Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Elisabeth B.

Elisabeth B.

22-08-2012 om 09:53

50 buitendingen die je voor je 12e gedaan moet hebben

Wat zijn de buitendingen die je voor je twaalfde gedaan moet heben? Bijna 1000 mensen reageerden op deze oproep. In bijlage Lux van het NRC van afgelopen zaterdag staat een top 50 voor de 'binnenzitgeneratie'. Sleutelbegrippen: een geheime eigen wereld, zonder volwassenen, op het randje van illegaal en gezond verstand. Er staan dingen op als slootje springen, fikkie stoken en broodje bakken, wild zwemmen en een geheime hut bouwen. Hele leuke dingen, zelf was ik bijvoorbeeld getroffen door 'een kalfje op je hand laten zuigen', een 'geboorte meemaken' (van een dier), 'een dier begraven' en 'de hooiberg in', in het besef dat mijn kinderen deze ervaringen waarschijnlijk niet zullen hebben voor hun twaalfde. Het zal er wel aan liggen dat mijn kinderen in de stad opgroeien en ik zelf op een boerderij ben opgegroeid. Ze ervaren hopelijk wel andere, vergelijkbare buitendingen.
Maar toch, het echt 'vrij' buitenspelen, gewoon uren weg zijn uit het zicht en gewoon zelf dingen ontdekken, kan dat nog? Een lijst volgen is dat nou spannend? Nee, staat in het artikel, stimuleren de dingen op de lijst te doen werkt niet, kinderen moeten gewoon de kans krijgen zich te vervelen en er zelf op uit te gaan.
Welke buitendingen vergelijkbaar met de top 50 ervaren jullie kinderren voor hun twaalfde? Wat ik me nu van mijn eigen kinderen kan bedenken is in een bootje in de gracht verstoppen en een nestje ontdekken (of een slapende Oosteuropeaan, ook wel gebeurd en uit handen blijven van die kwaaie, gekke buurman.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Archief

De vraag komt me erg bekend voor, kijk eens in het archief van een paar maand geleden?

Elisabeth B.

Elisabeth B.

22-08-2012 om 11:21

Silone

Het gaat mij niet om wat we zelf vroeger als kind deden, maar wat maken kinderen heden ten dage nog voor een spannends mee? Ik geloof niet zo in een 'rubberen tegels, gepamperde jeugd', ik denk dat kinderen nog steeds gekke, spannende dingen doen en ervaren alleen anders dan pakweg 20, 30 jaar geleden. Ik ben dus benieuwd naar wat jullie kinderen doen die 'op het randje' van geoorloofd zijn.

Dorien

Dorien

22-08-2012 om 11:39

Zelf al niet, laat staan mijn kinderen

Ik deed zelf volgens mij vroeger al niet van die 'op het randje' dingen hoor. Ik kom uit een dorp, had oudere broers, dus er werd niet zo op me gelet. (m.a.w. ik had wel alle gelegenheid) Misschien oud gevonden vuurwerk afsteken, tja, dat mochten mijn kinderen inderdaad nu niet, maar ze mochten al wel snel samen met papa vuurwerk afsteken. En toen fikkie stoken in hun gedachten kwam, mochten ze dat van mij doen. In de achtertuin, met zijn tweetjes (8 en 10 jaar ongeveer) en ik stond binnen vanuit het raam te kijken of ze niet de schuur in de fik staken, maar het ging goed . Mijn gedachtengang was dat ze het dan maar thuis moesten doen in plaats van stiekem achter de schutting van de buurman (met alle gevolgen van dien).
Toch heb ik niet gemerkt dat mijn kinderen nou echte gekke spannende dingen wilden doen, die ik niet goed zou vinden. Vroeger nam ik ze nog wel eens mee naar het bos, maar daar vonden ze al gauw geen barst meer aan. Slootje springen hebben ze ook wel gedaan, maar ja, daar krijg je natte voeten van, dus dat deden ze niet meer. Maar het kan natuurlijk zijn dat het ene kind meer behoefte heeft aan het ontdekken en zelf uitproberen van dingen dan het andere kind. Mijn kinderen heb ik bijvoorbeeld nooit aan het koken gekregen, ook niet van zelfverzonnen gerechten (wat ik vroeger nooit mocht van mijn moeder, dus ik dacht dat mijn kinderen dat wel het einde zouden vinden, nou nee dus)
Dus ja, spannende dingen... wat maken mijn kinderen voor spannende dingen mee. Op je 16e naar Lowlands met een klein tentje, dat vond ze wel heel erg leuk en spannend. Zoon is computernerd en vind het al heel spannend als hij bepaalde dingen download bij elkaar zet en het werkt ook nog Of hij haalt de halve computer uit elkaar en zet 'm weer in elkaar (een oude van hemzelf uiteraard) dat is zijn toppunt van spannend.

