen genieten van de gigantische wereld die voor ons open ligt. Zoveel muziek, boeken, reismogelijkheden, vrijheid. Wat wil je nog meer?

Wij gaan lekker weer ge-4-en grote beuken in Amelisweerd knuffelen dit weekend. Zondag wordt het warm!

Nivea (o.t.)

nog even voor jou een vervolg op onze gesprekken in kleuterdraadjes over uitdagingen voor slimme kleuters. Ik heb dus, met enige aarzeling, mijn slimme kleuter lang laten kleuteren en ook verder niet al te veel confrontatie met school gezocht. Nu blijkt hij in groep 3 ook met extra werk uit zijn neus te vreten en gaan ze met IB-er erbij alle mogelijkheden bekijken. Het wordt wschl versnellen . Het is een combinatieklas dus vanaf gisteren rekent hij al met groep 4 mee, hij is er helemaal gelukkig van geworden.
Ik ben dus misschien wat doorgedraafd.. en misschien geeft het jou wat meer perspectief bij wat ik zei. Ik sta er nog steeds achter dat ze ook veel andere dingen moeten ontwikkelen, en hij is inderdaad sociaal heel sterk geworden. Staat ook verder stevig in zijn schoenen ondanks dat hij behoorlijk gevoelig is. Maar ik heb misschien te veel de strijd met school ontweken. En ik kom er ook nu pas langzaam achter dat er tegenwoordig veel meer mogelijk is dan toen wij op school zaten. Ik was er misschien te veel van uit gegaan dat ik hem alleen maar kon wapenen tegen een vervelende schooltijd, terwijl het allemaal een stuk leuker en beter kan.

Margriet*

Margriet*

12-03-2009 om 23:03

Hillary

Wel hebben wij een hiaat in onze kennis van kunst en dergelijke. Tegenwoordig zitten wij regelmatig bij het residentieorkest of het concertgebouworkest(en echt je pikt ons er niet uit) en herken ik ondertussen wel of het Beethoven of Brahms is. Maar als ik eerlijk ben zit ik dus liever bij een Joop van den Ende musical en daar vertellen wij dan ook gewoon over hoor als we onder OSM2 verkeren?????
Huh dus je vind er niets aan maar je gaat om je hiaat in gebrek aan kennis van kunst ed weg te werken???? Leef je niet voor jezelf??

Nivea

Nivea

12-03-2009 om 23:51

Rodebeuk (heel erg o.t.)

Ik kan me niet helemaal precies meer herinneren wie wat heeft gezegd. Maar jij was meer voor afwachten? Hier is er een gesprek geweest en daar kwam niets uit. Mama had een probleem, de juffen zien geen probleem (ze bleven wel heel erg aardig).
Ik weet nog steeds niet welke kant ik op moet. Het is voor mij wel duidelijk dat ik het niet met deze juffen ga redden. Eén juf gaf aan - tijdens het ophalen - dat ik duidelijk moest maken wat ik wilde (nee, jullie luisteren niet naar wat wij als ouders zeggen). Ze hebben veel ervaring met kinderen die al kunnen lezen in groep 3, aldus de juf. Ze verwezen naar een kind dat ik ken. Helaas zijn die ouders helemaal niet zo tevreden. Het meisje verveelt zich niet omdat ze druk is met planten water geven, extra mooi de spellingwoordjes overschrijven en andere onzin. Ik heb zoiets gemompeld als dat ik graag zou willen weten waar hij zit (omdat misschien dan een lampje gaat branden dat hij meer kan). Ik kreeg een raar antwoord, met een beetje bespottelijke toontje. Samengevat; zij vond het een vreemde gedachtengang/verzoek en ik voel dat mijn zorgen in één beweging van tafel wordt geveegd. Ik heb toen maar iets gemompeld dat dit niet het moment was om dergelijke dingen te bespreken en ben maar weggelopen. Volgende week zijn de 10 minutengesprekjes....

Nivea (eveneens geheel o.t.)

