Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Afluisteren kind

Ik had van de week een gesprek met een collega en zijn op handen zijnde scheiding. Hierbij kwam het ook op zijn kinderen. Ik vroeg hem of zij het moeilijk vinden en of ze er samen over praten.

Mijn collega vertelde dat ze er samen over praten en dat een soort van scheidingsbegeleider (of zoiets) heeft geadviseerd om een microfoontje of iets dergelijks in de slaapkamer van hun kinderen te plaatsen. Dit omdat kinderen vaak over hun gevoelens praten met hun knuffels waar hun ouders niet bij zijn. Gevoelens waarmee ze hun ouders misschien niet durven te belasten. Mijn collega heeft een babyfoon verstopt in hun kamers.

Ik schrok eigenlijk van dit idee. Ik vind het nogal privacyschendend. Aan de andere kant: hebben kinderen van hun leeftijd (beiden onder 10 jaar) wel behoefte aan zulke privacy en heiligt het doel misschien de middelen.

Ondanks dat ik zelf 3 kinderen heb, waarvan 2 in ongeveer dezelfde leeftijdscategorie als die van mijn collega, heb ik me nog geen vast oordeel kunnen vellen. Ik blijf maar twijfelen of ik het nou een goed idee vind of juist niet.
Wat is jullie mening?

Jasmijn

Jasmijn

11-02-2017 om 09:47

wat ik me afvraag?

Hmm, heeft je collega dat werkelijk gedaan? Ik zou er denk ik geen problemen mee hebben dit uit te proberen met mijn kinderen,alleen denk ik niet dat de meeste kinderen nou in volzinnen met hun knuffels gaan zitten praten, ik zie ze eerder wat losse woorden uitkramen en de knuffel pakken om hun verdriet te stelpen. Verder zou bij mij de babyfoon denk ik heel snel ontdekt zijn, of ik moet 'm zo verdekt opstellen (hoog op de kast ofzo) dat ik toch niets zou kunnen verstaan van wat ze zeggen.

Over privacyschending... ik zou er op deze leeftijd nog geen problemen mee hebben (als ik dus werkelijk wat zou kunnen opvangen van een gesprek) juist omdat het misschien goed is als je ze, door hetgeen je te weten bent gekomen, beter kunt helpen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-02-2017 om 09:57

Ik heb geen mening

Kan me namelijk niet voorstellen dat dit echt iets gaat opleveren. Wat gaat je collega dan doen? De hele avond met zijn oor tegen de babyfoon gekluisterd zitten?
En waarom overweeg jij dit ook?

Ik kan me er niks bij voorstellen.

Mijntje

Mijntje

11-02-2017 om 11:00

hardop

Geheimen vertel je niet hardop aan je knuffel. Leuke troll..

Li

Li

11-02-2017 om 23:59

misschien

kan je je gewoon verstoppen in die knuffel?

tante Sidonia

tante Sidonia

12-02-2017 om 00:03

ik kan me nauwelijks

voorstellen dat een therapeut zoiets serieus adviseert. kan me wel voorstellen dat er gezegd is; 'eigenlijk zou je...' zonder de bedoeling dat dit echt gedaan wordt.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-02-2017 om 00:33

Koekkoek

Dit is de knuffel/pyjamafetisjist. Prima om te reageren maar het is dus niet echt.

Ach gut!

Ik had alleen de titel van het topic gezien, niet de naam van de TS. Maar inderdaad, het is onze aloude pyjamaman! Welkom terug.

Weerhoudt me niet om toch over de kwestie na te denken en te concluderen: 'nee, ik zou nooit op die manier de privacy van mijn kinderen schenden'. Hoe jong ook, daar hebben ze recht op. Als je je voelsprieten goed uitzet, kom je ook zonder dit soort trucjes wel te weten of je kind lekker in zijn vel zit.

Los daarvan: wat doe je met de informatie die van zo'n bron komt? Zeg je de volgende dag tegen je kind: zeg Marietje, Teddy vertelde me dat je soms heel boos bent op papa?

Kortom: ik kan me niet voorstellen dat er redenen zijn om microfoons op de kamers van mijn kinderen te installeren.

mirreke

mirreke

14-02-2017 om 21:38

N@nny Haha,

"Zeg Marietje, Teddy vertelde me... "

Haha, ik lach me stuk... !!!

Ik zie het al voor me. Oh, even heerlijk gelachen.

Maar nee, ik kan me hier niets bij voorstellen. Je gaat toch niet je kinderen zitten afluisteren in de verwachting dat ze in hele volzinnen hun woede op hun speelgoed afreageren of zo...

liza

liza

01-04-2017 om 06:07

klinkt

het klinkt als een eposode van een familiedrama...

Lente

Lente

01-04-2017 om 21:39

klinkt als een Liza...

die niet weet wie de pyama man is.

Er is geen familiedrama. Er is wel een drama man.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.