Hmm

In mijn herinnering heb ik er ook bijgeschreven wat de kinderen deden. Maar goed, op het randje van gezond verstand/illegaal?
Oude brommers kopen, uit elkaar halen, werkend maken en illegaal erop rijden op achteraf zandpaden (13 en 15 jaar oud).
Varen in rubberboot met motor die harder kan dan 20 km/h, en dan de hele dag op pad zijn, zonder ouders of toezicht, lekkers mee, drinken mee, vrienden mee en maar kijken wat je doet.(vanaf 12 jaar, zwemvest aan, mobiel mee)
Tentje op strand en met vriendjes tot 3 uur 's nachts in de pyjama over de camping scharrelen (12 jaar) tot je gaat slapen.
Met de halve klas slapen in een schuur bij een klasgenoot op de boerderij. De hele nacht in de weer met van alles en nog wat en om 6 uur 's ochtends bbq-en (14 jaar)
Van dat soort dingen, by the way, het zijn zonen, ik weet niet of dat verschil maakt.

Nog klein

Hier 4 en 6 jaar en ik laat ze soms hun gang gaan terwijl ik weet dat ze troep maken enz. Dat beperkt zich nog tot met modder rotzooien, slakken pletten danwel vangen danwel
aaien en wormen doorknippen.. Nog niet heel heftig dus. Ik ben veel te blij als ze eens zelf hun gang gaan

Fiorucci

Fiorucci

22-08-2012 om 14:59

Vertigo

Oh dat is nou juist iets wat van mij echt nooit mocht,dieren treiteren. Ik vind het best heftig eigenlijk,wormen doorknippen...

passiebloem

passiebloem

22-08-2012 om 15:26

Buiten dingen, maar niet op het randje

Ik heb een dochter en een zoon en metname mijn zoon kan heerlijk buiten spelen. We hebben achter in de tuin een pergola staan en vorig jaar heb ik daar wat planten vanaf gehaald. Sindsdien klimmen ze op de pergola, daar liggen planken waarmee ze de pergola dichtmaken. Er liggen stenen, ik heb touw, ducktape (modern middel perfect voor allerlei constructies, er liggen zijlen in de schuur, er is een klimtouw en een ladder, emmers, gieters en ander buiten speelgoed. Hier maakt mijn zoon met zijn vriendjes allerlei constructies mee. Hutten, ketting reacties, vallen, netten etc... In het verleden bouwde ze met de kinderkopjes die we over hebben grote stapels, pyramides etc...We hebben een boom waar hij regelmatig in klimt.
In de buurt bouwen ze hutten in de bosjes, daar liggen ook wel eens zwervers.
Ze hebben ook een potje met een vergrootlas waar ze insekten mee kunnen bekijken.
Al met al genoeg buiten te spelen, en dat op een paar vierkante meter.
Daarnaast zit hij op de scouting en gaan we regelmatig naar een zwemmeer met mooi weer, waar hij uren in het zand kan graven.

gr Passiebloem

Fio

Ja eigenlijk is het ook erg (hoewel een beetje worm vrolijk doorkronkelt in 2 stukken). Ik ben nota bene mijn halve leven vegetarier geweest en ben zeker pro-dieren. Maar ik ben ook wel iets harder geworden.
En ik ben dus blij als zoon eindelijk eens zelf speelt. Bij slakken zeg ik er wel iets van, die mogen ze best op hun hand houden maar niet expres erop stampen oid.
Beetje sadisme hoort ook bij kinderen of niet? (niet dat dat goedkeuring verdient..)