Ik heb in dat draadje inderdaad een minderheidsstandpunt uitgedragen, namelijk dat ik echt denk dat kinderen op die leeftijd nog heel veel andere facetten moeten ontwikkelen. Zoveel dat het ontbreken van adequaat ontwikkelingsmateriaal minder hoeft uit te maken. Ik ben zelf als slim meisje opgegroeid in een gezin waar alleen maar oog was voor de cognitieve ontwikkeling. Dat ging nogal ver en ik wilde het anders doen. Meer aandacht in de breedte.
Toen ik in een vergelijkbare situatie als de jouwe ook geen gehoor kreeg bij de juffen heb ik het erbij laten zitten. Terwijl ik ook wel zag dat mijn zoon meer kon, maar ik dacht dat dat dan later wel zou komen.
Nu is het later en bieden ze al heel snel versnellen van groep 3 naar groep 4 aan. Zelf wil ik liever dat hij eerst wat beter wordt getest/beoordeeld.
Achteraf is de niet-luisterende houding van de juffen die jij nu beschrijft dus toch iets waar ik misschien doorheen had moeten breken. Hoewel mijn zoon het wel prima vindt zo. En ik eigenlijk ook, omdat ik dacht dat school vooral iets vervelends was waar ik hem doorheen moest loodsen, en ik dacht dat een extra kleuterjaar in ruil voor een jaar minder saaie sommen maken wel een goeie deal was. Maar ja, daar ga ik toch weer van mezelf uit want hij vindt school nu heel erg leuk. Nu dus misschien maar 11 leuke schooljaren.

Kortom, wilde maar even aangeven dat kleuters lekker laten spelen toch wel later in de schoolloopbaan alsnog hetzelfde gedoe geeft als wat jij nu al aangaat. Misschien moet ik toch terugkomen op mijn idee dat het beter is om aan te sturen op gedoe in de hogere klassen. Misschien is gedoe in de kleuterklassen wel net zo goed of beter. Voor mijn zoon was het wel ok, maar niet voor ieder kind.

ayla

ayla

13-03-2009 om 09:45

Reactie

Ik denk zeker dat opleiding voor ene groot gedeelte meespeelt. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten maar naar mijn idee is de gemiddelde MBO'er minder goed onderlegd in algemene kennis dat een HBO'er of UNI afgestudeerde. En dat komt gewoon door het verschil in onderwijs wat wordt gegeven. Waar gaan mensen op een VWO met schoolreis naar toe, Rome, Londen, Parijs. Zodat ze cultuur kunnen snuiven, geschiedenis kunnen leren, iedereen vind dat dat bij een zodanige opleiding en ontwikkeling hoort. Waar gaat iemand op een mavo naar toe? Nou als je geluk hebt ga je een dagje naar de efteling. En voordat ik nu opmerkingen krijg, ja ik stel het erg zwart wit maar in principe is het wel zo, en dat zorgt ervoor dat er een verschil is in ontwikkeling tussen afgestudeerden van de mavo en die van het VWO.

Trouwens over yuppen: bijna al onze vrienden zitten in het 'hoger segment'. zijn bijna allemaal drs, ir, dr. Maar het zijn absoluut geen yuppen, in tegendeel, ze zijn erg bewust in hun keuzes met geld, erg bewust in hun keuzes met betrekking tot politiek, rijden niet in dure auto's rond, wonen niet in grote villa's.
Volgens mij zijn meestal de yuppen, de mensen die het eigenlijk net niet kunnen betalen of heel veel belang stellen bij uiterlijk. Minder dan bij opleiding en ontwikkeling

yelle

yelle

17-03-2009 om 10:24

Je kunt toch niet alles weten...

Je hebt een universitaire opleiding,zeg je?Je bent dus wel een verstandige meid he.Feit is dat je niet alles kunt weten.Er zijn heel wat dokters,politici,leerkrachten enz...die goed zijn in datgene waar ze voor gestudeerd hebben,maar vaak allerdaagse,vaak simpele dingen niet snappen of kunnen.
Je hoeft ook niet alles onder de knie te hebben hoor.
Ieder heeft zijn eigen mogelijkheden.Ik ken mensen die helemaal geen hoog diploma hebben,maar desondanks het feit dat ze heel veel inzicht en gezond verstand hebben,vaak veel verder in't leven komen,dan iemand die hooggeschoold is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.