Serwe

Serwe

22-08-2012 om 16:25

Insecten

Wij wonen buiten dus ze kunnen hier best veel spelen. Dieren pesten mag absoluut niet. Insecten ook niet. Ik vind het wel schokkend om te lezen dat er ouders zijn die dat toestaan. Hier zou ik zo'n actie meteen bestraffen en uitleggen waarom dat niet mag. Expres een dier pijn doen; hoe klein ook is echt niet goed te praten.

Serwe

Serwe

22-08-2012 om 16:33

Hier

Omdat we buiten wonen hebben ze hier wel veel ruimte. Ze doen geen hele heftige dingen over het algemeen. Ze doen wel veel dingen als hutten bouwen, met een bootje de sloot op en buiten kamperen. Redelijk braaf dus.

Ik weet nog van vroeger dat wij wel eens een vuurtje stookten. Daar heb ik mijn kinderen nog nooit op betrapt.En we gingen altijd stiekem fruit plukken bij de buren. Wat nergens op sloeg want we hadden zelf ook fruitbomen. Ook niet heel heftig dus. Wij mochten wel veel meer. In de zomer maakten we vaak hele zwerftochten door het bos en de duinen. Dan waren we echt de hele dag weg. Mijn ouders vonden dat prima. Als het niet mocht dan was het omdat ze onze hulp nodig hadden op de boerderij. Niet omdat we niet ver weg mochten. Met 7 of 8 jaar gingen we alleen naar het meertje om te zwemmen. Onze ouders vonden het prima want we konden immers zwemmen.

Mijn kinderen mogen dat allemaal niet. Alleen hier rondom het huis mogen ze vrij spelen. Ze mogen hier van ons in de tuin op de grasmaaier rijden (maar dat is eigen terrein) en mijn man laat de oudsten wel eens sturen op de tractor (maar dan is hij er zelf bij)

Ze spelen wel veel buiten maar wij zitten er wel meer bovenop dan bijvoorbeeld mijn ouders dat deden.

Serwe

Serwe

22-08-2012 om 16:36

Wat niet mag

Iets wat niet mag en dat ze wel eens stiekem doen is op het dak van de schuur klimmen. Dat mag niet van mijn man omdat dit het dak kan beschadigen. Toch doen ze dat wel eens stiekem. Het is namelijk een heel fijn dak om op te klimmen en omdat het laag bij de grond eindigt aan een kant kan je er bijna van afglijden. Als we het zien dan worden we wel boos want ik wil inderdaad geen risico lopen met lekkage.

Als alternatief maak ik wel eens met zeil, zeep en water een glijbaan voor ze. Dat is erg leuk.

Klein vraagje serwe

Eten jullie wel vlees? En weten je kinderen hoe dat op hun bord komt? Dat er een dier voor gestorven is (vaak een stuk intelligenter dan een worm) en hoe dat gaat?

Natuurlijk moedig ik geen dierenmishandeling aan, dat is weer iets anders. Maar van die paar wormen kan ik niet wakker liggen.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

22-08-2012 om 18:26

Met vuur spelen en sluipen

Mijn oudsten hebben op een lang wekend weg eens met vuur gespeeld, ze hadden nl een doosje lucifers gevonden in het huisje (wij hebben nooitvuur in huis). Dat deden ze in de boot onder de kap. Allemaal goed gegaan, ik ontdekte de volgende dag allemaal afgebrande lucifers die ze aan elkaar hadden proberen te branden om ze vervolgens helemaal te laten uitbranden. Ik weetnog dat wij dat ook deden. In onze tuin klimmen ze weleens op het dak van de schuur om dan via aangrenzende daken te sluipen en te spieden (o wee als een buur het ziet ...)

Pyromaan

Zoon 2 heeft ook zo'n pyromane periode gekend vanaf een jaar of 8-9 denk ik. Ging papiertjes in zijn kamer laten branden dmv een vergrootglas en de zon bv, lévensgevaarlijk. En ik heb zelf een gruwelangst voor vuur. Brrr, we hebben het toen weten te kanaliseren door hem in de achtertuin, onder toezicht een beperkt vuurtje te laten maken in een zelfgebouwd vuurkorfje van bakstenen (alleen daarin zat al heel wat werk). Voor zover ik weet heeft hij zich sindsdien aan vuurafspraken gehouden, maar de fascinatie blijft bij hem.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-08-2012 om 19:56

Mijndochter

En onze buurjongen zijn nogal ondernemend. Het zijn nu tieners, maar vanaf kleinsafaan zijn we ze regelmatig kwijt gewwest, omdat ze op pad waren. Niet expres weg, maar gewoon tijdens hun fantasiespel ver afgedwaald. Ze zijn wel eens verdwaald in een bos(je) naast de wijk. Regelmatig met een nat pak thuisgekomen omdat ze probeerden te vissen met een tak en brood in een sloot en er dan invielen. Ze zijn wel eens met appels thuisgekomen die ze ergens haddrn geplukt. Daar moesten ze wel voor over een schuttig klimmen, ik heb maar niet gevraagt uit welke tuin ze kwamen. Met warmte zwemmen in een sloot is ook niet echt de bedoeling natuurlijk.
Ik vind het allemaal niet zo erg, al mopper ik voor devorm wel eens. Het enige wat ik niet wil is dat er moedwillig iets vernield wordt. Verder is het kattenkwaad.

Dendy

passiebloem

passiebloem

22-08-2012 om 20:58

Reactie

Wat betreft het spelen met insecten. Ik sta daar wat dubbel in, Enerzijds vind ik ook dat kinderen respect moeten hebben voor alle dieren. Ik vind dat ook niet te vergelijken met dieren doden voor de slacht. Anderzijds hoort het er ook wel een beetje bij dat klooien met kleine dieren. Hier worden kleine beestjes bestudeert in het potje of met een vergrootglas.
Wij maken ook af en toe vuur in vuurkorf, kunnen ze mee vuurtje stoken, stokjes erin gooien, marmellows roosteren. Ik denk dat jongetjes daar vaak behoefte aan hebben. Hier wel in iedergeval.

Creatief picknicken

De meiden (8&10) van de overburen mochten niet in het park gaan picknicken&spelen, want oma zou komen, dus moesten ze thuisblijven vanmiddag.
Ze zijn met mandje met spullen en deken uit het badkamerraam geklommen op het dak van de garage gaan zitten picknicken.

Haaientanden zoeken

Deze zomer hebben wij gedaan wat van mij op het lijstje hoort: fossiele haaientanden zoeken.
Niet gevaarlijk, wel leuk.

Fiorucci

Fiorucci

23-08-2012 om 08:20

Vertigo

Daarover verschillen we dan van mening. Ik leer mijn kinderen liever hoe nuttig een worm is..

Ik kan het hele lijstje niet vinden

Maar in ieder geval halen ze hier de top 10 met gemak (die vind ik wel). Ik denk dat je voor de hele lijst in bebouwd gebied moet wonen (belletje trekken, staat die erbij?) én in buitengebeid zodat je de vrijheid hebt om ook in onbebouwd gebied dingen te ontdekken.
Dieren pesten...valt daar mollen vangen ook onder? Of engerlingen uitgraven? Oudste kan erg goed mollen vangen...Maar jongste raakte ooit al helemaal overstuur toen wij een muis (die de hele tijd naar binnen kwam, dus reden genoeg) vingen en ze zich realiseerde dat die 'dood' was...Echt dieren 'pesten' doen kinderen dat dan? Behalve de dingen die voor praktisch nut nodig zijn kan ik me geen gemene dieren-acties herinneren.
Ikzelf moest 'vroeger' van mijn vader de slakken in de steeg verdelgen door er zout over te strooien. En dat vond ik wel hardstikke interessant om te doen, maar uit mezelf zou ik dat nooit gedaan hebben.
Maar hier hebben de kinderen geluk, door op te groeien aan de rand van bebouwd en onbebouwd gebied.
Wat ik ook denk, er zijn vast ook wel 'rubber tegels' spannende dingen die elk kind tegenwoordig doet, maar de generatie ervoor (wij dus) kennen die dingen niet. Dus doen we er minder nostalgisch over...Wat volgens mij de grootste voorwaarde is om 'spannend' te kunnen spelen is géén volwassene aanwezig. En ik denk dat dáár de clou zit met buitenspelen tegenwoordig. Dat zelfstandig buiten spelen steeds minder word en niet dat er minder spannende buitenspeelplekken zijn.
Met je ouders naar het bos...Daar is zowiezo geen fluit aan. Dat is héél anders als je er uren alleen met je vrienden/vriendinnen kan zitten/spelen en vermaken.
groeten albana

Margriet*

Margriet*

23-08-2012 om 20:23

Wel voorzichtiger

Dochter is bijv erg zelfstandig (ruim 9) en fietst zelf naar de manege. Onlangs is echter een vrouw verkracht bij ons in het park, waardoor ik haar weer minder vrijheid geef. Ik wil dus zelf wel haar veel ruimte geven maar hier hebben we ook vaak te maken met jongens die in het park aan het zuipen zijn en die ik niet vertrouw met een leuk meisje van bijna 10. Dit is jammer en beperkend...
Wel mogen de kinderen samen (met haar jongere en oudere broer) in het park spelen, hutten bouwen, fikkies stoken in de tuin of op de parkeerplaats achter (ons huis grenst ongeveer aan het park). Wij wonen in de hoofdstad maar net wat buiten, kan hier heel veel. Graven in het park om te ontdekken wat er in de grond zit. Jongste van toen nog 6 is al een paar keer op avontuur gegaan met onze buurjongentjes. De eerste keer was dat over het ijs wat gelukkig heel sterk was, maar ze waren veel verder gegaan dan wij dachten (we dachten dat ze binnen bij iemand zaten...). Ook hebben ze al twee keer lucifers stiekem gepakt maar daar ben ik wel boos om geworden (6 is echt te jong!).
Verder zitten ze hier ook op scouting waarbij ze heel veel buitenleven oppakken en komen ze geregeld in het boerenland/leven.
Wormen doorhakken deed ik vroeger ook. Gedver.
Dieren hebben we hier al moeten begraven. Een mooie herinnering van mij van vroeger was inderdaad een kalfje op je hand laten zuigen, maar ik ben ook wel eens mijn bed uitgekomen om 6.00 uur voor een net geschoten hert (maar dat was in het boerenleven in Oostenrijk). Goedemorgen....

Margriet (ot)

Op welke scoutingvereniging zit jouw kroost?

En nav van het bovenstaande draadje: goed dat je dochter het licht heeft gezien en zichzelf niet nodeloos laat perforeren

Groeten,

Temet

Vanmiddag

Zoon van 5 heeft hier vanmiddag in de tuin padden gevangen. Ze hadden er een stuk of 7 verzameld in een emmer. Ik had ze wel gezegd dat de emmer niet in de zon mocht staan. Hebben ze zich netjes aan gehouden. Na een poosje hebben we ze weer vrij gelaten. Dit soort acties vind ik ook niet echt dieren pesten, hoewel zo'n pad het vast niet leuk vindt om in een emmer te zitten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Elisabeth B.

Elisabeth B.

24-08-2012 om 21:38

Triple

Geweldig, wat leuk! Moest gelijk denken aan die film, kikkerdril, waar omw voor strompeltje zirgt, een kreupele pad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.